Motor haperen bij lage toeren/remmen

 
 
 
 
 
Bart van Meurs
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 26
Geregistreerd: 10 / 2015
Subject:

Motor haperen bij lage toeren/remmen

 · 
Posted: 04.01.2018 - 22:20  ·  #1
Wat is het forum er sinds mijn laatste bezoek weer mooier op geworden, complimenten aan de beheerders. Ik kom hier niet zo vaak, behalve als er wat aan de hand is met mijn v70 en ik zelf probeer uit te zoeken wat er aan de hand is.

Ik rijd een V70 op LPG uit 2003.

Het volgende probleem doet zich nu frequenter voor: om een zo compleet mogelijk beeld te scheppen post ik een wat langer verhaal.

Vorig jaar november een ''gekke'' spookstoring. Rondom Enschede ineens heel pulserend rijden en eigenlijk alleen op hoge toeren de motor aan de praat te houden. (lastig in de file) (geen storingsmelding in de auto)
ANWB erbij en deze wist de lamda sonde los te koppelen en met noodloop naar Martin (powerflush in Oldenzaal gereden) Contacten schoongemaakt, storing gewist en weer onderweg. Verder niks meer van gemerkt.

Afgelopen november een zelfde soort rit. Nu de anwb overgeslagen en met martin contact gezocht wat te doen. Auto was bijna toe aan onderhoud dus dat afgesproken extra te onderzoeken. De bougies vervangen en deze leken er volgens Martin circa 60.000 km ingezeten te hebben terwijl dat werkelijk nog maar 38.000 km was.
Motor leek na het onderhoud wel weer wat strakker te lopen. Nu circa 1000 km verder toch zo nu en een niet soepel lopende motor. Bij intrappen koppeling en stevig remmen lijkt de motor moeite te hebben met de hoeveelheid brandstof/lucht of dergelijke. Deze lijkt dan af te slaan maar doet dat nét niet.

Nu heb ik al aardig wat over de koppelingspedaal sensor gelezen, maar het typische bijbehorende cruise control probleem ken ik niet. ( hij valt wel eens uit, maar dat is echt te verwaarlozen, wel dan zonder duidelijk aanwijsbare reden)

Ik zou het leuk vinden als jullie even mee denken, morgen probeer ik de sensor even te demonteren en zoek even uit of er hier in de buurt een nieuwe / tweedehands aan te komen is.

Ik lees graag jullie ideeën.

Met vriendelijke groet,
Bart van Meurs
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Motor haperen bij lage toeren/remmen

 · 
Posted: 04.01.2018 - 22:44  ·  #2
Accu al eens (belast) gemeten ?
Overigens, dank voor de complimenten.
JOv70BI
 
Avatar
 
Subject:

Re: Motor haperen bij lage toeren/remmen

 · 
Posted: 04.01.2018 - 23:06  ·  #3
...
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Motor haperen bij lage toeren/remmen

 · 
Posted: 05.01.2018 - 00:07  ·  #4
Ook: op LPG en benzine? uitlezen met Vida op fouten? bekende temperatuursensorprobleem bv?
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Motor haperen bij lage toeren/remmen

 · 
Posted: 05.01.2018 - 01:11  ·  #5
Als het zowel op benzine als LPG gebeurd: kijk eens naar je bobines. Hoe oud zijn die? Bekijk ze onder het rubber eens op resultaten van vonk overslag.
Andere punt van onderzoek: de variabele nokkenasversteller en dan in eerste instantie de solenoid. Die kan je er afhalen en testen. Staat een procedure voor in Vida.
Welk gasklephuis heb je er in zitten? Nog de versie met de witte sticker aan de onderkant?
Bart van Meurs
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 26
Geregistreerd: 10 / 2015
Subject:

Re: Motor haperen bij lage toeren/remmen

 · 
Posted: 05.01.2018 - 08:03  ·  #6
Super om nu al verschillende reacties te lezen, hoop dat jullie weer wat kunnen met de antwoorden op jullie vragen.

Ik zie overigens dat ik twee zaken ben vergeten te vermelden: auto heeft nu 419.250 km gereden. Laatste keer uitlezen bij Martin (mmts) stond de koppelingspedaalsensor erin als storing.

Accu al eens (belast) gemeten ? Nee, zit er nu circa 2 jaar in, toen een nieuwe Varta gemonteerd. Daar verwacht ik dus geen problemen van.

Op beide brandstoffen? Ja op beide brandstoffen zowel het pulseren op hogere snelheden als haperen met afremmen/ontkoppelen. Uiteindelijk langer op benzine door gereden en toen bleef na 150km het probleem wel weg.

Trouwens gek dat bougies er snel oud uit zien bij lpg, indien verbrand en zwart bedoel je of? verbrand/zwart inderdaad.

Motorolie blijft die langer mooi "helder" en dus niet donker zoals bij bij alleen op benzine rijden?
Ja blijft vrij lang helder.. toch zeker 10.000 km zonder echte verkleuring.

Uitlaat zwart roet of juist niet? geen zwarte roet. Wel bij koude motor redelijk veel ''witte'' rook.


Is en zoja welke 1e en 2e lambda toen vervangen en zoja door zelfde merk / type als voorheen? en hoeveel km's hebben deze erop zitten. Géén van de lambda sondes vervangen.

Bij koud weer meer probs? Afgelopen maand(en) alleen koud en vochtig geweest toch? dus niet echt verschil gemerkt bij vochtig / regen ?

Enne werkt de koppeling met alles erom wel goed constant enz ( weet niet of maar eventueel ook zoeken op dualmassa vliegwiel omdat je zegt bij intrappen koppeling of was dit nu net andersom dus weet dit niet? ) Klopt bij intrappen koppeling.

onderhoud aan LPG installatie zoals verdeler en filters? Nieuwe injector buisjes laten monteren (20.000 km geleden) Die waren aardig versleten.

bekende temperatuursensorprobleem: 40.000 km geleden laten vervangen, zou nu dus wel weer stuk kunnen zijn?


Als het zowel op benzine als LPG gebeurd: kijk eens naar je bobines. Hoe oud zijn die? Bekijk ze onder het rubber eens op resultaten van vonk overslag. Gisteren hier wel wat over zitten lezen, ik ga eens kijken of ik dit zelf kan onderzoeken.

Andere punt van onderzoek: de variabele nokkenasversteller en dan in eerste instantie de solenoid. Die kan je er afhalen en testen. Staat een procedure voor in Vida. Heb zelf geen vida.

Welk gasklephuis heb je er in zitten? Nog de versie met de witte sticker aan de onderkant? Ga ik kijken.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Motor haperen bij lage toeren/remmen

 · 
Posted: 05.01.2018 - 08:50  ·  #7
Koppelingssensor is makkeliijk zelf te controleren: even loshalen, schoonmaken en doormeten.
Bobines: prima zelf te doen. Op een van mijn bijdragen heb ik foto’s daarvan neergezet waaraan je slechte bobines kan herkennen.
De lpg installatie kan je, als je Vialle hebt, zelf een keer resetten. Wordt geadviseerd om dat na een grote beurt te doen. Hiervoor keuzeschakelaar ingedrukt houden bij het afzetten van de motor en contact.

Als nog nooit de lambdasonde is vervangen, en dan met name de voorste, is dat nu wel eens tijd.
JOv70BI
 
Avatar
 
Subject:

Re: Motor haperen bij lage toeren/remmen

 · 
Posted: 05.01.2018 - 09:02  ·  #8
...
 
Selected quotes for multi-quoting:   0