Motor hikt bij lage toeren na wasbeurt

 
 
 
 
 
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Motor hikt bij lage toeren na wasbeurt

 · 
Posted: 01.12.2018 - 21:28  ·  #16
Poehee!

Persoonlijk vind ik de opbouw van slurrie in je EGR klep wel een nattig karakter hebben.

Rondom de uitgang van de klep glimpt de slurrie. Koelwater droogt denk ik sneller dan olie, dus het zou mij niet verbazen

De klep zelf zit goed dicht!
Dit zou ik als eerste zo goed mogelijk schoonmaken.

Als de klep goed sluit kan je hem vrij gemakkelijk schoonkrijgen door de inlaatzijde los te maken.

Vanuit die zijde / slang krijg je ook een beter beeld over wat de carterventilatie produceert in je inlaat.
Je carter walmen komen in de inlaat ter hoogte van de distributie en lopen via het inlaatschoepenwiel door je intercooler heen.
In dit gedeelte zal zeker geen koelwater zitten.

Nadat je de EGR schoon hebt kan je proberen de motor te starten met de inlaat slangen los. (Motorstoring uiteraard, maar hij loopt stationair)
Als je dan de EGR klep activeert via Vida (bij warme motor) heb je kans dat er dampen vanuit de EGR koeler komen. Het zal roetachtig gas zijn, maar misschien zit hier dan wel een koelwater luchtje aan.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Motor hikt bij lage toeren na wasbeurt

 · 
Posted: 02.12.2018 - 00:23  ·  #17
Bedankt voor de tips, eens zien hoe ver ik ermee kom morgen. Nu ook nog maar even wat YouTube filmpjes doornemen voor verdere tips.
Dat nattige klopt wel, ik vond het zelf meer olie-achtig (plakkerig), al is dat al gauw zo met al die roet natuurlijk.

Het stukje over carterwalmen en distributie begrijp ik niet zo goed, kan je dat nog wat verder toelichten?

Ik voeg nog een (slechte) foto bij van de witte damp die ik laatst uit de uitlaat had, dit was bij buitentemperatuur plm 10 graden en half warme motor (was warm, toen 2u stil gestaan).
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Motor hikt bij lage toeren na wasbeurt

 · 
Posted: 02.12.2018 - 00:44  ·  #18
Quote door Bolbo

Bedankt voor de tips, eens zien hoe ver ik ermee kom morgen. Nu ook nog maar even wat YouTube filmpjes doornemen voor verdere tips.
Dat nattige klopt wel, ik vond het zelf meer olie-achtig (plakkerig), al is dat al gauw zo met al die roet natuurlijk.

Het stukje over carterwalmen en distributie begrijp ik niet zo goed, kan je dat nog wat verder toelichten?

Ik voeg nog een (slechte) foto bij van de witte damp die ik laatst uit de uitlaat had, dit was bij buitentemperatuur plm 10 graden en half warme motor (was warm, toen 2u stil gestaan).


De carterontluchting “loost” de damp ter hoogte van de distributie in het inlaattraject. Dit betekent dat je na het luchtfilter / lmm vanaf dat carterontluchtingspunt tot aan de cilinderkop lichte olieresten kan tegenkomen.
Dus zeg
maar inlaatschoepenwiel vd turbo, Tmaf, intercooler, EGR tot inlaatklep.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Motor hikt bij lage toeren na wasbeurt

 · 
Posted: 02.12.2018 - 16:45  ·  #19
Update, vandaag verder gepoetst en geschraapt aan de EGR. Knap goed gelukt, al zeg ik het zelf. Zie foto's.

Alleen stilstaand de motor even laten draaien en wat gas gegeven, ik hoorde wat sissen bij turbodruk dus er zit iets niet goed of ik heb een rode turbopakking losliggen.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Motor hikt bij lage toeren na wasbeurt

 · 
Posted: 02.12.2018 - 17:26  ·  #20
Quote door Bolbo

Update, vandaag verder gepoetst en geschraapt aan de EGR. Knap goed gelukt, al zeg ik het zelf. Zie foto's.

Alleen stilstaand de motor even laten draaien en wat gas gegeven, ik hoorde wat sissen bij turbodruk dus er zit iets niet goed of ik heb een rode turbopakking losliggen.


Of je hebt de slangklemmen van de EGR niet genoeg aangedraaid. Is het meest voor de hand liggend.

Heb je nog geprobeerd om de EGR afgekoppeld te openen met Vida?
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3184
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Motor hikt bij lage toeren na wasbeurt

 · 
Posted: 02.12.2018 - 17:31  ·  #21
Heb je mooi schoon gekregen. Wat heb je gebruikt?
Heb je die egr-klep nooit weg laten schrijven?
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Motor hikt bij lage toeren na wasbeurt

 · 
Posted: 02.12.2018 - 19:32  ·  #22
Quote door martijn-a"]
[quote="Bolbo

Of je hebt de slangklemmen van de EGR niet genoeg aangedraaid. Is het meest voor de hand liggend.

Heb je nog geprobeerd om de EGR afgekoppeld te openen met Vida?


Ik ga het nog eens bekijken, lastig als je geen gaspedaal-hulp hebt. Bij mijn Benz kan ik tenminste gewoon aan een kabeltje trekken in de motorruimte :-)

EGR niet aangestuurd met vida, geen tijd voor gehad ivm daglicht en familieverplichtingen... en al helemaal niet om de motor eerst warm te rijden...
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Motor hikt bij lage toeren na wasbeurt

 · 
Posted: 02.12.2018 - 19:34  ·  #23
Quote door ohz274

Heb je mooi schoon gekregen. Wat heb je gebruikt?
Heb je die egr-klep nooit weg laten schrijven?


Nee, niet weg laten schrijven. Wil ik ook niet, gaat problemen geven bij Spaanse APK (ITV).

Schoongekrabd met smal houtbeiteltje voornamelijk. Het laatste met remmenreiniger en een tandenborstel. En VEEL doeken.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Motor hikt bij lage toeren na wasbeurt

 · 
Posted: 03.12.2018 - 09:48  ·  #24
Quote door martijn-a

Of je hebt de slangklemmen van de EGR niet genoeg aangedraaid. Is het meest voor de hand liggend.


:Facepalm: Dat was het inderdaad... en ik dacht nog wel dat ik het zo netjes gedaan had. Het zat me niet lekker dus gister nog maar eens alle klemmen langsgelopen en inderdaad, een van de 4 klemmen op de buis van EGR naar inlaatspruitstuk zat niet goed vast.

Gisteravond laat een proefrit gemaakt van een half uurtje, auto loopt mooier door de toeren (vloeiender) en daarna uitgelezen, geen foutmeldingen behalve meer behalve die van de wervelklepmotor, die moet nog gerepareerd/vervangen.

Toch de auto naar de garage gebracht vanmorgen, ik kom er door de week niet aan toe, en het kvs peil was alweer gedaald tov gister voor de proefrit, dus er verdwijnt in rap tempo kvs. Waar het blijft...? Ik hoop dat de garage het probleem vindt!

Ik ben op de terugweg op de fiets zeiknat geregend, dus waar ik in de auto te weinig water heb, had ik op de fiets teveel...
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Motor hikt bij lage toeren na wasbeurt

 · 
Posted: 03.12.2018 - 16:22  ·  #25
Garage belde, ze hebben geen extern kvs lek kunnen vinden. Helaas hebben ze deze week geen tijd voor gedegen verder onderzoek, systeem afpersen etc (lang wknd voor de boeg). Dikke kans dus, zoals ik al vreesde, dat de kvs het blok in gaat.

Ik ga zelf de tip van Martijn-a hierboven uitvoeren (kijken of de EGR witte waterdamp produceert) maar als het dat niet is, hoe kan de kvs dan anders nog verdwijnen met dit tempo zonder dat het ergens zichtbaar is?
Ik denk zelf aan:
- koppakking doorgeslagen van kvs kanaal naar verbrandingsruimte (maar geen drukopbouw of bellen in het koelsysteem, en schone kvs) - en zo vaak gebeurt dat toch ook niet bij deze motoren.
- scheur in cilinderwand (idem)
- turbo (maar geen vermenging van kvs en olie te zien, noch in de kvs noch in de olie)
- egr koeler (te checken met tip Martijn-a)
- lekkende verwarmingsradiateur (al ruikt het niet naar kvs in de auto en heb geen natte matten)

Ik heb de monteur mijn EGR-teer laten zien en volgens hem kwam dit door de carterventilatie, niet per sé door kvs.

Ik rijd doorgaans rustig, trap niet door met koude motor maar wel eens (zeg eens per week) bij warme motor om de motor eens door te blazen - dat is dan een keer het volledige toerental doortrekken, niet langdurig planken. Dat heeft gezien mijn EGR niet veel geholpen, maar goed.
Ik herinner mij dat ik van de zomer eens langer flink heb doorgereden (150kmu gedurende een uur) en toen ook opeens de 'kvs peil laag' melding opkwam. Gestopt, bijgevuld, daarna nooit meer teruggekomen... tot nu. Sindsdien de motor niet meer zo zwaar belast. Misschien toch een lekke cilinderwand?
Ik wil niet doemdenken, maar ja... de vorige keer dat ik kvs verlies had (jaar geleden oid) lag het aan het kvs vaatje... daar zit nu een aftermarket van Hella/Behr in, die zou toch goed moeten zijn. Dop is toen ook vervangen, ook aftermarket (Volvo vraagt €24 voor zo'n doppie!), merk weet ik niet meer.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Motor hikt bij lage toeren na wasbeurt

 · 
Posted: 03.12.2018 - 17:57  ·  #26
Die egr-koeler kan je (met veel moeite) afdoppen; dan kan je dat toch uitsluiten?
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Motor hikt bij lage toeren na wasbeurt

 · 
Posted: 03.12.2018 - 21:42  ·  #27
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Motor hikt bij lage toeren na wasbeurt

 · 
Posted: 04.12.2018 - 12:39  ·  #28
Als je goed kijkt zie je ergens onder de vacuümpomp de vertrek- en retourleiding zitten van het koelwater ricting egr koeler. Die zou je kunnen afknijpen.
Moeilijk, in de zin van slecht bereikbaar. Ik heb bij mijn vorige één van beide leidingen vervangen omdat deze sterk uitgezet was.
Als je één van beide leidingen volgt kom je een vacuumgestuurd klepje tegen. Als je hier het vacuum afhaalt, of juist overbrugt, zou je maar 1 van beide leidingen moeten afknijpen want het tweede wordt afgeknepen door de klep.
Schade aan de egr vermoed ik niet. Niet elke wagen heeft zo een koeler. De enige functie van die koeler is de uitlaatgassen afkoelen tot iets boven de 100° zodat ze de motor zo 'koud' mogelijk ingaan. Het enige dat je volgens mij zal hebben is iets minder rendement.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Motor hikt bij lage toeren na wasbeurt

 · 
Posted: 04.12.2018 - 13:36  ·  #29
Bedankt voor de goede uitleg, ik ga het bekijken.
Net als de garage heb ik ook een lang weekend voor de boeg, hopelijk zit het weer een beetje mee. Afgelopen weekend ook al een paar uur onder de motorkap gehangen om die EGR uit te bikken. Dat is iig winst, dat heeft wel een merkbaar positief effect. Maar daar kan ik niet van genieten zolang ik het waterprobleem niet oplos. Gisteravond stond ik voor het stoplicht en zag ik in de linker spiegel duidelijk flinke damp uit de uitlaat komen. Waterdamp vervliegt ook snel en geeft niet zo'n hangende wolk als olie of roet (dat ken ik van m'n Benz wel als ik gasgeef, haha)
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Motor hikt bij lage toeren na wasbeurt

 · 
Posted: 04.12.2018 - 14:22  ·  #30
Ik zit me af te vragen: Kan je als test niet gewoon de stekker van de egr-klep trekken? Zodanig dat die dan dichtblijft? De motor zal dan wel in noodloop gaan maar dat is het minste. Hem uitlezen en resetten kan je zelf. Als je dan nog die waterdamp ziet komt het niet via daar zou ik denken.

Je zou moeten rijden tot je die damp ziet, en als dit het geval is die stekker er uittrekken en dan zien wat dit geeft op heel korte termijn.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0