Motor hikt bij lage toeren na wasbeurt

 
 
 
 
 
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Motor hikt bij lage toeren na wasbeurt

 · 
Posted: 04.12.2018 - 14:58  ·  #31
Dat doet mij denken. Bij stationair loop en volgas zou de EGR sowieso dicht moeten staan.
Bij uitlezen tijdens stationairloop geeft hij aan 'uitlaatgasrecirculatieklep 100%' als ik het me goed herinner.
En de damp die ik gister zag was bij stationair loop voor het stoplicht (opwarmende motor). En als ik de stekker eraf trek, wellicht blijft de EGR dan staan in de stand die hij op dat moment heeft, wat niet per sé dicht hoeft te zijn (als die niet goed werkt; lostrekken van de stekker doe je in principe bij stationair lopende of uitgeschakelde motor dus wanneer de EGR dicht zou moeten zijn).

Op mijn foto's hierboven is het stangetje van de EGR klep te zien. Vraag aan de kenners: dit is de 'volledig dicht' stand toch? (Stangetje gaat dwars door de EGR buis tot de overzijde)
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Motor hikt bij lage toeren na wasbeurt

 · 
Posted: 04.12.2018 - 15:30  ·  #32
Volgens mij staat de klep dicht op de foto's. Volgens mij bij stationair ook dicht.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Motor hikt bij lage toeren na wasbeurt

 · 
Posted: 04.12.2018 - 16:19  ·  #33
Inderdaad. Dus als de EGR dichtstaat (en hij sluit goed af) en mijn auto dampt toch met stationairloop... dan is het wellicht toch niet de EGR koeler die lekt.
Ik ga nog eens goed zoeken dit weekend, mijn oude dop nog eens op het reservoir draaien, zien of dat wat verandert (denk het niet), EGR testen... zien wat dat brengt. Anders toch maar afpersen en de garage verder laten testen.

Kan er koelwater via de turbo in de inlaat komen? Mijn monteur zei dat hij de opbouw van deze turbo niet goed genoeg kende om dat te kunnen inschatten, maar hij had het nog nooit gezien iig. Toch lijkt het me dat ook wel wat stug, want dan zou het eerst alle inlaatbuizen, intercooler en EGR door moeten om in de motor te komen. Lijkt me dat dat dan wel eerst ergens neerslaat / uit de intercooler lekt. En de roet in de EGR was zeker niet drijfnat, en die in de mond van het inlaatspruitstuk was gewoon kurkdroog/stoffig.
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Motor hikt bij lage toeren na wasbeurt

 · 
Posted: 04.12.2018 - 16:58  ·  #34
Hmmm, geen idee of de turbo watergekoeld is..... daar kan ik je niet mee helpen.
Mss dat direct laten afpersen mss de makkelijkste weg is.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Motor hikt bij lage toeren na wasbeurt

 · 
Posted: 04.12.2018 - 17:27  ·  #35
Dat ben ik met je eens, maar als ze extern geen lek vinden zijn we nog niks verder, plus dat ik witte rook / damp uit de uitlaat heb, (veel) meer dan pasgeleden (en de temperaturen zijn slechts af en toe onder de 10 graden Celsius hier) vandaar mijn drijfveer om te zoeken waar het intern naartoe kan gaan.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Motor hikt bij lage toeren na wasbeurt

 · 
Posted: 04.12.2018 - 17:57  ·  #36
Ik ben van mening dat je het onnodig ingewikkelt maakt.

De EGR handmatig open zetten met afgekoppelde tussenslang en warme motor geeft je direct inzicht of het uit de EGR komt.

Sluit je de EGR weer en houd je waterdamp via de EGR komt het via het inlaatkanaal (turbo of carterontluchting)

Bij warme motor kost dit je 20 minuten.

Als je rustig rijd kan je overigens proberen met een losse dop op het expansievat te rijden. Zolang je geen druk opbouwd in je kws kan de lekkage misschien minder zijn.

Dan weet je nog niet waar het lekt, maar goed. Diagnose maken is testen.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Motor hikt bij lage toeren na wasbeurt

 · 
Posted: 10.01.2019 - 15:10  ·  #37
Een kleine update om het zelfhelend vermogen van mijn V70 te eren... De Volvo is in gebruik gebleven voor normaal gebruik (woon-werk, wat stadsverkeer en af en toe een langere rit van 1-1,5u), ik had (Volvo) kvs bij me en heb nog een paar keer een beetje bijgevuld... en toen is het koelwaterverlies of -verbruik als sneeuw voor de zon verdwenen! Ik snap er niets van, ik heb niets veranderd. Het enige wat anders is zijn de omgevingstemperaturen (vrieskou 's ochtends, tot -3) maar 's middags warm en dat was tijdens de problemen ook zo. Zelfs laatst 2x een rit van 1,5u met flinke belading (4 volwassenen, kind en volle achterbak, in de heuvels) en niets hoeven bijvullen.
Ik had voor de zekerheid een dichtmiddel gekocht van LiquiMoly want ik moest een echt lange rit doen (300km enkel; uiteindelijk de andere auto maar gepakt), maar dat ligt nog in gesloten verpakking in de middenconsole. Zou toch wat zijn als dat spul zelfs op die manier effect heeft ;-)
De enige verklaring die ik kan verzinnen voor de stinkende witte pluim die ik destijds had, is een onafgemaakte regeneratie, ik moet 'm weer eens aan VIDA hangen om dat door te nemen.

Kweenie. Ik blijf er wat ongerust over dus echt ontspannen rijdt het niet, het vertrouwen is een klein beetje weg. Op zich is het geen ramp, de kvs niveausensor geeft 't wel aan als 't probleem weer terugkomt voordat je motorschade oploopt, en ik heb kvs bij me, maar toch.
Intussen is m'n HU850 ook naar z'n grootje (de cd wisselaar in error, de tuner wordt zwak én m'n iMiv wordt niet meer herkend) dus de onbezorgde onverwoestbaarheid van de Volvo laat toch wel iets te wensen over. Aan de andere kant heeft hij me iig nog niet laten staan.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0