D5 Motor kaduuk

 
 
 
 
 
Tax-Free
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Enschede
Leeftijd: 59
Berichten: 18
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

D5 Motor kaduuk

 · 
Posted: 28.07.2017 - 17:52  ·  #1
Hallo allemaal, Ik ben vorige week dinsdag op vakantie gegaan met mijn 1700 kg zware caravan en volgeladen S80 met vol goede moed naar Kroatie net zoals vorig jaar. Alleen kwam ik dit jaar niet zo ver, net voorbij Frankfurt kreeg ik een waarschuwing dat de motor oververhit was en dat ik hem zo snel mogelijk aan de kant moest zetten. Zo gezegd zo gedaan, vervolgens de melding koelvloeistof peil te laag en inderdaad toen ik uitstapte een hele plas koelvloeistof op de weg. Nu stonden we aan de A3 op een vluchtstrook naast de snelweg dus niet de meest komfortabele plaats en daar sta je dan. De Verzekering gebeld en die heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat de auto na veel vijfen en zessen naar een volvo dealer in de buurt werd gesleept. Helaas hadden die de eerste 2 weken geen tijd, maar namen desondanks de moeite om hem toch even uit te lezen en te bekijken met de conclusie dat het einde oefening was betreffende de motor. Hij ging niet meer rond of te wel hij was vast geslagen. Dit leek me ontzettend vreemd aangezien ik er alles aan had gedaan om de motor in topconditie te houden hij had alle beurten gehad incl. distr. riem en waterpomp. Ik heb hem nl in onderhoud bij MMTS en ben daar meer dan 100 % tevreden over. Maar ja, daar stond ik dan aan het begin van de vakantie. Gelukkig kreeg ik een leen bus vanuit Nederland zodat ik mijn vakantie kan voortzetten. En de Volvo gaat terug naar Nederland naar MMTS en dan hoor ik wel wat er aan de hand is. Maar het is wel een domper en verdomd vervelend dat je niet op je dashboard kan zien of de temperatuur te hoog wordt. Ik ben benieuwd of het een gereviseerde motor of nwe motor wordt of dat het alleen een lekke koppakking is. In ieder geval gaat het weer veel geld kosten hij heeft nog maar 186000 km gelopen en dat zou toch niet mogen toch?
Misschien zijn er meer mensen die zoiets hebben meegemaakt.

Ik hoor het graag
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5005
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: D5 Motor kaduuk

 · 
Posted: 28.07.2017 - 18:10  ·  #2
Zijn helaas al meerdere topics over de de D5 in combinatie met caravan te warm loopt.

De radiator is te klein bemeten voor de motor.
Een exemplaar van DO88 schijnt het al beter te doen.
Bij mijn benzine al wel.
koel sneller en beter.
JOv70BI
 
Avatar
 
Subject:

Re: D5 Motor kaduuk

 · 
Posted: 28.07.2017 - 18:28  ·  #3
...
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5005
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: D5 Motor kaduuk

 · 
Posted: 28.07.2017 - 18:31  ·  #4
De temperatuur meter komt bij Volvo pas boven 115 graden uit het midden.

Dat is gemeten met een cfe.
JOv70BI
 
Avatar
 
Subject:

Re: D5 Motor kaduuk

 · 
Posted: 28.07.2017 - 18:35  ·  #5
...
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39690
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: D5 Motor kaduuk

 · 
Posted: 28.07.2017 - 18:47  ·  #6
Bij de NN serie, V70/S80 komt het nogal eens voor dat de temperatuursensor sneuvelt.
Misschien iets voor bij preventieve reparaties.
Moet er wel bij vermelden dat de slimste schade een koprevisie was, dus geen blok aan puin.
JOv70BI
 
Avatar
 
Subject:

Re: D5 Motor kaduuk

 · 
Posted: 28.07.2017 - 18:53  ·  #7
...
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39690
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: D5 Motor kaduuk

 · 
Posted: 28.07.2017 - 18:57  ·  #8
Ja, is een NN.
De meesten hebben geen temperatuuraanduiding, dus je loopt altijd achter de feiten aan.
Waarom ze dit gedaan hebben...., Maxima zou zeggen, "een beetje dom".
Altijd zuur als je zoiets overkomt.
Overigens, het staat al in preventieve reparaties.
BIGW
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: achterhoek
Leeftijd: 53
Berichten: 1148
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: D5 Motor kaduuk

 · 
Posted: 29.07.2017 - 11:21  ·  #9
Persoonlijk vindt ik het wel de grens opzoeken 1700 kilo caravan, waarschijnlijk gezin in de auto achterbak gevuld... heb je de combi op de weegbrug gehad??
Dat de D5 een koellings probleem heeft was/is wel bekent helaas, doet er niets aan af dat het klo...e is om dit tijdens de vakantie of wanneer dan ook mee te maken.
Daar je schrijft onderhoud bij Martin te hebben, zal het daar waarschijnlijk niet aan hebben gelegen, je geeft aan dat hij naar MMTS wordt gesleept hoop dat deze daar in dezelfde staat aankomt als dat je hem overdraagt aan de sleper, en dat er duidelijkheid komt over de oorzaak van deze ellende.
Succes ermee.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: D5 Motor kaduuk

 · 
Posted: 29.07.2017 - 16:28  ·  #10
Mocht je interesse hebben in een CFE om, nadat je auto is gerepareerd, onder andere de koelvloeistof temperatuur op je dashboard te kunnen lezen, die van mij komt over een paar weken beschikbaar....

Voorlopig eerst toch nog maar even genieten van je vakantie.
Job115
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 26
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: D5 Motor kaduuk

 · 
Posted: 29.07.2017 - 22:03  ·  #11
Quote door Steve

Mocht je interesse hebben in een CFE om, nadat je auto is gerepareerd, onder andere de koelvloeistof temperatuur op je dashboard te kunnen lezen, die van mij komt over een paar weken beschikbaar....

Voorlopig eerst toch nog maar even genieten van je vakantie.


Werkt dit ook bij de V70NN? Ik ben namelijk ook aan het zoeken hoe ik deze temperatuur op een makkelijke wijze uit kan lezen. En wat ik zo kon vinden tot nu toe over CFE is dat het alleen de V70 tot 2008 ondersteund
M@rcello
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Etten-leur
Leeftijd: 39
Berichten: 88
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: D5 Motor kaduuk

 · 
Posted: 31.07.2017 - 00:35  ·  #12
Dat is zwaar kl*te inderdaad, begin vakantie of wanneer dan ook. nu vind ik persoonlijk de 1700 kg met bagage auto nogal aardig wat. dan moet de D5 al behoorlijk werken.
Nu heb ik zelf een S60 D5 automaat uit 2003 en ga komende weel ook weer met m'n caravan op pad totaal gewicht van ongeveer 1300 Kg, moet ik mij hierbij ook zorgen gaan maken of extra aandacht aan besteden?

En wat is nu het verstandigste met de automaat, om in z'n 4 te rijden of gewoon normaal in z'n D(rive)....? (gewoon in NL)

Ps; sorry dat ik deze vraag in jou topic stel @Tax-free
JOv70BI
 
Avatar
 
Subject:

Re: D5 Motor kaduuk

 · 
Posted: 31.07.2017 - 01:50  ·  #13
...
Tax-Free
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Enschede
Leeftijd: 59
Berichten: 18
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Update

 · 
Posted: 19.08.2017 - 12:42  ·  #14
Nadat Martin de volvo heeft bekeken is het gebleken dat de motor inderdaad muurvast zit. Dat wordt of reviseren of een ander blok erin. Gelukkig hadden we nog een 2e auto achter de hand een Daihatsu Cuore, ware het niet dat mijn vriendin afgelopen een ongeluk heeft gehad buiten haar schuld om (kop staart botsing). Ze heeft op dit moment gelukkig (nog) geen hele erge klachten maar de daihatsu kan naar de sloop. Hoeveel pech kan je in 1 maand hebben. Ik houd jullie op de hoogte.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4699
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: D5 Motor kaduuk

 · 
Posted: 19.08.2017 - 12:48  ·  #15
Ik zou reviseren, en vooral martin dit laten regelen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0