Motor service melding - Al 2 verstuivers vervangen,

wil graag second opinion door VIda uitlezen.

 
 
 
 
 
Pvdschoot
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 31
Geregistreerd: 06 / 2020
Subject:

Re: Motor service melding - Al 2 verstuivers vervangen,

 · 
Posted: 01.07.2020 - 08:50  ·  #31
Die initiele codes heeft de garage ook niet meer vermoed ik. Zelf heb ik die nooit ingezien, dus daar kan ik jullie niet bij helpen.

Vond het wel frappant dat het dan eerst 2 verstuivers zijn, vervolgens een ander vacuum probleem ontstaat waardoor de auto precies dezelfde eigenschappen van inhouden heeft.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Motor service melding - Al 2 verstuivers vervangen,

 · 
Posted: 01.07.2020 - 08:54  ·  #32
Eens. Maar als er dus wel verstuiver codes bij staan, en de monteur is niet helemaal bekend met deze Volvo's en de bosch KTS zegt dat ze defect zijn en vervangen moeten worden, dan kan het weleens mis gaan. Iets met trial and error.

Succes verder.
Pvdschoot
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 31
Geregistreerd: 06 / 2020
Subject:

Re: Motor service melding - Al 2 verstuivers vervangen,

 · 
Posted: 01.07.2020 - 09:04  ·  #33
Zou het ook kunnen dat door wegvallen van de turbo de motor zo belast werd dat de verstuivers als issue naar voren kwam? Probeer het te begrijpen wat er allemaal kan gebeuren in zo'n motor.
Pvdschoot
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 31
Geregistreerd: 06 / 2020
Subject:

Re: Motor service melding - Al 2 verstuivers vervangen,

 · 
Posted: 01.07.2020 - 20:18  ·  #34
Vanavond wat uitvoeriger kunnen testen op de vacuumpomp. pomp met metertje komt morgen binnen om beter de slangen ook door te kunnen meten.

Als ik de vacuümpomp loskoppel (rembekrachtiging en slang naar voorkant) en dan luister dan hoor ik geen geplop/boot meer. Druk ik alleen de rembekrachtiging dicht, dan komt de plop terug, houd ik mijn vinger ook op de andere in/uitgang. dan is het geplop weg. Betekend dit nu dat de vacuümpomp juist wel of niet goed is? Als die goed is dan kan ik het als eerste gaan zoeken in de slangen naar voren toe die dus naar de TCV op het motorblok lopen.

Vraag over die slangen, zijn die universeel bij een Besbo (automaterialenzaak) oid te halen? Stel dat ik een lekke slang vind waar ik zelf bij kan iig,.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Motor service melding - Al 2 verstuivers vervangen,

 · 
Posted: 01.07.2020 - 21:41  ·  #35
Dan is de pomp goed.

Maar zit er een lek ergens in de slangen tot het eindstation. (Of eindstation zelf.

Eigenlijk moet je alle componenten separaat testen op luchtdichtheid.
Als bijvoorbeeld je rembekrachtiging lek is verlies je daar het vacuüm.
Pvdschoot
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 31
Geregistreerd: 06 / 2020
Subject:

Re: Motor service melding - Al 2 verstuivers vervangen,

 · 
Posted: 02.07.2020 - 20:21  ·  #36
Alle slangen tot en met tcv etc zijn goed. Moet dus vacuüm verliezen door rembekrachtiger. Kan ik dat zelf ook testen?
Pvdschoot
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 31
Geregistreerd: 06 / 2020
Subject:

Re: Motor service melding - Al 2 verstuivers vervangen,

 · 
Posted: 02.07.2020 - 20:59  ·  #37
Zie dat er een klepje tussen de bekrachtiging en de vacuümpomp zit. En daar zitten de vacuümslangen ook wat losser op. Als in de slang draait aan beide zijden om het klepje heen. Kan dus rondje draaien met de slang. Wel zitten ze goed vast. Krijg hem niet zomaar los en wil er ook niet met alle geweld aan trekken.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Motor service melding - Al 2 verstuivers vervangen,

 · 
Posted: 03.07.2020 - 00:58  ·  #38
Die klepjes zorgen soms ook voor priblemen. Zitten er geen klemmen op? Bij mij wel...
Pvdschoot
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 31
Geregistreerd: 06 / 2020
Subject:

Re: Motor service melding - Al 2 verstuivers vervangen,

 · 
Posted: 03.07.2020 - 07:13  ·  #39
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1462
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Motor service melding - Al 2 verstuivers vervangen,

 · 
Posted: 05.07.2020 - 22:58  ·  #40
Hmmm, dat is niet gebruikelijk. Mijn redenatie: als ie kan draaien dan is er ruimte, als er ruimte is dan kan er lucht bij.
Ik zou een nieuw klepje en nieuwe vacuum slang halen. (klepje is vrij prijzig bij de dealer, die zou ik elders vandaan halen) Zet er dan gelijk een paar goede slangklemmen op.
Persoonlijk vond ik het best een gedoe om het hoekstukje terug in de rembooster krijgen.
Pvdschoot
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 31
Geregistreerd: 06 / 2020
Subject:

Re: Motor service melding - Al 2 verstuivers vervangen,

 · 
Posted: 06.07.2020 - 13:55  ·  #41
Dat dacht ik ook idd. auto staat nu bij garage aangezien ik zelf niet meer verder kon testen/onderzoeken zonder afdoende gereedschap en een brug bv.
Benieuwd als die straks bellen wat zij gevonden hebben. Heb iig mijn toelichting en testen meegegeven om de oplossing te vinden.
Pvdschoot
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 31
Geregistreerd: 06 / 2020
Subject:

Re: Motor service melding - Al 2 verstuivers vervangen,

 · 
Posted: 07.07.2020 - 10:12  ·  #42
Auto staat weer bij Garage. Vermoeden was dat het toch de Turbo is. Vacuümdruk zou goed zijn en geen probleem veroorzaken.

Opvallend was dat ik hem gisteren na ophalen meer kon belasten voordat hij in de noodloop schoot. Dus hij had meer power, echter was dit vanochtend toen ik hem wegbracht weer weg. Toen kon ik niet meer goed optrekken tot 60 voordat hij in de noodloop schoot.
Vandaag gaan ze nog een sensor voorin bij lucht inlaat testen, die kan eventueel nog de boosdoener zijn.
Tenck
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 680
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Motor service melding - Al 2 verstuivers vervangen,

 · 
Posted: 07.07.2020 - 10:35  ·  #43
Quote door Pvdschoot

Auto staat weer bij Garage. Vermoeden was dat het toch de Turbo is. Vacuümdruk zou goed zijn en geen probleem veroorzaken.

Opvallend was dat ik hem gisteren na ophalen meer kon belasten voordat hij in de noodloop schoot. Dus hij had meer power, echter was dit vanochtend toen ik hem wegbracht weer weg. Toen kon ik niet meer goed optrekken tot 60 voordat hij in de noodloop schoot.
Vandaag gaan ze nog een sensor voorin bij lucht inlaat testen, die kan eventueel nog de boosdoener zijn.


Dus waarschijnlijk toch vastzittende turbo VNT vaantjes? Klinkt op zich wel logisch: ze hebben aan die turbo waarschijnlijk even gekeken of alles vast zat en aan de arm van de vaantjes gezeten. Daardoor was er weer even wat ruimte gecreëerd voor de vaantjes om goed te functioneren en voelde de auto beter aan. Nu zit het weer dichtgeroet.

Voordat ze de hele turbo gaan vervangen: hij kan ook schoongemaakt worden en je ziet goed hoe dit systeem werkt:

1) https://www.youtube.com/watch?v=5GC1Jc267IM
2) https://www.youtube.com/watch?v=Xyptm_YZEYM
3) https://www.youtube.com/watch?v=nueGWJjNoqg

Of toch even de Italian tune up ;).
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Motor service melding - Al 2 verstuivers vervangen,

 · 
Posted: 07.07.2020 - 12:40  ·  #44
Ja en als dat t is: vaker even doorbladeren met het meest rechtse pedaal.

Ik heb evt nog een MAP sensor (die voorin op de intercooler liggen. Voor weinig
Pvdschoot
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 31
Geregistreerd: 06 / 2020
Subject:

Re: Motor service melding - Al 2 verstuivers vervangen,

 · 
Posted: 07.07.2020 - 21:00  ·  #45
Eindconclusie van de garage: Turbo defect (de vaantjes zitten vast bij volop vermogen vragen) Bovendien lekt het stuurhuis, dus dat verklaart de oliedruppels die ik zag liggen onder de auto. Dit komt nu naar voren omdat tijdens de reparatie van de verstuivers toen ook de vloeistof/olie van de stuurbekrachtiging is bijgevuld.

Mijn eindconclusie: dat zou me ongeveer 3000 kosten om te laten repareren voor een wagen die 481k gereden heeft. Dat is me iets te gortig.

De italian tune up keer doen klinkt nu ook interessant, aangezien de turbo anders toch afgeschreven is. Nog andere tips voor het kunnen oplossen van dit probleem?

Het stuurhuis repareren zou voor deze auto ook geen ontkomen aan zijn vermoed ik, maar daar is helemaal geen alternatieve oplossing voor wat ik kan bedenken. Klopt dat?

Dus tenzij iemand hier een gouden tip heeft wat ik nog kan doen, of iemand die het voor een betere prijs kan/wil, anders
ben ik wellicht binnenkort weer in de markt voor een leuke V70.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0