D2 motor slaat af bij stationair toerental

 
 
 
 
 
benm
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: regio Harderwijk
Leeftijd: 57
Berichten: 48
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

D2 motor slaat af bij stationair toerental

 · 
Posted: 10.12.2022 - 16:46  ·  #1
Beste forumleden. Ik heb een vrij probleemloze V70 D2 uit eind 2013 die altijd elke 20.000 km zijn onderhoud krijgt. Inmiddels al wel ruim 330.000 km op de teller. Vanmiddag ging ik even boodschappen doen en bij de supermarkt aangekomen sloeg de motor af. Met moeite heb ik kunnen parkeren door steeds te starten en een stukje te kunnen rijden. Als je de motor start dan slaat deze soms direct af. Soms pas na 20 seconden. En als je in z'n vrij gas geeft om de toeren hoger te houden dan blijft de motor lopen. Maar bij gas los dan slaat deze weer af. Een man op de parkeerplaats die me even geholpen heeft zei dat het waarschijnlijk iets met brandstof filter of zo was.

Weten jullie wat er aan de hand kan zijn?
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: D2 motor slaat af bij stationair toerental

 · 
Posted: 10.12.2022 - 17:31  ·  #2
Ik zou ook beginnen met het brandstoffilter. De 1600 diesels staan erom bekend dat die verstoppen. Ik vernieuwde ze om de 60a80k km.
MaartenS
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Antwerpen
Leeftijd: 28
Berichten: 226
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

Re: D2 motor slaat af bij stationair toerental

 · 
Posted: 10.12.2022 - 22:23  ·  #3
Uitlezen voor eventuele foutcodes zal waarschijnlijk meer duidelijk maken.
Maar daarvoor moet je nog naar de garage geraken...


Maarten
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1513
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: D2 motor slaat af bij stationair toerental

 · 
Posted: 10.12.2022 - 23:06  ·  #4
Persoonlijk zou ik in dit geval, als je toch ergens geparkeerd staat, gewoon de anwb bellen.

Ze zullen geen filtertje bij zich hebben maar weten ws wel een manier om je rijdend te krijgen zodat je naar je garage kunt.
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: D2 motor slaat af bij stationair toerental

 · 
Posted: 11.12.2022 - 10:18  ·  #5
Quote door benm

Beste forumleden. Ik heb een vrij probleemloze V70 D2 uit eind 2013 die altijd elke 20.000 km zijn onderhoud krijgt. Inmiddels al wel ruim 330.000 km op de teller. Vanmiddag ging ik even boodschappen doen en bij de supermarkt aangekomen sloeg de motor af. Met moeite heb ik kunnen parkeren door steeds te starten en een stukje te kunnen rijden. Als je de motor start dan slaat deze soms direct af. Soms pas na 20 seconden. En als je in z'n vrij gas geeft om de toeren hoger te houden dan blijft de motor lopen. Maar bij gas los dan slaat deze weer af. Een man op de parkeerplaats die me even geholpen heeft zei dat het waarschijnlijk iets met brandstof filter of zo was.

Weten jullie wat er aan de hand kan zijn?


Ja! Exact het zelfde gehad, je hebt een verstopt brandstof filter....
Gewoon het ding vervangen en verder rijden. Wel wat Blade al aangeeft zo rond de 60 K het filter standaard vervangen....
benm
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: regio Harderwijk
Leeftijd: 57
Berichten: 48
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: D2 motor slaat af bij stationair toerental

 · 
Posted: 11.12.2022 - 12:03  ·  #6
Bedankt voor de tips.

Ik heb de V70 kunnen starten en van de supermarkt naar huis kunnen rijden. Hij sloeg maar één keer af. Misschien ook omdat het niet meer vroor? En er water in de brandstofleiding of filter zit?

En vanochtend de mobiliteitservice gebeld. Deze heb ik inclusief woonplaats service omdat ik netjes onderhoudsbeurten via de garage laat uitvoeren. Dus wellicht kunnen ze ter plekke dit verhelpen en anders gaat de auto naar de garage.

We gaan het zien.
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: D2 motor slaat af bij stationair toerental

 · 
Posted: 11.12.2022 - 12:12  ·  #7
Wanneer de onderhoudsbeurten ook netjes worden uitgevoerd mag een verstopt brandstoffilter niet voorkomen.
Kijk de rekeningen eens na of dat filter ook regelmatig is vervangen.
benm
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: regio Harderwijk
Leeftijd: 57
Berichten: 48
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: D2 motor slaat af bij stationair toerental

 · 
Posted: 11.12.2022 - 13:12  ·  #8
De mobiliteitservice is geweest. Vriendelijke man die van alles heeft gecontroleerd. Auto liep beter dan gisteren maar sloeg nog wel een keer af en soms een terugval in stationair toerental maar net niet voldoende om af te slaan. Hij dacht toch iets elektronisch maar hij kon dat niet verhelpen. Dus daarom maar besloten om de auto naar de garage te laten brengen. Zie foto.

Ik zal de rekeningen eens controleren wanneer brandstoffilter voor het laatst is vervangen.
benm
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: regio Harderwijk
Leeftijd: 57
Berichten: 48
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: D2 motor slaat af bij stationair toerental

 · 
Posted: 11.12.2022 - 13:18  ·  #9
Afgevoerd
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
MaartenS
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Antwerpen
Leeftijd: 28
Berichten: 226
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

Re: D2 motor slaat af bij stationair toerental

 · 
Posted: 11.12.2022 - 16:24  ·  #10
Succes,
hopelijk is het een simpel probleem.

Maarten
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39710
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: D2 motor slaat af bij stationair toerental

 · 
Posted: 11.12.2022 - 20:13  ·  #11
Wij duimen alvast op een goede afloop. :Thumbsup:
benm
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: regio Harderwijk
Leeftijd: 57
Berichten: 48
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: D2 motor slaat af bij stationair toerental

 · 
Posted: 14.12.2022 - 19:41  ·  #12
Ik heb mijn auto weer terug. Maandag gebracht bij de garage is deze weer een paar keer afgeslagen. Daarna bleef de motor wel lopen. Geen foutcodes te ontdekken, dus waar beginnen? Één van de monteurs heeft de auto mee naar huis genomen en volgende dag weer terug naar de garage om te kunnen testen. Geen problemen gehad onderweg. Toch maar brandstoffilter vervangen uit voorzorg. Deze was 30.000 km eerder ook vervangen.

En de monteur heeft de auto dinsdag nog een keer meegenomen naar huis en woensdag weer terug om te testen. Onderweg was hem een keer opgevallen, bij stilstand vlak voor oprijden van de snelweg dat stationair toerental terugviel, maar motor sloeg niet af. En weer geen foutcodes te vinden.

Na overleg met de de garage is conclusie dat zij ook niet kunnen vaststellen waar het nu aan ligt. En het is ook niet verstandig om zomaar allerlei onderdelen te vervangen. Dus advies is nu maar gewoon weer proberen en hopen dat het nieuwe brandstoffilter het probleem heeft opgelost, maar is niet zeker.

Iemand nog tips? En ik zal laten weten hoe het gaat komende dagen.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: D2 motor slaat af bij stationair toerental

 · 
Posted: 14.12.2022 - 20:55  ·  #13
Volgens mij is dit de 1,6 psa 8 klepper?
Met 330k km zou je probleem wel eens vanuit de verstuivers kunnen komen. Als ik dat ooit goed gelezen heb zijn deze verstuivers gevoelig op de retourflow. Bij slijtage neemt deze zo toe dat de brandstofdruk daalt.

Je zou dit kunnen monitoren via een obd dongle met een diagnose app op je smartphone. Dat dipje dat de monteur waarnam moet dan zichtbaar zijn op je app.
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 103
Berichten: 505
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: D2 motor slaat af bij stationair toerental

 · 
Posted: 15.12.2022 - 08:21  ·  #14
Was er ook niet iets met een oliezeefje in een turbo leiding bij die motoren?
headlight
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoogeveen
Leeftijd: 27
Berichten: 558
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: D2 motor slaat af bij stationair toerental

 · 
Posted: 16.12.2022 - 17:21  ·  #15
Quote door hetschaap

Was er ook niet iets met een oliezeefje in een turbo leiding bij die motoren?


Dat is inderdaad een bekend kwaaltje van de 1.6. Zeefje is te fijn dus als iemand niet zo lief voor zn motor is en het onderhoud een beetje loopt te verslonsen dan heb je kans dat t zeefje met rommel dichtslibt. Bij gewoon normaal gebruik en netjes je onderhoud doen is er meestal niet zoveel aan de hand
 
Selected quotes for multi-quoting:   0