Motor slaat (zo nu en dan) af na starten en in D of R zetten.

Volvo V60 D4 2015

 
 
 
 
 
DHMJE
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 16
Geregistreerd: 02 / 2022
Subject:

Motor slaat (zo nu en dan) af na starten en in D of R zetten.

 · 
Posted: 13.03.2024 - 14:02  ·  #1
Beste leden,


Niet altijd, maar met enige regelmaat slaat mijn V60 (D4 met 8-traps automaat uit 2015) na het starten af als ik hem in een versnelling zet. De toeren zakken enigszins bij het zetten in de versnelling en dan slaat hij af. Als ik licht gas bij geef op het moment van 'schakelen' dan blijft de motor wel lopen. Hebben jullie een idee wat de oorzaak kan zijn?


Hartelijke groet,

Daniel
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Motor slaat (zo nu en dan) af na starten en in D of R zetten.

 · 
Posted: 13.03.2024 - 15:54  ·  #2
Uitlezen kan wellicht richting geven in onderzoeken of het probleem in de motor zit of in de bak.
Ik meen dat je al een topic hebt geopend over mogelijk flushen van de bak. Wellicht biedt dat soelaas, of niet, maar kwaad zal het niet kunnen aangezien het onderhoud/behoud van de bak is op lange termijn.
Ik zou ook eens kijken naar de inlaat (buis tussen EGR en inlaatspruitstuk), die kan gaandeweg dichtslibben door roet uit de EGR tesamen met olie uit de inlaat (carterventilatie). En kijk ook naar de luchtmassameter, sensor in het inlaattraject (Intake Manifold Pressure sensor), die kan ook vervuilen waardoor de motor niet snel genoeg kan reageren om het stationair toerental aan te passen op de verhoogde weerstand op het moment dat de versnelling wordt ingeschakeld. Zie video
DHMJE
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 16
Geregistreerd: 02 / 2022
Subject:

Re: Motor slaat (zo nu en dan) af na starten en in D of R zetten.

 · 
Posted: 14.03.2024 - 16:19  ·  #3
Dank! Hier ga ik mee aan de slag :)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0