Motor slaat af tijdens rijden

 
 
 
 
 
sander1984
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: venlo
Leeftijd: 40
Berichten: 4
Geregistreerd: 12 / 2023
Subject:

Motor slaat af tijdens rijden

 · 
Posted: 18.12.2023 - 19:36  ·  #1
Hallo,
Zoals jullie in mijn voorsteltopic konden lezen heb ik sinds een paar weken een Volvo V70 uit 2001 met een 2.4 liter benzinemotor.
Gisteren sloeg de auto ineens af op de snelweg. Snel de vluchtstrook op gegaan en hierna startte hij gelukkig weer.
Een aantal kilometer verder weer hetzelfde probleem, gelukkig was dit ter hoogte van een tankstation. Dus ook even gekeken of ik niks vreemds kon vinden wat dit kon veroorzaken. (helaas niks zichtbaars gevonden)

Een maal thuis mijn obdII lezer aangesloten en deze had geen foutmeldingen kunnen vinden.
Vandaag weer de auto gepakt en hij blijft nu afslaan. na een paar kilometer begint dit probleem. Af en toe zakt hij alleen in toeren en eenmaal stationair kan ik weer gas geven voor een korte periode.
Heeft iemand advies waar ik moet gaan zoeken?

Groeten Sander
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Motor slaat af tijdens rijden

 · 
Posted: 18.12.2023 - 20:09  ·  #2
Klinkt als een probleem wat ik eens had met mijn klassieker destijds, die had een verstopt brandstoffilter en kreeg op toeren te weinig brandstof. Bij gas los was er minder brandstof nodig en dan ging het weer even.
Weet je de staat van jouw brandstoffilter? Zo nee, wellicht te vervangen.

Als je de tankdop losdraait, sist het dan? Het kan zijn dat je tankdop geen lucht doorlaat en je tank vacuüm gezogen wordt, waardoor de motor afslaat. Te testen door even een stuk zonder tankdop te rijden (wel klepje dicht en als het niet regent).

Uitlezen met Volvo VIDA kan ook helpen, dat kan evt via een forumlid bij jou in de buurt, zie linkje in signature. Vida ziet meer dan generieke OBD tools, is mijn ervaring.
sander1984
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: venlo
Leeftijd: 40
Berichten: 4
Geregistreerd: 12 / 2023
Subject:

Re: Motor slaat af tijdens rijden

 · 
Posted: 18.12.2023 - 20:34  ·  #3
De staat van mijn brandstoffilter weet ik zo niet, ga ik morgen direct halen om dit probleem uit te kunnen sluiten.
Ik heb zojuist zonder tankdop gereden en het probleem bleef helaas bestaan.

Ik ga even kijken wie er Vida in mijn buurt heeft, kan namelijk niet zo ver rijden op het moment.
Vee70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 61
Geregistreerd: 11 / 2023
Subject:

Re: Motor slaat af tijdens rijden

 · 
Posted: 18.12.2023 - 20:53  ·  #4
Dag Sander,

In het verleden heb ik eenzelfde probleem gehad. Weliswaar geen Volvo (dus ik weet niet of ik dit advies mag geven...?).

Het begon met het doorrijden met een kapotte katalysator gevolgd met een defect in het gashuisklep. Of dit verband houdt weet ik niet maar wellicht het nakijken / vervangen waard.

Groeten,

René
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Motor slaat af tijdens rijden

 · 
Posted: 18.12.2023 - 21:05  ·  #5
Gasklep is heel goed mogelijk, versleten sleepcontact.
Dit komt bij alle modellen tot 2004 voor.
Origineel is een witte sticker, gereviseerd meestal geel.
Vee70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 61
Geregistreerd: 11 / 2023
Subject:

Re: Motor slaat af tijdens rijden

 · 
Posted: 18.12.2023 - 21:28  ·  #6
sander1984
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: venlo
Leeftijd: 40
Berichten: 4
Geregistreerd: 12 / 2023
Subject:

Re: Motor slaat af tijdens rijden

 · 
Posted: 20.12.2023 - 20:49  ·  #7
hallo!

Het filter is vervangen, helaas is dit niet de oorzaak van het probleem.
Het gasklephuis moet ik nog naar kijken, weet iemand of je de contacten kunt nameten?

gr.Sander
 
Selected quotes for multi-quoting:   0