Motor start niet!

 
 
 
 
 
frans1401
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwijndrecht
Berichten: 209
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Motor start niet!

 · 
Posted: 02.02.2024 - 19:36  ·  #1
Enige tijd geleden heb ik een Volvo V70 uit 2004 gekocht waarvan de motor plotsklaps niet meer startte. De eigenaar was voor zijn werk en gezin heel afhankelijk van een auto en had al snel een andere auto gekocht. De auto kostte niet veel geld en had ook een LPG installatie en dat laatste punt gaf de doorslag want bij mijn huidige auto vraag ik mij te dikwijls af of ik de rit moet gaan maken die ik wil gaan maken.
De klacht was dat hij niet op benzine startte en het bleek dat hij geen voeding kreeg maar ook bij direct aansluiten van spanning op de pomp werkte hij niet. Nieuwe pomp geïnstalleerd maar dat verhielp uiteraard niet het probleem dat er geen voeding kwam van het relais dat door de CEM wordt aangestuurd. Een directe draad vanaf de accu verhielp dit probleem (tijdelijk) maar ondanks dat er nu brandstof met voldoende druk in de injectorrails tot stand kwam wilde motor niet starten. Ik moet er bij vermelden dat de motor wel op lpg startte.
Het was een raadsel waarom hij niet op benzine startte maar nader onderzoek leverde op dat de benzineinjectoren niet aangestuurd werden. De ECM moet de injectoren met massa verbinden om ze te bekrachtigen maar dat gebeurde niet.
Een nadere bestudering van het bedradingsschema bevestigde dat en ik zag twee mogelijke oorzaken, de ECM was defect of de massaverbinding was er niet. Dat laatste leek eenvoudig te controleren want de massabevestiging van de ECM is op het chassis er naast. Het zijn drie massa aansluitingen en daarom alle drie losgemaakt, schoongemaakt en weer aangesloten. Contactsleutel er in en hij start! Ook de benzinepomp werkte nu weer via het relais op de CEM. Een paar kleine proefritten gemaakt en het leek opgelost maar dat was een te snelle conclusie. Drie dagen later deed hij het niet meer. Dat was deze week en omdat het herstellen van de massaverbinding de oplossing leek te zijn richtte ik mijn aandacht weer op de massaverbinding. Het schema gaf aan dat er een junction point moest zijn tussen de ECM en het chassis en het bleek dat in de kabel de vier massadraden van uit de ECM samengevoegd waren. Dit blootgelegd maar deze samenvoeging lijkt corrosievrij te zijn. Hij start nog steeds niet.
Daarna met VIDA de auto uitgelezen en kreeg wel wat berichten en degene die mij het meest verontrust is CEM-1A62 Communicatie met regeleenheid motorregeleenheid Signaal ontbreekt. Wordt de ECM niet gezien?
Ik heb weinig ervaring met VIDA, ik heb de Dice een paar jaar geleden gekocht toen ik ook een Volvo had maar hem eigenlijk nooit nodig gehad. Dus als iemand met meer kennis hierover verstandige dingen kan zeggen dan stel ik dat op prijs. Ik heb b.v. geen idee wat de foutcodes L-signaal Signaal te laag en 30-voeding Signaal te laag betekenen.
Alvast bedankt.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Motor start niet!

 · 
Posted: 03.02.2024 - 12:21  ·  #2
Ik zou alles eerst resetten.

Want er kunnen oude zaken in staan waardoor het onduidelijk is waar de oorzaak zit.
frans1401
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwijndrecht
Berichten: 209
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Motor start niet!

 · 
Posted: 03.02.2024 - 12:53  ·  #3
Quote door hermanusb

Ik zou alles eerst resetten.

Want er kunnen oude zaken in staan waardoor het onduidelijk is waar de oorzaak zit.


Dit is actueel.
Tonneke
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Geldrop
Leeftijd: 53
Berichten: 343
Geregistreerd: 10 / 2016
Subject:

Re: Motor start niet!

 · 
Posted: 03.02.2024 - 15:18  ·  #4
De melding van de CEM-1C02 even opgezocht.
Mogelijke oorzaak.
Dynamo laad niet op vanwege ontbreken van een energiebron, een gebroken riem of defecte diode.
Controleer de signaalkabel tussen aansluiting #5A van de CEM en aansluiting #1B van de dynamo (rood/witte kabel met platte pen) op kortsluiting aan de hand van (dan laat vida een handleiding zien, om bedradingen en aansluitingen te controleren)

CEM-1C05
Storingscode CEM-1C05 wordt opgeslagen als de CEM waarneemt dat de 30- voeding naar aansluitingen #3E en #6E van de CEM laag is
Mogelijke oorzaken:
Contactweerstand of losse aansluiting in de aansluiting
Lage accuspanning, slechte accu of de accu moet worden opgeladen.
Defecte dynamo.

Als de problemen met de dynamo gevolgd door accu de oorzaak zouden zijn, zou het goed kunnen dat de drie onderstaande storingen daar het gevolg van zijn. Zou het kunnen zijn dat de motor niet start door de onderste drie foutmeldingen? Ik heb het niet precies opgezocht ofzo, lijkt mij in de richting van de startonderbreker te wijzen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0