Motor stottert en valt uit boven de 3.000 t/min ?

 
 
 
 
 
guido1965
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3
Geregistreerd: 01 / 2019
Subject:

Motor stottert en valt uit boven de 3.000 t/min ?

 · 
Posted: 05.02.2023 - 15:26  ·  #1
Beste Forum leden,

Sinds enkele weken hapert mijn Benzinemotor 2.0 (B4204S3 ?) tijdens het rijden. Maar sinds kort valt de motor ook uit. Eerst was het occasioneel, nu is het frequent. Dit gebeurt boven de 3.000 t/min. Wanneer dat gebeurt:

• Gaan alle controlelampjes in het instrumentenbord gaan branden
• Gaat de toerentalnaald gaat op 0 toeren staan – ook al draait de motor nog door de snelheid van de wagen
• Heeft gas geven geen enkel nut: de motor slaat niet meer aan of vertrekt niet terug (wagen bolt dus uit)
• Start de motor enkel terug, als je het ontkoppelingspedaal in drukt. Daarna gaan alle controlelampjes terug uit en de motortoerentalnaald schiet terug omhoog

De bougies (of kaarsen) zijn reeds vervangen.

Wie weet raad of heeft advies?

Bedankt.
hetschaap
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: wageningen
Leeftijd: 34
Berichten: 496
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Motor stottert en valt uit boven de 3.000 t/min ?

 · 
Posted: 05.02.2023 - 16:07  ·  #2
Klinkt als een elektrisch probleem (CAN? Netwerk?). Een soortgelijk probleem hebben m’n ouders ooit eens gehad met hun bmw. Oorzaak bleek een gare trekhaakmodule die er achteraf was ingebouwd.

Oftewel; eventuele obd dongles eruit halen, achteraf ingebouwde ‘modules’ loshalen, en natuurlijk de massa punten van de accu etc. controleren.
Klaasw
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 991
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Motor stottert en valt uit boven de 3.000 t/min ?

 · 
Posted: 05.02.2023 - 17:04  ·  #3
De symptomen klinken hetzelfde als de defecte accu en losse accu pool die ik ooit had, hoewel dat wel een ouder type V70 betreft. Ik zou het in ieder geval even checken.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4065
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Motor stottert en valt uit boven de 3.000 t/min ?

 · 
Posted: 06.02.2023 - 09:41  ·  #4
Ik zou eerst uitlezen met Volvo VIDA software, kijken of ergens een duidelijke foutcode opduikt.
Als je, terwijl de auto uitbolt, het koppelingspedaal indrukt gaat de auto terug aan? Of moet je dan ook starten met de sleutel? Denk eraan dat als je de sleutel (ook al is het tijdelijk) terugdraait naar stand 0, ook het stuurslot erop kan gaan, dus dat kan heel gevaarlijk zijn als de auto nog in beweging is!
Het koppelingspedaal heeft ook een sensor (wordt o.m. gebruikt voor de cruise control), die kan ook kapot zijn, maar het zou mij verbazen als dat de hele auto doet uitvallen. Als ik het me goed herinner is het bij een handbak inderdaad een vereiste dat de koppeling wordt ingedrukt om de motor te kunnen starten. Bij de automaten is het verplicht de rem in te trappen. Beide om te voorkomen dat de auto in de versnelling wordt gestart en per ongeluk vooruit schiet.
M95
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 436
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Motor stottert en valt uit boven de 3.000 t/min ?

 · 
Posted: 06.02.2023 - 10:01  ·  #5
Ik heb soortgelijke klachten met mijn V70 D5 uit 2002 gehad, ook deze viel tijdens het rijden uit.

Ik heb toen in het motorcompartiment de massapunten en contacten van de zekeringkast (aan de onderkant) ingespoten met contactspray, daarna nooit meer last van gehad.

Overigens was het toen wel dat hij gelijk weer aansloeg als ik mijn voet op het gas had (automaat).

Quote door Bolbo

Als ik het me goed herinner is het bij een handbak inderdaad een vereiste dat de koppeling wordt ingedrukt om de motor te kunnen starten. Bij de automaten is het verplicht de rem in te trappen. Beide om te voorkomen dat de auto in de versnelling wordt gestart en per ongeluk vooruit schiet.

Wat betreft de automaten kan ik melden dat dit bij mijn huidige en alle vorige niet het geval is/was. Je kan alleen starten in P en N.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0