motor temperatuur

?

 
 
 
 
 
smitt247
 
Avatar
 
Subject:

motor temperatuur

 · 
Posted: 04.04.2011 - 10:26  ·  #1
Beste Leden V70 forum, alvast bedankt voor inschrijving en ik hoop een antwoord te vinden op mijn vraag. Afgelopen vrijdag auto langs de weg gezet wegens oplopende motor temperatuur. ANWB heeft gekeken en ook plaatselijke garage voor wissel banden winter-zomer afgelopen weekend, maar niets gezien.
Voor ik helaas de zoveelste gang maak naar de volvo dealer (laatse 12 mnd schering en inslag helaas, maar hoort bij oude auto), wil ik mijn probleem aan jullie voorleggen.

Ik heb een V70 AWD 2.5T, BJ dec. 1999. Altijd dealer onderhouden. Onlangs bij komst 4de kind omgebouwd tot 7-persoons (nou ja, 5 + 2 kleine kinderen!)

Zoals gezegt liep de temp. van de motor omhoog bij rijden op snelweg 120km. momenteel rij ik voor ik weer bij dealer langs ga (of via via toch de stap naar een zeer ervaren oud volvo monteur) continu met airco op 25gr. en dakraam open. Bij filerijden moet airco op vol vermogen om temp. op normaal niveau te houden.

Bij bandenwisselstation werd o.a. evt. de koppakking genoemd.

Graag jullie mening of eventueel ervaring uit verleden of heden.

Met vriendelijke groet,

Lodewijk
John uit Drenthe
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gieterveen
Leeftijd: 64
Berichten: 775
Geregistreerd: 08 / 2010
Subject:

Re: motor temperatuur

 · 
Posted: 04.04.2011 - 11:08  ·  #2
ben bang dat je bij 't bandenwisselstation toch gelijk hebben, maar hoor weinig van koppakkingen probleem. en weet dat zo ouwe getrouwe volvomonteur goud waard is he...
killerbee
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: noorden van het land
Homepage: pchelpforum.nl
Berichten: 324
Geregistreerd: 09 / 2010
Subject:

Re: motor temperatuur

 · 
Posted: 04.04.2011 - 14:03  ·  #3
Dan moet je koelvloeistof peil ook zakken.
Koppakking komt heel weinig voor.
Thermostaat al wel eens vervangen ?
S60_driver
 
Avatar
 
Subject:

Re: motor temperatuur

 · 
Posted: 04.04.2011 - 16:15  ·  #4
Had dezelfde symptomen. Oplopende temp. Kachel aan. Melding 'koelvloeistof niveau laag' Nieuwe koppakking en de zaak was weer gezond.
smitt247
 
Avatar
 
Subject:

Re: motor temperatuur

 · 
Posted: 05.04.2011 - 12:12  ·  #5
Super, dank voor snelle antwoorden. komende week gaat ervaren voorheen volvo monteur de boel bekijken, aangezien er geen daling in koelwater is en ook geen aanwijzing in olie of rook bij uitlaat, hopelijk mbt kosten, alleen vervangen van de thermostaat!

grtz, Lodewijk
seanv70
 
Avatar
 
Subject:

Re: motor temperatuur

 · 
Posted: 05.04.2011 - 16:20  ·  #6
koppakking is makkelijk te controleren dmv de pijlstok eruit te halen als hier "slugde" aanhangt of als je koelvloeistof niet mooi schoon meer is is je koppakking eraan maar dat lijkt me sterk. vermoedelijk zoals killerbee ook al zegt is je thermostaat naar de eeuwige jachtvelden. of je waterpomp werkt niet goed meer.
S60_driver
 
Avatar
 
Subject:

Re: motor temperatuur

 · 
Posted: 05.04.2011 - 16:25  ·  #7
Hier was geen spoortje sludge te zien, niet bij de peilstok, niet onder de oliedop. Toch was m'n koppakking stuk. Dus ja. Ik hoop voor je dat het slechts een waterpomp/thermostaat is.
V70 2.4T
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 53
Berichten: 710
Geregistreerd: 02 / 2009
Subject:

Re: motor temperatuur

 · 
Posted: 06.04.2011 - 11:56  ·  #8
Bijna elke bernzinemotor heeft in de koude wintermaanden en bij een paar korte ritjes wel wat sludge aan de peilstok, is gewoon een gevolg van condens in het blok dat zich vermengt met de olie. Met name dan bij de peilstok, omdat die niet 100% is afgesloten van de koude vochtige buitenlucht. Condens kan niet verdampen op korte ritjes. Een lange rit, motor goed op temperatuur, brengt dan vaak de oplossing.

Kan een teken zijn van een lekke koppakking, maar hoeft lang niet altijd zo te zijn...
Om het zeker te weten moet je dus meer onderzoeken.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: motor temperatuur

 · 
Posted: 15.05.2011 - 18:32  ·  #9
Ik denk dat het probleem inderdaad de thermostaat is. Ik zou beginnen met deze te vervangen.

Ik ben benieuwd naar het resultaat.

Groeten,

Tristan
frans_v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Warnsveld
Leeftijd: 67
Homepage: pa5ca.com
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Re: motor temperatuur

 · 
Posted: 15.05.2011 - 19:07  ·  #10
Het meest aanneemlijke is de thermostaat.. die dingen gaan nog wel eens defect... verder en dat weet ik nog uit mijn 850 tijd zou je wel eens een lekkende radiator kunnen hebben... je hoeft niet gelijk koelvloeistof te missen maar je krijgt wel lucht in het koelsysteem. Waardoor de temperartuur ook gaat oplopen.
Ik heb ooit eens moeten rijden met de ramen open en de kachel op vol vermogen om de motor temperaruur binnen de perken te houden.
In eerste instantie dacht ik ook dat de waterpomp defect was... maar dat zal bij je volvo niet zo snel gebeuren.... of hij moet gaan lekken.
Als ik een top drie zou moeten maken:
- Thermostaat
- Lekje in het koel systeem
- Koppakking... (maar lijkt me onwaarschijlijk)

Suc6 Frans

P.S
Thermostaat vervangen is 15min werk... goede passende torx eventueel wat WD40.
De thermostaat kost 10 Euro bij de brezan...! wel even opletten of je een 95 of 90 graden thermostaat hebt!
Mochten de twee torx'n te vast zitten dan met een gevoelig klapje de bouten laten schrikken en nogmaals proberen..
Je kunt de thermostaat vervangen zonder dat je het koelwater moet af tappen... verliest een klein beetje koelmiddel.. wel even opvangen in een afwastijltje... :police:
Let op dat je gemorste koelmiddel even wegspoeld met water...
 
Selected quotes for multi-quoting:   0