motor-upgrade(s)

 
 
 
 
 
tomaatje
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 17
Geregistreerd: 12 / 2010
Subject:

motor-upgrade(s)

 · 
Posted: 07.02.2011 - 15:00  ·  #1
Eigenlijk twijfel ik nog óf ik m'n nieuwe V70 Powershift R-edition motorisch verder moet upgraden ? Daarom graag ervaring(en) gevraagd van déze 203 PK (powershift) motor.

Wat vinden jullie van deze (RICA-)upgrades? Gezien de tabellen de moeite waard ?

http://www.rica.nl/viewcar.aspx?vehicle=1989
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: motor-upgrade(s)

 · 
Posted: 07.02.2011 - 15:39  ·  #2
Wat wil je ermee ?

Je kan al veel sneller dan de toegestane limit , en een sportwagen wordt het nooit , kun je beter een porsche of iets dergelijks kopen dan is alles tenminste bestand tegen het vermogen en zit er een vering onder die ook echt de bocht om wil .

Verbruik , hoor de tuners allemaal roepen dat je kan besparen op verbruik , hoor alleen nooit klanten die dat beweren .
Meestal komt het niet verder als pakt veel beter op etc etc , en het enige wat je krijgt is een dyno uitdraai als het mee zit , sommige waarden heb je wat aan als je op het circuit je rondjes wil draaien , kijk maar naar de meeste grafieken , allemaal extra vermogen bovenin het toerengebied , en een klein beetje onderin ,dat is waar je op straat nauwlijks komt bovenin , maar hee het gevoel wil ook wat .

En dan de kosten , hoe veel moet je rijden voor je het terug verdient mocht je je voet van de gaspedaal kunnen houden , waarschijnlijk een hele week braaf rijden en een half uur je uitleven en weg is de winst .
Ook al die larie over je behoud van garantie , natuurlijk , maaar gewone slijtage etc valt daar niet onder , remmen aandrijving , natuurlijk als je slim bent verkoop je hem voor de problemen komen kan een ander het oplossen .
Goed ik vindt het niks , er wordt gewoon goed ingespeeld op je brein en bankrekening , en het altijd meer willen dan een ander .

Grt Olaf
tulp
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 51
Berichten: 9
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: motor-upgrade(s)

 · 
Posted: 08.02.2011 - 10:13  ·  #3
Ik (V70 D5 Geartronic-6, 2007) rijd sinds een paar maanden met de Eco-upgrade van Rica. Dat levert een aanzienlijk kwiekere V70 op. Vermogenswinst valt mee (van 185 - 205 pk) maar die vind ik ook het minst interessant. Dat is anders voor het koppel: dat gaat van 400 naar 450 Nm en dat merkt je heel goed, met name bij tussenacceleratie. Het verbruik is in de (mijn) praktijk gedaald van 1:11,8 naar 1:12,8 bij gelijkblijvende rijstijl. Als je gaat stampen, borrelt hij er natuurlijk wel lustig op los, maar dat is ook bij de fabriekssoftware zo. Als de motor koud is, zie je wel astronomische getallen op de verbruiksmeter verschijnen, maar dat normaliseert na een halve minuut.

Groet,
Harm Jan
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: motor-upgrade(s)

 · 
Posted: 09.02.2011 - 10:17  ·  #4
Doe mij eens een plezier dan en hou het dan eens echt bij , dus gereden km's en de liters die je hebt getankt .
Dit is de meest zorgvuldige manier als je het mij vraagt .
Nu scheelt het wel dat ik een versnellingsbak(handgeschakeld) heb met 6 versnellingen(acceleratie en verbruik ) , maar ik zit met mijn 2006 D5 185pk 400nm , op de 1 op 16 , geen aanpassingen gewoon de orginele delen en de castrol 0w30 olie er in .
Rij met het verkeer mee en over het algemeen overal een beetje boven de snelheids limit , dus doe het er niet om om zo zuinig mogelijk te rijden .

Ik ben nog niet overtuigd zeg maar .

Grt Olaf
tulp
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 51
Berichten: 9
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: motor-upgrade(s)

 · 
Posted: 09.02.2011 - 10:31  ·  #5
@Olaf: de verbruikscijfers zijn over een paar duizend kilometer, dus wel representatief denk ik, zelfde rijstijl als jij. Overigens wel zuinig, 1:16. Heb wel vaker gezien dat het verschil in verbruik tussen de handbak en de automaat behoorlijk fors is.

Ik dacht dat de V70 D5 (wat een fijne auto trouwens!) op 5w30 draait, wat is het verschil met 0w30?

Groet,
Harm Jan
Gijs
 
Avatar
 
Subject:

Re: motor-upgrade(s)

 · 
Posted: 09.02.2011 - 12:31  ·  #6
Impressive 1:16 met D5 185.......ik zal me dan wel te vaak niet in kunnen houden met mijn 1:14 handgeschakeld..........maar zitten dan ook redelijk wat b-weg kilometers bij.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: motor-upgrade(s)

 · 
Posted: 09.02.2011 - 21:29  ·  #7
In het boekje van mijn wagen staat de castrol 0w30 voorgeschreven , is zover als ik het altijd begrepen heb ietsje dunner bij koude start , 0 om 5 gaat het dan om .
En rij ook veel B wegen , maar altijd wel redelijke afstanden , en weinig stadsverkeer ,wat aanzienlijk scheelt denk ik .

Grt Olaf
ijsbeer
 
Avatar
 
Subject:

Re: motor-upgrade(s)

 · 
Posted: 09.02.2011 - 21:50  ·  #8
Ik rij 1 op 15,3 en ik rij altijd te hard op de snelweg ( 150/160 km/u). Op de B wegen en de stad hou ik me wel redelijk aan de snelheid.
Dus op zich nog niet eens zo verkeerd vind ik.

Ik ga vrijdag eens iemand bellen die in de tuning zit. Ben benieuwd wat hij gaat zeggen hierover. Wellicht ga ik mijn auto ook chiptunen voor meer koppel. Maar dan wil ik gelijk dat ie op de bank gaat om daadwerkelijk het verschil te zien.
Makkelijk als je in de Rally wereld zit en wat contacten hebt. :)
tomaatje
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 17
Geregistreerd: 12 / 2010
Subject:

Re: motor-upgrade(s)

 · 
Posted: 18.02.2011 - 21:07  ·  #9
Toch gekozen voor (ook meestal goede recensies van) RICA. Ook omdat die 'hier om de hoek zitten'; was wel zo handig. Keurige en duidelijke uitleg over 3 verschillende opties; ze raadden mij eigenlijk ECU Upgrade aan (van 203 PK naar 243 PK en van 300 nm naar 371 nm), maar vanwege het (in verhouding kleine) prijsverschil toch gegaan voor RICA Stage 2 (van 203 PK naar 268 PK en van 300 nm naar 389 nm). Ze hadden gelijk tijd, dus na een klein uurtje was m'n Volvo alweer gebruiksklaar voor een nieuwe rijbeleving. :love:

Natuurlijk nog geen ervaring in verbruik, maar wat rijdt 'ie nu heerlijk soepel, heeft 'ie een veel beter schakelmoment van de powershift-automaat vanwege de snellere 'boost' en wát een geweldige (maar toch mooi, bijna 'rustig', gedoseerde) power. Hoewel 't in het begin lijkt alsof 'ie toch wat 'nerveuzer' op het gaspedaal reageert; kwestie van gewenning; 't reageert gewoonweg zeer alert... :devil:

Ongetwijfeld ga ik de trekkracht vanwege het veel meer aan koppel ook zeer zeker merken bij het trekken van de (boot)trailer. :D

Kortom: een aanrader en wat mij betreft 't (toch niet misselijke...) geld meer dan waard.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0