Motor vervangen

Rima Druten

 
 
 
 
 
amuse65
 
Avatar
 
Subject:

Motor vervangen

 · 
Posted: 16.03.2014 - 13:26  ·  #1
Een aantal weken geleden had de motor van mijn V70 2.4D 01-2007 het begeven bij 195.000km.
Na het demonteren van de kop bleek er een cilinderwand gescheurd te zijn. Hoe ??? Geen idee.
Auto bij Aktief in Haaksbergen gezet en samen met de garagehouder naar een andere motor gezocht. Via de onderdelenlijn 8 opties gevonden. Eén van deze opties was bij Rima in Druten.
Motor van hetzelfde bouwjaar als de auto en maar 124.000km. Door de goede referenties over Rima op dit forum en van een oud collega hebben mijn garagehouder en ik besloten deze motor te kopen.
Bij Aktief is deze motor geïnstalleerd, echter bij proefdraaien en rijden bleek deze motor ook niet goed. Er zat een gaatje in de kop, veroorzaakt door een afgebroken tuimelaar die een gat in het klepstoterhuis had gemaakt. Mijn garagehouder had Rima benaderd en die gaf aan de auto te brengen. Bij Rima hebben ze alles onderzocht en uiteindelijk een goede kop op de motor geplaatst.
Dit alles hebben ze onder garantie uitgevoerd en de motor klinkt als nieuw.
Wat een goede service !!
Mede door mijn garage Aktief en Volvo onderdelen bedrijf Rima hoop ik weer lang van mijn V70 te kunnen genieten.
Zie bijgevoegde foto's
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Motor vervangen

 · 
Posted: 16.03.2014 - 13:43  ·  #2
Hallo Ton,

Dit zijn verhalen, waar je als Volvorijder niet blij van wordt.
Je verwacht niet dat een Volvo met deze kilometerstand dit soort problemen gaat krijgen.
Gelukkig heb je het weten op te lossen.
Nadeel is de navolgende rekening.
Wel raad ik je aan de motor goed in de gaten te houden.
De normen voor het milieu kunnen moordend zijn voor een motor.
Ik doel hier met name op de interne vervuiling.
Maaidie heeft hier al aardig wat over geschreven.
Ik wens je een hoop zorgeloze kilometers toe.
amuse65
 
Avatar
 
Subject:

Reactie

 · 
Posted: 16.03.2014 - 13:48  ·  #3
Link naar Auto Rima

Hallo Bigdog,

Ja inderdaad, komende garantieperiode van 3 mnd moet ik sowieso al veel kilometers maken.
Daarnaast laat in komende week bij Ganzeboom in Almelo de automaat Flushen.

Gr
Ton
lill_nemo1
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hamont
Leeftijd: 40
Berichten: 99
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: Motor vervangen

 · 
Posted: 19.03.2014 - 01:56  ·  #4
Wel Ton/Amuse65, ik ben blij voor jou dat het netjes is opgelost




Ikzelf heb anders jammer genoeg een heel andere ervaring met RIMA

Mijn cilinderkop was slecht en ik ben er een gaan halen bij RIMA
Juist omdat ze zo een goede naam zouden hebben

Ik had nadrukkelijk gevraagd voor een kop van een 2l turbo s60 van 2002
RIMA verzekerde mij dat het de juiste was EN in orde

Ze geven me er een mee, blijkt deze krom te zijn
Dusdanig krom volgens de man van de revisie (ik heb hem laten gasvast maken en klepgeleiders vervangen ivm slijtage) dat ze dit geweten moeten hebben
Jammer genoeg merkte hij dit pas na de revisie


RIMA gebeld, ik mocht een goede kop komen halen, die ze van een heel goede motor af zouden draaien.

Nu zeiden ze dat deze zo goed was dat hij zelfs niet gevlakt hoefde.
Gewoon meenemen en zo monteren zeiden ze.

Toch maar andere klepzittingen erin laten zetten voor de zekerheid...



Na montage gaf de auto foutcode van nokkenaspositie sensor (onderbreking), dus maar naar dealer gebracht om verder uit te zoeken

Ze vonden niets..... toen kreeg ik het wrang gevoel dat ik (sorry voor het taalgebruik) bezeken was door RIMA en dat het niet de juiste kop was en dat misschien de poelie voor de sensor anders kon zijn.
Hier had ik eerder niet aan gedacht omdat ik specifiek het juiste model besteld had en zij mij verzekerden dat het juist was.

Dealer gebeld, ik bleek gelijk te hebben
(nu bleek dat de eerste kop niet alleen krom is, maar ook toen al hebben ze niet de juiste type cilinderkop meegegeven!!!!)
Maar probleem werd nu dat de ecu bleef vinden dat de nokkenas niet juist kwam staan

Uiteindelijk na veel prutsen hebben ze een stand gevonden waarmee de auto goed rijdt en zonder foutcode

Wel een gepeperde faktuur door de vele manuren


Zowel dealer als man van de revisie zeiden dat ze zoiets nog nooit hadden meegemaakt.
En dat ik rima moest vragen om tegemoet te komen in de kosten die zijzelf hadden veroorzaakt door foute koppen mee te geven

Reactie van RIMA?
De klant moet zelf maar controleren of wat zij meegeven juist is
Ongeacht wat er tegen je gezegd wordt: de klant is verantwoordelijk
Daarnaast gaven ze telefonisch toe dat het best wel kon zijn dat ze een foute mee gaven, want zolang het MECHANISCH PAST, vinden zij dat ze het correcte onderdeel geleverd hebben
Het feit dat ze die cilinderkop onder valse informatie verkocht hebben maakte hen blijkbaar niets uit.
Ze weten verdorie toch goed genoeg uit welke auto de motor komt?
En als klant moet je in dergelijke gevallen kunnen rekenen op de info van de verkoper.

tegemoetkoming in de door hen veroorzaakte kosten? NEE
zelfs niet bij aankoop van onderdelen.

dit in tegenstelling tot de man van de revisie en de dealer, beiden hebben zelf voorgesteld om iets te regelen!!!

Die mensen begrijpen tenminste dat echt goede klantenservice belangrijk is en uiteindelijk geld binnenbrengt omdat die persoon terugkomt.


Hadden ze tenminste iets moeite gedaan, dan kwam ik de vele onderdelen die ik nog nodig heb gewoon verder bij hen halen.
En dan hadden ze nog wat kunnen verdienen.



Tweemaal een foutieve kop meegeven, je fout toegeven maar er voor de rest niet naar handelen?
En de klant ervoor laten opdraaien?

In mijn ogen zijn het dus criminelen bij RIMA en ze zullen me er nooit meer zien.
yannickdv
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 30
Berichten: 2683
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Motor vervangen

 · 
Posted: 19.03.2014 - 12:37  ·  #5
Dat is inderdaad schandalig. Heb zelf geen slechte ervaringen met RIMA maar heb er ook nog nooit dit soort onderdelen gekocht. Alleen maar carrosserie delen eigenlijk ;) Jammer van ze, dit soort verhalen zou ik als bedrijf nooit op het internet willen zien staan maar dat maakt ze blijkbaar niks uit... :(
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Motor vervangen

 · 
Posted: 19.03.2014 - 16:09  ·  #6
Eigenlijk te zot voor woorden dat je zoveel ellende over die Volvo diesels hoort. Zulke dure motoren en de berijder mag blij zijn als hij de 200.000 km haalt zonder problemen. Bij mijn D5 begon de ellende al bij 40.000 km.
Een diesel moet toch gewoon probleemloos 500.000 km halen? Gescheurde cilinderwand, kan toch niet!!! Al die ellende met de cilinderkoppen! coulance van Volvo? Dacht het niet. Mevrouw De Ridder veegt alle aanvragen voor coulance in de prullebak. Dat gaat bij Audi en Mercedes wel anders. Daar wordt een klant nog gewaardeerd. Maar ja, genoeg erover. Je bent er mooi klaar mee. lang leve de diesels van Volvo. (als ze goed lopen)
blastaway
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: South Limbourgia
Leeftijd: 46
Berichten: 3730
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: Motor vervangen

 · 
Posted: 19.03.2014 - 17:43  ·  #7
Eeg netjes opgelost, maar een duit lichter. Wat kost zo'n revisie ongeveer?
roland kosters
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kaulille
Leeftijd: 55
Berichten: 285
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Motor vervangen

 · 
Posted: 19.03.2014 - 18:13  ·  #8
Mijn D5 2006 na 280.000km koste de revisie 7200 excl en dan nog ruim een jaar problemen.
Totaal durf ik niet meer te noemen. Het was een getal met 5 cijfers. Eerste was gelukkig een 1.
Volvo_V70
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord-Groningen
Leeftijd: 29
Berichten: 1384
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Re: Motor vervangen

 · 
Posted: 19.03.2014 - 18:56  ·  #9
Jeetje wat een verhaal man! o.O
Dat is echt ontzettend vervelend en na alle goede ervaringen die ik over RIMA had gelezen verbaasd dit me eigenlijk wel.
Je zou van een dergelijk bedrijf niet verwachten dat ze zulke fouten maken. En dat de klant maar moet kijken, wat ben je dan voor bedrijf?! Natuurlijk moet een klant ook kijken wat hij koopt, maar als bedrijf ben je daar toch óók verantwoordelijk voor?
Dat zoiets 1 keer gebeurt is al vervelend genoeg, maar dat je zulke fouten meerdere keren (mee)maakt is toch wel raar! Wat wil je dan als bedrijf?
Naar mijn idee had de een of andere partij hier wel wat mogen regelen voor wat betreft coulance...
Hopelijk mag je nu genieten van een superfijne Volvo, ik hoop het echt voor je na deze ellende! :happy:
En hoe een cilinderwand zomaar kan scheuren is mij ook een raatsel. Dat soort dingen gebeuren naar mijn weten meestal als er luchtbelletjes in de cilinderwanden zitten, maar zomaar uit zichzelf vind ik het wel vreemd, zeker voor een modern blok!
Goed warm rijden is voor een diesel wel belangrijk, maar of dat dit tot gevolg kan hebben....????
willemf58
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoorn
Leeftijd: 65
Berichten: 269
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Motor vervangen

 · 
Posted: 20.03.2014 - 20:36  ·  #10
Ik werk dagelijks met "dikke diesels" van 150 tot 560 pk max 13 liter motoren en de nieuwe generatie moet aan E6 voldoen hiervoor, ook al voor E5 worden de motoren ontzettend thermisch belast ook de olie krijgt het zwaar te verduren en door de toepassing van biodiesel het inspuitsysteem ook. Heb bij mijn zoon een soortgelijke ervaring meegemaakt met een C30 1.6D bij 180.000 km. zomaar bij 100 km/uur, op cruisecontrol een drijfstang naar buiten. de dealer kon alleen een nieuwe motor leveren, met nieuwe frictie mee rond de €8500.00 en geen €cent coulance of inzet voor iets van commerciële
garantie oid. van de dealer niet leuk meer dus. Een motor bij Rima gekocht en voorzien van nieuwe frictie weer ingebouwd (zat geen Turbo en EGR klep op dus die heb ik overgezet. Verse olie en filter erop, starten lopen geen probleem motor liep echt perfect mooier en meer vermogen dan met de oude motor (deze had 84.000 km gelopen vlgs. Rima. na 2000 km begon de ellende....anti skid melding, uitgelezen...defecte gloeikaars, turbo en EGR klep dit alles vervangen, weer €1400,00 bij de €1550,00 (gebruikte motor) en €400,00 frictie maakt Volvo C30 Diesel rijden er niet leuker op de auto is nu gelukkig weg wegens gebrek aan vertrouwen in het product. Het zijn en blijven zorgenkindjes hoor. Alleen de d5 motoren heb ik goede ervaringen mee maar weet niet hoe het nu is met de modernste diesels maar dat er iets gaande is weet ik zeker
HarryB
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westervoort
Leeftijd: 62
Berichten: 412
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Motor vervangen

 · 
Posted: 20.03.2014 - 21:46  ·  #11
Als je een cilinderkop koopt, en later blijkt de nokkenas sensor niet van het juiste type, kun je een sloper dit echt verwijten....als ik af en toe lees hoe gevoelig de Volvo electronica is voor bouwjaren, uitvoeringen enz. dan zou ik de oude sensor omgebouwd hebben. Als de kop mechanisch paste, had Rima wel een punt. Dat is tenslotte het onderdeel wat ze je verkocht hebben.
Het is natuurlijk wel vervelend, maar waarom is de sensor later niet omgebouwd, ipv een acceptabele situatie creëren?
willemf58
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoorn
Leeftijd: 65
Berichten: 269
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Motor vervangen

 · 
Posted: 21.03.2014 - 07:21  ·  #12
Was de motorcode ook hetzelfde? bij de donormotor die ik ingebouwd heb was een stekker van de krukas positie sensor anders en een van de luchtmassameter toen heb ik de kabelboom van de "oude" motor weer overgezet, de kleuren waren hetzelfde maar anders gepositioneerd op de draden. Toen zat er meteen antiskid-storing in en geen vermogen de gloeienrs waren ook anders ik denk dat 1 bouwjaar verschil veel invloed kon hebben. de donormotor was 1 jaar jonger. Dit maak ik ook wel mee bij onze vracht auto's en zijn product-detail wijzigingen en eigenlijk kun je dat niet meer "gokken" de moderne diesels zijn veels te gevoelig door de emissie aanpassingen en zo wordt een wat ouder maar "modern" voertuig steeds lastiger om te houden en motordelen van "een" donorauto te gebruiken :(
lill_nemo1
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hamont
Leeftijd: 40
Berichten: 99
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: Motor vervangen

 · 
Posted: 01.04.2014 - 23:45  ·  #13
@Willem,

nee, de "motorcode" klopt niet als je een kop van een 2002 2liter Turbo moet hebben en je krijgt een 2001 2.4 kopt


Quote door HarryB

Als je een cilinderkop koopt, en later blijkt de nokkenas sensor niet van het juiste type, kun je een sloper dit echt verwijten....als ik af en toe lees hoe gevoelig de Volvo electronica is voor bouwjaren, uitvoeringen enz. dan zou ik de oude sensor omgebouwd hebben. Als de kop mechanisch paste, had Rima wel een punt. Dat is tenslotte het onderdeel wat ze je verkocht hebben.
Het is natuurlijk wel vervelend, maar waarom is de sensor later niet omgebouwd, ipv een acceptabele situatie creëren?


Harry, het gaat hem niet over die sensor of poelie alleen, heel de kop is fout
onderling blijken zoveel verschillen te zijn tussen jaren en modellen ....

toen ik de dealer meldde om te kijken naar de poelie, hebben ze de juiste poelie EN sensor geplaatst!
en nog vond de ECU het niet OK
dat is het bewijs dat hun statement van "mechanisch past" niet klopt: het PAST wel, maar het KLOPT niet!!!!

En je schrijft zelf al dat de electronica bij volvo zo gevoelig is: een expert in onderdelen en herstelling als RIMA weet dit en dus hebben ze ofwel per ongeluk een fout gemaakt ofwel opzettelijk een verkeerde kop meegegeven en nu trekken ze zich er niks van aan!
Uiteindelijk blijft het een feit dat zij tenminste deels verantwoordelijk zijn.

Moest ik een bedrijf zijn geweest, dan zou RIMA zich waarschijnlijk er wel iets van aangetrokken hebben, maar wat ga je als particulier doen tegen hun?
Zo redeneren zij.
En ze blijven maar zeggen "in de kleine lettertjes staat...."




ik heb via een tweedehands onderdelen zoeksite (weet effe niet meer welke), gezien dat RIMA een kop voor een S60 2liter turbo van 2002 te koop aanbood

via mail heb ik hen gevraagd of deze nog te koop was en weerom gemeld jaar en type motor

als RIMA zegt dat ze deze hebben liggen en me DEZE verkopen, dan moeten ze ook DIE verkopen en niet een ander meegeven

ongeacht of het mechanisch klopt

RIMA heeft dus GEEN PUNT!!!!

Het past mechanisch wel, maar het klopt van geen kanten

de nokkenassen zijn ook niet hetzelfde voor en turbo en een niet turbo

en zo gaat het maar door


PUNT AAN DE LIJN is dat een verkoper je niet opzettelijk een verkeerd item mag verkopen en daarna, wanneer je als klant er problemen mee hebt, zeggen dat de klant schuld heeft

dan moeten ze hun mond houden ivm het juist zijn en nogmaals duidelijk zeggen dat ik alles moet controleren eer ik het mee pak, in plaats van dit op een papiereke op de toog te plakken, dat ik niet gezien heb!!

en als ze me dat gezegd hadden, dan was ik naar een ander gegaan, die me wel het juiste mee gaf. Rima was gewoon dichtst bij en hadden hier een goede reputatie.



de kerel die me beide keren de kop meegaf, is volgens mij de "hoogste in rang" in het "magazijn" en hij VERZEKERDE me dat deze kop 100% pastte en ik hem ZO ALS HIJ NU IS gewoon kon monteren

AWEL, als je daar als klant niet op mag vertrouwen......


HET ZIJN GEWOON CRIMINELEN!!!!!!
zo eenvoudig is het


en dan te zeggen dat ik nog minstens voor 3000 euro aan onderdelen nodig heb zowel voor de auto als voor mn speedboot af te maken

als ze nu gewoon een eerlijke regeling hadden afgesproken, dan was ik gewoon bij hun blijven onderdelen komen halen

dat heb ik hun telefonisch en via mail voorgesteld

dan hadden ze er nog op verdiend, terwijl ze nu verliezen

maarja, ze zullen wel al genoeg verkopen zeker?



Maar dus: als jullie er moeten zijn, bezint eer ge begint
en controleer alles

maar mij zullen ze er nooit of te nimmer meer zien



tenzij om ze aan te klagen, want ik ga het toch ook niet zomaar voorbij laten waaien
het gaat me meer om het principe en de miserie als het geld.

misschien dat ze dan voortaan tweemaal nadenken eer ze nog eens zo iets doen
lill_nemo1
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hamont
Leeftijd: 40
Berichten: 99
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: Motor vervangen

 · 
Posted: 01.04.2014 - 23:55  ·  #14
Quote door Volvo_V70

Jeetje wat een verhaal man! o.O
Dat is echt ontzettend vervelend en na alle goede ervaringen die ik over RIMA had gelezen verbaasd dit me eigenlijk wel.
Je zou van een dergelijk bedrijf niet verwachten dat ze zulke fouten maken. En dat de klant maar moet kijken, wat ben je dan voor bedrijf?! Natuurlijk moet een klant ook kijken wat hij koopt, maar als bedrijf ben je daar toch óók verantwoordelijk voor?
Dat zoiets 1 keer gebeurt is al vervelend genoeg, maar dat je zulke fouten meerdere keren (mee)maakt is toch wel raar! Wat wil je dan als bedrijf?
Naar mijn idee had de een of andere partij hier wel wat mogen regelen voor wat betreft coulance...
Hopelijk mag je nu genieten van een superfijne Volvo, ik hoop het echt voor je na deze ellende!


Awel, juist omwille van die reputatie ben ik ook naar hun gegaan
en ze hadden ook geen probleem met een andere kop te geven, dat moet ik toegeven, maar de extra kosten die ze je toebrengen (1000euro op een kop die 250 kostte!!!!) daar houden ze hun handen van af

en hoe kun je als "leek" nu het verschil weten tussen de koppen?
zij weten van welke wagen welke kop komt en als jij dus de juiste gegevens geeft, dan vind ik dat je als klant je deel gedaan hebt

zoals in mijn andere reply gemeld heb ik dus inderdaad gevraagd om een regeling, waarbij ik zelfs meldde nog vele onderdelen bij hun te willlen blijven komen halen
maar dat interesseert ze niet, ze verdienen toch al voldoende

het gekke is dus dat zowel de dealer als de "reviseur" wel degelijk zelf iets voorgesteld hebben
maar RIMA, die alles veroorzaakt, die weigert steevast


enfin, de auto loopt ondertussen wel immens fijn, met dank aan Motorenrevisie Bocholt en Rutten in Houthalen en dan nog de verschillende onderdelen/slangen die ik vervangen heb, afgestelde turbodruk EN een S60R uitlaatspruitstuk!!

ps, ik vind (net zoals marc van ETS zegt) dat spruitstuk echt een aanrader voor iedere benzine-turbo rijder, en je kan hem bij ETS halen of via ebay, maar ik heb m gewoon bij een tweedehands onderdelen shop gevonden voor slechts 80 euro ipv 250 of meer!!!
(dus daar toch weer een meevaller!)
Baksteen
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Homepage: motor-forum.nl
Berichten: 791
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Motor vervangen

 · 
Posted: 02.04.2014 - 01:16  ·  #15
Ik doe niets af aan geplaatste ervaringen en meningen.

Maar ben wel van 'hoor en wederhoor'.

Ik heb de ervaring dat er nogal eens eea op forums neergezet word dat eenzijdig belicht word. Tegen de tijd dat de andere partij op hetzelfde forum aanwezig is blijken er nog wel eens 'nuanceverschillen' te zijn. Ik zou benieuwd zijn naar wat Rima hierover te zeggen heeft :)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0