Motor vervangen van mijn 1998 v70 2.5T (b5254t)

Welke jaren passen wel en welke niet?

 
 
 
 
 
beboworld
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 19
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Motor vervangen van mijn 1998 v70 2.5T (b5254t)

 · 
Posted: 06.08.2017 - 23:10  ·  #1
Ook dit jaar heb ik weer met veel plezier met de volvo de Barrel Challenge gereden. De volvo heeft het weer prima gedaan maar was dan ook voor die tijd weer aardig onder handen genomen. Ondanks dat het een barrel moet zijn en blijven vind ik rijden leuker dan langs de kant staan.

Dit jaar heb ik draagarmen, handremkabels, remschijven, remblokken en nog wat andere kleine dingen gedaan.

Wat een probleem blijft is het opbouwen van druk in de koeling zoals vele motoren van de b5254t serie. Het gaat goed zolang ik maar niet te veel toeren maak en het rustig aan doe (tot ongeveer 3000 rpm). Als ik het vermogen te veel aanspreek perst hij onmiddellijk koelwater naar buiten in het expansietankje.
Of het nou een lekke koppakking is een een gescheurde cilinderwand maakt me eigenlijk niet zoveel uit. De motor houdt dit natuurlijk niet eeuwig vol en de auto is verder prima de luxe. Tijd dus voor een nieuwer blok zonder deze problemen. Ik kan hier via de banger/cross kanalen wel aan komen maar mijn vraag is nu: welke bouwjaren zijn uitwisselbaar met de mijne? Kan ik vanaf de 850 modellen of werken alleen de v70 bouwjaren en zo ja moet ik dan stoppen bij de 1998 modellen i.v.m. het andere gashuis of is het blok in de basis gewoon uitwisselbaar? Ik wilde eigenlijk alleen het blok vervangen en verder niet. Bak etc. zijn prima.

Vervangen van het blok ga ik zelf doen samen met mijn zoon zodat we er beide wat van kunnen leren.
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Motor vervangen van mijn 1998 v70 2.5T (b5254t)

 · 
Posted: 06.08.2017 - 23:22  ·  #2
Mij lijkt dat Avoldem (forumsponsor) of Summum Automobilen (forumsponsor) je hierbij behulpzaam kunnen zijn en misschien zelfs kunnen leveren. Mogelijk lezen ze dit of anders een telefoontje aan wagen.
jan45
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zevenbergen
Leeftijd: 79
Berichten: 211
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Motor vervangen van mijn 1998 v70 2.5T (b5254t)

 · 
Posted: 06.08.2017 - 23:29  ·  #3
Ik zou deze vraag eerst eens voorleggen aan Dirk342, die is vast bereid je hierop een gefundeerd antwoord te geven.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Motor vervangen van mijn 1998 v70 2.5T (b5254t)

 · 
Posted: 07.08.2017 - 06:31  ·  #4
Dirkie had het al gelezen :) Deze motoren zijn, als ze goed zijn, geweldig en rijden zeer goed maar.....idd scheuren de cilinderwanden vaak en juist daarom ben ik er geen fan van. Ook is het zo dat vaak deze scheuren ontstaan door andere koeling issues, denk bijvoorbeeld aan waterpomp met kunststof schoepen die afgebroken zijn, etc. of door gewoon lomp trappen met zo'n blokje.

Ik vervang deze blokken zeer regelmatig en bijna altijd is de koppakking gewoon nog perfect en zijn idd de cilinderwanden gescheurd. Als jij een auto hebt met een mechanische gasklep dan kun je er in principe zo een B5234T(x) motor inhangen. Dit zijn HPT motoren en wil je het volle vermogen hebben wat dit blok kan leveren zal de software die op de ECU staat ook aangepast moeten worden. Pas je de software niet aan, krijg je een goed lopende motor maar hij kan het volle vermogen niet leveren, je zult dan iets op de 205PK uitkomen ipv de 193PK nu. Als je er een jonger blok inhangt (dus met ETM) zul je alles over moeten bouwen qua inlaatspruitstuk en sensoren en er zijn diverse opties qua ontsteking en nokkenas verstelling. Of je bouwt er een 'ouderwetse' verdeler op en last de nokkenasverstelling vast (en dan kan het dus weer een B5234T(x) motor zijn of een jongere B5244T motor) of je bouwt het spul om naar 5 penbobines en werkende nokkenasverstelling, maar dan zul je kabels moeten gaan trekken naar de ECU, ben je verplicht de ECU ook mechanisch aan te passen en andere software te gaan draaien.

De penbobines en CVVT's werken namelijk alleen vanaf de (gedeeltelijke) canbus systemen en zijn vaak draaiend op ME7.0 bij de jongere turbo blokken. Het is echter ook mogelijk om deze penbobines en CVVT werkend te krijgen op ME4.4 (software wat er bij jou inzit als je een mechanische gasklep hebt) echter dat geintje hou ik even voor mij hoe te doen. Overigens, ben nu met hetzelfde projectje bezig om te doen.
beboworld
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 19
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Motor vervangen van mijn 1998 v70 2.5T (b5254t)

 · 
Posted: 08.08.2017 - 14:57  ·  #5
Quote door Dirk342

Dirkie had het al gelezen :) Deze motoren zijn, als ze goed zijn, geweldig en rijden zeer goed maar.....idd scheuren de cilinderwanden vaak en juist daarom ben ik er geen fan van. Ook is het zo dat vaak deze scheuren ontstaan door andere koeling issues, denk bijvoorbeeld aan waterpomp met kunststof schoepen die afgebroken zijn, etc. of door gewoon lomp trappen met zo'n blokje.


Ik denk dat in mijn geval een combinatie van matig onderhoud en kilometerstand de oorzaken zijn. Alles komt een keer aan zijn einde....
Vervangen door de B5234T is leuk maar kostbaarder en wat te veel van het goede als je het doel van deze auto meeneemt in de overweging. Het wordt gewoon weer een B5254T met een mechanische gasklep.
Dus vraag blijft dan kan dit ook een B5254T van 95-97 of 99 zijn of moet ik mijn zoektocht beperken tot 98?
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Motor vervangen van mijn 1998 v70 2.5T (b5254t)

 · 
Posted: 09.08.2017 - 06:24  ·  #6
Zoals al in mijn antwoord staat beschreven, zul je de jongere motoren aan moeten passen (of cilinderkop overbouwen) ivm ontsteking en verstelbare nokkenas, dus de motoren vanaf '99 met verstelbare nokkenas vallen dan automatisch ook af als je dit niet wilt doen. Dan word idd je zoektocht beperkt tot de oudere type motoren met mechanische gasklep. De 850 2.5T motoren zijn behoorlijk zeldzaam, maar ook hiervoor geschikt want de motoren zijn identiek
beboworld
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 19
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Motor vervangen van mijn 1998 v70 2.5T (b5254t)

 · 
Posted: 09.08.2017 - 22:03  ·  #7
Quote door Dirk342

Dan word idd je zoektocht beperkt tot de oudere type motoren met mechanische gasklep. De 850 2.5T motoren zijn behoorlijk zeldzaam, maar ook hiervoor geschikt want de motoren zijn identiek


Dan wordt dat het dus, een pré-1999 blok. Thx. Als we zover zijn zal ik het als project plaatsen.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39718
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Motor vervangen van mijn 1998 v70 2.5T (b5254t)

 · 
Posted: 09.08.2017 - 22:10  ·  #8
Quote door beboworld

Als we zover zijn zal ik het als project plaatsen.


Dat klinkt goed.👍🏻
Succes met het project.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0