motor wordt weer lekker warm

ik heb de thermostaat vervangen

 
 
 
 
 
Folkert
 
Avatar
 
Subject:

motor wordt weer lekker warm

 · 
Posted: 05.03.2010 - 20:37  ·  #1
Mijn vrouw rijdt meestal in de V70 (ik ga lekker op de Colnago cross naar het werk). Laatst had ik het genoegen weer een langer stuk te mogen sturen. De temperatuurmeter kwam alleen maar tot 1/4, ipv lekker in het midden, en de kachel liet het ook afweten. Vanmiddag maar even een nieuwe thermostaat gemonteerd. Aan de oude was niets te zien, gaat ook mooi open in heet water, maar, de meter staat weer mooi in het midden en de kachel wordt weer lekker warm. Thermostaatje kost ca 25,- en bij een benzinemotor is het klusje goed te doen.
daxje
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Arnhem
Leeftijd: 50
Berichten: 107
Geregistreerd: 10 / 2011
Subject:

Re: motor wordt weer lekker warm

 · 
Posted: 24.10.2011 - 13:17  ·  #2
Ik heb mijn thermostaat afgelopen zaterdag ook vervangen omdat de motor ook niet goed op temperatuur kwam, helemaal nu het wat kouder wordt buiten. Inderdaad een makkelijk klusje (2.4 benzine)

Monteer wel een originele!!! loop geen risico met imitatiespullen, ik heb in het verleden al genoeg van die imitatie thermostaatjes nieuw uit de doos dienst zien wijgeren. Dit is het niet waard en bij de dealer was die maar 2 euro duurder, dus voor het geld hoef je het niet te laten.

Nu wordt de motor aanzienlijk sneller warm en ook de kachel werkt veel beter, echt super! alleen de wijzer op het dashbord staat nu niet mooi in het midden, maar er net iets overheen, hoort dit? is dit te corrigeren? of zou de temp. voeler op het themostaathuis ook niet helemaal jofel meer zijn?
frans_v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Warnsveld
Leeftijd: 67
Homepage: pa5ca.com
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Re: motor wordt weer lekker warm

 · 
Posted: 24.10.2011 - 13:26  ·  #3
Quote door daxje

Ik heb mijn thermostaat afgelopen zaterdag ook vervangen omdat de motor ook niet goed op temperatuur kwam, helemaal nu het wat kouder wordt buiten. Inderdaad een makkelijk klusje (2.4 benzine)

Monteer wel een originele!!! loop geen risico met imitatiespullen, ik heb in het verleden al genoeg van die imitatie thermostaatjes nieuw uit de doos dienst zien wijgeren. Dit is het niet waard en bij de dealer was die maar 2 euro duurder, dus voor het geld hoef je het niet te laten.

Nu wordt de motor aanzienlijk sneller warm en ook de kachel werkt veel beter, echt super! alleen de wijzer op het dashbord staat nu niet mooi in het midden, maar er net iets overheen, hoort dit? is dit te corrigeren? of zou de temp. voeler op het themostaathuis ook niet helemaal jofel meer zijn?


Mmmm heb je wel de juiste gemonteerd???? voor de Volvo classic b.v zijn er namelijk twee temperaturen... 90gr en 95gr ...
Ik weet die van de V70 classic en de 850 passen gewoon in de 2000+ modellen... ik heb er ook een van een classic in zitten.. en bij mij wijst de meter keurig het midden..aan. en zie de naald nooit bewegen... zowel 's zomers , 's winters net of ze vast geplakt zit... O-)
Even voor de smart arsen onder ons... hij loopt wel van koud naar warm..en weer terug als de boel weer afkoelt :-)

De mijne kost 12,50 incl BTW... bij de Brezan en zit er inmiddels 2 jaar in.. probleemloos!
daxje
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Arnhem
Leeftijd: 50
Berichten: 107
Geregistreerd: 10 / 2011
Subject:

Re: motor wordt weer lekker warm

 · 
Posted: 24.10.2011 - 14:09  ·  #4
Ik heb geen classic he????

Het moet wel de juiste zijn, heb 'm bij dealer op chassisnummer gekocht. Het is een 90gr thermostaat net als de oude die eruit kwam (ook een originele)

Volgens mij heb ik wel eens ergens gelezen dat ze vroeger een 87gr monteerden maar dat Volvo die nu niet meer levert... Ga nog wel eens in VIDA neuzen om te kijken of ik de waardes van de temp. voeler kan achterhalen... Meten is weten!!!
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39731
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: motor wordt weer lekker warm

 · 
Posted: 24.10.2011 - 20:17  ·  #5
Quote door daxje

Het is een 90gr thermostaat net als de oude die eruit kwam (ook een originele)


Ik heb vorig jaar bij mijn vorige V70N ook de thermostaat vervangen.
De naald van de temperatuurmeter stond hierna ook net over het midden "geplakt", ook deze was origineel Volvo.
daxje
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Arnhem
Leeftijd: 50
Berichten: 107
Geregistreerd: 10 / 2011
Subject:

Re: motor wordt weer lekker warm

 · 
Posted: 25.10.2011 - 15:53  ·  #6
oef gelukkig!! dat stelt me gerust!
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39731
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: motor wordt weer lekker warm

 · 
Posted: 25.10.2011 - 20:38  ·  #7
Quote

oef gelukkig!! dat stelt me gerust!


Zolang hij van de uitgangspositie naar net over het midden gaat en blijft, dan hoef je je inderdaad geen zorgen te maken.
Ongerust moet je je pas maken als deze verandert, maar ik krijg niet de indruk dat dit aan e orde is.
Kun je weer met een goed gevoel in je bolide rondrijden. :-)
daxje
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Arnhem
Leeftijd: 50
Berichten: 107
Geregistreerd: 10 / 2011
Subject:

Re: motor wordt weer lekker warm

 · 
Posted: 25.10.2011 - 21:02  ·  #8
Inderdaad, hij gaat nu vrij vlot naar iets over het midden en blijft daar. Geen beweging.

Wat me wel opvalt is dat de fan nu veel vaker aan en uit springt, die is nu veel meer aanwezig. Logisch natuurlijk, omdat ie qua temp. nu dichter bij z'n schakelpunt van de fan zit. Ca. 100 graden?

Voor de thermostaat reparatie kwam de wijzer tot 2 streepjes voor het midden tijdens rijden, verder niet. In de file wel tot precies midden.
JMP
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwolle
Leeftijd: 58
Berichten: 136
Geregistreerd: 12 / 2008
Subject:

Re: motor wordt weer lekker warm

 · 
Posted: 14.11.2011 - 20:31  ·  #9
Toch leuk z`n forum.

In de winter 2010/2011 bleef m`n meter 1 streepje voor het midden staan en de kachel werkte ook niet lekker.
Maar blijkbaar ging ik dit als normaal vinden want in de zomer stond de meter op hetzelfde punt.
Met de eerste koude dagen van dit jaar stond de meter 2 streepjes voor het midden.
En eh .... kachel wat is dat?
Het onderdeeltje vervangen en de meter staat weer precies in het midden.
Het kacheltje werkt ook weer.

Folkert bedankt voor het starten van deze topic
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39731
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: motor wordt weer lekker warm

 · 
Posted: 14.11.2011 - 20:41  ·  #10
Quote

Folkert bedankt voor het starten van deze topic


Precies, hier kunnen we allemaal iets mee.
Toch mooi hé, zo`n forum. :-)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0