Motormanagement lampje brandt: EGR storing bij V70 D4 uit 2015

EGR

 
 
 
 
 
JABril
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Soest
Berichten: 11
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Motormanagement lampje brandt: EGR storing bij V70 D4 uit 2015

 · 
Posted: 13.03.2024 - 20:10  ·  #1
Ik heb sinds 2021 een V70 D4 automaat uit 2015 ( 181 pk ).
Nu rond de 230.000k km gereden.
Een hele fijne rijdende auto.

Drie weken geleden ging het motormanagement lampje op dashboard branden.
Auto laten uitlezen door mijn garage ( universele ). Mogelijk EGR probleem.
Hierna de boel laten resetten.

Na een aantal dagen ging het lampje weer aan.
Deze keer de auto op advies van mijn garage laten nakijken en uitlezen door de Volvo dealer. Ook hun conclusie was ook de EGR.
De storing zou door vervuiling kunnen komen en zou kunnen ontstaan doordat EGR koeler verstopt is, de inlaat vol met roet of de EGR klep kapot.

Advies: EGR laten vervangen, evenals de koeler.

Na wat rond speuren op internet kwam ik bedrijven tegen, die de EGR kunnen laten wegschrijven of programmeren zodat deze niet meer werkt.
Deze bedrijven geven aan om de werking van de EGR naar gesloten programmeren, zodat deze geen storingen meer geeft en hierdoor de vervuiling ook stopt. De EGR naar dicht zorgt voor een definitieve eind oplossing (nooit meer een verstopte EGR koeler, vieze sensor of vol zittende inlaat).
Verder zou de EGR naar gesloten programmeren GEEN probleem zijn voor de huidige apk regels.

Inmiddels heb ik na de 2e reset op advies van mijn garage een keer HVO-100 diesel bijgetankt. Niet goedkoop, maar zou beter zijn voor de diesel auto.
Sindsdien al 2 weken geen brandend motormanagement lampje meer gehad en rijdt de auto prima.

Heeft iemand ervaring met het dichtzetten van de EGR?
Kun je de EGR zomaar dicht laten zetten dmv programmeren?
Wat zijn de nadelen hiervan en gevolgen voor de motor en/of milieu eisen aan deze motor?
De EGR zit er niet voor niets in de auto.

mvg
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Motormanagement lampje brandt: EGR storing bij V70 D4 uit 2015

 · 
Posted: 14.03.2024 - 09:03  ·  #2
De EGR (Exhaust Gas Recirculation) leidt een deel van de uitlaatgassen terug naar de inlaat om daar te vermengen met schone lucht van buiten alvorens de cilinder ingezogen te worden. Daardoor daalt de verbrandingstemperatuur (want minder zuurstof in de inlaatlucht) en daardoor daalt de uitstoot van stikstofoxiden (NOx).
Tja, wie heeft dat ooit bedacht zou je denken, dat is vragen om problemen. Inderdaad, maar blijkbaar was dit de meest (kosten)efficiƫnte manier... en de lasten zijn voor de klant? Om de uitlaatgassen af te koelen zit voor de EGR een koeler die gekoeld wordt met koelvloeistof.
Je kan ook zelf eerst eens de EGR schoon te maken, dat is nogal een smerig klusje, maar niet moeilijk. Er staan wel video's van op YouTube. Ik heb het zelf al 2x gedaan bij mijn beide V70s diesel en wel verbetering gemerkt.
Je haalt dan de buis tussen EGR en inlaatspruitstuk los (zit met 4 slangklemmen vast) en die maak je schoon. Kan een dikke laag droge roet of teerachtige substantie bevatten, of droge laag bovenop teerachtige laag, dat verschilt per auto (ivm olie uit de carterventilatie, klimaat, gebruik, brandstof etc).
Schoonkrabben met een platte schroevendraaier o.i.d. en de losse prut opvangen in een bakje. Evt uitspoelen met remreiniger o.i.d..
De meeste prut slaat neer bij de EGR en in de 20cm erna (richting het inlaatspruitstuk). In het inlaatspruitstuk zal vast ook wat zitten maar minder, en daar kan je niet bij, dus laat maar zitten.
De EGR zelf is niet echt een klep in de traditionele zin (als in vlinderklep), maar meer een soort grote punaise / golf tee achtig ding die van opzij in de inlaatbuis steekt. Om meer te zien haal je ook de buis los vanaf de luchtfilterkast en dan kan je door de EGR inlaat heen kijken, dan zie je het staafje van de EGR zitten (of niet, indien grotendeels dichtgekoekt). Dat voorzichtig schoonkrabben zonder de EGR te beschadigen en de zooi er uit harken.
Als je geen lang smal bakje hebt kan je bijv. een halve liter fles overlangs doorsnijden en dat eronder houden.
Het is wel een wat tijdrovend werkje en smerig, dikke zwarte roet troep, maar wel te doen zonder dat je een pro-klusser bent.
Achteraf de inlaatbuizen weer goed aansluiten, ik had zelf een keer 1 slangklem niet goed aangedraaid en had meteen een fluitende auto bij de testrit (er werd lucht langs de losse slangklem gezogen, wat de fluittoon veroorzaakte).
Lost dat het niet op, dan is het toch niet voor niks geweest want je auto kan weer vrij ademen! Dit zal je ook moeten doen als je daarna de EGR dicht laat zetten.
De EGR koeler kan je niet schoonmaken, als die dichtgeslibt is zal je die waarschijnlijk moeten vervangen, of idd laten wegschrijven.
Dat wegschrijven kan wel, maar zorgt wel voor verhoging van de stikstofuitstoot van je auto, maar zorgt ook voor minder interne vervuiling omdat de recirculatie van uitlaatgassen wordt gestopt.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3184
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Motormanagement lampje brandt: EGR storing bij V70 D4 uit 2015

 · 
Posted: 14.03.2024 - 09:15  ·  #3
Mits je een milieu-activist bent kan je je EGR rustig laten wegprogrammeren. Het is beter voor de levensduur van je motor.
Ik heb het destijds ook laten doen en nog nooit een issue gehad met interne vervuiling. Voor het wegschrijven moet je EGR wel werkend zijn.
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 295
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: Motormanagement lampje brandt: EGR storing bij V70 D4 uit 2015

 · 
Posted: 14.03.2024 - 18:59  ·  #4
V70train
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss
Leeftijd: 22
Berichten: 137
Geregistreerd: 11 / 2022
Subject:

Re: Motormanagement lampje brandt: EGR storing bij V70 D4 uit 2015

 · 
Posted: 14.03.2024 - 20:02  ·  #5
Quote door JABril


Heeft iemand ervaring met het dichtzetten van de EGR?
Kun je de EGR zomaar dicht laten zetten dmv programmeren?
Wat zijn de nadelen hiervan en gevolgen voor de motor en/of milieu eisen aan deze motor?
De EGR zit er niet voor niets in de auto.

mvg


Mijn EGR zit dicht, dat is gedaan bij Obbetuning samen met chiptuning. Ik heb de D2 motor in de V40 (zelfde motor, maar dan een turbo minder) en heb dat op advies van Obbe gedaan door hevige motor/inlaatvervuiling. Dit is na enkele weken ook gepaard gegaan met een inlaatreiniging die VolService aanbiedt.
Mijn auto moest dinsdag voor de APK en kwam met 1000 deeltjes gemakkelijk door de roetmeting (de egr staat al 40.000km dicht, kmstand is nu 217000). Het geeft me ook iets meer rust nu ik weet dat alle roet/olieproblemen waar deze motoren gevoelig voor zijn door roet van de egr niet meer voor zullen komen. Goed om te weten is dat ik geen adblue heb, en de reguliere euro 6 norm, niet de euro 6dtemp (of hoe dat ook mag heten). Succes met de keuze!
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Motormanagement lampje brandt: EGR storing bij V70 D4 uit 2015

 · 
Posted: 14.03.2024 - 21:49  ·  #6
Daarom staat die klep bij mij ook dicht.

Ter voorkoming van de inwendige vervuiling.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0