motormanagement service vereist spoed

S60 op LPG

 
 
 
 
 
VolvoTaz
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Assendelft
Leeftijd: 77
Berichten: 58
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

motormanagement service vereist spoed

 · 
Posted: 23.05.2016 - 15:17  ·  #1
Goedemiddag dames en heren leden.
De wintermaanden redelijk goed doorgekomen met mij S60.
Storing "motormanagement service vereist" verschillende keren gehad, maar kunnen resetten.
De laatste keer met behulp van het VIDA programma.
De melding was; ECM-250A Long term fuel trim - Upper limit.
Na wissen is die de afgelopen weken niet meer teruggekomen.

Tot ik vandaag het volgende meemaakte; Ik trek de snelweg op en van het ene op het andere moment is er geen gas geven meer aan en kan ik met een 'soort' noodloop snelheid het benzinestation op.
Contact/motor uitgezet, even gewacht en weer gestart. Versneld stationair draaien en schakelen naar benzine gaf nog steeds hetzelfde effect.
Vreemd genoeg geen enkele melding; geen in het tekstvenster links, geen motormanagement lampje.
Na een poosje wachten weer gestart en m,otor loopt als een zonnetje, maar nu wel de tekst "motormanagement service vereist spoed" en een oranje gevarendriehoekje. Geen symbooltje rechts.
Stukje gereden op de parkeerplaast en er lijkt niets aan de hand.
Toch niet de tunnel ingedoken en wel de ANWB gebeld. Die kon er geen soep van komen.

Heeft iemand een idee, wat te doen oen/of waar te zoeken?

Hans Visser
Blackfox
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 56
Berichten: 408
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: motormanagement service vereist spoed

 · 
Posted: 23.05.2016 - 16:37  ·  #2
arturo
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: noord brabant
Leeftijd: 50
Berichten: 198
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: motormanagement service vereist spoed

 · 
Posted: 23.05.2016 - 16:51  ·  #3
Is het nu weer dezelfde melding in VIDA?
VolvoTaz
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Assendelft
Leeftijd: 77
Berichten: 58
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

motormanagement service vereist spoed

 · 
Posted: 23.05.2016 - 20:40  ·  #4
Hallo heren,

Ik heb mijn S60 nog niet op de VIDA kunnen aansluiten, want de ANWB heeft die mogelijkheid niet.
Het irritante aan de melding ECM0250A is, dat er geen (andere) storingen gemeld worden. Wel een hele waslijst van handelingen, maar geen feitelijk storing van of over een gebrekkig functioneren van een of ander onderdeel.
De suggestie die ik daarop eerder kreeg; rij door tot je weer die melding krijgt en hoop dan op een toegevoegde melding over een onderdeel. Want ongericht gaan zoeken kost klauwen met geld en het is niet zeker dat je het op die manier vindt.
Maar, ja dan krijg ik vandaag de storing zoals ik beschreef. Ben vanmiddag nog weer op pad geweest en dat doet 'ie alles prima zonder haperingen en met dezelfde spirit; die die dus nog steeds heeft, kennelijk.
Kriegel word ik van die elektronica.

Hoe nu verder?

Hans
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: motormanagement service vereist spoed

 · 
Posted: 23.05.2016 - 22:34  ·  #5
zie blackfox en even LMM bestellen. beetje zoeken hoeft ie je kop niet te kosten zeg 4 a 5 tientjes.

Ik heb deze dr nu in zitten: http://www.ebay.de/itm/181771907362
John uit Drenthe
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gieterveen
Leeftijd: 64
Berichten: 775
Geregistreerd: 08 / 2010
Subject:

Re: motormanagement service vereist spoed

 · 
Posted: 23.05.2016 - 23:20  ·  #6
oranje driehoekje geeft aan dat er aandacht vereist is maar nog geen direct probleem.
VolvoTaz
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Assendelft
Leeftijd: 77
Berichten: 58
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Ik zit nooit lang stil maar zet mijn S60 even stil bij ...

 · 
Posted: 27.05.2016 - 16:33  ·  #7
een LPG installateur in Haarlem.
En wel hierom.
Ik heb alle voorgaande reacties op mijn aangedragen probleem zorgvuldig gelezen en gewogen en ondertussen ook geluisterd naar mensen met kennis van zaken die ik in relatie met mijn probleem sprak.
Daaruit maak ik op dat er verschillende oorzaken ten grondslag kunnen liggen aan beide eerder beschreven storingen; "Management Service vereist" en "Management Service Vereist Spoed". Welk symbool er nog bij getoond, motortje rechtsonder of een oranje gevaren driehoekje, voegt niet zoveel informatie toe. Behalve een rood gevarendriehoekje.
Voor je het weet, was het verhaal, ben je een hoop geld en gedoe kwijt zonder dat er veel, weinig of geheel geen verbetering merkbaar is.

De Specialist waar ik vanmorgen mijn S60 stilzette, gaf nog zonder dat ik veel gezegd had de volgende reactie: de code ECM-250A Long Term Fuel Trim - Upper Limit betekent dat er een te arm mengsel wordt of werd geleverd.
Het moment dat dat in beeld komt middels oplichtende waarschuwingen, kan dat fenomeen zich al een aantal keren hebben voorgedaan. Het motormanagement kan het op zeker moment niet meer bij regelen en dan wordt er een storingsmelding gegeven.

Ik mag er daarom vanuit gaan dat men daar van de week naar op zoek kan.
Ik maak uiteraard van de voortgang gewag.
Ondertussen ga ik in Salzburg aan de wandel a. Met vrienden in een Volvo V70. Daar kunnen we allemaal in! Dat is het enige minpuntje aan mijn S60. Daar kunnen we niet allemaal in.

Hans Visser
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5018
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: motormanagement service vereist spoed

 · 
Posted: 27.05.2016 - 17:05  ·  #8
Quote door GRUNNS60

zie blackfox en even LMM bestellen. beetje zoeken hoeft ie je kop niet te kosten zeg 4 a 5 tientjes.

Ik heb deze dr nu in zitten: http://www.ebay.de/itm/181771907362


Hoe bevalt die?
Zat al te kijken naar een denso of pierburg
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: motormanagement service vereist spoed

 · 
Posted: 27.05.2016 - 17:12  ·  #9
Zit er nog in oftewel doet t prima zag er verder ook ok uit.
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5018
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: motormanagement service vereist spoed

 · 
Posted: 27.05.2016 - 17:17  ·  #10
O beter.
Die van mij was erg vies.
Had hem wel gereinigd. Maar na 2 ton kan een nieuwe geen kwaad.
VolvoTaz
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Assendelft
Leeftijd: 77
Berichten: 58
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Geen cent uitgegeven in Salzburg ....

 · 
Posted: 01.06.2016 - 22:45  ·  #11
Daar zijn we maar niet naar toe gegaan, gezien de rampenfilmpjes op het journaal.
Dus een week eerder dan de bedoeling was, vanochtend mijn S60 opgehaald bij de LPG specialist in Haarlem.
Moest wel € 480,00 aftikken om 'm mee te krijgen.
Wat was de oorzaak; een LPG pomp die aan het eind van zijn leven was. Als die z'n druk niet meer haalt, veroorzaakt dat steeds meer storingen vanwege een te geringe opbrengst. Wanneer het signaal is 'meer gas leveren', kan de computer dat niet meer bij regelen, om de eenvoudige reden dat er niks méér uit geperst wordt!
Klinkt allemaal heel plausibele en terug kijkend waren er al eerder signalen.
Echter, omdat je zo'n auto niet kent, weet je niet wat je hoort en van wat je wel hoort, weet je niet of dat zo hoort.
Een cryptische zin, maar het komt hierop neer; al eerder viel me op dat ik de LPG-pomp hoorde. Kon alleen niet beoordelen of dat goed klonk.
Nu hoor ik alleen de pomp als ik mijn hoofd in de kofferbak steek en hij loopt/rijdt als een zonnetje, zonder hikjes. Wil eerst nog enkele dagen aanzien en horen of dat ook werkelijk zo is.
Ben wel blij dat ik de LPG installatie heb laten uitlezen. Dat was, zoals ik eerder beschreef, ook al een richting waar ik volgens meerderen eerst maar eens moest zoeken.
Dus tot zover.

Hans Visser
VolvoTaz
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Assendelft
Leeftijd: 77
Berichten: 58
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: motormanagement service vereist spoed

 · 
Posted: 16.06.2016 - 11:48  ·  #12
Er zijn al weer bijna 4 weken verstreken en het probleem leek opgelost.
Helaas is dat niet het geval, zoals vanochtend bleek.
Kort na de montage van de nieuwe LPG-pomp deed zich het probleem weer voor. De snelweg af in noodloop en zelfde verschijnselen.
Na een minuut of 5 de motor weer gestart; melding als voorheen; dus met de toevoeging spoed en oranje driehoekje.
Maar de motor loopt als een zonnetje.
Terug naar de LPG man, waar ik het advies kreeg om de LPG-installatie even niet te gebruiken en het een week op benzine aan te kijken.
Dat is nu een week geleden, 340 km verder op duur sap. Vanochtend dacht ik nog: 'dat gaat goed. Het lijkt toch de LPG geweest te zijn'.
En prompt dezelfde verschijnselen en dus naar de vluchtstrook.
Ben inmiddels thuis; auto rijdt fluitend en er lijkt niets aan de hand, maar de melding blijft in het scherm.
Nu was het zo dat na de laatste storing de melding na het weekend was verdwenen.
Ik heb nu vanmiddag een afspraak bij Nordicar om de computer uit te laten lezen, want als ik wacht, is de melding weer weg.
Ik hou jullie op de hoogte.

Hans Visser
Dr Dre9
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gelderland / Doetinchem
Berichten: 44
Geregistreerd: 04 / 2016
Subject:

Re: motormanagement service vereist spoed

 · 
Posted: 16.06.2016 - 13:13  ·  #13
Op dit moment heb ik dezelfde ECM-250A melding ook als storing staan in mijn S60 Bi-Fuel (vida uitgelezen). Gele motorlampje brand ook. Motor loopt als een zonnetje en hapert niet. Vida zegt, LMM, geen vacuum, en nog iets met oliedruk dacht ik.

Ben inmiddels al een lambdasonde verder en een LMM van denso verder. Beide 2e hands. Helaas nog steeds de melding. Ben gestopt met zoeken naar de oorzaak. Vreemde bij mij was, dat hij op gas de melding niet gaf. Een kort ritje op benzine en de melding was weer terug.

Heb met de mannen in Elst afgesproken het zo te laten (hun suggestie) en in de toekomst eens wat schoon te gaan maken. LMM, benzinefilter, en nog meer zaken..
Op buitenlandse forums nog wel gevonden dat het ook kon liggen aan de olie peilstok? Teveel druk in motorblok zou deze melding ook kunnen geven? Olie peilstok erin/eruit en het zou weg kunnen zijn, met de melding. Tevens zou onderaan het blok toch een lekke slang kunnen zitten (niet vacuum) die je zo niet gemakkelijk ziet en dus niet constateert dat er een lek zit. Een oud type LMM uit japan zou ook de oorzaak kunnen zijn, die hadden blijkbaar een productiefout. Verder ben ik ook nog niet gekomen. Gelukkig nog geen noodloop o.i.d. gehad.

(mijn non-turbo - bi-fuel is getuned en de gasboer heeft iets aangepast aan de afstelling)

Benieuwd wat Nordicar zegt...hou ons op de hoogte ja :thumb:
en succes...
VolvoTaz
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Assendelft
Leeftijd: 77
Berichten: 58
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: motormanagement service vereist spoed

 · 
Posted: 16.06.2016 - 21:29  ·  #14
Moet ik er blij mee zijn.
Ja, omdat er nu een diagnose is gesteld. Het gasklephuis vertoond afwijkingen als gevolg van speling en dat weer als gevolg van de leeftijd.
Nee, omdat ik uiteraard niet graag € uitgeef om het gasklephuis te laten vervangen. De kosten betreffen een nieuwe origineel Volvo gasklephuis en het opnieuw inlezen en downloaden van software. Dat moet ik me allemaal laten aanleunen en daar zit nog mijn grootste frustratie.
Je kunt als particulier niets met de software doen, tenzij je zelf investeert in programmatuur.
Terwijl ik nog nooit zo'n heerlijke auto heb gehad en mijn vrouw en ik al dik 2 jaar van onze S60 genieten; moeten we ons nu gaan afvragen of maar niet iets jongers gaan opzoeken, ........... qua auto bedoel ik dus hè!

En eigenlijk moet er ook een keer een nieuwe drukgroep in.
Ik vrees dat het maandag maar door de zure appel bijten is en daarna weer heerlijk toeren en weer vertrouwen gaan krijgen.

Tot zover mijn onderzoek-tocht van vandaag.
Hans Visser
VolvoTaz
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Assendelft
Leeftijd: 77
Berichten: 58
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Het vervolg op mijn zoektocht

 · 
Posted: 15.08.2016 - 22:48  ·  #15
Ik ben inmiddels zo'n kleine € 400,00 lichter, want ik moest er aan geloven; een nieuw gasklephuis en software ingelezen.
Maar ik hou er een hinderlijk en nieuw probleem aan over.
Het probleem of symptoom zo je wilt, manifesteert zich niet bij elke rit.
Starten en lopen en als een zonnetje ronddraaien doet 'ie nog steeds en lekker optrekken is ook goed te doen.
Maar dan ineens is er die ruk aan het gaspedaal. Niet letterlijk te nemen natuurlijk omdat er niets aan het pedaal gebeurt. Maar een korte hevige ruk van de motor die dan even vooruit wil! Zo omschrijf ik het maar.
Het maakt niet uit wat de rijomstandigheden zijn. Koude of warme motor, hoge of lage omgevingstemperaturen, zware belasting met de caravan of even doortrekken bij invoegen heeft geen invloed. Ook met de cruisecontrole ingeschakeld, voel je die ruk van de motor.

Het kan ook zo maar zijn dat we een rit maken en het symptoom zich geen enkele keer voordoet, maar dan op de terugweg weer telkens die irritante ruk aan het gas!
Er verschijnen geen storingsmeldingen. Wel is er bij een herhaald bezoek aan de garage ergens een verbindingsslangetje vervangen dat een breuk vertoonde, wat echter het symptoom niet wegnam.
Zou het zo kunnen zijn dat er in die richting verder gezocht moet worden?

Wie heeft er een idee, want ik wil mijn S60 eigenlijk niet kwijt. Moet toch een oorzaak te vinden zijn?

Hans Visser
 
Selected quotes for multi-quoting:   0