Motormanagement - service vereist

 
 
 
 
 
Bert69
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veenendaal
Leeftijd: 54
Berichten: 717
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Motormanagement - service vereist

 · 
Posted: 02.05.2011 - 02:03  ·  #1
Vanavond draaide ik de contactsleutel om en kreeg gelijk bovenstaande melding, het waarschuwingsdriehoekje brandde geel. Auto gestart, geen probleem draait netjes stationair, geen enkel probleem met naar huis rijden (was wel in de bouwde kom).

Thuis gekomen toch even op google gekeken, schrik me wild betreft allerlei verhalen over defecte gasklephuizen. Wijst bovenstaande melding altijd op een gasklephuis probleem of zijn er nog ander (mindere) damatische dingen die onder deze melding vallen.
rifwachter
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Epse
Leeftijd: 53
Berichten: 450
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: Motormanagement - service vereist

 · 
Posted: 02.05.2011 - 08:10  ·  #2
Heeft vermoedelijk te maken met emissie, kan meerdere oorzaken hebben.

Het beste is om bij de dealer even de foutcode te laten uitlezen.
V70 2.4T
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 53
Berichten: 710
Geregistreerd: 02 / 2009
Subject:

Re: Motormanagement - service vereist

 · 
Posted: 02.05.2011 - 09:22  ·  #3
Hoeft nog niets te betekenen, in je catalysator zitten twee sensoren, voor en achter, die met elkaar communiceren. Als daar even een communicatie foutje zit, krijg je die melding ook.

Heb het drie wwken geleden gehad, reed naar m'n werk, en vlak voor ik aan kwam, lichtte hij bij mij ook op. Auto liep verder ook prima, geen vermegensverlies o.i.d. Even laten uitlezen bij de dealer. Kwam inderdaad een foutmelding uit van de catalysator. Boel gereset, tot op heden niet terug geweest. (en nog steeds het eerste gasklephuis met witte sticker en bijna 160.000 km).
Bert69
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veenendaal
Leeftijd: 54
Berichten: 717
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: Motormanagement - service vereist

 · 
Posted: 02.05.2011 - 13:06  ·  #4
Net even bij de garage geweest, hebben de computer gereset (stonden nog oude meldingen in van o.a. defecte remlichten (die het prima doen) en 2 meldingen die onbekend waren). Nu even afwachten of de melding terugkomt, dan is het ook bekend wat de laastste melding is.

Woensdag naar Emmen, mooi ritje om te kijken of er nog een melding komt.

Gasklephuis is bij aankoop nog gereinigd, mocht dit het toch zijn dan valt het in de garantie.

Garage is een goede relatie van AC Tronics in Almelo waar men een gasklephuis beter en goedkoper reviseerd dan Volvo (met een Hal systeem, magnetisch i.p.v. koolstof, slijt niet meer)
heb ik me laten vertellen.

Even afwachten dus.
V70 2.4T
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 53
Berichten: 710
Geregistreerd: 02 / 2009
Subject:

Re: Motormanagement - service vereist

 · 
Posted: 02.05.2011 - 18:00  ·  #5
Ja, klopt dat ACTronics inderdaad gasklephuizen reviseert met halgevers ipv koolstof en dit zou theoretisch beter moeten werken. Maar hier op het forum (en het volvoforum) is al veel geschreven over 'het gasklephuis' en ook over die van ACTronics.
Weet in ieder geval dat er in het begin toch nog veel problemen waren met de gasklephuizen van ACTronics en de meesten toch origineel verkozen of na meerder keren terug sturen alsnog origineel lieten monteren. Daarentegen heb ik ook wel posts gelezen van mensen die wel content waren, dus een beetje koffiedik kijken.
Mogelijk dat ACTronics hun aanvangsproblemen heeft overwonnen en ze nu wel goed zijn?

Maar even de zoekfunctie gebruiken of google, is genoeg over te vinden op het net.
Kuupertie
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 90
Geregistreerd: 08 / 2010
Subject:

Re: Motormanagement - service vereist

 · 
Posted: 02.05.2011 - 20:06  ·  #6
Een paar maand geleden kwam deze storing bij mij ook wel eens voor. Met name na flink planken. Na een paar dagen was de melding weer weg.
Bij uitlezen ook een onbekende storing...bleek lager LMM te zijn (de storing in de computer).
Ik geloofde dit niet, omdat de auto goed liep, verbruik OK was en vermogen daar was.

Uiteindelijk gaan spitten op fora: het scharniertje van de wervelklep was gebroken. Deze zit onder je motorbeschermingskap, aan de linkerkant aan een servomotortje (dat motortje was nog even doorzoemt na het uitzetten van je auto)...onder het kleppendeksel. Ik heb een gaatje door de kop en kom geboord en er een spijkertje in geduwd en krom gebogen.
Sindsdien geen storing meer. Als het bij jou het zelfde is; ik heb nog wel spijkers.
Bert69
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veenendaal
Leeftijd: 54
Berichten: 717
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: Motormanagement - service vereist

 · 
Posted: 03.05.2011 - 00:00  ·  #7
@ Kuupertie: haha, spijker heb ik ook nog wel maar ik ben niet zo'n auto techneut, ben meer van de houtbewerking.

Laat dit toch maar aan de garage over, vaak maak ik de eerste keer dingen eerst stuk voordat ik er achterkom hoe het werkt en gaat het pas de 2e keer goed.

Alhoewel ik best automonteur had willen zijn, ik vind het namelijk wel heel interessant.
Kuupertie
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 90
Geregistreerd: 08 / 2010
Subject:

Re: Motormanagement - service vereist

 · 
Posted: 03.05.2011 - 15:15  ·  #8
Je kan in ieder geval kijken of dat het wellicht is. Als ie stuk blijkt, kan je er weinig aan kapot maken.
JMP
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwolle
Leeftijd: 58
Berichten: 136
Geregistreerd: 12 / 2008
Subject:

Re: Motormanagement - service vereist

 · 
Posted: 03.05.2011 - 17:27  ·  #9
Had deze melding 2 jaar geleden, bij mij betekende het een defecte koppelingspedaal sensor.
Als dit het geval is dan werkt je cruise control ook niet.
Voor zover mij bekend, kan deze melding van alles betekenen uitlezen bij de Volvo boer en je weet het.
wlippens
 
Avatar
 
Subject:

Motormanagement - service vereist

 · 
Posted: 26.05.2011 - 13:15  ·  #10
Ik kreeg ook reeds geruime tijd de melding "Motormanagement service vereist" telkens ik eventjes te kwistig omsprong met het gaspedaal. Na een paar honderd kilometer verdween de melding spontaan. Bij gelegenheid van een onderhoudsbeurt heb ik dan ook mijn garagist gevraagd hier even naar te kijken. Toen ik 's avonds mijn wagen (S60 van 5 jaar oud met inmiddels 250.000km op de teller) weer ging ophalen kreeg ik te horen dat deze melding op een zeer ernstig probleem zou wijzen en dat de nodige herstelling om en bij de 4.000 euro zou kosten. Rekening houdende de leeftijd en kilometerstand van de wagen vraag je je dan af of dit nog wel verantwoord is, en voor ik goed en wel van de koude douche bekomen was stond ik met een offerte voor een nieuwe wagen in mijn handen. Thuisgekomen ben ik dan even beginnen googelen (had ik veel vroeger moeten doen) en op dit forum terecht gekomen, en in het bijzonder bij de verhalen omtrent het aandrijfstangetje van de wervelklep. Onmiddellijk de motorkap opengetrokken en vastgesteld dat het stangetjes simpelweg VERDWENEN was. Na het weekend de garagist hiermee geconfronteerd, doch die wilde niet toegeven dat dit de oorzaak van de storing was. Een nieuw stangetje plaatsen was ook geen optie daar het kommetje aan de motorzijde was afgebroken zodat het bolletje er niet meer inklikte. Een volledige vervanging van de wervelklep was dus nodig. Ik heb er dan op aangedrongen om een stangetje te krijgen en heb het ZELF gemonteerd, waarbij ik het probleem van het afgebroken kommetje heb weten te omzeilen door een gaatje te boren door klep en stangetje en er een splitpennetje doorheen te steken. Sindsdien heb ik geen enkele storing meer gehad en is het verbruik van mijn wagen gedaald van 6,8 naar 5,6 liter/100 km (wat neerkomt op een daling van maar liefst 18%). Kostprijs van de herstelling: 5 euro. Bij deze wens ik dan ook alle forumleden van harte te bedanken voor de gedeelde informatie.
Ik ben daarna nog wat beginnen doorzoeken naar de oorzaak van dit (toch wel vaak voorkomend) probleem. Het blijkt zo te zijn dat het servomotortje dat de klep aandrijft, zichzelf om de 5 opstarten gaat calibreren. Het motortje trekt dan de klep volledig dicht en trekt daarbij zo ver mogelijk tot het tegenstand ondervindt en bepaalt op die manier zijn nulpunt. Bij dit trekken komt alle kracht op het stangetje en zijn scharnierpunten terecht waardoor dit na verloop van tijd de geest geeft. Sommige Volvo-rijders hebben hier (blijkbaar mét succes) een mouw aangepast door aan een van de bevestigingsbouten van van het servomotortje een L-vormig stukje aluminium te bevestigen dat als een soort van bumper dient voor het armpje van de servomotor op het moment dat deze volledig naar voor trekt om het nulpunt te bepalen. Op die manier wordt het servomotortje gestopt door deze bumper nét voordat alle kracht op het stangetje komt. Dit zou een duurzame oplossing zijn voor een structureel probleem.
V70 2.4T
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 53
Berichten: 710
Geregistreerd: 02 / 2009
Subject:

Re: Motormanagement - service vereist

 · 
Posted: 26.05.2011 - 17:25  ·  #11
@Wlippens:
Ik neem aan dat je een diesel hebt? (mede gezien het verbruik 5,6 op 100, ik kan met mijn 2.4t automaat 11 op 100 halen in de stad, maar dan is het plezier aan rijden ook gelijk weg...)
Bij mijn weten heeft een benzine geen wervelklep. Maar inderdaad, van dat stangetje heb ik ook veel gelezen, is een bekend euvel bij de D5.
wlippens
 
Avatar
 
Subject:

wervelklep

 · 
Posted: 27.05.2011 - 20:07  ·  #12
Is inderdaad een 2.4 diesel. Anders best tevreden. Enige kosten (buiten het normal onderhoud) tot hiertoe is een defecte luidpsreker in de deur: losgekomen magneet.
Bert69
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veenendaal
Leeftijd: 54
Berichten: 717
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: Motormanagement - service vereist

 · 
Posted: 02.06.2011 - 12:53  ·  #13
Na precies 1 maand is de storing c.q. melding weer terug. Gezien er de vorige keer oudere meldingen in de computer stonden is alles gereset. Nu na 1 maand is de melding er weer en exact hetzelfde als de vorige keer. Het is puur de melding want aan het rijden merk ik helemaal niets.

Dus morgen maar even langs de garage en laten uitlezen......even kijken wat er uit komt.
Bert69
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veenendaal
Leeftijd: 54
Berichten: 717
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: Motormanagement - service vereist

 · 
Posted: 03.06.2011 - 14:31  ·  #14
Storing gevonden - melding 6800 - turbo overdruk unit en nog wat technische kreten.

Het stekkertje in dit onderdeel zat niet goed vast, door het geen contact maken ontstond de melding. Diverse keren getest, stekker eruit melding direct weer terug, resetten en stekker erin melding weg, nadat de garage dit een keer of drie herhaald heeft is de conclusie dat het te maken heeft met het niet goed vast zitten van de stekker. Echter bij het goed insteken van de stekker ging de overdruk klep enorm ratelen (of dat deze continue aan het klapperen was).

Dit is waarschijnlijk ook de oorzaak dat na verloop van tijd de stekker los trilt.

Nieuwe klep is inmiddels besteld en wordt gemonteerd onder garantie.
bjsp
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 5
Geregistreerd: 08 / 2010
Subject:

Re: Motormanagement - service vereist

 · 
Posted: 03.06.2011 - 19:14  ·  #15
Bij mij kwam deze melding ook en het bleek de koppelingspedaal sensor te zijn, de Cruise control valt dan ook uit. Het gekke is als ze naar de standen kijkt van de koppelingspedaal sensor dan geeft die alles goed aan. Nadat deze vervangen was kwam dezelfde storing twee maanden later weer terug en wederom was het het koppelingspedaal sensor. Wat bleek nu na verder zoeken dat de koppelingspedaalcylinder lekte in de senor waardoor deze kapot ging. De sensor was ook iets vettig en hij moet gewoon droog zijn. Alles laten vervangen en toen was alles goed
 
Selected quotes for multi-quoting:   0