Motorolie & filters

Welk merk/type gebruik je?

 
 
 
 
 
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Oever
Leeftijd: 52
Berichten: 2938
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Motorolie & filters

 · 
Posted: 28.12.2014 - 12:05  ·  #1
Aangezien ik het onderhoud van de V70 Tdi grotendeels zelf wil gaan doen, vraag ik me af welk merk / type olie jullie gebruiken. En ook waarom, en waar vandaan.

Hopelijk kunnen jullie mij hiermee helpen.
Hendrikseven
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Sneek
Leeftijd: 49
Berichten: 253
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: Motorolie & filters

 · 
Posted: 28.12.2014 - 12:58  ·  #2
Ik kieper er OEM BMW olie 5W30 in met een origineel Volvo olie filter.
Waarom; de BMW olie kan ik erg goedkoop aan komen = zelfde als Castrol Edge 5W30
Filters gebruik ik altijd origineel omdat ik al een paar maal een after market filter verwijderd heb wat als een puddingkje in elkaar gezakt was...
Oja mijn wagen is een 2.4 D5
bluefreefun
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Grathem
Leeftijd: 55
Berichten: 182
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Motorolie & filters

 · 
Posted: 28.12.2014 - 13:19  ·  #3
Ik gebruik Valvoline.

Synpower FE 0W30 (A5/B5) voor de diesel en Synpower 5W30 XLIII (A3) voor de cabrio.

Filters gebruik ik van Mahle of Mann, stukken goedkoper dan origineel Volvo, maar vaak als OEM toegepast.

Op internet zijn genoeg leveranciers te vinden. Op dit moment haal ik alles weer bij de automaterialenzaak op de hoek. Ondanks de korting toch duurder dan via internet, maar ook wel makkelijk.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Motorolie & filters

 · 
Posted: 28.12.2014 - 14:13  ·  #4
topic.php?t=10107

Oliefilters die Volvo gebruikt zijn van Mann Filter, maar dan in een Volvo doosje. Mann filters vind je vanaf 3 euro, zelfde filter in blauw doosje vanaf een tientje.
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Oever
Leeftijd: 52
Berichten: 2938
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Motorolie & filters

 · 
Posted: 28.12.2014 - 14:36  ·  #5
Thanks voor de link, die ga ik zeker ff uitspitten.

Ik ben nogal van het wat groter inkopen, voor mn Chevy's staat hier ook van alles per 60ltr.
Ook ben ik er onder de indruk van Kendall olie, Atf én motor. Heeft iemand hier daar ervaringen mee?
qua filters ben ik nooit zo weg geweest van Mann. Het zal wel aan mijn koppie liggen, maar ik koop toch graag de wat betere merken zoal Wix.
Widebody
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Down, way down south limburg
Berichten: 445
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Motorolie & filters

 · 
Posted: 28.12.2014 - 19:14  ·  #6
Ik heb de laatste keer Petronas Syntium 5000 5W30 erin gemikt. Ben erg tevreden, lijkt erop dat de D5 stiller is geworden. Ook bijna geen verbruik :happy: .

http://www.engenoil.com/downlo…0%20AV.pdf
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Motorolie & filters

 · 
Posted: 28.12.2014 - 19:46  ·  #7
Er is al heel veel geschreven over olie, en het maakt uit welke auto je hebt en welke brandstof en of het euro 3/4/5 is. Dus wees kritisch als je iets leest, het kan voor een bepaald model heel goed zijn en voor de jouwe misschien niet.
Ik gooi er nu shell helix 5w40 van de action, maar ik rij benzine. De filter waren steeds van volvo, omdat dat toevallig zo uitkwam met andere bestellingen.
In de andere - en vorige auto's - gebruik ik mann filters, omdat ze hier in de automaterialenzaak te koop zijn, en die voldoen ook prima.
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Motorolie & filters

 · 
Posted: 28.12.2014 - 20:15  ·  #8
een TDI is een VAG blok, ik zou mijn info óók in die hoek zoeken als ik jou was, Paul
wat ik er globaal van weet is dat VAG nogal kritisch luistert naar zijn oliespecificaties, vooral diesels..
Wix filters? daar heb ik nou nog nooit van gehoord, MANN ging zonder problemen in diverse merken vrachtwagens die ik voor een "eigen" wagenpark onderhield (Mercedes, Scania, Volvo en Daf) dus gebruik ik ook al geruime tijd in mijn en andermans auto's (familie en vrienden)
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Oever
Leeftijd: 52
Berichten: 2938
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Motorolie & filters

 · 
Posted: 28.12.2014 - 20:31  ·  #9
Daarom deze topic ;-)

Ik ben qua onderhoud "nieuw" met volvo, maar zeker niet in het algemeen. Vandaar dat ik medeforumers om hun mening vraag.
Ikzelf ben, zoals ik al eerder vermelde, erg onder de indruk van Kendall olie en vetten. En waarschijnlijk zal ik die met de V70 ook weer gaan gebruiken. Maar vragen om ervaringen van volvokenners zou dat natuurlijk kunnen veranderen ;-)

Wix filters gebruik ik al jaren voor de amerikaanse wagens. Veel goede ervaringen mee. En idd, ik zal ook mn neus eens opsteken richting de VAG mensen. Nooit verkeerd om te doen :-)
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Motorolie & filters

 · 
Posted: 28.12.2014 - 20:47  ·  #10
Dat Audi TDI blok is nog eentje van de oude stempel, en is goed gebouwd. lopen met een beetje mazzel; gewoon 6-7 ton.
in een dergelijke motor kan straffeloos een goede 10W40 worden gedaan, of een niet te dure 5W30 is hij ook tevreden mee.

Die nieuwere TDI's daar moet je heel voorzichtig mee zijn als er de 507.00 olie in moet.
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Oever
Leeftijd: 52
Berichten: 2938
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Motorolie & filters

 · 
Posted: 28.12.2014 - 21:23  ·  #11
Dat is mooi om te horen. Heb nog een ltr of 40 Kendall 20/50 staan, maar dat is voor de chevy dan ;-)
Ik zal mn leverancier wel ff contacten, kijken wat hij er over zegt.

Ook binnen niet al te lange tijd ff bij jou langs gaan Raymond. Ik heb geen idee of de automaat ooit gespoeld is, en het lijkt mij een goed idee om dat maar te laten doen ;-)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0