Motorstoring ECM-4201 Volvo V70 Classic, bouwjaar 2000, 2.4 (140pk geen gas/lpg)

 
 
 
 
 
Wouter_V70_Classic
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 19
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Motorstoring ECM-4201 Volvo V70 Classic, bouwjaar 2000, 2.4 (140pk geen gas/lpg)

 · 
Posted: 15.11.2018 - 10:22  ·  #1
Wie o wie kan mij helpen met het vinden van het probleem.

Volvo V70 Classic, bouwjaar 2000, 2.4 (140pk geen gas/lpg) met storingscode ECM-4201 niet efficient werkende katalysator.

Het begon zonder een storings code, namelijk een rammel in de katalysator.
Hier wilde ik graag vanaf en ik besloot deze te laten vervangen bij de Volvo dealer SVALA in Lijnden.
Helaas na het vervangen ontstond het probleem met de storingscode.

Diverse keren bij de Volvo dealer geweest voor hulp en daarbij acties en controles uitgevoerd, maar het probleem blijft.

Op basis van de Volvo diagnose fout diagnose:
- Gasmeting gedaan en deze geeft uitstekende waarde aan en geen defecte of slecht werkende katalysator.
- Wel was er een wat slechtere flens verbinding achter de katalysator die lekte, complete uitlaat achter de katalysator vervangen.
- Lambda sensors voor en achter vervangen, deze reageerde wat traag en met nieuwe beter.
- Injectoren allemaal vervangen.
- Katalysator is nogmaals vervangen zonder resultaat.

Hiernaast andere controles uitgevoerd:
- Uitlaat lek test bij warme motor met rooktester, alle verbindingen zijn goed.
- Inlaat lek test met rooktester, alles goed.
- MAF sensor, stationair klep schoongemaakt.
- Vacuum onderdelen getest en niets geconstateerd.
- Warme lucht klep gedeactiveerd zodat er alleen koude lucht wordt aangevoerd.
- Sensoren geven geen rare waarde of gedrag weer.
- Preventief themostaat vervangen.
- Met een "break-out box" tussen de ECU, de bedrading gecontroleerd naar de lambda sensoren en een spanningsval meting gedaan.

Note:
De oude katalysator was al afgevoerd en hiermee kon er dus geen hertest uitgevoerd worden.

De dealer wil mij nog steeds helpen om het samen op te lossen, maar ze lopen tegen de situatie aan dat ze niet onderdelen kunnen uitwisselen en terugsturen.
Dus even een nieuwe MAF sensor of temperatuur sensor er in zetten en als dat het niet blijkt te zijn kunnen ze het niet terugsturen.
Ook Volvo Nederland weet de dealer niet verder te helpen, na advies rooktest en "break-out box" meting.

Nu heb ik alvast weer een afspraak met de dealer gemaakt om samen op 1 December weer te aan kijken.
Wie heeft er tips/ervaring?

Groetjes Wouter
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Motorstoring ECM-4201 Volvo V70 Classic, bouwjaar 2000, 2.4 (140pk geen gas/lpg)

 · 
Posted: 15.11.2018 - 11:09  ·  #2
Geen makkelijke vraag dus, gezien het nogal beperkte aantal reacties op dit anderszins actieve en kennisrijke forum :-)

Geen ervaring, maar wellicht helpt het om van het einde terug te redeneren.

Door welke omstandigheid wordt deze storingscode gegenereerd? 'Niet efficient werkende kat' wordt door de 2e lambda vastgesteld (in vergelijking met de 1e ws). Een lambda sensor meet volgens mij enkel het restant zuurstof in het uitlaatgas (geen andere gassen) in vergelijking met de buitenlucht en geeft daardoor de efficientie van de verbranding weer. De kat wordt geacht een secundaire verbranding van de uitlaatgassen te doen waardoor het zuurstofgehalte in de uitlaatgassen verder zou moeten dalen in vergelijking met de 1e lambda (denk ik?). Dat verschil is dus blijkbaar niet groot genoeg aldus de omschrijving van de foutcode.
Dus het verschil tussen de 2 lambda's is te groot (inefficient = teveel zuurstof in uitgaande kant katalysator = uitgangsspanning 2e lambdasensor laag - zie uitleg werking lambdasensor Hella).
Kan je aflezen hoe afwijkend (voltage beide lambda's bekijken) en bij welke omstandigheden hij afwijkt. Wellicht is de waarde van de eerste al te laag waardoor de verschilwaarde niet groot genoeg is (al zou je dan wellicht andere foutcode's bij moeten krijgen?)
Teveel zuurstof in de uitlaatgassen kan idd komen door slechte verbranding (lijkt dus niet per sé het geval te zijn) of buitenlucht die doorsluipt naar de lambdasensoren. Dat heb je volgens mij allemaal wel zo'n beetje uitgesloten... zitten de lambdasensoren goed luchtdicht gemonteerd? Uitlaatspruitstuk ook dicht bij koude motor? (je hebt alleen met warme motor gecontroleerd toch?). Verwarming vd lambda's nog goed?
Rest de electronica + bedrading zou ik denken.

Storingscode al gewist en komt terug? Zo ja, wanneer komt deze op? Is dat te registreren tijdens het rijden? Bij koude of warme motor? Bij lage of hoge toeren? Buitentemperatuur warm of koud?

Aangezien eea bij Volvo is gedaan neem ik aan dat de juiste lambda sensoren zijn gebruikt, daar schijnen ze erg gevoelig voor te zijn (dus geen Bosch ipv Denso of andersom; allicht best Volvo origineel).

Classic is niet met VIDA uit te lezen toch? Indien wel, kan je de temp sensor aflezen met VIDA en tegelijkertijd met een IR-thermometer de buitenkant van het thermostaathuis meten en zie je direct of hij sterk afwijkt of niet.

Zijn er hier wellicht classic rijders die graag sleutelen en 'even' een sensor met je willen uitwisselen (temp of MAF)?
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Motorstoring ECM-4201 Volvo V70 Classic, bouwjaar 2000, 2.4 (140pk geen gas/lpg)

 · 
Posted: 15.11.2018 - 11:16  ·  #3
Hoe klinkt de uitlaat koud? Ligt er niet een uitlaatspruitstuk pakking uit?
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Motorstoring ECM-4201 Volvo V70 Classic, bouwjaar 2000, 2.4 (140pk geen gas/lpg)

 · 
Posted: 15.11.2018 - 11:21  ·  #4
De 2000 classic is geheel uitleesbaar met Vida mits deze een electronisch gasklephuis heeft. Er zijn echter modellen met een mechanisch gasklephuis die laat op kenteken zijn gezet en dat zijn de tussenmodellen (half canbus, half oud), is het van beide net niet om uit te lezen maar Brickdiag en/of Delphi of de Volvo systeemtester volstaan hierin. Het verhaal van de lambdasensoren van Bolbo klopt wel. De sensoren meten een te groot verschil tussen elkaar in en vandaar de foutmelding. Dit kan echter diverse oorzaken hebben, zoals ook al geopperd. Een bekend probleem bij deze dingen is dat het uitlaatspruitstuk scheurt en dit zie / hoor je alleen bij koude motor.
Wouter_V70_Classic
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 19
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Motorstoring ECM-4201 Volvo V70 Classic, bouwjaar 2000, 2.4 (140pk geen gas/lpg)

 · 
Posted: 15.11.2018 - 12:07  ·  #5
Bedankt voor de snelle reacties alvast!

Bolbo
De sensoren hebben we gecontroleerd en preventief vervangen.
Dit leverde wel een betere response op in de signalen, maar er was geen foutcode voor.
Signaal voorste sensor is bijna altijd 1 en geeft alleen respons bij gasgeven, de achterste sensor pendelt altijd wel behalve bij gas los.

De fout treed op bij een startrit (koude motor) na ongeveer 8/15 min als de motor warm (90) is en er harder dan 70 km/h gereden wordt.
Gedurende real time monitoring test met VIDA op de snelweg waarbij de foutcode weer werd gemeld, kregen we geen helder inzicht wat het verschil zou moeten zijn met normaal en wat we hier hebben.

V70 (-00),2000,B5244S2,M56
Frozen values from initial readout
Real time since reset 42515,23 hours
Time since engine start 490176 ms
Ambient temperature 21,49 °C
Ambient air pressure 1019,19 hPa
Vehicle Speed 87 km/h
Engine Speed 2049,05 r/min
Intake airflow rate Gn 0,39 g/rev
Intake air pressure 376,74 hPa
Engine coolant temperature 89,25 °C
Short term fuel trim data 1,00
Long term fuel trim data 0,97
Idling No
Fuel cut-off Inactive
Gear engeged P/N connected
Engine cooling fan Disabled
A/C-request Inactive
A/C compressor Disabled
Brake Inactive
Purging Enabled
Cruise control Enabled
Evap canister close valve Open
Battery voltage 13,32 V
Total distance 319066 km


Ik zal eens kijken of ik hier een plaatje kan delen.

Blade
De uitlaat klinkt koud dan wel warm gewoon stil.
Het is orginele Volvo katalysator met een Simons sportuitlaat.

De uitlaatspruitstuk pakking hebben we gecontroleerd, met een rooktester en op persluchtdruk.
Bouten hebben we gechecked of ze los zitten.
Flexibele bocht voor de katalysator hebben we ook gecontroleerd.

Dirk342
Het is het model met de electronische gasklep en deze is al door de vorige eigenaar nog vervangen.
De VIDA gasklep test komt deze netjes door, beide kanalen geven gelijke waarde minimaal verschil.

Het scheuren van het uitlaatspruitstuk, waar komt dit voor?
Flens bij de motor of katalysator, flexibele tussenstuk.

Er is wel een soort klonk/bonk geluid hoorbaar als de motor nog koud is en je trekt op.
Na 10 minuten rijden is het weg.
Alle motor steunen ( 4 onder en 1 boven) heb ik begin dit jaar al vervangen.

Groetjes Wouter
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Motorstoring ECM-4201 Volvo V70 Classic, bouwjaar 2000, 2.4 (140pk geen gas/lpg)

 · 
Posted: 15.11.2018 - 12:18  ·  #6
De scheuren in het spruitstuk komen het meeste voor op de plek waar de 5 pijpjes bij elkaar komen bij de flens, soms een van de pijpjes zelf. Met een goede lamp koud vaak wel te zien, als je daar een zwarte aanslag hebt zitten tussen die pijpjes in dan weet je eigenlijk al genoeg
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Motorstoring ECM-4201 Volvo V70 Classic, bouwjaar 2000, 2.4 (140pk geen gas/lpg)

 · 
Posted: 15.11.2018 - 12:21  ·  #7
Werkt de carterventilatie goed?
Wouter_V70_Classic
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 19
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Motorstoring ECM-4201 Volvo V70 Classic, bouwjaar 2000, 2.4 (140pk geen gas/lpg)

 · 
Posted: 15.11.2018 - 12:43  ·  #8
Dirk342
Ik ga daar nog eens nauwkeurig naar kijken.
Hoop dat ik het ook goed genoeg kan bekijken onder het hitteschild.
NDT test met fluor en UV lamp zou een mooie test zijn ;-)

Blade
De carterventilatie is goed.
Olie vuldop eraf en er is geen overmatig overdruk op het PCV systeem aanwezig.
Ook totaal geen lekkage boven op het blok bij de ontsteking, helemaal schoon.

Groetjes Wouter
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Motorstoring ECM-4201 Volvo V70 Classic, bouwjaar 2000, 2.4 (140pk geen gas/lpg)

 · 
Posted: 15.11.2018 - 12:51  ·  #9
De intake flow van 0.39g vind ik vrij laag. Wat vind de rest?

En is de inlaatslang vanaf luchtfilter GOED gecontroleerd?
Wouter_V70_Classic
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 19
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Motorstoring ECM-4201 Volvo V70 Classic, bouwjaar 2000, 2.4 (140pk geen gas/lpg)

 · 
Posted: 16.11.2018 - 13:12  ·  #10
Graag hoor ik wat andere voor waarden hebben bij de verschillende snelheden.

Het complete inlaat traject vanaf de MAF sensor hebben we gecontroleerd met de rooktester en de EVAP klep hebben we ook gestest op lekkage.

Realtime waarden bij zetten van de foutcode:


Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Motorstoring ECM-4201 Volvo V70 Classic, bouwjaar 2000, 2.4 (140pk geen gas/lpg)

 · 
Posted: 16.11.2018 - 13:57  ·  #11
Ik zou alleen het voltage van de lambda's in de grafiek zetten, dan is die veel beter af te lezen, en zie je wellicht hoe de beide voltages zich ontwikkelen vanaf koude motor totdat de fout zich voordoet.
Wouter_V70_Classic
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 19
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Motorstoring ECM-4201 Volvo V70 Classic, bouwjaar 2000, 2.4 (140pk geen gas/lpg)

 · 
Posted: 30.11.2018 - 10:41  ·  #12
Morgen is het de dag dat ik weer naar Volvo dealer SVALA in Lijnden ga (09.00 uur).

- Zijn er mensen met een vergelijkbare auto, die mij willen helpen als referentie?
- Mensen met ervaring met dit probleem en die willen helpen?
- Iemand met MAF sensor?

Ik wil geen grote groep bij de dealer, dat zullen ze niet fijn vinden, maar 1 of 2 zou moeten kunnen.

Groetjes Wouter
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Motorstoring ECM-4201 Volvo V70 Classic, bouwjaar 2000, 2.4 (140pk geen gas/lpg)

 · 
Posted: 30.11.2018 - 10:59  ·  #13
Ik heb een S80 die exact dezelfde code genereert. Kwam met een storing binnen van de voorste lambdasonde (verwarmingsdraad stuk) na vervanging van sonde is die code weg. Maar is ecm 4201 er voor in de plaats gekomen.

Treed alleen op bij de start. Dus meteen nadat de motor net loopt. Storing wissen, en de code komt na een x aantal dagen terug.

Ook ik heb het hele inlaat en uitlaat traject gecheckt op lekkage met de rooktestter. vida geeft als stappen aan:

Controle op lekkage
Vervangen injectors
Als laatste de cat vernieuwen.

Ik weet het ook even niet meer, ben dus ook erg benieuwd wat er morgen uit gaat komen bij jou! Zijn exact dezelfde motoren.

je gaat het niet geloven maar de eigenaar van de S80 heet ook Wouter!

Hou ons op de hoogte!
Wouter_V70_Classic
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 19
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Motorstoring ECM-4201 Volvo V70 Classic, bouwjaar 2000, 2.4 (140pk geen gas/lpg)

 · 
Posted: 01.12.2018 - 16:01  ·  #14
Met z'n drieën (ik en twee ervaren Volvo monteurs) een hele ochtend aan het onderzoeken geweest.

Uitlaatspruitstuk gecontroleerd, geen scheuren of lekkage te ontdekken.
Ziet er ook netjes uit, had het veel roestiger verwacht.

Brandstofdruk controle gedaan, zowel de opgebouwde druk als de druk bij lopende motor en deze is goed.

S2 motor die in deze auto ligt, is er een zonder hydraulische kleppen en mechanische kleppen zouden mogelijk opnieuw afgesteld moeten worden.
Met een Pico scoop tester de motor cilinder balans test gedaan en deze is prima op orde, alles groen.
Pico scoop tester

Opnieuw naar de lambda sensor signalen gekeken en geen bijzonderheden kunnen ontdekken.
Ook de respons op een gecreëerde vacuüm lek verliep zoals verwacht.
We missen wel een referentie van hoe het nu bij een andere V70 van dit bouwjaar en type uitziet als mogelijke referentie.

De MAF sensor opnieuw schoongemaakt en even buiten gelegd om een temperatuur check te doen.
Bij het op nieuw installeren gelijk de temperatuur uitgelezen en deze was netjes 10 graden.
Na tien minuten liep deze netjes op naar 17 graden.
Motor gestart en de lucht waardes voldeden netjes aan de stationair opgegeven Vida gegevens.

Druksensor in het inlaat traject hebben we ook getest met een vacuum handpomp en uitgelezen met Vida.
Deze bleef ook netjes volgen met de waarden die we creëerde.
Het vacuumslangetje hebben we wel vastgezet met een tyrap omdat deze toch weg gemakkelijk los kwam.

De elektronische gasklep test hebben we uitgevoerd en het verschil is maar 1,80% tussen de beide kanalen.

Verdere inzichten in controles hebben we niet meer en we missen referentie data van bijvoorbeeld een andere V70 met S2 motor bij een snelheid van 80-100 km/h (lambda, druk, etc waarden etc. grafiek) en mogelijke uitwissel onderdelen.
Wie kan er mogelijk helpen?

Groetjes Wouter
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Motorstoring ECM-4201 Volvo V70 Classic, bouwjaar 2000, 2.4 (140pk geen gas/lpg)

 · 
Posted: 02.12.2018 - 00:40  ·  #15
Ik heb hier nog een v70n met een zelfde foutcode, ik kom er ook niet uit.

Misschien haal Ik toch eens een gebruikte kat van de sloop en kijken of dat verschil maakt..
 
Selected quotes for multi-quoting:   0