Motorstoring na vervanging VVT poelie

 
 
 
 
 
Gerald de Groot
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lieren
Leeftijd: 49
Berichten: 598
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Motorstoring na vervanging VVT poelie

 · 
Posted: 26.06.2015 - 23:33  ·  #1
Een paar weken geleden is de verstelbare poelie van mijn uitlaatnokkenas vervangen, maar sinds dien loopt hij stationair af en toe erg onregelmatig (600-900rpm). Nu heb ik middels Vida gezien dat wanneer hij goed stationair loopt de nokkenaspositie op +15gr staat. Bij gas geven gaat hij naar -5gr. Wanneer hij onregelmatig stationair loopt, dan staat de nokkenas op -5gr. Blijkbaar weigert hij dan weer terug naar +15gr te gaan.
Nu heb ik gisteren bij een kennis van me zijn goed lopende T5 uitgelezen en die gaat bij gas geven niet naar -5gr maar naar 0gr. Zou dit het probleem kunnen zijn? En wie weet hoe dit is op te lossen? De auto genereert geen storingen wanneer dit probleem zich voordoet.
Gerald de Groot
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lieren
Leeftijd: 49
Berichten: 598
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Motorstoring na vervanging VVT poelie

 · 
Posted: 29.06.2015 - 22:50  ·  #2
Niemand die hier verstand van heeft? Is er misschien een begrenzing in te stellen in de solenoid?
@@lgra
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Groningen
Leeftijd: 64
Berichten: 95
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Motorstoring na vervanging VVT poelie

 · 
Posted: 30.06.2015 - 09:28  ·  #3
Controleer Distributie timing nogmaals. Het merkteken van de achterste nokkenas is slecht afleesbaar. Ik heb daarvoor ter controle een foefje. Als je denkt dat alles goed staat draai dan de krukassen nog graden naar rechts. Als je dan naar je nokkenassen kijkt moeten de merktekens op de nok wielen in 1 lijn liggen met het centrum beide nokkenassen. Pas dan weet je zeker of ze niet een tandje verkeerd staan. Succes !
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5829
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Motorstoring na vervanging VVT poelie

 · 
Posted: 01.07.2015 - 15:04  ·  #4
Ik zou ook eerst afstelling distributie checken. VVT kan bij niet goed omleggen ook wat verdraaien en dan staat de boel niet goed. alles relateren aan krukasmerkteken. :thumb:
dennis850estate
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 56
Homepage: volvoservice.eu
Berichten: 208
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Re: Motorstoring na vervanging VVT poelie

 · 
Posted: 02.07.2015 - 11:08  ·  #5
Is een beetje rare klacht bij deze auto want bij het monteren kan eigenlijk niets mis gaan. We hebben het nokkenas tool aan de linkerzijde op de nokkenassen gezet en het tandwiel aan de rechterzijde precies op merkteken. Het inwendige deel van de poelie gaat vanzelf terug naar de beginstand voordat je monteert dus inwendig kan die ook niet verkeerd staan.
@@lgra
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Groningen
Leeftijd: 64
Berichten: 95
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Motorstoring na vervanging VVT poelie

 · 
Posted: 02.07.2015 - 21:45  ·  #6
Als je denkt dat er niets mis kan gaan gaat het juist fout.

Als je nl de wielen tv elkaar fixeert is de kans groot dat je de riem er niet op krijgt.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5829
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Motorstoring na vervanging VVT poelie

 · 
Posted: 02.07.2015 - 22:20  ·  #7
hmmm dat vanzelf terug naar de begin stand herken ik niet zo. ik heb een paar maal geoefend om het allemaal goed te krijgen vooral met de VVT. maar misschien allemaal onwetendheid hoor :shame: was mn eerste keer met de volvo en VVT. Ik haal m nu niet weer even los om het te checken :sick:
Gerald de Groot
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lieren
Leeftijd: 49
Berichten: 598
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Motorstoring na vervanging VVT poelie

 · 
Posted: 04.07.2015 - 18:41  ·  #8
Probleem gelukkig opgelost. Eerst vandaag de timing gecontroleerd en die stond goed. Na wat verder speurwerk een slecht contact gevonden in de bedrading van de VVT-solenoid. Na dit hersteld te hebben rijd hij weer als een zonnetje. Mij blij :-)
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5829
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Motorstoring na vervanging VVT poelie

 · 
Posted: 05.07.2015 - 12:48  ·  #9
das mooi :thumb:
Gerald de Groot
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lieren
Leeftijd: 49
Berichten: 598
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Motorstoring na vervanging VVT poelie

 · 
Posted: 05.07.2015 - 22:00  ·  #10
Helaas toch iets te voorbarig geweest, storing komt af en toe toch weer terug. Hij is nu gelukkig wel consequenter. Wanneer hij slecht stationair gaat lopen, komt er ook gelijk een storingsmelding (nokkenasstand onjuist). Hij staat dan stationair op -5gr. Wanneer je hem opnieuw start, loopt hij weer goed. Hij staat dan stationair weer op +15gr.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5829
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Motorstoring na vervanging VVT poelie

 · 
Posted: 05.07.2015 - 22:12  ·  #11
Even.. ik weet niet de gehele historie van de auto, maar.. de vvt is afhankelijk van oliedruk en oliedruk is een moeilijk dingetje soms bijn onze volvo's. waren de ringetjes in het carter al vervangen/gechecked?
Gerald de Groot
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lieren
Leeftijd: 49
Berichten: 598
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Motorstoring na vervanging VVT poelie

 · 
Posted: 06.07.2015 - 21:46  ·  #12
Dit moet inderdaad nog gebeuren, staat voor de eerst volgende beurt gepland. Maar dat duurt nog even, hij heeft nog niet zo lang geleden een air-intake reiniging gehad met oliewissel.
Maar ik las zojuist ook in een ander topic dat je wat uit Vida had getoverd dat de non-turbo modellen 20 gr nokkenasverstelling hebben en de turbomodellen 15gr. De mijne verstelt ook 20gr, terwijl die van een collega T5 rijder 15gr versteld. Zou het dan misschien aan de nieuwe solenoid kunnen liggen? Er staat wel "exhaust" op de solenoid, dus het lijkt wel goed. Wat bepaalt de maximale verstelling eigenlijk? Is dat de solenoid of de poelie?
In ieder geval alvast hartelijk dank voor het meedenken :thumb:
Gerald de Groot
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lieren
Leeftijd: 49
Berichten: 598
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Motorstoring na vervanging VVT poelie

 · 
Posted: 22.12.2015 - 21:46  ·  #13
Vandaag mijn auto teruggekregen van een grote beurt (bij MMTS) en tevens de VVT poelie opnieuw laten afstellen. Dit bleek geen overbodige luxe, hij stond toch behoorlijk verkeerd. Ook de O-ringen in het carter (preventief oliedruk-herstel) zijn vervangen. De oude bleken niet slecht te zijn, maar dat weet je niet van te voren. Geeft wel een geruststellend gevoel in ieder geval.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Motorstoring na vervanging VVT poelie

 · 
Posted: 22.12.2015 - 22:45  ·  #14
Nu alleen nog een nieuwe sticker op de ruit en de oude verwijderen. :whistle:
Gerald de Groot
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lieren
Leeftijd: 49
Berichten: 598
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Motorstoring na vervanging VVT poelie

 · 
Posted: 22.12.2015 - 23:13  ·  #15
Haha, ik hoorde het al van Martin dat je die opmerking gemaakt had. Maar als van dit forum ook een doorzichtige raamsticker verkrijgbaar is, dan sta ik daar uiteraard voor open. Als hij maar niet te schreeuwerig is.
Morgenvroeg nog ff de auto opnieuw laten uitlijnen. Er is ook een stuurkogel vervangen, welke het maar ca 30.000 km heeft uitgehouden.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0