Motortemperatuur problemen

 
 
 
 
 
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Motortemperatuur problemen

 · 
Posted: 24.08.2018 - 17:15  ·  #16
De vorm van de jiggleklep is niet zo belangrijk, wel dat hij erin zit en werkt (of een zelf geboord gat van 3mm)
woutersar
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 39
Berichten: 23
Geregistreerd: 04 / 2018
Subject:

Re: Motortemperatuur problemen

 · 
Posted: 22.10.2018 - 14:48  ·  #17
We zijn weer even verder.. maar nog steeds problemen.
Blijft toch wel een puzzel om het te vinden. :)

De melding "Motortemperatuur te hoog" komt wat vaker voorbij nu. Meestal vrij kort, soms een seconde en dan is het weer weg soms wat langer en dan na het uitzetten van de motor van contact af en weer aan is het weer goed.

Gister met OBD reader gereden en verschillende keer de melding gehad. De koelvloeistof temp was toen volges de OBD reader gewoon rond de 80 graden dus dat is niks bijzonders. Ook nog in de file gestaan waarbij de temp opliep naar 105 en daarna netjes terug gekoeld werd.
Vandaag ook nog een keer gereden weer drie meldingen gehad waarbij 1 keer een temp verhoging van 13 graden (van 69 naar 82) een paar seconden voor de melding. een een keer een temp drop van 83 naar 73 graden ook een paar seconden voor de melding.
Dit terwijl ik al zeker 15 minuten aan het rijden was..

Kan het zijn dat er een tweed temp meter aanwezig is welke misschien kapot is?

Mocht iemand ideeën hebben hoor ik het graag!
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4126
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Motortemperatuur problemen

 · 
Posted: 22.10.2018 - 14:54  ·  #18
De temperatuursensor die erin gekomen is, is dat een Volvo sensor of een aftermarket merk? Ik heb begrepen dat after market (behalve Hella) vaak problemen geeft. Dus als je er een in hebt van Metzger of een ander matig merk, dan zou ik die sensor toch eerst nog eens vervangen, want de temperatuurschommelingen die jij doorgeeft is echt niet normaal, dat kan gewoon fysiek niet (sprongen van 13 graden ineens), dus dat moet haast wel een matige sensor zijn, of de software die niet kan omgaan met het signaal van die nieuwe sensor - die best kan afwijken van hoe Volvo het ooit bedoeld heeft.
Volgens mij is er geen andere sensor voor de kvs temperatuur dan die op het thermostaathuis.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5838
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Motortemperatuur problemen

 · 
Posted: 22.10.2018 - 15:02  ·  #19
Klopt allemaal. Gewoon goede sensor Hella idd en dan zal het probleem wel voorbijn zijn. er is maar 1 temp sensor die dit veroorzaakt.
woutersar
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 39
Berichten: 23
Geregistreerd: 04 / 2018
Subject:

Re: Motortemperatuur problemen

 · 
Posted: 22.10.2018 - 15:08  ·  #20
OK dank!
Ik za is even navragen wat ze erin hebben gedaan.. zou zonde zijn want zo veel kosten die dingen ook weer niet.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Motortemperatuur problemen

 · 
Posted: 22.10.2018 - 16:54  ·  #21
Nou ik vind rond de 45-50 piek toch geld zat voor zo'n zendertje bij Volvo. Hij is het geld waard, dat is een ander verhaal, en de imi's koop je al voor 9.75
woutersar
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 39
Berichten: 23
Geregistreerd: 04 / 2018
Subject:

Re: Motortemperatuur problemen

 · 
Posted: 22.10.2018 - 19:28  ·  #22
Quote door Dirk342

Nou ik vind rond de 45-50 piek toch geld zat voor zo'n zendertje bij Volvo. Hij is het geld waard, dat is een ander verhaal, en de imi's koop je al voor 9.75


Tja klopt voor een sensor is het aardig wat geld. Maar een gammele sensor voor minder en dit gedoe.. geef ik liever 20 meer uit.

Wel nog even nagevraagd volgens garage Volvo origineel maar voor de zekerheid toch maar proberen. Volgens de factuur koste de sensor toen 25 euro dus daar heb ik mijn twijfels bij of dat wel origineel Volvo is..

Morgen komt er een Volvo origineel binnen dan zullen we het wel zien! Ik hoop dat het werkt
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Motortemperatuur problemen

 · 
Posted: 22.10.2018 - 20:27  ·  #23
Origineel Volvo kan nooit voor die 25 euro, zit dus een imi in op zeker.....
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Motortemperatuur problemen

 · 
Posted: 22.10.2018 - 21:11  ·  #24
Heb je ooit koelwater vervangen? Dichtgeslipt is plausibel als je nooit koelwater vervangt.

Verder kan je de temperatuur van het thermostaathuis makkelijk meten met een infrarood thermometer. Wanneer de temperatuur oploopt kan je eenvoudig controleren of dit actueel is of een meetfout
woutersar
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 39
Berichten: 23
Geregistreerd: 04 / 2018
Subject:

Re: Motortemperatuur problemen

 · 
Posted: 09.11.2018 - 11:50  ·  #25
Nu al een week een originele sensor van Volvo erin zitten. Lijkt allemaal voor elkaar te zijn zo.
Altijd maar weer even afwachten, maar ik denk dat dit het was.

Het is inderdaad veel geld voor een sensor maar als dit de oplossing is dan heb ik liever een wat duurdere sensor dan al dat gezoek en gekloot.
Trouwens achteraf nog goedkoper ook, want heb nu dingen vervangen die waarschijnlijk niet kapot waren... :(
petervolvos60
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: hengelo
Leeftijd: 53
Berichten: 729
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Motortemperatuur problemen

 · 
Posted: 09.11.2018 - 17:14  ·  #26
mooi dat het is opgelost! Belangrijkste lijkt mij............................
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Motortemperatuur problemen

 · 
Posted: 10.11.2018 - 15:33  ·  #27
Quote

Het is inderdaad veel geld voor een sensor maar als dit de oplossing is dan heb ik liever een wat duurdere sensor dan al dat gezoek en gekloot.
Trouwens achteraf nog goedkoper ook, want heb nu dingen vervangen die waarschijnlijk niet kapot waren...


Zo zie je maar weer een heel duidelijk voorbeeld van "goedkoop is duurkoop"
woutersar
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 39
Berichten: 23
Geregistreerd: 04 / 2018
Subject:

Re: Motortemperatuur problemen

 · 
Posted: 11.11.2018 - 10:33  ·  #28
Zekers!
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5838
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Motortemperatuur problemen

 · 
Posted: 11.11.2018 - 20:15  ·  #29
Die ervaring heb ik ondertussen ook met deze sensor. nu Hella dr in en eens kijken hoe lang deze het uithoudt.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0