Motortemperatuur problemen

 
 
 
 
 
woutersar
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 39
Berichten: 23
Geregistreerd: 04 / 2018
Subject:

Motortemperatuur problemen

 · 
Posted: 23.08.2018 - 10:36  ·  #1
Dag Allemaal,

Ik heb een Volvo V70 170pk uit 2002 met sinds een half jaar een ingebouwde gasinstallatie van Vialle.
Nu heb ik het volgende probleem..
De motortemperatuur wordt te hoog, en het is niet echt te herleiden waar het vandaan komt.

Temperatuur sensor en thermostaat zijn vervangen in mei na een melding in Vida (heb ik zelf niet gezien)
Hierna werd in juni de temperatuur voor het eerst te hoog. Na wat zoeken bleek de fan niet altijd aan te slaan. Deze is daarom vervangen door een tweedehands in juli 2018. Hierna werd de temperatuur weer te hoog.
Toen is de waterpomp gecheckt omdat de onderste slang niet warm werd. Bleek allemaal goed te zijn, waterpomp werkt en is nog niet versleten. Hierna heeft hij een tijd stationair aan de computer gehangen en bleek alles goed te werken. Fan sloeg netjes aan en de temperatuur bleef mooi gelijk. verder is het koelvloeistof niveau goed.

Er staan nu verder geen meldingen of storingen in het motormanagement.

Vandaag weer hetzelfde probleem... Klein stukje gereden en kreeg de melding: motortemperatuur te hoog! Gestopt en met een draaiende motor de verwarming aan gezet. Temperatuur zakte meteen. Toch even de motor uitgezet en daarna weer gestart, melding was gelijk weg. Aangezien ik er bijna was, ben ik maar doorgereden na het parkeren even de motorkap open. Koelfan draaide niet en de onderste koelslang was niet warm. Na 5 minuten moest ik weer weg. Een minuut of vijf gereden daarna weer geparkeerd en nu was de onderste slang wel goed warm (te warm om lang vast te houden)

Het lijkt dus zo'n probleem wat spontaan op komt, maar alleen voor bij langzaam stadsverkeer.
Bij lange ritten heb ik het nog niet zien gebeuren en de buiten temperatuur heeft ook invloed.
ik neig zelf naar toch een kapotte thermostaat... al lijkt me dat vreemd aangezien die vervangen is in mei 2018.

Hopelijk heeft iemand een idee!

Alvast dank!
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Motortemperatuur problemen

 · 
Posted: 23.08.2018 - 11:03  ·  #2
Kijkt wel alsof die vast zit in dan ineens weer los komt.
jpandriesse
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Berichten: 279
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

Re: Motortemperatuur problemen

 · 
Posted: 23.08.2018 - 11:05  ·  #3
Mijn eerste ingeving zou ook de thermostaat zijn.
petervolvos60
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: hengelo
Leeftijd: 53
Berichten: 729
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Motortemperatuur problemen

 · 
Posted: 23.08.2018 - 11:18  ·  #4
thermostaat te warm(gaat bij te hoge temp open) Radiateur verstopt of dicht geslibt.................
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Motortemperatuur problemen

 · 
Posted: 23.08.2018 - 11:21  ·  #5
Word ie daadwerkelijk ook te warm? Of is het alleen een melding?
woutersar
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 39
Berichten: 23
Geregistreerd: 04 / 2018
Subject:

Re: Motortemperatuur problemen

 · 
Posted: 23.08.2018 - 11:37  ·  #6
Dank voor de reacties!
Een dichtgeslipte radiator daar zat ik ook aan te denken maar dan zou de onderste slang niet zo warm worden in toch wel een korte tijd? De vraag of hij echt te warm wordt, het lijkt me wel, vandaag was de bovenste slang echt heel warm, kon hem echt maar even vasthouden daarna werd het te heet.. naar mijn idee klopt de melding wel, maar goed echt verder onderbouwen dan dit kan ik niet.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3188
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Motortemperatuur problemen

 · 
Posted: 23.08.2018 - 12:08  ·  #7
slaat de temp. meter ook uit?
woutersar
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 39
Berichten: 23
Geregistreerd: 04 / 2018
Subject:

Re: Motortemperatuur problemen

 · 
Posted: 23.08.2018 - 12:32  ·  #8
Quote door ohz274

slaat de temp. meter ook uit?


Ja die gaat naar het rode toe.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Motortemperatuur problemen

 · 
Posted: 23.08.2018 - 12:39  ·  #9
Wat voor thermostaat is er in gekomen ? Origineel of imitatie en wat voor temperatuur ? Idem voor de waterpomp
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Motortemperatuur problemen

 · 
Posted: 23.08.2018 - 13:32  ·  #10
Hoe snel gaat de meter naar het rode? bij mij was dat ongeveer direct op onregelmatigemomenten. sensor stuk dus.

we hebben vergelijkbaar probleem bij Jeroens auto , maar daar bubbelt het in het expansievat dus.....

en een nieuwe tehromstaat kan ook stuk gaan. meestal aan t begin of veeel later..
woutersar
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 39
Berichten: 23
Geregistreerd: 04 / 2018
Subject:

Re: Motortemperatuur problemen

 · 
Posted: 23.08.2018 - 13:40  ·  #11
Quote door Dirk342

Wat voor thermostaat is er in gekomen ? Origineel of imitatie en wat voor temperatuur ? Idem voor de waterpomp


Dat moet ik nakijken wat voor thermostaat er in is gekomen. Zelfde voor de temperatuur, bedoel je daar trouwens de temperatuur die hij aangeeft als hij te warm wordt?

Quote door GRUNNS60

Hoe snel gaat de meter naar het rode? bij mij was dat ongeveer direct op onregelmatigemomenten. sensor stuk dus.

we hebben vergelijkbaar probleem bij Jeroens auto , maar daar bubbelt het in het expansievat dus.....


Temperatuur gaat vrij snel omhoog, vanaf het midden langzaam maar wel direct naar het rode. Na het aanzetten van de verwarming ging hij in 2 a 3 seconden weer naar beneden. Het is geen springen van de naald, dus dat lijkt me wel ok.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Motortemperatuur problemen

 · 
Posted: 23.08.2018 - 15:53  ·  #12
Ik bedoel met temperatuur wat de openingstemperatuur is van de thermostaat zelf. Nieuw is trouwens geen garantie voor goed werkend helaas.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Motortemperatuur problemen

 · 
Posted: 23.08.2018 - 21:01  ·  #13
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Motortemperatuur problemen

 · 
Posted: 24.08.2018 - 05:37  ·  #14
Hahahahaha, dat heeft mij ook wel eens gekilld bij een oude Benz :) Sjonge wat was een lange zoektocht toen, voordat ik het had gevonden wat ik fout had gedaan....
woutersar
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 39
Berichten: 23
Geregistreerd: 04 / 2018
Subject:

Re: Motortemperatuur problemen

 · 
Posted: 24.08.2018 - 16:16  ·  #15
Vandaag toch maar de thermostaat vervangen merk Gates, was eigenlijk fluitje van een cent! 😃
Nog even de computer eraan gehad en leek allemaal goed te gaan. De gene die erin is gegaan was wel weer net wat anders dan die erin zat.
nu een plat klepje ipv een klepje met in het midden een bolling erin, misschien dat dat het kan zijn... we gaan het meemaken!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0