Multiriem problemen

Riemspanner

 
 
 
 
 
Ruud2
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 17
Geregistreerd: 07 / 2010
Subject:

Multiriem problemen

 · 
Posted: 31.05.2014 - 00:03  ·  #1
Hallo, mag ik nog eens advies vragen van een van de deskundigen op dit forum? Sorry voor het lange verhaal maar ik kan het niet inkorten.
Zoals in een eerder draadje al eens besproken blijf ik last houden van een slippende en dus piepende multiriem op mijn V70 2000- D5252T, na vervanging gaat het weer even goed maar na en tijd opnieuw piepen bij starten en uitzetten.
Bij de periodieke onderhoudsbeurt maar weer eens een nieuwe riem laten monteren, ik kreeg van de garage te horen dat de riemspanner kapot was, dan was dat dus de reden van het geslip van de multiriem?! De nieuwe riem piepte nog erger dan de oude bij start en stoppen maar tijdens het rijden weinig van te merken, ik moest met de Volvo van Spanje naar Nederland maar de monteur dacht dat het zo direct geen problemen zou opleveren, een nieuwe spanner had hij niet binnen een paar dagen geregeld.
Ik rij de auto in Spanje en dat is nou net een land waar Volvo niet zo populair is als bijv. In Nederland en onderdelen zijn minder makkelijk te verkrijgen.
In Nederland merkte ik dat de riemspanner en riem toch wel erg lagen te klapperen en het leek me beter om toch maar direct een nieuwe spanner te monteren, lastig klusje omdat je er nauwelijks bij kan. God allemachtig wie bedenkt dat soort constructies? Maar goed het lijkt weer in orde.
Terug in Spanje begint het gepiep en geslip weer, wat me eerder niet was opgevallen is dat er op de riemspanner merktekens staan, een streep op het verende gedeelte dat correspondeert met een vlakje op het vaste gedeelte van de spanner, het streepje stond voorbij het vlak, de spanner gaf helemaal geen druk. Mijn logische gedachte was dan moet de multiriem te lang zijn, stom dat ik daar niet eerder aan gedacht heb. Bovendien lees ik op dit Forum dat veel problemen met de
Multiriem worden voorkomen door het monteren van een originele Volvo riem.
Dus mijn garage gevraagd een Volvo riem te bestellen. Gisteren wordt ik door de monteur gebeld dat er een probleem is, de Volvo multiriem is binnen maar deze blijkt langer dan degene die nu op de auto zit, hij had een notitie dat de gemonteerde riem korter is, kan natuurlijk niet dus ik vraag de code om dat in Vadis te checken, 9180702 6pk 1795mm lang en dat klopt precies volgens Vadis.
Vandaag naar de garage gegaan met de verwachting dat er een verkeerde riem is gemonteerd en wat blijkt, de riem is precies even lang als de nieuwe Volvo riem, de maat staat erop geprint: 1795. Verbaast vraag ik waarom ik gebeld werd dat de riem korter zou zijn, dit was de riem die mijn garage een aantal weken geleden gemonteerd had.... en volgens Volvo de goede lengte.
Na een duik in de reparatie en onderhoud historie van mijn Volvo blijkt ineens dat de notitie van een kortere riem stamt uit 2012 toen er een nieuwe motorpoelie is gemonteerd, toen bleek ineens dat de originele riem niet meer paste en is een kortere riem geplaatst, is mij nooit vertelt!
Ontstaat wel direct de vraag of de gemonteerde motorpoelie wel de juiste is, natuurlijk zegt de monteur dat dit toen goed vergeleken is en niet verkeerd kan zijn, maar ik krijg hier toch wel een eng gevoel bij.
Is er iemand die voor dit gedoe een mogelijke logische verklaring heeft?
We hebben uiteindelijk besloten om een kortere riem te monteren, nu 1778, 17 mm korter dus dan zou moeten. De merktekens op de riemspanner staan nu goed en het gepiep van de riem is over.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Multiriem problemen

 · 
Posted: 31.05.2014 - 07:10  ·  #2
Je kunt het ook anders doen.
PM je Vin nummer en het onderdeelnummer naar Maurits, onze forumsponsor.
Mocht het blijken dat er iets niet klopt, dan kan hij je meteen van de juiste onderdelen voorzien.
Succes.
Ruud2
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 17
Geregistreerd: 07 / 2010
Subject:

Re: Multiriem problemen

 · 
Posted: 31.05.2014 - 09:04  ·  #3
Dank je voor de snelle reactie maar ik ben bang dat het VIN nummer geen uitsluitsel geeft of er een verkeerde Poelie is gebruikt.
Ik hoop eigenlijk op een reactie van iemand die zoiets ook heeft meegemaakt, dat het misschien niet uitmaakt hoelang de multiriem is, ik wacht nog even af.
Baksteen
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Homepage: motor-forum.nl
Berichten: 791
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Multiriem problemen

 · 
Posted: 31.05.2014 - 09:42  ·  #4
Quote door Ruud2

Dank je voor de snelle reactie maar ik ben bang dat het VIN nummer geen uitsluitsel geeft of er een verkeerde Poelie is gebruikt.
Ik hoop eigenlijk op een reactie van iemand die zoiets ook heeft meegemaakt, dat het misschien niet uitmaakt hoelang de multiriem is, ik wacht nog even af.


Ik ben helemaal niet bang en denk dat je het advies dat je gegeven word maar s moest opvolgen.

Ik denk nl dat het VIN nr wel uitsluitsel kan geven over die poelie. Als het niet de poelie is die erin hoort is het logisch dat ook de riem niet klopt.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0