Nauwelijks effect na BSR chip 188 PK

 
 
 
 
 
FransBS60
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 8
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Nauwelijks effect na BSR chip 188 PK

 · 
Posted: 29.06.2017 - 21:20  ·  #1
Hallo mensen!

Ik heb mijn S60 2.4 benzine 140 pk ongeveer een maand geleden laten chippen naar 188 pk en 248 nm via BSR. Echter lijkt het geen verschil te maken met hoe het voorheen was. Echt zit ik wel met een paar dingen waardoor ik wel en niet twijfel aan de hardware en niet aan de software.

Toen ik de auto net kocht was deze niet vooruit te branden! Pas na onderstaande dingen merkte ik een verschil qua koppeltoename:

- Bougies vervangen (1 deed voor de helft mee en de andere 4 waren niet de juiste)
- Olie + oliefilter vervangen (zwart toen het filter eruit kwam)
- Brandstoffilter vervangen (kwam ook zwarte meuk uit)
- Injectoren ultrasoon gereinigd (was ook hard nodig)
- Inlaat gereinigd en gasklephuis met Forte inlaat cleaner
- Lambda Sonde word volgende week vervangen

Ik zit zelf nog te denken aan de Bobines, maar dat is een aardig kostenplaatje, dus daar wil ik nog even mee wachten.

Het dipje in de 1ste versnelling is er aardig uit en ik merk zeker meer koppel onderin. Ik had wat meer vermogen gewenst op de snelweg bij het inhalen. Daar mis ik vooral de koppel en voel ik (nog) geen verschil met het vermogen voorheen.

Ik rijd sinds kort op Shell V-Power en ik merk daar al absoluut verschil in! Helaas nog niet op de snelweg. Het is een beetje het hikken wat hij in de hoge toeren doet. Ik weet dat het 2001 model problemen had met het gasklephuis, maar dat is gelukkig niet het geval bij deze! Omdat de auto slecht onderhoud heeft gehad en wij vermoeden dat de auto meer als stadsauto is gebruikt, moet alles nog op elkaar inleren.

Ik vind het moeilijk om het werkelijke verschil tussen de 140 PK en 188 PK te merken. Vooral omdat het een atmosferische motor is en mij is ingefluisterd dat je het verschil vooral boven de 3750 toeren merkt.

Het is een heel verhaal, en ditzelfde heb ik bij Obbe van Volvotune neergelegd en deze zegt dat het eerder aan de hardware kan liggen dan de software. Maar welke hardware? En is het mogelijk dat het programma niet volledig heeft gewerkt? Wat is jullie ervaring met chippen via BSR en via Volvotune?

Ben benieuwd naar jullie meningen! Al komt er niet direct een oplossing uit, een lering kan ik er altijd uithalen!

Groeten,

Frans
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Nauwelijks effect na BSR chip 188 PK

 · 
Posted: 29.06.2017 - 21:49  ·  #2
Het verschil met een originele 140 vs 170pk zit hem in de toeren.
Bij een laag toerental merk je weinig verschil, totdat je het gas intrapt en toeren gaat maken.
Bij teveel korte ritjes kan het blok wel intern versmeerd zijn, wordt hij ook traag van.
In dat geval zou ik wel de preventieve vervanging van de o-ringen in het carter aanraden.
Direct voor deze ingreep zou je ook meteen een motorreiniging kunnen uitvoeren.
2 vliegen in een klap.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Nauwelijks effect na BSR chip 188 PK

 · 
Posted: 29.06.2017 - 21:59  ·  #3
Ik rij in een V70 2.4D (163pk, 340Nm), mijn vorige auto had bijna 50pk minder en 265Nm aan koppel, en dat verschil is enórm goed merkbaar! Dus ik zou denken dat je die 40+ pk van jou wel moet merken, maar het kan inderdaad zijn dat die pas hoger in de toeren vrijkomen, en dan heb je er als rustige rijder niet veel aan. Hangt ervan af hoe de tuning / koppelkromme is opgezet door de tuner.
Daar weet Obbe meer van dan wij met z'n allen bij elkaar zou ik denken.
FransBS60
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 8
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Nauwelijks effect na BSR chip 188 PK

 · 
Posted: 29.06.2017 - 22:15  ·  #4
Quote door Bigdog

Het verschil met een originele 140 vs 170pk zit hem in de toeren.
Bij een laag toerental merk je weinig verschil, totdat je het gas intrapt en toeren gaat maken.
Bij teveel korte ritjes kan het blok wel intern versmeerd zijn, wordt hij ook traag van.
In dat geval zou ik wel de preventieve vervanging van de o-ringen in het carter aanraden.
Direct voor deze ingreep zou je ook meteen een motorreiniging kunnen uitvoeren.
2 vliegen in een klap.


Thanks! Hier kan ik wel verder mee :) de O ringen van de carter? Enig idee waar ik die kan halen en zijn deze makkelijk te vervangen? En wat moet ik denken bij motor reiniging? Waarmee en hoe kan ik dat het beste doen?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Nauwelijks effect na BSR chip 188 PK

 · 
Posted: 29.06.2017 - 22:25  ·  #5
Kijk hier maar eens.
De motor reinigen doe je met reiniger, welke je toevoegt voor een verversing, bijvoorbeeld van BG, die heeft een smerende werking en lost het vuil op.
Deze verwijder je met het aftapoen van de olie, waarna je de o-ringen aan kunt pakken.
Zodoende is je blok inwendig weer schoon en loop je geen risico's met je kagerschalen.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Nauwelijks effect na BSR chip 188 PK

 · 
Posted: 29.06.2017 - 22:26  ·  #6
Bijna vergeten, de o-ringen zijn verkrijgbaar bij de dealer.
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Nauwelijks effect na BSR chip 188 PK

 · 
Posted: 29.06.2017 - 22:45  ·  #7
Ter vergelijking: Mijn S60 met standaard 170 pk wordt/werd regelmatig op lange afstanden best aan de tand gevoeld. Na de " air intake cleaning " viel het me op, dat de auto merkbaar vlotter naar de hoge toeren wilde. En test op de snelweg in de 4e versnelling leverde in no-time vlot 6.000 toeren (en bijbehorende strikt illegale snelheden) op, dat voorheen misschien ook wel mogelijk was, maar niet zo spontaan als na de reiniging.
scania164
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 372
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Nauwelijks effect na BSR chip 188 PK

 · 
Posted: 29.06.2017 - 23:29  ·  #8
Zou eerder eens je nokkenas versteller vervangen . Das goedkoper dan die intake reiniging.
140 pk is echt tam na 4000 rpm.
Anders terug naar bsr ..
Eventueel als niet te vinden is dan stuur maar pb dan komt het goed
FransBS60
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 8
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Nauwelijks effect na BSR chip 188 PK

 · 
Posted: 30.06.2017 - 09:30  ·  #9
Quote door folke3

Ter vergelijking: Mijn S60 met standaard 170 pk wordt/werd regelmatig op lange afstanden best aan de tand gevoeld. Na de " air intake cleaning " viel het me op, dat de auto merkbaar vlotter naar de hoge toeren wilde. En test op de snelweg in de 4e versnelling leverde in no-time vlot 6.000 toeren (en bijbehorende strikt illegale snelheden) op, dat voorheen misschien ook wel mogelijk was, maar niet zo spontaan als na de reiniging.


Zo kom ik telkens weer een stukje verder :) waar heb jij de reiniging laten doen? En wat was je kwijt?
FransBS60
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 8
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Nauwelijks effect na BSR chip 188 PK

 · 
Posted: 30.06.2017 - 09:33  ·  #10
Quote door scania164

Zou eerder eens je nokkenas versteller vervangen . Das goedkoper dan die intake reiniging.
140 pk is echt tam na 4000 rpm.
Anders terug naar bsr ..
Eventueel als niet te vinden is dan stuur maar pb dan komt het goed


Ik sta open voor alle opties! Ik ben geen volledige autoleek, maar enig idee waar ik een versteller kan kopen? Wat zijn de kosten en is zoiets makkelijk te vervangen? Thanks dat je wilt helpen. Word gewaardeerd!
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Nauwelijks effect na BSR chip 188 PK

 · 
Posted: 30.06.2017 - 10:19  ·  #11
Als Obbe zegt dat het aan de 'hardware' ligt, waarom ga je dan niet naar hem toe om te laten checken wat er mis is? Dat lijkt mij beter dan lukraak onderdelen vervangen.
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3209
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Nauwelijks effect na BSR chip 188 PK

 · 
Posted: 30.06.2017 - 11:45  ·  #12
Quote door [-Tom-]

Als Obbe zegt dat het aan de 'hardware' ligt, waarom ga je dan niet naar hem toe om te laten checken wat er mis is? Dat lijkt mij beter dan lukraak onderdelen vervangen.



Inderdaad.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Nauwelijks effect na BSR chip 188 PK

 · 
Posted: 30.06.2017 - 14:54  ·  #13
Absoluut mee eens.
Een air intake kun je laten doen bij MMTS (08 Juli speciaal tarief), of TPR powerflush.
Mocht het overbodig zijn, of moeten er daadwerkelijk onderdelen vervangen worden, dan zeggen ze je dit wel.
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Nauwelijks effect na BSR chip 188 PK

 · 
Posted: 30.06.2017 - 14:55  ·  #14
Quote door FransBS60

Quote door folke3

Ter vergelijking: Mijn S60 met standaard 170 pk wordt/werd regelmatig op lange afstanden best aan de tand gevoeld. Na de " air intake cleaning " viel het me op, dat de auto merkbaar vlotter naar de hoge toeren wilde. En test op de snelweg in de 4e versnelling leverde in no-time vlot 6.000 toeren (en bijbehorende strikt illegale snelheden) op, dat voorheen misschien ook wel mogelijk was, maar niet zo spontaan als na de reiniging.


Zo kom ik telkens weer een stukje verder :) waar heb jij de reiniging laten doen? En wat was je kwijt?


Tijdens een meeting bij MMTS in Oldenzaal tegen forumtarief. Er is weer een meeting op 8 juli bij MMTS. De rook op de foto is het verbranden tijdens het reinigings proces van de verontreinigingen, die je motor doen inhouden. Het hoort zo te gaan........
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Nauwelijks effect na BSR chip 188 PK

 · 
Posted: 30.06.2017 - 14:57  ·  #15
En Bigdog is altijd sneller met de antwoorden dan ik. Ligt niet aan mijn Volvo, maar aan mij..........
 
Selected quotes for multi-quoting:   0