Navi aansluiten op 12V

 
 
 
 
 
HalfZweed76
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heino
Leeftijd: 48
Berichten: 23
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Navi aansluiten op 12V

 · 
Posted: 21.09.2014 - 12:18  ·  #1
Beste allen,

Ik ben in het bezit van een Nuvi navi en er erg tevreden over. Maar niet over hoe ik deze nu heb 'geinstalleerd'. Ik wil 'm graag aan de linkerzijde bij de deurstijl hebben, met een zuignap op het raam, net boven het dashboard. Op zich geen probleem, maar de stroomkabel ligt dan op het dashboard naar de middenconsole alwaar het stroom ontvangt vanuit de sigarettenaansteker. Dat ziet er slordig uit, maar ik zie ook geen eenvoudige manier om het snoer onder het dashboard weg te werken en toch stroom te tappen via de sigarettenaansteker.

Nu zou ik graag een kabel met 'sigarettenaanstekerstekker' willen aansluiten in het zekeringenkastje links onder het dashboard. Dan kan ik een sleufje maken in de kap die aan de zijkant van het dashboard zit en daardoor, zonder te knippen in mijn navi-kabel, mijn navi aansluiten.

Kan iemand mij vertellen of dit mogelijk is? En nog mooier zou zijn als iemand me kan vertellen hoe het dan mogelijk is natuurlijk! ^_^ Ruimte is er genoeg, maar waar kan ik de stroom vandaan halen en dan ook nog zo dat de navi alleen stroom krijgt wanneer ik de contactsleutel omdraai (zoals het geval is bij de sigarettenaansteker in de middenconsole).

Alvast bedankt!
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5018
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Navi aansluiten op 12V

 · 
Posted: 21.09.2014 - 13:26  ·  #2
Ik gebruik een tomtom start 60 met actieve houder en tmc.
De houder is orgineel tomtom.
De lader / tmc is gewoon met sigaretten aansteker.
Alleen op ik de plug opengemaakt en er een + en een - aan gesoldeerd.
Die heb ik op - en de geschakelde + achter de radio gezet.

Bij contact werkt de tmc en krijgt de tomtom stroom.
De kabel is niet zichtbaar want die loopt door het dashbord.
HalfZweed76
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heino
Leeftijd: 48
Berichten: 23
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Navi aansluiten op 12V

 · 
Posted: 22.09.2014 - 13:07  ·  #3
Ha Plein69,

Bedankt voor je verhelderende reactie. Ziet er erg strak uit! Nog wel een tweetal vragen: ik heb op de + en - van de radio al een actieve Brodit-houder voor mijn telefoon aangesloten. Kan daar de navi nog bij? Of loop ik dan ergens een risico?

Daarnaast: zoals ik aangaf, wil ik de navi-houder graag links van het stuur hebben (bij de dakstijl). Als ik de navi via een kabeltje wil aansluiten op de radio, zal ik de kabel weg moeten (lees: willen) werken achter het dashboard. Kan jij of een van de andere volvisten me vertellen hoe ik het dashboard kan verwijderen? Ik heb wel een filmpje gezien op YouTube, maar dat leek me een oudere versie van een V70 (of 850?). Of is het niet nodig het complete dashboard te verwijderen om een kabel vanaf de linkerzijde van het dashboard naar de middenconsole te krijgen?

Alvast bedankt voor de reacties!

Edit: voor de duidelijkheid: ik heb zelf een V70 uit 2005 (handgeschakelde 2.4D).

Groeten,
HalfZweed76
sjoerdd5
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 29
Berichten: 140
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Navi aansluiten op 12V

 · 
Posted: 22.09.2014 - 13:33  ·  #4
Het kan onderlangs via de zekeringen onder het stuur door naar de achterkant van de radio.

En dan kan het zelfs nog naar de versnellings pook. Daar licht ook nog een geschakelde +
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5018
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Navi aansluiten op 12V

 · 
Posted: 22.09.2014 - 13:55  ·  #5
Zoals sjoerd al zei is achter de radio er uit onder het stuur langs en dan aan de zijkant weer omhoog.
Even de kabel met een stukje tape of tyrip vast zetten.

Die + en _ kunnen er nog bij aan de actieve brodit.
Beide gebruiken niet veel dus is ook weinig warmte ontwikkeling.

Ik heb mijn navi en yatour er aan gekoppeld.
Wel heb ik beide voor de zekerheid anders een zekering van 1 amp er tussen op de +.
blastaway
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: South Limbourgia
Leeftijd: 46
Berichten: 3730
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: Navi aansluiten op 12V

 · 
Posted: 22.09.2014 - 14:23  ·  #6
Das netjes Richard!
HalfZweed76
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heino
Leeftijd: 48
Berichten: 23
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Navi aansluiten op 12V

 · 
Posted: 22.09.2014 - 15:58  ·  #7
Allen,

Hartelijk dank voor jullie tips! Ik had er veel aan kunnen hebben, ware het niet dat de plaatselijke Brezan mij iets anders adviseerde:

Ik heb een soort adapter gekocht die direct in het zekeringenkastje (linkerzijde dashboard) geprikt kan worden. Heb deze nu op de plek van de RTI-zekering gezet (10A). Zekering voor RTI en een tweede voor het aan te sluiten apparaat prik je in de adapter. Aan de adapter zit een kabeltje die ik verbonden heb met de plus van een extra sigarettenaansteker die ik al had. De min van de sigarettenaansteker gaat naar een massapunt.

De navi heb ik vervolgens aangesloten op de sigarettenaansteker en dit koppeltje netjes weggewerkt achter het zekeringenkastje. Klep weer teruggeplaatst aan linkerzijde dashboard en klaar is kees! Ik zal nog een fotootje plaatsen, maar mijn vrouw moest er met de kar vandoor... :(

Enig minpunt is dat de RTI-zekering niet geschakeld lijkt. Geldt overigens ook voor de telefoon, versterker en audio zekeringen. Dus nu moet ik wel elke keer de navi uit de houder halen, maar goed dat is op zich niet het meeste werk (en wel zo veilig bovendien). Las nog wel ergens op het forum dat op een aantal groepen de prik na een paar minuten uitgeschakeld wordt. Dit ga ik vanavond maar even testen... Dan zou de navi namelijk wel gewoon in de houder kunnen blijven staan.

Nogmaals bedankt voor de reacties!
sjoerdd5
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 29
Berichten: 140
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Navi aansluiten op 12V

 · 
Posted: 22.09.2014 - 17:33  ·  #8
Klopt. Die bij de versnellingpook gaat na 10á20 seconden uit
HalfZweed76
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heino
Leeftijd: 48
Berichten: 23
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Navi aansluiten op 12V

 · 
Posted: 22.09.2014 - 17:51  ·  #9
Hm, foto's uploaden vanaf de iPad wil helaas (nog) niet lukken. De zekering voor de RTI blijft in elk geval prik hebben. Ik zal de zekering voor de audio gaan proberen. Ik heb ook nog even gekeken of ik de adapter niet kwijt kan in de zekering voor de 12V voor, maar dat zijn andere type zekeringen (kleiner) waardoor de adapter daar niet op past... Maar ik ben nog niet klaar met de mogelijkheden aftasten... Zekeringen genoeg :'(
 
Selected quotes for multi-quoting:   0