niet goed...

 
 
 
 
 
roland kosters
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kaulille
Leeftijd: 55
Berichten: 285
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: niet goed...

 · 
Posted: 06.02.2013 - 09:00  ·  #16
@ Waltersan, ook op maandag en vrijdag worden er wagens gebouwd. Als je pech hebt koop je er zo een. . . .
Dr.Dream
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Übach-Palenberg (Scherpenseel)
Leeftijd: 42
Berichten: 1312
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: niet goed...

 · 
Posted: 06.02.2013 - 10:03  ·  #17
Quote door roland kosters
@ Waltersan, ook op maandag en vrijdag worden er wagens gebouwd. Als je pech hebt koop je er zo een. . . .

Ja, ja die ze op vrijdag niet meer af krijgen, bouwen ze op maandag verder.
Dan heb je de dubbele hoofdprijs :alien:
roland kosters
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kaulille
Leeftijd: 55
Berichten: 285
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: niet goed...

 · 
Posted: 06.02.2013 - 16:50  ·  #18
Directeur Henk Mannessen van het revisie bedrijf heeft een mooie Fiat 500c als ruilauto laten brengen.

Dat is nog eens service!

http://www.mannessen.nl/ Toppie!
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39734
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: niet goed...

 · 
Posted: 06.02.2013 - 18:09  ·  #19
Als de rest nu ook nog meevalt, dan komt het weer helemaal goed.
Succes kerel.
raysa
 
Avatar
 
Subject:

Re: niet goed...

 · 
Posted: 06.02.2013 - 19:43  ·  #20
Wij duimen voor je.
Dr.Dream
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Übach-Palenberg (Scherpenseel)
Leeftijd: 42
Berichten: 1312
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: niet goed...

 · 
Posted: 07.02.2013 - 12:20  ·  #21
Quote door roland kosters

Directeur Henk Mannessen van het revisie bedrijf heeft een mooie Fiat 500c als ruilauto laten brengen.
Dat is nog eens service!
http://www.mannessen.nl/ Toppie!

O jé, als dat maar goed gaat met zo'n blikken sardientje <_< :sick:
Herby
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tiel
Leeftijd: 52
Berichten: 200
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: niet goed...

 · 
Posted: 22.02.2013 - 17:06  ·  #22
Weet je al wat meer?
dukcer
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Brabant
Leeftijd: 53
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2011
Subject:

Re: niet goed...

 · 
Posted: 22.02.2013 - 17:38  ·  #23
Quote door roland kosters

de 185 D5, Volvo motoren, hebben een variable turbo. Misschien is dat het probleem. De 163 pk's schijnen dit probleem niet te kennen...... gelukkig


Weet iemand of dit klopt?
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 45
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: niet goed...

 · 
Posted: 22.02.2013 - 17:49  ·  #24
Quote door dukcer

Quote door roland kosters

de 185 D5, Volvo motoren, hebben een variable turbo. Misschien is dat het probleem. De 163 pk's schijnen dit probleem niet te kennen...... gelukkig


Weet iemand of dit klopt?

Vanaf 2005 hebben alle diesels een VNT (variable nozzle turbine), daarvoor weet ik het niet.
Ofwel:
D5244T4/T5/T6/T7 hebben dus VNT. Deze modellen zijn 122 - 185pk

De oude (T en T2) weet ik dus niet.
Herby
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tiel
Leeftijd: 52
Berichten: 200
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: niet goed...

 · 
Posted: 22.02.2013 - 18:52  ·  #25
Alle D5244T (dus euro 3 en euro 4) varianten hebben een vnt.

De oudere types (D5244T/T2) zijn vacuum aangestuurd en zijn niet water gekoeld.

De Euro 4 diesel (waaronder de 185 pk D5244t4) heeft in ieder geval een water gekoelde variabele turbo die elektronisch wordt aangestuurd.

Dit lijkt me dus niet de oorzaak van de problemen, de oorzaak ligt volgens mij meer bij de combinatie van bio-brandstoffen, rijstijl, gemiddelde rijduur en milieu aanpassingen in de nieuwere motoren. (zoals DPF en EGR)
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: niet goed...

 · 
Posted: 24.02.2013 - 12:23  ·  #26
@RolandKosters,Laguna-S60,Herby,

Als de vorige revisie foutloos uitgevoerd is en de goede software op de V70 zit,

dan kan het probleem inderdaad ook in het 30km woonwerkverkeer zitten,
zoals Laguna-S60 al vermoedde,

deze winter was ook vrij koud, en de dieselmotor warmt niet helemaal op bij 30km.

Zoals Herby al schreef maakt de euro4 egr/dpf combinatie de gevoeligheid voor korte ritjes alleen maar erger.

De EGR klep blaast de onvolledig verbrande uitlaatgassen van de koude-start korte ritjes terug in het inlaatspruitstuk, omdat de egr klep openstaat bij lage belasting van de motor, hetgeen bij het gemiddelde woon-werk ritje met in NL het geval is.

Omdat bij koude start de teruggevoerde uitlaatgassen ook nog deels onverbrand en of slecht verbrand zijn ontstaat er in de egr en het inlaattraject veel sludge/roet/koolafzetting, waardoor het hele systeem nog slechter functioneert, en uiteindelijk te veel roet wordt geproduceerd die dan weer in het roetfilter terecht komt, wat dan deels dichtslipt, tegendruk veroorzaakt in de motor, de verbranding nog verder verslechterd, de inlaatgassen nog vuiler maken, enz, negatieve vicieuze cirkel.

Diesels houden niet van lage belasting en koude start. Twintig jaar geleden, toen de benzine nog redelijk betaalbaar was, was er daarom in Zweden zelf nauwelijks een diesel, laat staan Volvo Diesel, te bekennen.

Wie toch veel korte ritten maakt met zijn diesel moet vooral goede diesel met weinig zwavel tanken, goede motorolie met veel reinigende werking gebruiken en vaak verversen, zijn inlaattraject van de dieselmotor een of twee keer per honderduizendkilometer reinigen, en toch ervoor zorgen dat er eens per week een wat langere rit wordt gemaakt waarbij het vermogen van de motor ook eens voor de helft of meer wordt aangesproken.

groet,

www.varioclean.nl
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39734
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: niet goed...

 · 
Posted: 24.02.2013 - 13:17  ·  #27
Misschien kort door de bocht, maar is het niet handiger om de EGR klep gewoon af te sluiten ?
Herby
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tiel
Leeftijd: 52
Berichten: 200
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: niet goed...

 · 
Posted: 24.02.2013 - 13:32  ·  #28
Helemaal mee eens :lol:

Ik heb dan ook al in meerdere topics aangegeven: afsluiten die EGR, en eruit die DPF!!! 8-)

Dit spul mag dan op papier wel beter voor het milieu zijn, maar de praktijk wijst vaak wel anders uit. :bandit:

Het spul is in ieder geval slecht voor de portemonee!! :sick:
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: niet goed...

 · 
Posted: 24.02.2013 - 17:35  ·  #29
@BigDog,Herby,

voor oudere Volvo's met interne vervuilingsproblemen is de egr afdoppen en het roetfilter verwijderen in de praktijk een handige oplossing qua verbruik, onderhoudskosten en vermogen,
en is in de praktijk misschien minder vuil als een auto met een dichtgelipte egr en dpf.

of het verstandig, is en niet alleen maar handig is vraag twee,

het is nl. verboden

de pakkans bij apk of controle door de duitse politie in een milieu-zone etc. zou een leuk off-topic onderwerp kunnen zijn, evenals de hoogte van evt. boetes en de mate van strafbaarheid,

technisch voordeel van de egr in bedrijf laten is wel de lagere verbrandingstemperatuur in de cilinders waardoor de motor een lagere thermische belasting heeft en de uitlaatkleppen niet te warm worden, kortom de egr verhoogt de levensduur van de motor,

milieu voordeel van de egr is de lagere uitstoot van giftige monostikstofoxides die smok veroorzaken en in de stad schadelijk zijn bij inademing, in tegenstelling tot de CO2 uitstoot is de NOx uitstoot dus echt giftig en niet alleen op lange termijn een risico voor de atmosfeer zoals CO2.

het nadeel van de egr is inderdaad verhoogde roet aanslag in inlaat, motor en uitlaat, de NOx uitstoot en de roetproduktie kunnen niet tegelijkertijd worden verminderd: hoe hoger de verbrandingstemperatuur, hoe hoger de NOx uitstoot maar hoe lager de roetuitstoot,

de fabrikanten van de diesels hebben een compromis moeten bereiken tussen NOx en roet, het motormanagement is hier op afgesteld, en het gewoonweg uitzetten van de egr inclusief in de software zal onvoorziene bij-effecten hebben op het totale gedrag van de motor.

de egr zorgt voor gedeeltelijke cilindervulling met uitlaatgassen en de egr werking kan vergeleken worden met het langer blijven openstaan van een uitlaatklep tijdens de inlaat slag, dus kan vergeleken worden met een ander nokkenas profiel. Hierbij hoort natuurlijk een specifieke motormanagement afstelling, die als de egr wordt afgedopt dus niet meer nauwkeurig is.

groet,

www.varioclean.nl
roland kosters
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kaulille
Leeftijd: 55
Berichten: 285
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: niet goed...

 · 
Posted: 25.02.2013 - 19:41  ·  #30
Zo, V70 eindelijk terug.

De cat was van binnen weggesmolten waardoor het roetfilter niet meer schoon gebrand kon worden. Doordat de boel dicht zat was er een ring bij de turbo gesprongen.
Boel is gerepareerd, rekening is weer betaald.

@ Varioclean, 30 km woon-werk enkele reis, dus 60 per dag, is dat niet genoeg voor een diesel?
Per jaar zit ik op 30.000km.

De Fiat 500 cabrio automaat was best grappig. Ruim van binnen. Kofferbak was drie keer niks.
2 Cylindertjes waarvan de zuigers samen tegelijk naar boven en beneden bewegen.
Hierdoor ontstaat een grappig motor geluid.

Mannessen, bedankt.

In anderhalf jaar al 13.000 euro uitgegeven aan reparaties. Nu is het hopelijk voldoende geweest.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0