Niet meer willen starten S80

 
 
 
 
 
Silverdude
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 12
Geregistreerd: 03 / 2012
Subject:

Niet meer willen starten S80

 · 
Posted: 11.03.2012 - 21:29  ·  #1
Het volgende is mij opgevallen:

Na het maken van een wat langere rit (ongeveer 200 km) wil de auto niet meer starten.
Het betreft een S80 2.4 aut met 170 PK.

De sleutel omdraaien naar de start stand, geen enkele kick van de startmotor (ik hoor wel een relais schakelen). De automaat staat in de P-stand. Nu ben ik op dit forum al tegengekomen dat dit voor kan komen als de motor en bak lekker warm zijn geworden, dus maar een kwartiertje gewacht. Weer geprobeerd maar helaas geen enkele reactie van de startmotor.

Na contact te hebben gehad met een automonteur die wist mij verder te helpen om de motor te starten:
Haal het rood/groene draadje van de startmotor
  • *) Pak een draad van 1.5 mm (ongeveer 1m) , zet daar een AMP schoentje op en maak het andere eind blank (afstrippen dus)
    *) Bevestig de AMP op de plaats van de startmotor (waar de groen/rode draad op zat)
    *) Zet het contact slot op stand II
    *) Houd de blanke kant van de draad nu op de + pool in de motorruimte
    * )De startmotor moet nu ronddraaien (en dat gebeurde ook en de motor sloef aan)




Kan het zijn dat de de herkenning van de P- of N-stand niet meer herkend wordt?

Wat kan ik hier (zelf) aan doen?

Is dit een aandachtspunt voor de bak en moet er een reparatie plaatsvinden?
hoepel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Scherpenzeel GLD
Leeftijd: 36
Homepage: mjhoepeltransport.…
Berichten: 720
Geregistreerd: 10 / 2011
Subject:

Re: Niet meer willen starten S80

 · 
Posted: 12.03.2012 - 21:00  ·  #2
@silverdude

Ik weet zo ff geen oplossing, wat ik wel zou doen is terug gaan naar de garage waar je hem gekocht heb. (je heb hem toch nog geen maand?) Want zo snel problemen is niet zo grappig!! Succes!!
Greyline
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Parkstad
Leeftijd: 75
Homepage: sfa-parkstad.nl
Berichten: 1806
Geregistreerd: 08 / 2009
Subject:

Re: Niet meer willen starten S80

 · 
Posted: 12.03.2012 - 21:24  ·  #3
... lijkt mij meer een probleem van het contactslot:
Oplossing: Monteer ergens binnen een tweepolige drukknop, verbind deze aan de ene pool met de plus van de accu (onder de motorkap) en aan de andere pool met de rood/groene draad/pool van de startmotor.
Starten gaat dan voortaan gewoon achter het stuur door:
1. Sleutel op stand II in contact
2. Drukknop indrukken en hij loopt
Kost bijna niets en zeker geen goud dat je moet betalen voor het monteren van een nieuw contactslot.

PS. Voor de zekerheid nog even een 'zweefzekering' plaatsen in de draad vanaf de accupluspool, of deze 'prik' ergens binnen afnemen na het zekeringenkastje.
maurits
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Afferden, Gld
Leeftijd: 66
Berichten: 1035
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: Niet meer willen starten S80

 · 
Posted: 12.03.2012 - 21:33  ·  #4
Hoi,
Ik zou het in de selector van de versnellingsbak zoeken. Ik weet niet hoe oud de auto is, maar zo'n selector kan na een jaar of 10-12 wel eens slecht of geen contact maken. De storing zit dan in de schakelaar zelf of ook wel eens in de bedrading of stekkers. Zo ver ik weet is de selector niet door te meten. Sterkte.
gr. Maurits
Silverdude
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 12
Geregistreerd: 03 / 2012
Subject:

Re: Niet meer willen starten S80

 · 
Posted: 13.03.2012 - 18:37  ·  #5
Bedankt voor de reacties.

@Hoepel, de auto heb ik inderdaad net 2 weken. Heb 2 maanden garantie op bak en motor dus denk dat ik ze maar eens ga contacten en een afspraak maken.

Probleem in het contactslot? Vind ik vreemd want als de auto vaker per dag gebruikt wordt met korte ritjes start ie altijd gewoon. Het lijkt alleen (tot op heden) voor te komen na langere ritten. Sluit deze optie natuurlijk niet uit, is maar een "gevoel" namelijk.

@Maurits, de auto is 11 jaar oud en zat zelf aan ook aan die richting (selector) te denken.

Ik dacht voordat ik de auto terug breng voor reparatie laat ik eerst het forum eens raadplegen :D Indien het een kleinigheidje betreft zou ik het namelijk zelf oplossen.

Nogmaals dank voor de reacties en ik ga morgen contact opnemen met de garage.
Greyline
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Parkstad
Leeftijd: 75
Homepage: sfa-parkstad.nl
Berichten: 1806
Geregistreerd: 08 / 2009
Subject:

Re: Niet meer willen starten S80

 · 
Posted: 13.03.2012 - 22:23  ·  #6
Quote door maurits
Hoi,
Ik zou het in de selector van de versnellingsbak zoeken. Ik weet niet hoe oud de auto is, maar zo'n selector kan na een jaar of 10-12 wel eens slecht of geen contact maken. De storing zit dan in de schakelaar zelf of ook wel eens in de bedrading of stekkers. Zo ver ik weet is de selector niet door te meten. Sterkte.
gr. Maurits

.... kan natuurlijk ook deze selector zijn.
Ook dan is een drukknop om te starten op eerder beschreven wijze een oplossing die in de praktijk eenvoudig en goedkoop zal zijn ....
Silverdude
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 12
Geregistreerd: 03 / 2012
Subject:

Re: Niet meer willen starten S80

 · 
Posted: 14.03.2012 - 20:01  ·  #7
Quote door maurits

.... kan natuurlijk ook deze selector zijn.
Ook dan is een drukknop om te starten op eerder beschreven wijze een oplossing die in de praktijk eenvoudig en goedkoop zal zijn ....


Het starten met een extra drukknop zou een optie kunnen zijn, echter wil ik dat liever niet "knutselen" aangezien er nog garantie op zit.

Ga toch maar contact opnemen en een afspraak maken.

Jullie horen nog van mij.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0