Niet soepel schakelen

 
 
 
 
 
frostburn
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 70
Geregistreerd: 03 / 2018
Subject:

Niet soepel schakelen

 · 
Posted: 18.04.2018 - 20:38  ·  #1
Ik wist even snel geen pakkende topic titel te bedenk maar:

Sinds een kleine maand rij ik nu mijn V70 2.5t handgeschakeld uit 2005 (240dkm).
Vanaf het begin viel het me op dat het erg lastig is om de auto soepel op te schakelen, het gaat dan niet om de bak zelf die schakelt prima maar over het koppeling gedeelte.

Om bijvoorbeeld van 1 naar 2 of 2 naar 3 te schakelen is echt een fluwelen voet nodig om niet te zorgen dat je met je neus op de voorruit zit.
Ook de motor lijkt dan voelbaar te bewegen (kantelen?).
Eenmaal op snelheid trilt de auto verder niet.
Iemand wellicht een idee waar ik naar zou kunnen kijken?
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Niet soepel schakelen

 · 
Posted: 18.04.2018 - 20:49  ·  #2
Je zou een paar dingen kunnen controleren:

Bovenste motorsteun, is deze niet gescheurd?
Aan de onderkant de baksteun, zelfde verhaal.
Daarnaast heb ik laatst de steuntjes vervangen onder de balk die dwars over het blok hangt. Ik moet zeggen dat dat bij mij merkbaar een verschil heeft opgeleverd qua kantelen van het blok, maar niet iedereen heeft die zelfde ervaring.

Als je denkt dat het echt met het koppelingspedaal te maken heeft zou je de koppeling cilinder eens kunnen doorspoelen met verse remvloeistof. Dat wordt vaak overgeslagen.
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1465
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Niet soepel schakelen

 · 
Posted: 18.04.2018 - 21:04  ·  #3
Wat je beschrijft is een heel kort aangrijpingspunt van de koppeling.
Normaal heb je een paar cm . Als je een paar mm hebt dan klopt dat eigenlijk niet.
Mogelijke oorzaken:
- oude/vuile olie in het koppelingssysteem
- Probleem met de master cilinder
- probleem met de slave cilinder
- probleem met de koppelingsplaat

Die eerste 2 zijn redelijk makkelijk oplosbaar, de laatste 2 zijn een dure grap

Dat kantelen is normaal, hoe lomper hij aangrijpt, hoe steviger hij kantelt.
Op een gegeven moment kunnen de rubbers hun beste tijd gehad hebben
MB1983
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Barendrecht
Leeftijd: 40
Berichten: 69
Geregistreerd: 06 / 2015
Subject:

Re: Niet soepel schakelen

 · 
Posted: 18.04.2018 - 21:34  ·  #4
Tja..of het is het vliegwiel dat heeft zijn beste tijd heeft gehad,daar gaat de auto ook erg lomp van schakelen.
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Niet soepel schakelen

 · 
Posted: 19.04.2018 - 15:09  ·  #5
Quote door frostburn

Ik wist even snel geen pakkende topic titel te bedenk maar:

Sinds een kleine maand rij ik nu mijn V70 2.5t handgeschakeld uit 2005 (240dkm).
Vanaf het begin viel het me op dat het erg lastig is om de auto soepel op te schakelen, het gaat dan niet om de bak zelf die schakelt prima maar over het koppeling gedeelte.

Om bijvoorbeeld van 1 naar 2 of 2 naar 3 te schakelen is echt een fluwelen voet nodig om niet te zorgen dat je met je neus op de voorruit zit.
Ook de motor lijkt dan voelbaar te bewegen (kantelen?).
Eenmaal op snelheid trilt de auto verder niet.
Iemand wellicht een idee waar ik naar zou kunnen kijken?

Ik heb vanaf nieuwe problemen met het koppelen/schakelen. Vliegwiel en koppeling zijn bij 90.000 km vernieuwd omdat het vliegwiel speling had gekregen.
De koppeling was erg kort en direct vanaf nieuw. Na de nieuwe koppeling is het niet beter geworden. Zeer onplezierig.
marcelantal1
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: amersfoort
Leeftijd: 43
Berichten: 83
Geregistreerd: 02 / 2018
Subject:

Re: Niet soepel schakelen

 · 
Posted: 19.04.2018 - 17:53  ·  #6
Ik heb eigenlijk hetzelfde probleem met mijn xc70 2.5t, schakelt ook niet soepel in 1,2,3.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Niet soepel schakelen

 · 
Posted: 19.04.2018 - 18:17  ·  #7
Ik snap wel wat ts bedoelt. Het is moeilijk om vloeiend de koppeling op te laten komen icm schakelen.

Helaas veel bij benzine ervaar ik dit ook. De diesels zijn wat dat betreft gebruiksvriendelijker.
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1465
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Niet soepel schakelen

 · 
Posted: 19.04.2018 - 23:45  ·  #8
Dus veel oefenen met de linker voet?
Ook niet oplosbaar met een alternatieve master-cilinder of een aanpassing van de positie van de mastercilinder op het pedaal?
frostburn
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 70
Geregistreerd: 03 / 2018
Subject:

Re: Niet soepel schakelen

 · 
Posted: 20.04.2018 - 09:17  ·  #9
Bedankt voor alle reacties! de wagen staat helaas al de hele week bij mijn ouders (had even een trekhaak nodig).
Ga hem vanavond weer ophalen, zal van het weekend is kijken naar de motorsteunen.

@blade Klopt de laaste jaren ook alleen maar diesel gereden ;)
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Niet soepel schakelen

 · 
Posted: 20.04.2018 - 09:32  ·  #10
Mijn V70 schakelde wat hakerig na aankoop, al herken ik dat koppelingprobleem wat jij omschrijft persoonlijk niet. Wel heb ik zowel de versnellingsbakolie als de remolie (incl koppeling) vervangen en vind wel dat het schakel- en koppelgedrag daardoor verbeterd is. Als je dat zelf kan, kost het wat tijd maar heel moeilijk en kostbaar is het niet, dus ik zou dat zeker proberen als ik jou was.
Remolie vervangen is bijna nooit 'voor niks' want remolie veroudert al vanaf de dag dat je het erin gooit, en veel mensen vervangen het zeker niet elke 2 jaar zoals wordt aangeraden.
Versnellingsbakolie heb ik bij de dealer gehaald en remolie online besteld, de aangeraden Dot4plus kan je niet overal makkelijk krijgen (is in feite gewoon standaard dot4 vloeistof met een wat hoger kookpunt, dus een verbeterde versie).
JOv70BI
 
Avatar
 
Subject:

Re: Niet soepel schakelen

 · 
Posted: 20.04.2018 - 09:50  ·  #11
...
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Niet soepel schakelen

 · 
Posted: 20.04.2018 - 14:48  ·  #12
Is dit niet het gevolg van een ingesleten diafragma veer van de drukgroep?
60-serie
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord-Holland
Berichten: 59
Geregistreerd: 08 / 2017
Subject:

Re: Niet soepel schakelen

 · 
Posted: 23.04.2018 - 18:12  ·  #13
Quote door Walterj

Is dit niet het gevolg van een ingesleten diafragma veer van de drukgroep?


Als ik dit lees dan voel ik alweer dat ik mij een complete avond moet gaan inlezen. Wat ik in elk geval wil toevoegen is dat ik het bij een 2005 S60 met 190.000km ook heb. Ik heb simpelweg een hekel gekregen aan stoplichten en doe er alles aan om in z'n 3 te blijven omdat ik anders accelereer als een opa. Intrappen tot volledig loslaten van de koppeling duurt vrijwel altijd 3 à 5 seconden, als ik nu zo een schattig moet maken. Heel irritant. De versnellingsbakolie is vervangen en ik leer er mee leven, maar als a-technisch persoon is het mij ook weer niet waard om voor 1.000 euro vijf aanvullende reparaties te laten doen puur en alleen hiervoor. Verder schakelt de auto overigens goed.
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Niet soepel schakelen

 · 
Posted: 24.04.2018 - 11:39  ·  #14
Quote door JOv70BI

Wel of niet een technisch iets daar gaat hier mijn bijdrage niet over.

DE mens:
Die is iets wel of niet gewend, alle anders is of naar gevoel dan beter of slechter.

Je kan er aan wennen, en dan gaan denken is beter geworden. ;)
Je kan er na een tijdje beter mee omgaan ( dus voor die bak wel goed schakelen) en dan denken is beter geworden. ( is maar deels waar)

Beetje technisch, die bak en jij gaan beiden aan elkaar wennen. ;)


Na 8 jaar met de huidige Volvo gereden te hebben is er niets aan de situatie anders geworden. Niet met de mens maar ook niet met de auto. Gaat bij deze Volvo nooit "wennen".
Met mijn andere 2 schakel auto's geen enkel probleem. Daar is normaal en prettig mee te schakelen. Eveneens alle voorgaande auto's niet. Daar was "wennen" ook niet bij nodig.
frostburn
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 70
Geregistreerd: 03 / 2018
Subject:

Re: Niet soepel schakelen

 · 
Posted: 04.05.2018 - 13:41  ·  #15
Toch nog iets van een "oplossing" gevonden schakelen bij wat meer toeren in iedergeval boven de 2700.
Wellicht was ik toch wat meer diesel gewend dan ik dacht ;-)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0