Niet starten en vreemde dingen

elektrisch probleem

 
 
 
 
 
Breehorn
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: ENKHUIZEN
Leeftijd: 65
Homepage: sy-deverleiding.nl
Berichten: 72
Geregistreerd: 09 / 2019
Subject:

Niet starten en vreemde dingen

 · 
Posted: 12.03.2024 - 07:18  ·  #1
Hallo Allemaal..
Wij hebben een probleem met de auto en hoop dat iemand iets herkend.
Er zijn een keer of 2 een startprobleem geweest.. sleutel omdraaien en dan niet willen starten ( wel klik etc.. maar geen startmotor) met een tweede of derde poging startte hij wel.
Ik praat nu over een periode van 2 jaar!
Enkele dagen gelede kwamen wij terug van een rit, bijna thuis kreeg we een melding stadslicht lamp stuk.. oké geen probleem even fixen. Maar even later als ik remde ging de rechter koplamp naar beneden schijnen.. liet ik de rem los kwam hij weer terug!
Kreeg later een melding meerdere lampen stuk..
In de garage geprobeerd en het bleef.
Volgende morgen moesten we wat dingen halen met de auto. Alles functioneerde als normaal niets aan de hand???

Die middag weer een start probleem en enkele seconden later weer goed.
Reed naar een nabij gelegen stad en wilde daar weer weg rijden en weer niet starten en kreeg hem ook weer niet aan..
Uiteindelijk met de hulp van de ANWB hem kunnen starten door de aanstuurstroom te overbruggen.
Op de terugreis schakelde de automaat niet meer (100km/u 3000 rpm) -
-waarschuwingslampje antislip control
-DHTC uit (geloof dat zo heette)
-geen indicatie van de stand van de automaat (D, N, R, etc,,)
-Meerdere lampen stuk (melding)
-cruise control werkte niet.
Bij de garage aangekomen werd er de computer op aangesloten er waren verschillende meldingen maar geen duidelijk iets van dat is het. Met remmen weer de lampen die naar beneden gingen, richting aanwijzer brandde continue.
Motor uitgedaan (niet meer daarna willen starten) het dashboard werkte wel weer naar behoren en geen meldingen.
( wel bleef de richtingaanwijzer branden en met intrappen van de rem de motor van de koplamp aan en uit gaan)
Wat ik mij wel herinner is dat een keer bij het inrijden van de auto in de garage de rechter buitenspiegel het kozijn even raakte en dat toen de kap er af ging.
Toen heb ik even gezeur gehad met de richtingaanwijzer die branden bleef..
Ik hoop dat iemand nog een goede tip of zoiets herkend, dat het zoeken (bij het autobedrijf) wordt vereenvoudigd..
Het betreft een V70 II uit 2006 met 220000 op de teller..
Alvast bedankt.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Niet starten en vreemde dingen

 · 
Posted: 12.03.2024 - 09:16  ·  #2
In traditionele knipperlichtsystemen (simpel gezegd een schakelaar, vier lampjes en een relais) blijft het knipperlicht lang of continu branden als er ergens teveel weerstand in het systeem zit, bijv. door een gecorrodeerde connector, een beschadigde draad of een slecht relais. Zeg maar het omgekeerde effect als er vroeger een lampje stuk ging (=minder weerstand in de schakeling) en dan ging hij sneller knipperen. Maar of dat tegenwoordig nog zo is betwijfel ik, ik denk dat de knipperlichten worden aangestuurd door de centrale computer. Het ziet er naar uit dat die een slechte connectie heeft waardoor de communicatie verstoord wordt.
Er zijn ook V70 versies (maar ik denk vroeger dan die van jou) waarbij het vaatje van de stuurbekrachtiging uitzet (plastic vergaat) en de ECU van z'n plaats drukt (die zit bij die versies bovenop het luchtfilter, naast het stuurbekrachtigingsvaatje) en dan krijg je ook slechte connectie en daardoor rare verschijnselen.

Ik zou starten met controleren van de massapunten in de motorruimte, ik denk dat er 3 zijn aan beide zijden op het spatbord achter de koplamp - in ieder geval bij mijn P3 maar dat kan anders zijn bij jouw auto. Wellicht zit er daar iets los of is er corrosie waardoor er teveel weerstand optreedt.
Een slechte accu kan ook heel rare/onverklaarbare effecten geven, dus een andere accu is wellicht ook te proberen, al betwijfel ik of dat hier de oplossing gaat zijn.
Gummiebeer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 43
Berichten: 139
Geregistreerd: 09 / 2022
Subject:

Re: Niet starten en vreemde dingen

 · 
Posted: 12.03.2024 - 15:38  ·  #3
Simpel beginnen, bij de accu. Een slechte net aan 12,4 volt accu kan rare dingen doen. N=1 maar bij mij zijn door vervangen accu vage storingen verdwenen.
Daarna massa kabels nalopen, desnoods even lossen en spuiten met contactspray.
Breehorn
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: ENKHUIZEN
Leeftijd: 65
Homepage: sy-deverleiding.nl
Berichten: 72
Geregistreerd: 09 / 2019
Subject:

Re: Niet starten en vreemde dingen

 · 
Posted: 13.03.2024 - 07:32  ·  #4
Accu is helemaal goed..
Gisteren werd ik opgebeld door de garage, dat het probleem is gevonden. een monteur die er mee bezig zou zijn had thuis een plannetje bedacht. hij was begonnen bij een koplamp (omdat die raar deed) bij het controleren van de stekker aldaar bleek dat die geen goed contact maakte, en er waren een paar draadjes die sluiting maakte toen deze gerepareerd waren waren alle klachten over Er werden door die sluiting allerlei rare stroompjes door het systeem gegooid waardoor alles van slag was.
De kennis van de monteur en een beetje geluk zorgde ervoor dat het redelijk snel was gevonden.
Ik ben er blij mee, zoiets kan een erg lang en duur proces worden..
Hoe die draadbreuken er ooit ingekomen zijn???
In iedergeval bedankt voor jullie inzet.
We kunnen weer lekker doortuffen..
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Niet starten en vreemde dingen

 · 
Posted: 13.03.2024 - 09:10  ·  #5
Ok dat is een mooi verhaal, na vaak vervelende verhalen over garages. en heel fijn dat t zo snel en goedkoop gefixed is.
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3209
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Niet starten en vreemde dingen

 · 
Posted: 13.03.2024 - 10:05  ·  #6
Eens met Frank!
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Niet starten en vreemde dingen

 · 
Posted: 13.03.2024 - 10:53  ·  #7
Je zou bijna denken dat die professionals weten waar ze mee bezig zijn :D

Mooi dat het is opgelost! En nog mooier dat dat snel en niet te duur ging.

TS gaf aan dat de lamp bewoog / naar beneden gedraaid werd dacht ik. Misschien dat door die beweging de draadjes beschadigd zijn, icm met tijd en/of temperatuur waardoor de kabelmantels verharden en op den duur kunnen knappen wat de weg vrijmaakt voor sluiting. Maar door het CAN systeem kan dat dus storing geven in de hele auto, afhankelijk van welke draden contact maken met elkaar. CAN bus items hebben een plus, min en signaaldraad dacht ik. Maakt de signaaldraad contact met een van de andere dan heb je zowat letterlijk de poppen aan het dansen.
Het valt me op dat de laatste tijd vrij veel topics van dergelijke aard voorbij komen... wellicht komen de (P2?) auto's op een leeftijd dat dit vaker begint voor te komen. Dan zal mijn vroege P3 daar ook niet meer heel ver vanaf zijn :|
Breehorn
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: ENKHUIZEN
Leeftijd: 65
Homepage: sy-deverleiding.nl
Berichten: 72
Geregistreerd: 09 / 2019
Subject:

Re: Niet starten en vreemde dingen

 · 
Posted: 15.03.2024 - 08:02  ·  #8
Dat gaf de monteur ook aan, of iemand is aan het rommelen geweest of door het bewegen van de koplampen en door de warmte daar de draden bros zijn geworden.. ook andere gecontroleerd en verder geen "verharde" draden gevonden. Maar idd dit zijn opties waar rekening mee kan worden gehouden.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0