Niet starten na 5 weken stilstand

 
 
 
 
 
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Niet starten na 5 weken stilstand

 · 
Posted: 10.03.2015 - 20:55  ·  #1
Hallo allemaal,

Ben 5 weken weg geweest, mijn vrouw wil de auto gaan gebruiken en niets werkt meer, zelfs de afstandsbediening niet!
De accu zal wel leeg zijn. (is 1 jaar oud, vervangen door dezelfde ellende na al 2 weken)
Er is door de dealer een update in de software gedaan die het "leeglopen" van de accu zou moeten voorkomen.
Maar, na 5 weken de accu al volkomen leeg dat is toch niet normaal?
Betekend dit dat ik de accu pool iedere keer dat ik een paar weken weg ben moet loskoppelen?
In dit geval zit ik in het buitenland en wil mijn vrouw de auto gebruiken. Kan dan haar niet de accu pool terug laten zetten toch.....

Waardeloos!!! Weet iemand hoe het met het "leeglopen" van de accu zit? Dit terwijl er vorig jaar hiervoor nog een update bij de dealer is gedaan.
Pica
 
Avatar
 
Subject:

Re: Niet starten na 5 weken stilstand

 · 
Posted: 10.03.2015 - 21:09  ·  #2
Waar is een update van gedaan?

Leeglopen van accu hou je niet tegen, zeker omdat je waarschijnlijk ook te maken hebt met alarm, klokjes, lekspanning.
RBR
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 153
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Niet starten na 5 weken stilstand

 · 
Posted: 10.03.2015 - 21:12  ·  #3
Met de kou van afgelopen tijd en een (bijna) lege accu is de kans aanwezig dat die kapot gevroren is. Gewoon nu starten met startkabels en goed (!) lang stuk rijden om de accu te vullen. Dag later weer proberen te starten en je weet of je accu nog enigzinds goed is.

Heb deze winter hetzelfde gehad na 2 weken stilstand, was dan wel weer een wat oudere accu.
Een software update helpt daar niks mee, alleen als er softwarematig diverse apparatuur onnodig wordt aangezet. Hoop niet dat de dealer je alarm maar heeft uitgezet om stroom te besparen :bandit:

Een definitieve oplossing voor je probleem is een acculader, deze verlengd het leven van je accu als je de auto weinig gebruikt en zorgt altijd voor een volle accu ;)
PepijnZ
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwollywood
Berichten: 656
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Niet starten na 5 weken stilstand

 · 
Posted: 10.03.2015 - 21:14  ·  #4
5 Weken stilstand mag eigenlijk niet leiden tot een lege accu.
Het lijkt er op dat je dan toch ergens een redelijke lekstroom hebt lopen.

Een oude manier om deze op te zoeken is als volgt:
- Sluit een amperemeter aan tussen accu en draad (bijv. tussen de + op de accu en de accupoolklem).
(Even goed opletten of bij jouw auto ook de sleutel in contact op contact 2 moet staan)

Na het aansluiten van het geheel, de sleutel uit het contact halen en zoveel mogelijk deuren dicht.
Ook de schakelaar van de achterklep ingedrukt houden (bijv. vastplakken, of loskoppelen), zodat alles uit is en de auto in principe "in ruststand" is.

Je zult nu ongetwijfeld een stroom moeten zien lopen. Dit is dan je lekstroom.
Waarschijnlijk zal er bij een auto altijd wel een klein stroompje lopen van enkele mA t.b.v. het alarm en het geheugen van de radio e.d.

Indien de stroom groter is dan bijv. 50 a 100mA (schat ik in), dan is dat te veel en moet je verder zoeken.

Trek nu voorzichtig stuk voor stuk zekeringen uit de houder. Als het mee zit zal op een bepaald moment de lekstroom (grotendeels) wegvallen.

Je hebt dan het circuit te pakken waarin de lekstroom zich voordoet, waardoor het zoekgebied beduidend kleiner wordt.
Daarna zul je ouderwets moeten gaan zoeken en meten wat er mis kan zijn.

Tip om vooraf te bekijken:
- verlichting in dashboardkastje en/of kofferbak (checken met gesloten deuren e.d. natuurlijk!)
- Heb je verlichting onder de motorkap, check dan ook of deze werkelijk uit gaat als de motorkap gesloten is.

Nadeel is dat het zoeken van het "lekcircuit" bij oude auto's goed werkte, maar moderne auto's worden qua elektronica dermate complex dat het probleem wel eens moeilijk vindbaar kan zijn.

Hoeveel Ah is de accu die geplaatst is, enig idee?

Even rekenvoorbeeldje:
lekstroom 50mA (=> 0,05A)
5 weken = 840 uur
Je verliest dus bij de vuist weg 42Ah aan capaciteit in deze tijd.
Indien de lekstroom 100mA (verlies dus 84Ah) is ga je al goed richting de capaciteit van een redelijke accu (zeker als de accu niet tot maximale capaciteit opgeladen is).

Heb je eventueel een mogelijkheid een druppellader in de tussentijd aan te sluiten (auto in garage of onder carport bijv.)?
Er zijn nette oplossingen voor te vinden om aansluitingen in bijv. de bumper te maken hiervoor.

Succes!
rubenverhaaf
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Deventer
Berichten: 81
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Niet starten na 5 weken stilstand

 · 
Posted: 10.03.2015 - 21:15  ·  #5
had dezelfde info als hierboven :D
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Niet starten na 5 weken stilstand

 · 
Posted: 10.03.2015 - 21:36  ·  #6
Wel zo snel mogelijk laden(starten en laten lopen of lader er op) en hopen dat ie nog goed is. als ie een tijdje leeg staat is ie waarchijnlijk ook nog kaduk. en inderdaad enige optie lijkt me op een nette manier een druppellader aansluitbaar maken. (wel bord op stuur dat je m los maakt voordat je gaat rijden :o .. )
maurits
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Afferden, Gld
Leeftijd: 66
Berichten: 1035
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: Niet starten na 5 weken stilstand

 · 
Posted: 10.03.2015 - 22:02  ·  #7
Updates helpen niet tegen stroomlekkage. Ws zit er ergens een defect onderdeel. trouwens ook de accu zelf kan defect zijn. Op de accu zit nog garantie. Terug naar de dealer. Ik zou sowieso een nieuwe laten plaatsen.
gentry
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 71
Berichten: 325
Geregistreerd: 02 / 2012
Subject:

Re: Niet starten na 5 weken stilstand

 · 
Posted: 10.03.2015 - 23:27  ·  #8
Dynamo komt ook vaker voor
Ik bedoel dat er lekstroom via de dynamo gaat
Dat wil niet zeggen dat hij niet meer laadt
De veldspoelen staan altijd onder spanning
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Niet starten na 5 weken stilstand

 · 
Posted: 11.03.2015 - 08:30  ·  #9
Dank voor alle reacties.
De accu is 1 jaar oud. Bij de vorige ellende, accu was na minder dan een week al leeg, heb ik de accu vernieuwd.
De dealer heeft toen een software update gedaan en sindsdien liep de accu niet meer zo snel leeg. Nu blijkt dus dat 5 weken echt niet kan. Je moet trouwens nog een betalen ook voor die update. Raar, want het is een gebrek in de software van Volvo. Zou gratis moeten zijn.
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Niet starten na 5 weken stilstand

 · 
Posted: 11.03.2015 - 08:36  ·  #10
Ik zit er aan te denken om een accuschakelaar op de ankerbak te monteren zodat ik de volledige stroomtoevoer met die schakelaar aan en uit kan zetten.
Blijf het maar een rare zaak vinden.
Voor Volvo reed ik Lexus. Die zat stampvol met elektronica en snufjes. Nooit een probleem mee gehad.
Thijsvanzwam
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heiloo
Leeftijd: 43
Berichten: 159
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Niet starten na 5 weken stilstand

 · 
Posted: 11.03.2015 - 09:00  ·  #11
zoals al eerder genoemd: sommige auto moeten in contactstand 2 staan voordat de accu wordt aangesloten. als je er een schakelaar tussen zet dan moet je dus telkens eerst de auto op contactstand 2 zetten en dan aanzetten. daarbij "vergeet" de computer zijn adaptiewaardes dus moet hij telkens opnieuw worden ingereden. Ook hier geldt weer: bij sommige modellen moet de gasklepstand worden geleerd waarbij de auto met tussenposen van enkele minuten stationair steeds even belast moet worden en dan weer wachten.

een betere optie is inderdaad een druppellader aansluiten, mooi klein plukje naast de trekhaak of gewoon onder de mat in de kofferbak en klaar. handige hiervan is dat je op sommige laders ook meteen kunt zien hoeveel amper er gebruikt wordt.

Een accu die volledig is ontladen heeft een flinke klap gehad, grote kans dat deze nu stuk is gegaan. wat er in principe gebeurt is dat de platen in de accu als het ware oplossen (zelfontlading heet dit, dit proces kan versnellen wanneer er een constante stroom gevraagd wordt en niet wordt bijgeladen), hierdoor vormt zich een laag materiaal op de bodem van de accu en veranderd de inwendige weerstand. de accu nu laden met de dynamo kan als gevolg hebben dat de weerstand van de accu er voor zorgt dat de dynamo veel harder moet werken, diodes worden te warm en kunnen stuk gaan, piekspanningen in het systeem, bij variƫrende toerentallen rare storingen in de airbags en abs door wegvallende spanning en ga zo maar door. Moderne auto's zitten bomvol elektronica wat op zich prima werkt alleen kunnen er rare storingen ontstaan als er een simpel onderdeel als de accu het laat afweten. vaak is het zoeken naar een speld in een hooiberg omdat de storingen van bijvoorbeeld de airbag niet meteen met de accu in verband worden gebracht.
EdwardP
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amstelveen
Leeftijd: 58
Homepage: camerafilterwebsho…
Berichten: 394
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: Niet starten na 5 weken stilstand

 · 
Posted: 11.03.2015 - 10:24  ·  #12
Ik vind dat de accu oook erg snel leeg is. Mijn vorige auto, Skoda Octavia 2.0 diesel, heeft diverse keren langer dan twee maanden stil gestaan. Vervolgens gewoon starten en lopen.
Als een Skoda dat al kan, moet een Volvo dat toch zeker kunnen?
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Niet starten na 5 weken stilstand

 · 
Posted: 11.03.2015 - 15:15  ·  #13
Quote door Thijsvanzwam

zoals al eerder genoemd: sommige auto moeten in contactstand 2 staan voordat de accu wordt aangesloten. als je er een schakelaar tussen zet dan moet je dus telkens eerst de auto op contactstand 2 zetten en dan aanzetten. daarbij "vergeet" de computer zijn adaptiewaardes dus moet hij telkens opnieuw worden ingereden. Ook hier geldt weer: bij sommige modellen moet de gasklepstand worden geleerd waarbij de auto met tussenposen van enkele minuten stationair steeds even belast moet worden en dan weer wachten.

een betere optie is inderdaad een druppellader aansluiten, mooi klein plukje naast de trekhaak of gewoon onder de mat in de kofferbak en klaar. handige hiervan is dat je op sommige laders ook meteen kunt zien hoeveel amper er gebruikt wordt.

Een accu die volledig is ontladen heeft een flinke klap gehad, grote kans dat deze nu stuk is gegaan. wat er in principe gebeurt is dat de platen in de accu als het ware oplossen (zelfontlading heet dit, dit proces kan versnellen wanneer er een constante stroom gevraagd wordt en niet wordt bijgeladen), hierdoor vormt zich een laag materiaal op de bodem van de accu en veranderd de inwendige weerstand. de accu nu laden met de dynamo kan als gevolg hebben dat de weerstand van de accu er voor zorgt dat de dynamo veel harder moet werken, diodes worden te warm en kunnen stuk gaan, piekspanningen in het systeem, bij variƫrende toerentallen rare storingen in de airbags en abs door wegvallende spanning en ga zo maar door. Moderne auto's zitten bomvol elektronica wat op zich prima werkt alleen kunnen er rare storingen ontstaan als er een simpel onderdeel als de accu het laat afweten. vaak is het zoeken naar een speld in een hooiberg omdat de storingen van bijvoorbeeld de airbag niet meteen met de accu in verband worden gebracht.

Bedankt voor je uitleg Thijs.

De accu heb ik zelf in Spanje vervangen nadat de auto na een week al weer niet wilde starten. (Bleek dus later aan de software te liggen)
Ik lees nu allerlei procedures welke nodig zijn om de accu veilig te vervangen.
Wat ik echter heb gedaan is de accupolen los halen, accu eruit, nieuwe accu erin en de polen aansluiten.
Vervolgens gewoon starten en klaar. Verder nergens een probleem mee gehad. Ik begrijp dan ook niet waarom er een bepaald ritueel moet worden gevolgd.

Gr. Rene
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Niet starten na 5 weken stilstand

 · 
Posted: 11.03.2015 - 17:00  ·  #14
at heeft te maken met de onovertroffen gevoeligheid van de computers aan bboord van je volvo <_< . Je kunt geluk hebben maar er zijn veel meer gevallen bekend van wat minder geluk. :sick: Maar wel bedankt voor de waarschuwing want als ik m een keer voor vakantie langer stilzet weet ik nu dat ik m of ontkoppel of een lader aan sluit. of zijn er mensen die zonder problemen hun auto weken lang stil zetten en dan probleemloos starten? Tja de mijne staat normaliter max 1 dag stil dus ik de ervaring niet. Behalve afgelopen zomer toen 4 week weggeweest en ja leeg de accu maar toen bleek ook mn dynamo naar zn grootje dus hij was waarschijnlijk al eigenlijk leeg voor ik weg ging. mn Vorige auto zonder veel poespas, een nissan primera, was na een paar week standaard ook leeg. :thumb:
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Niet starten na 5 weken stilstand

 · 
Posted: 11.03.2015 - 18:03  ·  #15
Ik heb een keer gezien toen ik bij iemand haardhout ging halen dat die persoon een kastje aan de buitenkant van zijn huis had staan waar een druppellader in zat.
Die plugde hij op de 1 of andere manier aan de aanhanger aansluiting.

Geen idee hoe hij dat regelde maar zijn accu was altijd vol.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0