Nieuwe aandrijfassen monteren

plan van aanpak

Musicus
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 43
Subject:

Nieuwe aandrijfassen monteren

· 
Posted: 27.03.2018 - 20:16  ·  #1
Vandaag is de set aandrijfassen uit Engeland binnengekomen. Komende donderdag heb ik een brug gereserveerd en ik ga ze er meteen onder zetten.
Dit is mijn plan van aanpak, kan iemand eens kijken of ik iets vergeet?

Wiel eraf, asbout los, bovenste bout van de veerpoot verwijderen, onderste bout losdraaien, as verwijderen uit het fuseestuk. Beugel om het lager losmaken (rechterkant), as verwijderen.
Linkerkant hetzelfde, maar dan zonder die beugel. In plaats daarvan breekijzer tussen as en versnellingsbak en met wat wrikken loswippen (als het zo makkelijk gaat....)

Klopt het een beetje?

Helaas was het pakket beschadigd toen ik het ophaalde bij de buren, maar ik heb het uitgepakt en alles ziet er in tact uit.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Subject:

Re: Nieuwe aandrijfassen monteren

· 
Posted: 27.03.2018 - 20:52  ·  #2
Ik heb mijn rechter aandrijfas er een keer uitgehaald en toen heb ik de fuseekogel los gemaakt van de draagarm en de draagarm naar beneden gedwongen. Zo de konische aansluiting van de fuseekogel uit de draagarm "gewipt" en kon ik de veerpoot naar buiten trekken waardoor de aandrijfas uit de naaf kwam. Scheelt wellicht want je hoeft de complete veerpoot dan niet los te halen. Zit je ook niet met je remleiding.

Voor de wijsneuzen onder ons, ja de naafmoer er eerst afgehaald voordat de auto van de grond gelift werd en de lagerkap van het steunlager moet dan bij de rechter aandrijfas uiteraard ook nog los.
Musicus
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 27.03.2018 - 21:17  ·  #3
Kan ook Steve. Ik ben niet van plan de hele veerpoot los te halen, alleen eventjes naar buiten kantelen zodat er genoeg ruimte is om de as eruit te halen. Ik dacht dat dat de meest makkelijke manier was maar ik zag beide voorbij komen.
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 27.03.2018 - 21:19  ·  #4
Ik haal altijd alleen de 2 veerpootbouten los, en vaak de spoortstang. Verder blijft alles zitten. Wel even abs kabel helemaal los halen uit klemmen.

Je kan overwegen de bak keerringen te vernieuwen ivm vrij hoge kmstand.

Astappen waar keerring overheen draait goed insmeren met glijmiddel voordat je de as erin duwt
BIGW
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 27.03.2018 - 21:22  ·  #5
Zou er een brede houtbeitel bij gebruiken aan de linkerzijde korte kant, en meteen de twee seals vervangen tussen de bak en de as, let wel op dat links en rechts niet altijd gelijk zijn. De kosten van deze seals zijn ca. €20 euro en een lekkende bak wil je daar niet voor hebben.
Een koevoet van ca 80 cm of langer voor de fusee los te drukken, en eventueel een rubberring tussen de borgmoer en de steekas aan de buitenzijde om de vrije slag te borgen.
Op een brug met een slagmoersleutel erbij denk ik max 2 uur, dus nog tijd voor boodschappen voor de passen.
Musicus
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 27.03.2018 - 22:05  ·  #6
Ik zal eens kijken naar de keerringen. Heb je daar een speciale tool voor nodig om deze te monteren? Of is het gewoon erin drukken tot het niet verder kan? Eruit kan geloof ik met een parker die je erin draait?
Ik zal een liter versnellingsbakolie halen om bij te vullen, maar ik begreep dat er erg weinig uit komt gelopen? Het gaat hier om een handbak.

Heb beschikking over een slagmoersleutel en een hal met veel gereedschap, dus dat zou moeten lukken....
BIGW
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 28.03.2018 - 09:16  ·  #7
Dacht dat jij automaat reed, dan kun je de rubbers achter de moeren achter wegge laten denk ik, en de seals trek je er zo uit met een haakje en terk met kunststof hamer vlak tot aan de bak, eigenlijk gelijk aan de oude.
Musicus
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 28.03.2018 - 09:50  ·  #8
Nee ik heb een M56 handbak.
Ik heb bij de dealer 2 keerringen besteld, ik neem ze mee voor de zekerheid. Mocht alles er prima uitzien dan laat ik ze wellicht zitten. Ik weet namelijk niet hoe vast alles is gekoekt na 16 jaar en zit er niet op te wachten om meer kapot te maken. Dicht is dicht....

Loopt er veel meer bakolie uit wanneer je de keerringen verwijderd?
BIGW
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 28.03.2018 - 20:56  ·  #9
In principe moet je de auto schuin zetten met de kant waar je de as uit haalt zo hoog mogelijk. Dan loopt er nagenoeg niets uit. De seals zou ik wel direct vervangen, de oude Assen hebben deze uitgeslagen en de nieuwe hebben niet de gelijke pas vorm. En als de as eruit is een werkje van niets later weer ophalen kost je meer tijd en geld, en een zwetende bak levert ook irritante vlekken op.
Musicus
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 28.03.2018 - 21:10  ·  #10
Ik snap het. Ik heb verschillende filmpjes gezien op youtube over het verwijderen van de keerring, dat zag er niet altijd even soepel uit. Maar het is wel mijn intentie om ze te vervangen.
De auto staat op een brug en daardoor waarschijnlijk vrij horizontaal. Ik neem een liter bakolie mee, dat lijkt mij voldoende om weer bij te vullen.
BIGW
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 28.03.2018 - 22:28  ·  #11
Quote door Musicus

Ik snap het. Ik heb verschillende filmpjes gezien op youtube over het verwijderen van de keerring, dat zag er niet altijd even soepel uit. Maar het is wel mijn intentie om ze te vervangen.
De auto staat op een brug en daardoor waarschijnlijk vrij horizontaal. Ik neem een liter bakolie mee, dat lijkt mij voldoende om weer bij te vullen.

Ik heb het op de grond gedaan met een garage krik en as steunen, dan staat deze altijd scheen. succes zaterdag is echt goed te doen. Jij had assen uit Engeland nieuwe en waarvan foto wellicht??
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 29.03.2018 - 02:27  ·  #12
Vergeet niet een druppeltje loc-tite aan bout te doen als je as weer vast zet
BIGW
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.03.2018 - 13:48  ·  #13
Klopt is een goeie en ik dacht maar 35 Nm dus niet te strak en geen loctide op de spiebaan van de as in de naaf. Schijnt er een in het noorden te doen om de vrije slag uit de aandrijving te halen :devil: :devil:
Musicus
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.03.2018 - 20:14  ·  #14
Zo, de assen zitten eronder, samen met de keerringen. Daarnaast meteen een beurtje gegeven (olie en alle filters).

Het was een beetje prutsen zo voor de eerste keer, ik merk dat ik soms een handje tekort kom. Gelukkig kon ik de hulp inroepen van een ervaren sleutelaar.
De lange as ging vrij soepel, ook de keerring kreeg ik makkelijk los. Het lager van de oude as liep vrij stroef dus die had z'n beste tijd wel gehad. Voor de rest viel het qua speling volgens mij wel mee.
De korte as kwam makkelijk los met een ferme tik van een steenbeitel. Helaas is de werkruimte om de keerring te verwijderen nihil en zat deze ook nog eens ontzettend vast. Ook het intikken van de nieuwe keerring was een opgave omdat je er gewoon niet goed bij kan. Daarna was het monteren vrij makkelijk.
Ik heb beide bouten van de veerpoot losgehaald, dan heb je genoeg ruimte om te manoeuvreren. Voor de zekerheid ook de ABS sensor even verwijderd.
Na afloop de versnellingsbak olie aangevuld met een grote injectiespuit en een slangetje. Er kon ongeveer 150ml bij.

Wat betreft de speling, de triode was spelingsvrij, de homokineet had een speling in de lengterichting. Mij werd verteld dat dit hoorde?

Wat betreft het trillen is het nu over? Nou om eerlijk te zijn; nee. Ik heb wel het idee dat de auto minder trilt bij fors accelereren, maar die trilling was op het moment al weinig aanwezig. Ik heb nog steeds een trilling door het interieur rond de 80 km/h. Ook bij erg lage snelheden, bijvoorbeeld stapvoets in de file, voelt het alsof de band een enorme hoogteslag heeft. Heel gek. Band en velg combinatie zijn goed en gecontroleerd op een Hunter 9700.
Vooralsnog rijd ik gewoon verder, op dit moment hebben we even genoeg uitgegeven aan een auto met 6 ton op de teller.

Het goede nieuws is dat J&R CV-joints mij heeft verrast met een 2e set aandrijfassen! Vanochtend werden ze geheel ongevraagd gebracht. Mocht er nog iemand zijn die zijn assen wil vervangen, ik zet ze te koop in het juiste board voor een schappelijke prijs.

Hier nog een paar foto's, sorry voor de kwaliteit.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).

Selected quotes for multi-quoting:   0