Nieuwe schokdempers

 
 
 
 
 
Daylights
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Asten
Berichten: 27
Geregistreerd: 06 / 2023
Subject:

Re: Nieuwe schokdempers

 · 
Posted: 02.09.2023 - 10:20  ·  #16
Ik praat graag even mee :)

Mijn V70 heeft 270k erop zitten en ik heb het idee dat de fut inmiddels ook wel een beetje uit de dempers is. Ik zit te kijken naar een complete vervangingsset, en ik zoek dan niet naar meer performance/ verlaging, maar vooral (meer) comfort. Suggesties?
Klaasw
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 1001
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Nieuwe schokdempers

 · 
Posted: 02.09.2023 - 10:28  ·  #17
Originele nieuwe?
lerren
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: HELMOND
Berichten: 388
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Nieuwe schokdempers

 · 
Posted: 02.09.2023 - 13:31  ·  #18
Quote
Ik zit te kijken naar een complete vervangingsset,



Wellicht ook meenemen bij vervangen van de schokdempers en veerschotels etc. om ook meteen nieuwe veren te monteren. Ook deze slijten, worden soepeler door vermoeiing en corrosie wanneer de laklaag afschilfert en kunnen ook breken (vaak laatste winding).
geertpetro
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: gemeente coevorden
Leeftijd: 56
Berichten: 19
Geregistreerd: 10 / 2022
Subject:

vandaag vervangen

 · 
Posted: 28.10.2023 - 19:32  ·  #19
Vandaag , samen met een vriend, de schokbrekers van de s80 vervangen.

We hebben ze vervangen door Sacs schokbrekers.
achterzijde https://www.autodoc.nl/sachs/9543890
voorzijde https://www.autodoc.nl/sachs/1228865

We hebben er voor gekozen om eerst de schokbrekers achter te vervangen zonder de veren. Gaan kijken wat dit doet.
Mijn vriend vervangt liever geen veren meer aan de achterkant van de auto. Heeft er persoonlijk een vervelende ervaring mee in het verleden. Heeft er ooit één vlak langs zijn hoofd zien vliegen.

Ook de schokbrekers voor vervangen.
Omdat we toch bezig waren gelijk ook de stabilisatorstangen (Lemförder) achter en voor vervangen en dan
nog even de onderste motorsteun. De bovenste had ik zelf al vervangen voor de zomervakantie.

En als laatste omdat hij toch makkelijk omhoog kon de olie en het filter ook nog maar gedaan,

Al met al een heel productieve zaterdag ;-)
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1542
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Nieuwe schokdempers

 · 
Posted: 28.10.2023 - 20:29  ·  #20
Mooie klus 👍
Die Sachs dempers zijn toch de oem vervangings dempers ?
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3776
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Nieuwe schokdempers

 · 
Posted: 28.10.2023 - 21:49  ·  #21
Mooi klusje is dat ja. Heb ik vorig jaar ook gedaan bij mijn S80, ook van Sachs. Tip van Flip, volgende keer in Duitsland bestellen bij Motointegrator.de, dat is nog een stuk goedkoper ;)
Veren heb ik trouwens helemaal niet vervangen. Ik geloof niet zo dat die slijten. Als ze slijten, of ze moeten gebroken zijn. Als de constructeur ze goed ontworpen heeft dan behouden ze dezelfde eigenschappen (of de auto moet voor een langere periode extreem overbelast gereden hebben)
geertpetro
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: gemeente coevorden
Leeftijd: 56
Berichten: 19
Geregistreerd: 10 / 2022
Subject:

Re: Nieuwe schokdempers

 · 
Posted: 28.10.2023 - 23:00  ·  #22
@Tom wanneer je kijkt en wacht op kortingen is het ook bij anderen goedkoop 8-)

Ja het viel me erg mee, Nou moet ik wel zeggen dat die vriend van me dit wel vaker gedaan heeft.

en ja de auto rijdt weer super.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3224
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Nieuwe schokdempers

 · 
Posted: 29.10.2023 - 22:43  ·  #23
Hoe belangrijk zijn die MARKED nummers precies?
Zit in Vida te kijken voor spiraalveren van mijn S60, heb het vermoeder dat er achter eentje niet lekker meer is. Wil ze gewoon alle 4 vernieuwen.
Motointegrator heeft de Sachs niet, Winparts wel, Estateservices ook niet, Monkey parts (ken ik niet) weer wel.
Maar dat is een ander nummer dan Vida aangeeft,
Wat is nou precies het verschil dan? Vida komt met 15 veren! waarvan 1 met MARKED 23 (Volvo 31277306), maar die is als Sachs nergens te krijgen.
Wel Sachs 998361 voor, en Sachs 994171 achter.
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 461
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Alles moet nieuw...

 · 
Posted: 30.10.2023 - 09:08  ·  #24
Ik heb zo het gevoel dat de nivomats niet veel meer doen, de voorkant zoekt wat vaker en lijkt ook niet optimaal te stuiteren, dus ik zie het er van komen dat ik alles in één keer moet laten doen. Inclusief fusee en draagarm plus banden.

Omdat in- en uitstappen wat beter zou kunnen lijkt he een goed idee om de boel wat te laten verhogen en er dan meteen ook andere velgen onder te laten zetten, 17"lijkt me dan wel zinvol.

Even sparen, dat dan wel, dus nog anderhalve maand de tijd om me voor te bereiden.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4126
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Nieuwe schokdempers

 · 
Posted: 30.10.2023 - 09:28  ·  #25
Eehm... ik weet niet hoe het zit in Nederland, maar hier moeten wielen 'equivalent' zijn aan wat er in de autopapieren staat. Dus je mag wel een grotere velg plaatsen, maar daar moet dan een navenant lagere band op zodat de wielomtrek gelijk blijft (en dus ook je snelheidsaanduiding op het dashboard). Wat ik maar wil zeggen dus is dat een grotere velg plaatsen niet per sé tot gevolg heeft dat je auto hoger komt te staan - tenzij je om die grotere velg een even hoge band plaatst als om je kleinere velg, dan wel. De voertuighoogte komt immers door de afstand van de as tot de grond - en daarna de hoogte van de ophanging. En als laatste de hoogte van de carrosserie en plaatsing van de stoelen...
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 461
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Goede vraag Bolbo. Kan ook met 16" wielen maar..

 · 
Posted: 30.10.2023 - 16:18  ·  #26
Quote door Bolbo

Eehm... ik weet niet hoe het zit in Nederland, maar hier moeten wielen 'equivalent' zijn aan wat er in de autopapieren staat. Dus je mag wel een grotere velg plaatsen, maar daar moet dan een navenant lagere band op zodat de wielomtrek gelijk blijft (en dus ook je snelheidsaanduiding op het dashboard). Wat ik maar wil zeggen dus is dat een grotere velg plaatsen niet per sé tot gevolg heeft dat je auto hoger komt te staan - tenzij je om die grotere velg een even hoge band plaatst als om je kleinere velg, dan wel. De voertuighoogte komt immers door de afstand van de as tot de grond - en daarna de hoogte van de ophanging. En als laatste de hoogte van de carrosserie en plaatsing van de stoelen...


De meerkosten liggen iets hoger dan ik gedacht had: Al gauw 1000 euro extra, als het ransport meevalt :) Dus maar een kussentje of een stoelverhoger :)

https://crosscountryperformanc…kit-bundle
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2215
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Nieuwe schokdempers

 · 
Posted: 30.10.2023 - 16:56  ·  #27
Quote door Jeroen

Hoe belangrijk zijn die MARKED nummers precies?

Het geeft aan welke afstelling Volvo in gedachten had voor de uitvoering van jouw auto. Het zal niet heel veel uitmaken als je een generieke set kiest, tenzij je huidige auto verlaagd is of relatief zwaar; diesels hebben vaak een andere afstelling van het onderstel nodig.

Ik heb een heel topic gemaakt over die MARKED nummers voor wie geen VIDA heeft: welke-veren-schokdempers-moet-…23250.html
maar daar staat de S80 nog niet tussen. Heb ik nog wat om uit te zoeken tijdens de donkere wintermaanden ;-)
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Berichten: 1625
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Nieuwe schokdempers

 · 
Posted: 30.10.2023 - 18:22  ·  #28
Ik schrok zo vd prijzen van Nivomats, heb je die al opgezocht? Buiten Volvodealers e.d. vrij slecht verkrijgbaar en die prijs...!
Hopelijk kan je wat leuks vinden.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3224
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Nieuwe schokdempers

 · 
Posted: 31.10.2023 - 10:31  ·  #29
Quote door brinkie
Quote door Jeroen
Hoe belangrijk zijn die MARKED nummers precies?

Het geeft aan welke afstelling Volvo in gedachten had voor de uitvoering van jouw auto. Het zal niet heel veel uitmaken als je een generieke set kiest, tenzij je huidige auto verlaagd is of relatief zwaar; diesels hebben vaak een andere afstelling van het onderstel nodig.

Ik heb een heel topic gemaakt over die MARKED nummers voor wie geen VIDA heeft: welke-veren-schokdempers-moet-…23250.html
maar daar staat de S80 nog niet tussen. Heb ik nog wat om uit te zoeken tijdens de donkere wintermaanden ;-)


Ja zo'n idee had ik al. Kon zijn dat er fysiek ook verschillen zijn met montage oid maar dat lijkt dus niet zo.
Een 2.5t zal wel een zwaar blok zijn maar voor de V70 met 2.5t hebben we ook algemene veren gebruikt en dat ding rijdt hardstikke lekker nu.
Peter van Essen
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 5
Geregistreerd: 10 / 2023
Subject:

Re: Nieuwe schokdempers

 · 
Posted: 05.11.2023 - 16:25  ·  #30
Even een aanvullende vraag: ik ga de schokdempers aan de achterzijde ook vervangen. (handig lijstje om de goede te vinden;)), maar horen er aan de achterzijde ook stofhoezen om? Nu zitten, althans wat er nog van over is, om. Bij Winparts zie ik alleen versies voor de voorzijde.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0