nieuwe turbo, toch blauwe rook..

alles tot de cat is nieuw.

 
 
 
 
 
wally
 
Avatar
 
Subject:

nieuwe turbo, toch blauwe rook..

 · 
Posted: 12.04.2010 - 20:24  ·  #1
Hallo allemaal, ik ben nieuw hier en sinds kort een s60 2.4t 2000. particulier gekocht. Ik heb deze auto gekocht in nijmegen en de auto was net 1 week voordat ik hem kocht bij de volvo dealer geweest om een nieuwe turbo incl downpipe en blow off te plaatsen. (rekening gezien) De vorige ruilturbo was het lager niet lekker gezet en was dus in elkaar gelopen. daarna kwam de huidige. De dealer (ben ik even heengegaan met de verkoper) zeiden tegen mij dat de auto bij een koude start ongeveer 1 km blauwe rook geeft uit de uitlaat en dat het vanzelf over gaat met een aantal weken. De auto heeft het ook maar een paar honderd meter en daarna is het de rest van de dag weg. de auto trekt goed, rijd goed, en olieverbuik 0,5 ltr op 2000 km waarschijnlijk door die blauwe rook. Ik schaam me diep als ik zo weg rijd. Hij is gechipt door een onbekend bedrijf zei de dealer

Om duidelijk te zijn is dat de vorige turbo geklapt is tijdens rijden, en olie in het uitlaatsysteem zit, maar hij rookt alleen met een koude start. Kan een verkeerde goedkope chip een turbo slopen? Iemand een idee?

Ik hoor het graag, Wally
Volvomonteurtje
 
Avatar
 
Subject:

Re: nieuwe turbo, toch blauwe rook..

 · 
Posted: 24.04.2010 - 15:33  ·  #2
als een turbo gelekt heeft langs een keering wordt je uitlaat vol gegooit met olie en dat wordt tegen gehouden door je cat maar na een half uur ryden moet deze olie wel verbrand zijn.

als ik dit zo lees kan je proberen je carterventielatie te vervangen .

en als dat geen uitsluitsel bied ga ik er van uit dat je klepseals op de kleppen lekken .
als dan de moter uitstaat staan er altyd een paar kleppen open bij een 5 cilinder zijn dat er ongeveer 8 kleppen van 2 cilinders die iets open staan .
op dat moment kan er als je klepseals niet goed afdichten olie langs je klepsteel in je cilinderruimte komen ,en dus zwarte rook geven bij het net lopen van de moter .

als je vragen hebt pm me maar
gr bas
wally
 
Avatar
 
Subject:

Re: nieuwe turbo, toch blauwe rook..

 · 
Posted: 29.04.2010 - 13:12  ·  #3
nou, de kogel is door de kerk. geloof het of niet maar het was verkeerde olie!!!! castrol slx 5w40 had de vorige volvo dealer erin gedaan, en niet castrol edge 0w30. Motor was gespoeld, nwe olie erin, en nu is het weg!!! PFFF scheelt een hoop onkosten......
Volvomonteurtje
 
Avatar
 
Subject:

Re: nieuwe turbo, toch blauwe rook..

 · 
Posted: 29.04.2010 - 20:37  ·  #4
toen de auto uitkwam in 2000 werden deze autos standaard met 5w40 gevuld bij de meeste volvodealers is na 2004 ow30 aangegeven voor de turbo moteren .

dus zal de oliekeus in deze niet veel uit moeten maken aleen dat deze oliekwaliteit beter is voor turbomoteren en dus waarschijnlijk je klepseals beter afdichten .

gr bas
Lucky '73
 
Avatar
 
Subject:

Dit komt me heel bekend voor...

 · 
Posted: 14.11.2010 - 12:35  ·  #5
Hallo, ik heb ongeveer hetzelfde probleem alleen bij mij is het nog niet opgelost.
Ik heb een v70 t5 (classic) uit '97. Bij mij komt er ook blauwe rook uit de uitlaat bij het starten, en na een kwartier of twintig minuten file rijden of iets dergelijks ook weer een flinke pluim van een minuut of vijf. De turbo is vervangen, de motor is geflushed, de klepseals zijn vervangen...ik weet het niet meer. De garagehouder ook niet. Die heeft nl alles netjes onder garantie vervangen. Kan het de carterventilatie zijn of moet ik aan ergere dingen denken? Verder is het wel een fijne wagen alleen 1 liter olie op 1000 km is een beetje veel. :-/
 
Selected quotes for multi-quoting:   0