Quote door ProVolvo
Is dit hetzelfde blok als in die geleverd is in C30??
De C30 van mijn vrouw en de C30 van mijn zoon zijn allebei met een 2.0 motor met 5 bak uitgevoerd en het is beslist geen straf om daarmee op pad te zijn. En ondanks dat die met 120 meer toeren draait dan een 2.5T en mijn 3.0 T6 is he beslist geen herrie in de auto. Een C30 is wel lichter dan een V70.
Ben een beetje "late to the party" hier, de V70 met 145 pk 2.0 zonder turbo heeft een short-ratio vijfbak. Je rijdt er uiterst sportief mee, flink toeren maken met dat Japanse blok, de redline zit geloof ik bij 6500 toeren, bij 130 maakt de motor 4000 toeren. Er zitten wat comfortverhogende foefjes op zoals een variabel inlaattraject en variabele kleptiming, en de ECU heeft een driver wish map die soms bij licht gasgeven stiekem al volgas geeft, dus je hebt het gevoel dat de auto bij weinig gasgeven al lekker meekomt, maar als je dan meer vraagt gebeurt er niets extra's. Als je zware caravans wilt trekken of je wilt bij het stoplicht proberen de elektrische auto's bij te houden (wat je toch niet lukt) dan kun je beter naar een auto met een krachtiger motor zoeken, voor huis-, tuin- en keukengebruik voldoet 'ie prima. Met als bijkomend voordeel dat je met een 2.0F in Frankrijk voor 70 cent per liter Superéthanol (E85) kunt tanken, dat compenseert leuk voor de tolwegen aldaar. Ik heb ook een classic met vijfcilinder zonder poespas (het ouderwetse 2.5 10V blok uit de 850 met mechanische gasklepbediening) en om nou te zeggen dat zoiets veel beter rijdt, nee. Wel iets meer trekkracht onderin, minder toeren op de snelweg en een heerlijke roffel, maar verbruikt ook gemiddeld 10% meer.