Nog steeds overdruk na vervanging carterventilatie

 
 
 
 
 
steinenj
 
Avatar
 
Subject:

Nog steeds overdruk na vervanging carterventilatie

 · 
Posted: 11.07.2023 - 08:13  ·  #1
Hoi,

Mijn T5 faalt nog steeds de 'glove test'.. ik heb afgelopen week de carterventilatie laten vervangen en carterpan laten loshalen en controleren (geen aangekoekte rommel, wel alle O-ringen en pakkingen vervangen preventief). Maar nog steeds heb ik overdruk: bij stationair vult een handschoen op de olievulopening langzaam op.
Hij verbruikt (veel) olie, ongeveer 1 liter op 1500-200 km en uit de onderhoudshistorie weet ik dat de achterste krukaskeerring vervangen moet worden, maar dat lijkt me meer een symptoom dan een oorzaak.

Waar zou ik dit verder nog moeten zoeken? Alvast bedankt voor het meedenken!
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2203
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Nog steeds overdruk na vervanging carterventilatie

 · 
Posted: 11.07.2023 - 09:16  ·  #2
Dat langzaam opblazen had de mijne ook, toen ik de carterventilatie ging vervangen, bleek deze niet echt verstopt te zitten (alsnog alles vervangen uiteraard), maar de aansluiting op het inlaatspruitstuk (voor de gasklep) bleek compleet los te liggen. Die zit nu goed vast en de handschoen wordt echt naar binnen gezogen. Dus wellicht is de reparatie niet goed uitgevoerd?
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5018
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Nog steeds overdruk na vervanging carterventilatie

 · 
Posted: 11.07.2023 - 09:23  ·  #3
Ik heb de laatste tijd meerdere vervangen.
Sommige waren door garage gedaan.

Maar bij alle turbo modellen zat het kniestukje met bijbehorende vacuum slangetje helemaal dicht.
die schoongemaakt slangetje vervangen voor een goede vacuumslang. (hoeft niet zo'n hard plastic ding te zijn) en het probleem was verholpen.
steinenj
 
Avatar
 
Subject:

Re: Nog steeds overdruk na vervanging carterventilatie

 · 
Posted: 11.07.2023 - 10:21  ·  #4
Quote door brinkie

Dat langzaam opblazen had de mijne ook, toen ik de carterventilatie ging vervangen, bleek deze niet echt verstopt te zitten (alsnog alles vervangen uiteraard), maar de aansluiting op het inlaatspruitstuk (voor de gasklep) bleek compleet los te liggen. Die zit nu goed vast en de handschoen wordt echt naar binnen gezogen. Dus wellicht is de reparatie niet goed uitgevoerd?

het gasklephuis is ook vervangen en ik vertrouw mijn garagist wel, maar ik zal er eens onder kruipen en kijken hoe de aansluiting is..

Quote door Plein69

Ik heb de laatste tijd meerdere vervangen.
Sommige waren door garage gedaan.

Maar bij alle turbo modellen zat het kniestukje met bijbehorende vacuum slangetje helemaal dicht.
die schoongemaakt slangetje vervangen voor een goede vacuumslang. (hoeft niet zo'n hard plastic ding te zijn) en het probleem was verholpen.

Waar vind ik dat stukje precies?
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5018
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Nog steeds overdruk na vervanging carterventilatie

 · 
Posted: 11.07.2023 - 11:09  ·  #5
Linksvoor op het inlaat spruitstuk.

Je kan ook deze los kopen.
Maar demonteren schoonmaken en nieuwe slang werkt ook.
Wel zorgen dat het kniestukje waarmee hij vastzit op het stuk van de pot heel blijft en na montage goed afsluit.

https://www.rendcarparts.nl/vo…RD30731007

O en de banjobout kan ook dicht zitten met zooi.
trabbit
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 662
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Nog steeds overdruk na vervanging carterventilatie

 · 
Posted: 11.07.2023 - 11:31  ·  #6
Die ik laatst heb gedaan kniestukken vervangen, maar bij deze was die nog helemaal open terwijl de pot helemaal vol met mayonaise zat. Raar hoe verschillend ze vervuilen .
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 58
Berichten: 348
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: Nog steeds overdruk na vervanging carterventilatie

 · 
Posted: 11.07.2023 - 11:36  ·  #7
Als je zeker bent dat de carterontluchting correct is zou ik compressie koud meten en daarna nog een keer met een beetje olie op de zuiger.
Als de compressie dan hoger is lekken je zuigerveren.
steinenj
 
Avatar
 
Subject:

Re: Nog steeds overdruk na vervanging carterventilatie

 · 
Posted: 14.07.2023 - 13:39  ·  #8
Quote door Plein69

Linksvoor op het inlaat spruitstuk.

Je kan ook deze los kopen.
Maar demonteren schoonmaken en nieuwe slang werkt ook.
Wel zorgen dat het kniestukje waarmee hij vastzit op het stuk van de pot heel blijft en na montage goed afsluit.

https://www.rendcarparts.nl/vo…RD30731007

O en de banjobout kan ook dicht zitten met zooi.


Net even gekeken en die zit net onder het inlaatspruitstuk he? dat moet dus los daarvoor?
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 298
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: Nog steeds overdruk na vervanging carterventilatie

 · 
Posted: 14.07.2023 - 14:36  ·  #9
Inlaatspruitstuk kan wel blijven zitten. Je kunt de stuurbekrachtigingspomp loshalen (slangen kunnen blijven zitten) en dan heb je wat meer ruimte.
Alleen zitten er koelvloeistof slangetjes aan die ring die om die banjobout zit, dus die beperken wel een beetje de bewegingsruimte.
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5018
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Nog steeds overdruk na vervanging carterventilatie

 · 
Posted: 14.07.2023 - 15:02  ·  #10
Een originele inlaatspruitstuk pakking kost 10 euro bij de dealer.

Ik tap vaak via de radiateur even wat koelvloeistof af en haal dat het slangetje wat vanaf het thermostaathuis naar de banjo gaat los.
vast zetten is wel even gepriegel omdat de bout onder een hoek in het spruitstuk zit.
trabbit
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 662
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Nog steeds overdruk na vervanging carterventilatie

 · 
Posted: 14.07.2023 - 16:14  ·  #11
En zoveel vloeistof komt er niet uit. Wel even handdoek op de dynamo leggen!
steinenj
 
Avatar
 
Subject:

Re: Nog steeds overdruk na vervanging carterventilatie

 · 
Posted: 14.07.2023 - 18:39  ·  #12
ik moet hier mijn meerdere erkennen, dit gaat me boven de pet en kan ik beter aan iemand anders overlaten denk ik :) of eens wachten tot een sleuteldag (is er nog iets gepland een dezer?). Ben een beetje alle slangen, voor zover ik erbij kon, gaan navoelen en kwam de regelklep van de turbo ergens los zwevend in de motorruimte tegen (het clipje is afgebroken). Ik neem aan dat die op dit beugeltje hoort te zitten? Dan tie-wrap ik 'm daarop vast.

Oh en de luchtpijp vanaf het luchtfilter richting motor zat los, slangenklem was niet aangedraaid, die ook maar even vastgezet.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 298
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: Nog steeds overdruk na vervanging carterventilatie

 · 
Posted: 26.07.2023 - 15:05  ·  #13
Dat klepje kun je idd gewoon met een tie rip ergens aan vast trekken. Bij mij is dat beugeltje missing in action, dus ik weet niet zeker of het klepje op dat beugeltje hoort.

Wat goed dat je je grenzen kent kwa sleutelen en niet zomaar ergens aan begint :Thumbsup:
Als je hulp nodig hebt dan roep maar ;)

En ook heel goed dat je die los zittende slangklem hebt gevonden, dat soort dingen kunnen ook aardig roet in het eten gooien.
steinenj
 
Avatar
 
Subject:

Re: Nog steeds overdruk na vervanging carterventilatie

 · 
Posted: 26.07.2023 - 23:14  ·  #14
Ja al doende leer je he. Ik ben niet onhandig, alleen onervaren op dit gebied, maar met veel lezen en youtube kijken (RobertDIY is awesome) steek je toch wat op hier en daar. Plus jullie onmisbare hulp hier natuurlijk 👍.

Loshalen van het inlaatspruitstuk gaat volgens mij niet zo gemakkelijk bij mij omdat bij de T5 de benzineleiding eroverheen loopt en daar heb je, begreep ik eerder van iemand, een speciaal gereedschapje bij nodig om die uit elkaar te halen (of weer in elkaar te zetten). Niet iets waar ik op straat naast het huis mee wil zitten pielen (nadeeltje van garage stoeprand). Bovendien omdat het ook de enige auto is dus als die het niet doet dan is dat meteen lastig.

Als ik de pomp van de stuurbekrachtiging wil loshalen om aan die banjobout te geraken, dan moet ik de pulley loshalen enz he? Daar kwam ik deze https://www.youtube.com/watch?v=qQkvfmFdMOc van tegen, maar ik mis daar ook wat gereedschap om die spanner los te halen enz dus dat wordt een beetje veel. Ik ken wel iemand die eerste monteur is geweest en mee wil helpen, misschien beter iets om samen met hem te doen in een DHZ-garage met alle gereedschap.
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 298
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: Nog steeds overdruk na vervanging carterventilatie

 · 
Posted: 27.07.2023 - 00:44  ·  #15
Ja, Robert is geweldig! En zo zijn er nog wel een paar bijvoorbeeld SiRobb, Peppermint en Backmans garage. Zeer leerzaam allemaal.

Je kunt de benzineleiding ook losmaken met een kleine platte schroevendraaier. Maar het is wel pielen en je moet zorgen dat je inwendige clipjes niet te ver buigt. Dan krijg je de leiding namelijk niet meer heel geweldig terug in elkaar. Zeker als het de enige auto is zou ik dat ook proberen te vermijden.

In principe doe ik wat ze in dat filmpje in de eerste minuut doen en bij 3.55.
Dus de multiriem lossen met een torx op een ratel en dan de bouten los halen. Dan kun je de pomp met leidingen en pulley aan de kant leggen. Dat creƫerde voor mij al genoeg ruimte om bij die banjobout te komen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0