Nokkenas dilemma

 
 
 
 
 
rorik
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 16
Geregistreerd: 05 / 2022
Subject:

Nokkenas dilemma

 · 
Posted: 05.07.2022 - 09:42  ·  #1
Beste forumleden,

Sinds een mand of 1,5 rijden wij in een hele fijne S80 die heerlijk rijdt en waar we al veel plezier van hebben. Het enige waarvan we bij aankoop al wisten dat er aan zou komen was de Distributie.

Gisteren was die ingepland om vervangen te worden bij Nordicar. Werd alleen een uur later gebeld dat ze lekkage en speling op nokkenastandwiel hebben gevonden en dat die ook vervangen moet worden (+- 2x de prijs..).

Het grote dilemma waar we voor staan is dat ik de D-riem wilde doen voor we op vakantie gaan komend weekend. Met bijkomende diagnose raad Nordicar ons af om nog met deze auto op vakantie te gaan (onderdelen moeten besteld worden en kunnen pas over 2 weken gemonteerd).
Ik heb hier en daar wel gelezen dat het mis kan gaan met nokkenas tandwielen, maar ik vraag mij af in hoeverre dit 'plotseling' kan gebeuren, of dat dit een slijtage verhaal is? Auto verbruikt verder nauwelijks olie, en loopt/start goed, ook stationair. Bij koude motor hoor ik zo nu en dan een rateltje, maar eenmaal warm is dat zga verdwenen.

Toch maar andere auto proberen te regelen? Of kan ik hier nog wel mee op avontuur? Kan ik hier nog zelf iets aan nalopen dat misschien een beter beeld geeft van hoe ver gevorderd we zijn?
Ik heb Vida tot mijn beschikking (overigens met een 'standaard' J2534 kabel, werkt top!), die geeft verder geen meldingen die hier mee te maken hebben.

Dank alvast!
sw2983
 
Avatar
 
Subject:

Re: Nokkenas dilemma

 · 
Posted: 05.07.2022 - 10:09  ·  #2
Die wielen zijn op 't moment erg slecht en vooral duur te krijgen. Persoonlijk zou ik het risico niet nemen om er mee op vakantie te gaan. Olie over je riem is niet bevorderlijk en als je riem ook nog een slinger van de poelie krijgt..
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Nokkenas dilemma

 · 
Posted: 05.07.2022 - 10:15  ·  #3
Ratelt de auto als de motor warm is (klinkt dan als een oude nagelende diesel)? Ik heb hetzelfde gehad met mijn S80, het kwam vrij spontaan opzetten, tenminste, dat het hoorbaar was. Ik vermoed zelf dat er al een langere tijd speling zat op het VVT tandwiel. Zoiets gebeurt niet spontaan natuurlijk. Ik heb er uiteindelijk nog een maand of 2 of 3 mee rondgereden (dus met een ratelende motor), omdat ik eerder geen tijd had (ik heb het zelf gedaan).
Of het slim is, wellicht niet, of het schadelijk is, geen idee (ik neem aan dat de verstelling zo is dat de kleppen nooit de zuiger kunnen raken mocht er iets defect gaan, maar dat is een aanname vanuit mijn kant...). Theoretisch presteert de motor dan niet optimaal.
rorik
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 16
Geregistreerd: 05 / 2022
Subject:

Re: Nokkenas dilemma

 · 
Posted: 05.07.2022 - 10:56  ·  #4
Dank voor het meedenken. Ik zal vanmiddag met warme motor eens een filmpje opnemen voor het geluid.
@Tom Ik herken je beschrijving, maar moet ook zeggen dat ik niet zeker ben van welk geluid wel en niet bij het normale motorgeluid hoort. Wat dat betreft eerste Volvo en ook nog niet zo lang in bezit..

@sw2983 klopt inderdaad.. moet uit Zweden komen begreep ik van Nordicar..
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Nokkenas dilemma

 · 
Posted: 05.07.2022 - 11:33  ·  #5
Zo klonk die van mij:





Dat typische nagelende/'bak met knikkers' geluid hoort dus niet
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1688
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Nokkenas dilemma

 · 
Posted: 05.07.2022 - 14:18  ·  #6
Mijn D5 klinkt stationair het zelfde als de bovenste video. :-)
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Nokkenas dilemma

 · 
Posted: 05.07.2022 - 15:26  ·  #7
Quote door bartk

Mijn D5 klinkt stationair het zelfde als de bovenste video. :-)

Bij jou hoort dat, jij hebt een (nagelende) diesel, ik heb een benzine 2.5T :lol:
Barre gaander
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pyongyang
Leeftijd: 103
Berichten: 1387
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Nokkenas dilemma

 · 
Posted: 05.07.2022 - 15:37  ·  #8
Tja nordicar...grappig gebeld worden om speling.
Ik was daar begin 2018 voor een D wissel en bleef daar zitten totdat de klus geklaard was...toen 395,- allin.
Klein uurtje later werd ik erbij geroepen omdat er speling op beide poelie,s was gevonden.
hmmmm wat gaat die grap kosten??? o meneer dat valt wel mee hoor 1250,- 😲😲 tja,poelie,s benne prijzig,rond de 250,- p.st.
Tot op de dag van vandaag heb ik nog steeds twijfels over die speling.
O,paar maanden later had blade olie lekkage op de d,-riem gespot...nokkenas keerring niet goed geplaatst.
Vorig jaar heb ik dat laten doen door iemand die weet wat hij doet.
sw2983
 
Avatar
 
Subject:

Re: Nokkenas dilemma

 · 
Posted: 05.07.2022 - 16:09  ·  #9
€395 all-in; ofwel riemset met WP en multiriem+arbeid? Werken die lui gratis ofzo? Verdienmodel is dus meerwerk (verzinnen).. Ik zou met deze informatie een second opinion doen TS.
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Nokkenas dilemma

 · 
Posted: 05.07.2022 - 16:27  ·  #10
Ik zou een andere garage ( maar dat is een persoonlijke mening) kiezen maar dit geluid is echt niet goed. Dat hebben ze bij nordicar wel goed gediagnosticeerd
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Nokkenas dilemma

 · 
Posted: 05.07.2022 - 16:29  ·  #11
Quote door sw2983

€395 all-in; ofwel riemset met WP en multiriem+arbeid? Werken die lui gratis ofzo? Verdienmodel is dus meerwerk (verzinnen).. Ik zou met deze informatie een second opinion doen TS.


140 euro aan onderdelen. .. de rest is arbeid en winst. Kan op zich wel uit als vlot kan werken.
rorik
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 16
Geregistreerd: 05 / 2022
Subject:

Re: Nokkenas dilemma

 · 
Posted: 05.07.2022 - 17:04  ·  #12
Dat geluid van de filmpjes klinkt (helaas) bekend bij mij. Zie onderstaande link..

Ook speling over de as zelf net even gecontroleerd en die is ook wel te voelen. Geen enorme speling, maar wel genoeg om speling niet echt in twijfel te trekken.

Gelukkig waren ze bij mij wel zo vooruitdenkend om de D-riem nog even te laten voor wat het is. Wordt vervolgd dus..

https://youtu.be/8SgoYMQPBHA
Laurens V70n fan
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kampen
Leeftijd: 30
Berichten: 89
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: Nokkenas dilemma

 · 
Posted: 05.07.2022 - 19:35  ·  #13
Ik heb vorig jaar ook een aantal maanden rond gereden met een nokkenas probleem. De riem lag niet helemaal goed op de tandwielen ook. Dit gaf een motorstoring.
Het probleem diende zich aan toen we halverwege de vakantie waren en we hebben nog best een hele poos gewacht voor we hier wat aan hebben laten doen wegens omstandigheden. VOlgens onze garagist kon het geen kwaad.

De symptomen waren een beetje onregelmatige loop van de motor bij stationair draaien, maar verder niet zoveel. Als de auto verder goed rijdt moet het volgens mij prima kunnen.

Volgens mij moet je het ook uit kunnen lezen als er speling op zit toch?
Jelle den reijer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Staphorst
Leeftijd: 25
Berichten: 66
Geregistreerd: 04 / 2021
Subject:

Re: Nokkenas dilemma

 · 
Posted: 05.07.2022 - 19:51  ·  #14
Quote door [-Tom-]

Ratelt de auto als de motor warm is (klinkt dan als een oude nagelende diesel)? Ik heb hetzelfde gehad met mijn S80, het kwam vrij spontaan opzetten, tenminste, dat het hoorbaar was. Ik vermoed zelf dat er al een langere tijd speling zat op het VVT tandwiel. Zoiets gebeurt niet spontaan natuurlijk. Ik heb er uiteindelijk nog een maand of 2 of 3 mee rondgereden (dus met een ratelende motor), omdat ik eerder geen tijd had (ik heb het zelf gedaan).
Of het slim is, wellicht niet, of het schadelijk is, geen idee (ik neem aan dat de verstelling zo is dat de kleppen nooit de zuiger kunnen raken mocht er iets defect gaan, maar dat is een aanname vanuit mijn kant...). Theoretisch presteert de motor dan niet optimaal.


Ze kunnen inderdaad de zuigers nooit raken, dar omdat de onbekrachtigde stand is met de nokkenass uiterst achterste stand. Op het moment dat er olie druk is (dus vanaf start) kan hij als hij wil de nokken as verder naar voren verstellen. Het gevaar zit hem dus inderdaad niet in het raken van de kleppen maar wat de andere mogelijkheden gevolgen en gevaren zijn heb ik verder geen ervaring mee.
sw2983
 
Avatar
 
Subject:

Re: Nokkenas dilemma

 · 
Posted: 05.07.2022 - 20:37  ·  #15
Speling, defect verstelmechaniek (ratel) en olielekkage. Ik zou er absoluut niet mee op vakantie gaan. Ratel ratelt uiteindelijk je centrale bout los, olie molt je riem en randdelen en die speling geeft de riem nog een extra slinger.. Ik zeg niet dat 'ie in elkaar draait. Maar echt een lekker vakantiegevoel geeft het me niet.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0