nokkenas sensor

 
 
 
 
 
gvz
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: amsterdam
Leeftijd: 70
Berichten: 57
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

nokkenas sensor

 · 
Posted: 26.08.2023 - 20:25  ·  #1
Dag Beste mensen,

het betreft een storing van mijn v70 1999 2.5 10v, de z.g. classic.

de laatste tijd blijft na het starten heel af en toe het motormanagmentlampje branden.

bij uitlezen: ontbreekt nokkenassensor positie signaal, mogelijk defect etc.,

na wissen foutcodes, en opnieuw uitlezen, volgt: alle systemen in orde.

ik lees uit met Delphi.

maar na een natte regennacht, of beetje dauw, in de ochtend, weer hetzelfde.

heb stekkertje van d sensor eens los gehaald, zat die ochtend corrosie op, witige uitslag op de alu stekkers.

schoon gemaakt met contact spray, en weer gemonteerd.

melding bleef lang weg,

tot de volgende week weer zo een natte regenochtend, en weer bleef lampje branden na starten.
start overigens wel normaal, al leek het een keer of de startmotor iets inhield.

weer alles opnieuw uitgelezen en gereset. alles weer goed.

maar nu heb ik gemerkt dat als ik bij starten, eerst de sleutel op contact zet, zonder verder te draaien,
dan branden alle meldingslampjes, dat is normaal.

maar als ik dan even wacht tot ik de lpg pomp hoor opstarten, om druk op te bouwen,
tijdens die procedure, gaat het motormanagmntlampje uit !!

dan draai ik de sleutel verdrr om te starten, motor gaat gewoon lopen, en lampje blijft uit. !!

kan het zijn dat als ik gewoon snel start, dus sleutel doordraai, de lpgpomp even extra veel stroom trekt, en daardoor
de nokkenassensor, geen pulssignaal kan geven, omdat er even te veel stroom getrokken wordt door lpgpomp.???

dit heb ik trouwens alleen smorgens, als de auto voor het eerst opstart.

als de motor enigzins warm is , hoeft de lpgpomp niet de hele drukopbouw te doorlopen, lijkt het., dan hoor ik bij op contact zetten een korte droge klik uit de lpgpomp tijdens de start. lampje gaat dan ook niet branden, dus geen nokkenasfoutmelding.

misschien toch maar de nokkenassensor vervangen?

bedankt.

groet, gvz
 
Selected quotes for multi-quoting:   0