Nokkenasversteller

 
 
 
 
 
Bsxc
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 162
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Nokkenasversteller

 · 
Posted: 02.01.2016 - 11:58  ·  #1
Al enige tijd merken wij dat het 'motorblokje' op het display van onze Volvo V70XC sporadisch aangaat. Telkens waren er geen storingen te vinden tijdens het uitlezen van het motormanagementsysteem. Een paar dagen geleden gaf de computer gek genoeg een melding v/d nokkenasverteller (geel lampje op Vida). De specialist zegt dat de nokkenasversteller vervangen moet worden + dat de nokkenassen afgesteld moet worden waarvoor de distributieriem eraf moet. Volgens hen zou alleen de afstelling ook mogelijk kunnen zijn. Het zou verder ook geen schade aan de motor kunnen geven als je er te lang mee door zou rijden. De kosten zouden voor de nokkenasversteller + afstelling rond de 600 euro komen te liggen. Weet iemand over dit verhaal meer te vertellen? Want als de motor geen schade loopt en de prestaties v/d auto niet beter worden waarom zou je het dan doen?
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Nokkenasversteller

 · 
Posted: 02.01.2016 - 13:45  ·  #2
Toen ik mijn auto kocht - bleek na 1 ½ jaar - dat de uitlaat nokkenas 1 tand verkeerd stond. Ik had soms een melding over de nokkenas versteller maar verder niets, en de motor liep ook goed. Totdat ik een nieuwe reim monteerde en de timing wel goed had gezet, toen merkte ik het verschil! De mijne had nooit dat typische 5 cylinder geluid, nu wel, en hij pakt makkelijker op en is alerter.
Dus misschien dat je niet weet wat je mist nu. Vind de 600€ wel erg veel goed voor deze klus. Misschien mee nemen met een distributeiriemwissel?
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Nokkenasversteller

 · 
Posted: 02.01.2016 - 13:56  ·  #3
Het afstellen van de nokkenassen kan ik niet plaatsen. De stand van de nokkenas tandwielen wordt bepaald door de distributieriem. De tandwielen van de nokkenassen en de krukas hebben merktekens, waardoor je kunt zien of stand juist is. Ik zou denken dat dit kan zonder de riem te demonteren, er zit een kap overheen, haal je deze er af dan kijk je op de distributieriem plus tandwielen. Je hoort inderdaad wel eens dat een tandwiel een tandje verkeerd staat.

De nokkenas versteller bestaat uit een regelklep en het verstelbare tandwiel. De stand van de nokkenas kan ten opzichte van het tandwiel worden versteld, dit wordt gedaan door de regelklep dmv oliedruk, de ECU computer vd motor bepaalt of er moet worden versteld.

De regelklep kan vervuild zijn, waardoor deze de oliedruk niet meer goed of snel genoeg kan veranderen. Je kunt de klep goed demonteren en schoonmaken, er zou een zeefje in moeten zitten welke verstopt kan zijn. De pakking moet dan ook even worden vernieuwd. Klusje van niets.

Het tandwiel zelf kan speling vertonen in axiale richting. Je kan dit voelen en eventueel zien bij het starten (kap over distributie demonteren, dan kan je kijken terwijl iemand anders de motor start). Mijn auto heeft er twee en ik heb ze beide moeten vervangen (veel speling), bij een dikke twee ton op de teller. Had overigens geen foutmeldingen.

Een rateltje bij het starten kan ook verraden dat de verstelling niet goed is. Of dit dan met de regelklep te maken heeft of met het tandwiel zelf, weet ik zo niet.

Ik zou beginnen met het (laten) nakijken van de stand van de distributieriem t.o.v. de tandwielen, en ook het controleren en schoonmaken van de regelklep. Tot slot kan je de axiale speling van het tandwiel controleren.
Bsxc
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 162
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Nokkenasversteller

 · 
Posted: 02.01.2016 - 16:32  ·  #4
De specialist heeft de regelklep wel even schoongemaakt tijdens mijn bezoek, nu maar een paar dagen afwachten.
Bsxc
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 162
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Nokkenasversteller

 · 
Posted: 09.01.2016 - 13:13  ·  #5
De auto is niet beter gaan lopen door het reinigen v/d specialist. Het 'motorblokje' blijft telkens op de boordcomputer terugkomen. Stel dat ik de tandwielen wil laten afstellen + het schoonmaken van de regelklep, hoe lang ben je daar als specialist ongeveer mee bezig?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0