Noodloop en motoruitval V70 D5 in CH

nu maar hopen dat het meevalt

 
 
 
 
 
V70BAW
 
Avatar
 
Subject:

Noodloop en motoruitval V70 D5 in CH

 · 
Posted: 03.02.2012 - 12:18  ·  #1
Ik ben in CH aan het werk, vanmorgen bij -12 graden wilde de D5 niet aanslaan, na 20 pogingen lukte dat, liep even heel rauw (denk door de kou) en vervolgens op weg naar mijn werk. Onderweg greep het motormanagement (gele gevaren driehoek) in en ging in noodloop om vervolgens af te slaan. Weer starten, dat ging nu in 1x, en weer op weg. Honderd meter weer in noodloop en even verder stopte hij er weer mee, dat ging zo een paar keer door en besloot gelijk maar door te rijden naar de dealer in Zurich.

Daar staat hij nu in afwachting op de diagnose.....

Ik hoop dat het meevalt, want als hier in CH iets meevalt dan is het nog gewoon ontzettend duur ... valt het niet mee dan wordt het onbetaalbaar.... :o

Iemand al een idee wat er hier aan de hand zou kunnen zijn.
Naar mijn mening heeft het absoluut met de kou te maken, dieselpomp, dikke olie...


Ik was net zo blij met mijn Volvo, maar nu laat ie me toch mooi in de bittere kou staan.... Ik heb jaren LR gereden en ondanks dat er altijd wel iets mee aan de hand was heeft geen enkele LR me ooit laten staan.

Groet Boelo
V70BAW
 
Avatar
 
Subject:

Diagnose

 · 
Posted: 03.02.2012 - 14:17  ·  #2
De diagnose luidt,
Brandstofdruk te laag.

De garage stelt voor om eerst het brandstoffilter en het "kraftstofsteuerventil' (ik weet nog niet wat dat is) te vervangen, is de brandstofdruk dan nog niet goed dan zou de brandstofpomp kapot zijn...

De kosten van filter en ventiel zijn nog niet duidelijk, dat hoor ik vanmiddag. Slechte neiuws is dat het ventiel pas dinsdag binnen is... hele weekend zonder auto, aargh!

Iemand enig idee tegen wat voor kosten ik aan ga lopen?

Groet Boelo
V70BAW
 
Avatar
 
Subject:

Re: Noodloop en motoruitval V70 D5 in CH

 · 
Posted: 03.02.2012 - 15:10  ·  #3
Godsakke, ja hoor ben aan de beurt,

Brandstoffilter + ventiel vervangen kost maar liefst 850 CHF....... en dan nog is het niet zeker of dat de problemen oplost. Dan kan het nog de brandstofregelaar zijn a 500 CHF of de pomp a 1500 CHF.

Ik heb echt geen idee of ik nu genaaid wordt of niet...

grrrrr
Tijnieboy
 
Avatar
 
Subject:

Re: Noodloop en motoruitval V70 D5 in CH

 · 
Posted: 03.02.2012 - 16:58  ·  #4
Zo dat zijn dikke prijzen ja. Ook woonachtig in CH? Anders eens in NL informeren wat die geintjes mogen kosten?
Of een andere garage? Heb er in het verleden ook eens een auto laten maken, was bij een gewone garage niet zo gek veel kwijt.
V70BAW
 
Avatar
 
Subject:

Re: Noodloop en motoruitval V70 D5 in CH

 · 
Posted: 03.02.2012 - 17:10  ·  #5
@Tijnieboy, ja als ik in NL zou zijn dan zou ik het ook op die wijze gedaan hebben. Hier in CH ken ik echter de weg niet en bovendien is de auto niet meer te starten, net geprobeerd bij de Volvo dealer, dus ik heb geen keuze...

Ik vrees dat ik het hele rijtje aan onderdelen zal moeten gaan laten monteren dus straks richting de 3200 CHF moet gaan afrekenen.

Is toch niet normaal dat een dealer een uitlees actie doet, dat vervolgens de computer het aantal onderdelen opsomt dat mogelijk die veroorzakers van de problemen zouden kunnen zijn en vervolgens weten de monteurs dan niets beter dan te doen dan het vervangen van het goedkoopste/eerste onderdeel op die lijst...
Ik zou denken dat een dealer ervaren monteurs in dienst heeft die vast kunnen stellen wat de storing veroorzaakt en vervolgens het kapotte onderdeel vervangen of repareren.

Dat was iig geval altijd mijn werkwijze bij mijn LR. Helaas heb ik nog veel te weinig kaas gegeten van Volvo's, dus ben ik afhankelijk van een dealer advies..

Tja, 't is ook geen nieuwe, na 322K kan er wel eens iets kapot gaan.

Boelo
jeebee
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gronau (Bij Enschede over de grens)
Leeftijd: 44
Berichten: 133
Geregistreerd: 01 / 2012
Subject:

Re: Noodloop en motoruitval V70 D5 in CH

 · 
Posted: 03.02.2012 - 17:22  ·  #6
Soms kun je ook op je casco verzekering bij mechanische defecten (in het buitenland) ook nog het e.e.a. verhalen. Toesturen van onderdelen soms ook.

Kijk dat voor de zekerheid ook nog even na!
Volvomonteurtje
 
Avatar
 
Subject:

Re: Noodloop en motoruitval V70 D5 in CH

 · 
Posted: 03.02.2012 - 21:37  ·  #7
als je opvoerpomp defect is ben je aan de beurt daar kan je helaas niet veel aan doen .

ze gaan niet erg vaak defect , tenzij je een keer verkeerd getankt hebt of altijd bij goedkope pompen tankt .

wat is je brandstof druk op je rail dan ?. hebben ze je verstuivers goed getest ?
V70BAW
 
Avatar
 
Subject:

Re: Noodloop en motoruitval V70 D5 in CH

 · 
Posted: 04.02.2012 - 08:40  ·  #8
@Volvomonteurtje, ik heb de auto nog niet zo lang, november 2011 gekocht en nu 13000 gereden. Ik tank meestal bij de Schell, dus dat moet goed zijn, alhoewel ik twijfel aan de grote kwaliteitsverschillen tussen de verschillende merken.
Wat ik op aanraden van een monteur wel heb gedaan is Wynns injector reiniger gebruiken, ik heb nu in totaal op die 13000 km 4x een flesje aan een volle tank toegevoegd. Dit advies was ter preventie, om de injectors schoon te houden, ik moet zeggen hij loopt wel iets rustiger.
Zouden de huidige problemen iets met die reiniger te maken kunnen hebben? dat het te schraal is voor de pomp, ik noem maar wat, ik weet namelijk dat benzine te schraal is voor de opvoerpomp, vandaar dat benzine bij diesel mengen wordt afgeraden.

Maar goed alles blijft speculeren, te meer omdat ik natuurlijk niet weet wat er in de voorgaande 310.000 km is getankt, hoe de auto is gebruikt,etc.

Ik weet niet wat de druk op de rail is, zou ik maandag even kunnen vragen en ook of ze de verstuivers hebben getest.

Groeten Boelo
bouwmanh01
 
Avatar
 
Subject:

Re: Noodloop en motoruitval V70 D5 in CH

 · 
Posted: 05.02.2012 - 08:21  ·  #9
Hebben ze ook aan de brandstofpomp IN de tank gedacht? Ik ben het afgelopen jaar drie! keer gestrand met de melding op de boordcomputer "te lage druk in brandstofsysteem". (Volvo V70 D5 2001, inmiddels 4 ton gelopen) Telkens door de ANWB weer op weg geholpen. Direkt naar garage gebracht (onder begeleiding van ANWB). Zijn ze ook eerst met vervangen van brandstoffilter begonnen. Daarna nog een aantal ventielen/dingen/datjes, weet ik veel wat, vervangen. Iedere keer gaf garage aan dat probleem opgelost was. Totdat ik afgelopen zomer met boot achter de auto onderweg naar Kroatie bij Munchen weer met zelfde melding langs de weg stil kwam te staan. Ik zal je het drama met de ANWB in buitenland besparen, afijn, auto is uiteindelijk weer naar Nederland getransproteerd (Nadat de sleper ook nog even de de achteras had kromgetrokken!) en bij garage afgeleverd.
Nu blijkt dat de brandstofpomp in de tank versleten was. Achteraf realiseer ik mij dat de tank elke keer dat ik gestrand ben 80% leeg was. Het schijnt dat de pomp zichzelf "koelt" met de brandstof waarin hij ligt. Bij een versleten exemplaar gebeurt dat onvoldoende zodra de tank leeg begint te raken?! De garageeigenaar heeft mij dat wel uitgelegd, maar technisch begrijp ik het niet helemaal. Kosten vervangen van de pomp €700,- .
Probleem is nu eindelijk opgelost! Gek genoeg heeft het mijn vertrouwen in Volvo niet geschaad. (na vier ton kan zoiets gebeuren, toch?) Wat wel blijkt is dat instanties waarvan je denkt dat ze dit soort zaken op kunnen lossen falen. Garage weet niet precies waar ze met deze stroing moeten beginnen?! (zoals je al aangeeft, ze beginnen eerst maar eens met branstoffilter) en ANWB in buitenland is een groot drama!
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Noodloop en motoruitval V70 D5 in CH

 · 
Posted: 05.02.2012 - 11:19  ·  #10
Quote door bouwmanh01


Nu blijkt dat de brandstofpomp in de tank versleten was. Achteraf realiseer ik mij dat de tank elke keer dat ik gestrand ben 80% leeg was. Het schijnt dat de pomp zichzelf "koelt" met de brandstof waarin hij ligt. Bij een versleten exemplaar gebeurt dat onvoldoende zodra de tank leeg begint te raken?! De garageeigenaar heeft mij dat wel uitgelegd, maar technisch begrijp ik het niet helemaal. Kosten vervangen van de pomp €700,- .
Probleem is nu eindelijk opgelost! Gek genoeg heeft het mijn vertrouwen in Volvo niet geschaad. (na vier ton kan zoiets gebeuren, toch?) Wat wel blijkt is dat instanties waarvan je denkt dat ze dit soort zaken op kunnen lossen falen.


Dat is inderdaad heel vervelend, maar hoevaak komt dit voor ?
Gelukkig heb je een garage gevonden, welke wel aan dit soort oorzaken denkt.
Wellicht dat ervaring hier een rol heeft gespeeld .
Hoe dan ook, was een duur grapje, maar je kunt in iedergeval weer zorgeloos naar de 500000 km.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Noodloop en motoruitval V70 D5 in CH

 · 
Posted: 05.02.2012 - 12:20  ·  #11
Het valt me zo wie zo op dat garagisten/monteurs niet verder denken dan wat een analyse computer aangeeft.

Beetje jammer want soms is het een kleinigheidje. Eerst wordt er voor een paar honderd euro aan onderdelen in je auto gestopt zonder dat het probleem daarmee wordt opgelost. Doordat ze dan verder moeten zoeken blijkt het een simpel dingetje te zijn.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Noodloop en motoruitval V70 D5 in CH

 · 
Posted: 05.02.2012 - 12:23  ·  #12
Quote door Steve

Het valt me zo wie zo op dat garagisten/monteurs niet verder denken dan wat een analyse computer aangeeft.


Inderdaad, sleutelaars zijn een uitstervend ras.
V70BAW
 
Avatar
 
Subject:

Re: Noodloop en motoruitval V70 D5 in CH

 · 
Posted: 13.02.2012 - 12:27  ·  #13
Nou, de auto was dan afgelopen vrijdag eindelijk klaar, een week heeft het geduurd.
Aanvankelijk wilde de Zwitserse dealer niet enkel het dieselfilter vervangen, men dacht dat het een combinatie van filter en druckmelder was.

Op mijn aandringen hebben ze afgelopen donderdag dan toch maar het filter vervangen (hoewel dit kortgeleden nog vervangen was), resultaat de auto liep maar de melding van te lage brandstifdruk was niet weg.
Vrijdag was dan de drukmelder binnen, deze ook vervangen en de melding was weg. Ik blij, auto opgehaald en betaald en rijden maar.

Wat is er nu allemaal gedaan:
- uitlezen
- brandstofdruk/restdruk meten
- brandstofregelventiel vervangen
- brandstoffilter vervangen
- drukmelder vervangen

Schade; CHF 851

Thuis aangekomen auto neergezet en het hele weekend niet nodig gehad, tot vanochtend. Het was niet heel koud, - 7 graden...... maar de auto wilde met moeite starten, aaargh, zo begon het vorige week ook! Met heel veel moeite aan de praat gekregen ... rijden...gelukkig geen meldingen of noodloop..

Maar wat zou dit nog kunnen zijn? Gloeibougies versleten?
Ik moet einde van de week weer naar NL rijden en heb echt geen goed gevoel bij de auto op dit moment..

Groeten Boelo
Greyline
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Parkstad
Leeftijd: 75
Homepage: sfa-parkstad.nl
Berichten: 1806
Geregistreerd: 08 / 2009
Subject:

Re: Noodloop en motoruitval V70 D5 in CH

 · 
Posted: 13.02.2012 - 18:15  ·  #14
Quote door V70BAW
Maar wat zou dit nog kunnen zijn? Gloeibougies versleten?
Ik moet einde van de week weer naar NL rijden en heb echt geen goed gevoel bij de auto op dit moment.

... ik zou daar niet zo zwaar aan tillen. Gewoon in DE even langs de kant van de snelweg gaan staan en wachten op een gele WW-auto. Die weten vaak meer dan drie dealers samen en dan heb je gratis expertise.
lemmer
 
Avatar
 
Subject:

Re: Noodloop en motoruitval V70 D5 in CH

 · 
Posted: 18.02.2012 - 10:26  ·  #15
Quote door V70BAW

De diagnose luidt,
Brandstofdruk te laag.

De garage stelt voor om eerst het brandstoffilter en het "kraftstofsteuerventil' (ik weet nog niet wat dat is) te vervangen, is de brandstofdruk dan nog niet goed dan zou de brandstofpomp kapot zijn...

De kosten van filter en ventiel zijn nog niet duidelijk, dat hoor ik vanmiddag. Slechte neiuws is dat het ventiel pas dinsdag binnen is... hele weekend zonder auto, aargh!

Iemand enig idee tegen wat voor kosten ik aan ga lopen?

Groet Boelo


Wat zeggen ze van de verstuivers? Lijkt meer op een slechte verstuiver, daardoor is de raildruk ook te laag!! Ben je bij een officiele volvo dealer?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0