Noodloop / tijdelijk geen turbodruk (heel specifiek)

 
 
 
 
 
BeHappy
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oost Brabant
Berichten: 56
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Re: Noodloop / tijdelijk geen turbodruk (heel specifiek)

 · 
Posted: 02.09.2019 - 20:10  ·  #16
Quote door martijn-a

Quote door BeHappy

Vida foutcodes:
ECM-26A0 Injector power stage, cyl 4 - Signal too high
ECM-135F Mass air flow (MAF) sensor - Signal too low
ECM-1507 Turbo control - Too low pressure
ECM-6665 Glow relay control - Faulty signal


Ik heb net je storingscodes uit zitten pluizen, maar op basis van deze codes zou ik het niet snel in brandstofvoorziening zoeken.

Je kan in Vida ook zien wanneer de foutcodes voor het laatst is gevormd. De code die in de buurt komt van jouw doordraaiende bocht is de winnaar.

Ik zit net te kijken wat deze foutcodes exact betekenen:
ECM-26A0 Injector power stage, cyl 4 - Signal too high
Interne storing van de ECM

ECM-135F Mass air flow (MAF) sensor - Signal too low
Je kan in Vida een testprogramma starten die de LMM doormeet.

ECM-1507 Turbo control - Too low pressure
Een interessante, en kan veel oorzaken hebben. Ook hele simpele als een loszittende drukbuis aan de turbo, haperende EGR klep, defecte lucht temp inlaat maar ook een kapotte turbo.

ECM-6665 Glow relay control - Faulty signal
Deze storing wijst op geoxideerde contacten, maar geeft geen rijdend storingsbeeld.

Eigenlijk zou ik je aanraden naar 2 zaken te kijken:
Inlaat traject en turbo
Elektrische verbindingen ECM en sensoren


Super bedankt. Hier kan ik mee vooruit.
Ik heb de computer opnieuw uitgelezen. Zat nog een nieuwe code bij: CCM-0071 Damper motor Faulty position.
Lijkt me er niet heel veel mee te maken te hebben.

Ik heb niet gevonden hoe ik met Vida de LMM kon meten. Ik heb wel onderstaande acties uitgevoerd middels Vida.:
1. Adaption of mass airflow sensor: ECM - Airsystem adaption. This function is implemented.
2. Adaption of turbo control motor: ECM - Boost pressure actuator, adaption. This function is implemented.

Is het misschien nog zinvol om Vida actief te hebben tijdens het rijden om zo later deze uit te kunnen lezen. Levert dit meer informatie op?

Ik ga de leidingen nog eens loshalen om te kijken er toch niet ergens iets kapot/gescheurd is.
De elektrische verbindingen ECM en sensoren gaat mijn kennis iets te boven. Lijkt me dat hier een specialist naar moet kijken.
Als zoiets toch zelf te doen is dan hoor ik het graag. Ik sta open voor een uitdaging...:-)
BeHappy
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oost Brabant
Berichten: 56
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Re: Noodloop / tijdelijk geen turbodruk (heel specifiek)

 · 
Posted: 02.09.2019 - 20:12  ·  #17
Quote door Blade

Don’t worry, be happy! 😜


Haha, I will be... (happy... ;-) )
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1781
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Noodloop / tijdelijk geen turbodruk (heel specifiek)

 · 
Posted: 02.09.2019 - 22:09  ·  #18
Quote door BeHappy

Super bedankt. Hier kan ik mee vooruit.
Ik heb de computer opnieuw uitgelezen. Zat nog een nieuwe code bij: CCM-0071 Damper motor Faulty position.
Lijkt me er niet heel veel mee te maken te hebben.

Ik heb niet gevonden hoe ik met Vida de LMM kon meten. Ik heb wel onderstaande acties uitgevoerd middels Vida.:
1. Adaption of mass airflow sensor: ECM - Airsystem adaption. This function is implemented.
2. Adaption of turbo control motor: ECM - Boost pressure actuator, adaption. This function is implemented.

Is het misschien nog zinvol om Vida actief te hebben tijdens het rijden om zo later deze uit te kunnen lezen. Levert dit meer informatie op?

Ik ga de leidingen nog eens loshalen om te kijken er toch niet ergens iets kapot/gescheurd is.
De elektrische verbindingen ECM en sensoren gaat mijn kennis iets te boven. Lijkt me dat hier een specialist naar moet kijken.
Als zoiets toch zelf te doen is dan hoor ik het graag. Ik sta open voor een uitdaging...:-)


Het testprogramma voor de LMM vond ik bij:
(Ik heb NL versie:)
Informatie>
storing zoeken>
storingscodes en bijbehorende procedures>
2: Motor met ophanging
28: Ontsteking en regelsysteem
284: regelsysteem, brandstofsysteem>>> ECM 1507 diagnose procedures

Als je de inlaatpijp van de turbo los haalt, duw dan eens met je vinger tegen het inlaat schoepenwiel van de turbo. Als je deze axiale druk geeft (van passagierszijde naar bestuurderszijde) en tegelijkertijd probeert te draaien zou je een poging kunnen wagen om te horen of het schoepenwiel wel goed vrijloopt. Zo kan je de andere suggestie van ????? kunnen verifiëren.

Als je er toch onder ligt een klein klusje, slangklem los en lostrekken.
BeHappy
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oost Brabant
Berichten: 56
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Re: Noodloop / tijdelijk geen turbodruk (heel specifiek)

 · 
Posted: 03.09.2019 - 10:49  ·  #19
Quote door martijn-a

Het testprogramma voor de LMM vond ik bij:
(Ik heb NL versie:)
Informatie>
storing zoeken>
storingscodes en bijbehorende procedures>
2: Motor met ophanging
28: Ontsteking en regelsysteem
284: regelsysteem, brandstofsysteem>>> ECM 1507 diagnose procedures

Als je de inlaatpijp van de turbo los haalt, duw dan eens met je vinger tegen het inlaat schoepenwiel van de turbo. Als je deze axiale druk geeft (van passagierszijde naar bestuurderszijde) en tegelijkertijd probeert te draaien zou je een poging kunnen wagen om te horen of het schoepenwiel wel goed vrijloopt. Zo kan je de andere suggestie van ????? kunnen verifiëren.

Als je er toch onder ligt een klein klusje, slangklem los en lostrekken.


Ik heb het testprogramma gevonden. De resultaten:
Boost pressure signal (ECM - Intake manifold pressure): 1008hPa
ECM - Boost pressure, desired value: 1025hPA

Zou dit verschil kunnen verklaren dat ik bij het naar beneden rijden en de bocht mijn turbodruk verlies?

Ik verwacht komend weekend de inlaatpijp, schoepenwiel, etc onder handen te kunnen nemen.
BeHappy
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oost Brabant
Berichten: 56
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Re: Noodloop / tijdelijk geen turbodruk (heel specifiek)

 · 
Posted: 05.09.2019 - 08:36  ·  #20
De tekst 'Boost pressure' triggerde me om te kijken wat de auto zou doen als ik richting de autoweg naar benden zou rijden en zonder dat de snelheid nu heel erg omhoog zou gaan wel het toerental zoveel mogelijk hoog zou proberen te houden.

Ik heb de afgelopen 2 dagen dit gedaan door met het gaspedaal te spelen. Met snelheden waarbij normaal gesproken ik geen turbodruk meer zou hebben, bleef deze er wel. Kon direct op de snelweg met volle snelheid accelereren.

Enig idee of ik met deze extra info meer richting de brandstof toevoer moet zoeken of toch zoals gepland richting de inlaat van de turbo?
BeHappy
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oost Brabant
Berichten: 56
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Re: Noodloop / tijdelijk geen turbodruk (heel specifiek)

 · 
Posted: 08.09.2019 - 18:43  ·  #21
@martijn-a

Gisteren de inlaat richting de turbo en de EGR schoongemaakt. Was amper vuil. Een vacuümslang zat wat bekneld, maar voor de rest zag alles er goed uit. Aansluitend een testrit gemaakt en toen deed het zich weer voor, alleen op een andere plek. De overeenkomst tussen beide locaties was dat ik even door een soort van 'verlaging/lager gedeelte' reed. Bij de snelweg is dat ook even zo.
Enig idee wat er zou gebeuren als ik door zo'n lager gedeelte rijd dat maakt dat ik even turbodruk verlies?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1781
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Noodloop / tijdelijk geen turbodruk (heel specifiek)

 · 
Posted: 08.09.2019 - 19:26  ·  #22
Ik hoor je over de buizen zelf en de EGR.

Heb je ook het inlaatschoepenwiel van de turbo kunnen bekijken / bevoelen?

Het licht dalen en draaien tijdens het rijden zou ervoor kunnen zorgen dat je schoepenwiel vastloopt wanneer je serieuze slijtage aan de turbo hebt.

Mocht je axiale beweging voelen om de turbo as heb je een verdachte. Hoor je hem dan ook schaven tijdens het draaien heb je de oorzaak.

Maar logisch gezien zou je dan ook een grote kans op hoger olieverbruik moeten hebben. De keeringen worden dan niet meer goed opgesloten.
Gunz
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 157
Geregistreerd: 01 / 2019
Subject:

Re: Noodloop / tijdelijk geen turbodruk (heel specifiek)

 · 
Posted: 08.09.2019 - 20:26  ·  #23
ik werk altijd in het Engels met dice maar het duid mij naar een lek in het leiding werk na de turbo incl. aftercooler.

als de turbo zover weg zou zijn dat die door een put in de weg aanloopt haalt die never nooit meer zijn boost pressure.

beetje er komt een patient bij de dokter.
alle storingen wissen, en op een recht stuk vol gas doorduwen tot 140km.
ik denk de je weer boostpresure, llm en map krijgt
BeHappy
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oost Brabant
Berichten: 56
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Re: Noodloop / tijdelijk geen turbodruk (heel specifiek)

 · 
Posted: 08.09.2019 - 21:13  ·  #24
Quote door martijn-a

Ik hoor je over de buizen zelf en de EGR.

Heb je ook het inlaatschoepenwiel van de turbo kunnen bekijken / bevoelen?

Het licht dalen en draaien tijdens het rijden zou ervoor kunnen zorgen dat je schoepenwiel vastloopt wanneer je serieuze slijtage aan de turbo hebt.

Mocht je axiale beweging voelen om de turbo as heb je een verdachte. Hoor je hem dan ook schaven tijdens het draaien heb je de oorzaak.

Maar logisch gezien zou je dan ook een grote kans op hoger olieverbruik moeten hebben. De keeringen worden dan niet meer goed opgesloten.


Ik heb mijn twijfels of ik het wel goed genoeg gecontroleerd heb. Opnieuw wat werk te doen. Bedankt!
BeHappy
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oost Brabant
Berichten: 56
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Re: Noodloop / tijdelijk geen turbodruk (heel specifiek)

 · 
Posted: 08.09.2019 - 21:15  ·  #25
Quote door Gunz

ik werk altijd in het Engels met dice maar het duid mij naar een lek in het leiding werk na de turbo incl. aftercooler.


Zal ik ook naar gaan kijken. Bedankt!
BeHappy
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oost Brabant
Berichten: 56
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Re: Noodloop / tijdelijk geen turbodruk (heel specifiek)

 · 
Posted: 25.10.2019 - 10:37  ·  #26
Probleem is opgelost :-)
Ik heb niets mechanisch kunnen vinden. Wat uiteindelijk voor de oplossing heeft gezorgd is het toevoegen van 2 additieven.
1. Wepp 2030 Diesel Intensive Reiniger
2. Wepp 2132 DPF / Turbo-cleaner.

Na deze toevoegingen nog een paar keer een kleine inhouding had, maar die zijn nu verleden tijd.

Kwam tijdens het zoeken naar een oplossing ook nog een lekke voorste hydro-lager tegen. Na het vervangen daarvan voelt hij nog beter. We kunnen weer heerlijk doorrijden in mijn Volvo en op naar de 400K.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0