Noodloop / tijdelijk geen turbodruk (heel specifiek)

BeHappy
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Noodloop / tijdelijk geen turbodruk (heel specifiek)

· 
Posted: 29.08.2019 - 13:55  ·  #1
Ik loop tegen een beetje een merkwaardige situatie aan met mijn Volvo V70 D5 AWD (MY2006).

In een hele specifieke situatie gaat hij in een noodloop (althans zo lijkt het) of is er kortstondig geen turbodruk.

Als ik 's morgensvroeg wegrijd dan heb ik geen enkel probleem. Auto loopt soepel en ook een prima turbo die zijn werk doet. Na een aantal kilometers gereden te hebben sla ik vanaf een viaduct de autoweg op. Deze weg gaat iets naar beneden en heeft een knik van links naar rechts alvorens je de autoweg op kunt rijden.
Als ik rustig rijd (tot +/- 50km per uur) dan is er niets aan de hand. Rijd ik wat harder, dan valt bij het oprijden van de autoweg de turbodruk weg. Als ik bijvoorbeeld rond de 60km per uur richting de autoweg heb gereden, dan heb ik vaak rond de 10 a 15 seconde geen turbo en dan is hij er weer. Als ik harder rijd dan blijft de turbo weg (lijkt op een noodloop?!?). Pas als ik dan de auto uitzet, een paar minuten wacht, en weer start heb ik weer mijn turbo terug. Als de turbo er is, dan loopt de auto als een zonnetje.
Omdat het 's morgensvroeg gebeurt, heb ik nog gedacht aan de kou, maar dan zou hij het bij wijze van spreken al direct moeten hebben. Het lijkt iets te maken te hebben met het naar beneden rijden i.c.m. een flauwe bocht...

Ik heb de auto uitgelezen met Vida, maar vind niets over het (tijdelijk) uitvallen van de turbo.

Iemand enig idee in welke richting ik nog zou kunnen zoeken?
ed-oorklep
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Re: Noodloop / tijdelijk geen turbodruk (heel specifiek)

· 
Posted: 29.08.2019 - 14:13  ·  #2
Heel rare vraag misschien, maar hoe vol is je tank? Misschien dat ie per ongeluk wat lucht aan zuigt.

Mijn schoonvader had een V70 D5 en als daar de tank te leeg was dan startte ie al niet meer, en meer gekke dingen.
ikbat
VolvoV70forum core member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 29.08.2019 - 14:59  ·  #3
Ik zou het zelfse stuk eens jn de
Middag rijden, met een warme motor,
Kijken wat hij dan doet, het kan ook zijn dat je dan net een bepaalde motor temperatuur bereikt, en even uitsluiten of het in de bocht zit, of de temperatuur
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 29.08.2019 - 15:21  ·  #4
Quote door BeHappy

Ik heb de auto uitgelezen met Vida, maar vind niets over het (tijdelijk) uitvallen van de turbo.

Welke melding staan er wel in?

Uit deze meldingen kan je wel een zoekrichting bepalen.
BeHappy
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.08.2019 - 16:21  ·  #5
Quote door ed-oorklep

Heel rare vraag misschien, maar hoe vol is je tank? Misschien dat ie per ongeluk wat lucht aan zuigt.

Mijn schoonvader had een V70 D5 en als daar de tank te leeg was dan startte ie al niet meer, en meer gekke dingen.

Het maakt niet uit of de tank vol of bijna leeg is.
BeHappy
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.08.2019 - 16:27  ·  #6
Quote door martijn-a

Quote door BeHappy

De indruk die ik krijg is dat het specifiek met een bepaalde hellingshoek samen met snelheid te maken heeft. Ook bij een warme motor heeft hij hetzelfde.

Vida foutcodes:
ECM-26A0 Injector power stage, cyl 4 - Signal too high
ECM-135F Mass air flow (MAF) sensor - Signal too low
ECM-1507 Turbo control - Too low pressure
ECM-6665 Glow relay control - Faulty signal

Ik heb hierop gezocht, maar ben niet veel verder gekomen omdat mijn auto geen structurele problemen met de turbo heeft.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.08.2019 - 17:06  ·  #7
D5 2006, dat is met elektronisch gestuurde turbo toch, of met vacuüm?
Indien vacuüm, wellicht het filtertje van de TCV verstopt of TCV (turbo control valve) kapot, waardoor de turbo juist bij die omstandigheden in storing gaat?
Helling afrijden = gas los of gas erop? Wellicht dat door gas los = vlinderklep dicht je te weinig luchtdruk hebt voor de turbo.
Inlaatpijp al eens losgehaald? Zit die niet dichtgeroet door de EGR? Dat merkte ik bij lage toeren (mn na schoonmaken EGR buis en inlaatpijp vloeiender loop en meer trekkracht bij lage toeren).
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.08.2019 - 18:15  ·  #8
Quote door BeHappy

Quote door martijn-a

Quote door BeHappy

De indruk die ik krijg is dat het specifiek met een bepaalde hellingshoek samen met snelheid te maken heeft. Ook bij een warme motor heeft hij hetzelfde.

Vida foutcodes:

Ik heb hierop gezocht, maar ben niet veel verder gekomen omdat mijn auto geen structurele problemen met de turbo heeft.

Als je de 185pk versie hebt hoef je het lijntje van Bolbo niet na te lopen, anders een goede lead.

Bij de 185pk versie zou ik beginnen een andere map sensor te monteren, is het minste werk. Ook de bekabeling nalopen op breuken of slechte contactvlakken. Ook die van de 4e verstuiver. Of anders algemeen je massa verbindingen nalopen omdat er meerdere elektrische meldingen zijn die niet allemaal met performance te maken hebben. Die gloeistift kan ook gewoon stuk zijn, maar ook slechte massa meten via de ECM.

De tip wbt de brandstof aanzuiging vindt ik ook wel een goede. De AWD versie heeft een zadeltank met een hevelende brandstofpomp. Het lange doordraaien in een bocht kan zorgen voor druk verlies. Als het kortstondig is hoeft de ECM hiervan niet altijd een foutcode voor op te slaan.

Checken dus of het met een lege(re) tank wel voorkomt en met een volle niet.
BeHappy
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.08.2019 - 21:01  ·  #9
Ik heb inderdaad de 185pk uitvoering.
Bedankt voor alle tips! Ik heb het weekend wat te doen :-)

Edit:
Dit tips over de brandstoftoevoer en het feit dat de AWD versie een zadeltank heeft met een hevelende brandstofpomp, heeft me aan het denken gezet. Vanochtend met 55km per uur richting de snelweg gereden en de turbo viel weer weg. Na verschillende keren met het gaspedaal op en neer te zijn gegaan, kwam de power weer terug.

Zou het kunnen zijn dat door de hellingshoek er even te weinig brandstoftoevoer is en als deze weer voldoende is de turbo terugkomt? Begrijp dan nog niet helemaal waarom bij harder rijden de turbo helemaal niet meer terugkomt?
De tank was nog voor een kwart vol. Ik ga nog eens proberen wat hij doet met een volle tank.
BeHappy
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.09.2019 - 08:32  ·  #10
@martijn-a,

In het weekend een van de t-stukken op een verstuiver vervangen want deze had wat speling. Wat de bekabeling betreft nog niets kunnen vinden.
Vanochtend met een volle tank gereden en hij sloeg op hetzelfde punt helaas weer in een noodloop. Het drukverlies waar je over sprak bij het lange doordraaien, zou het brandstoffilter ook van invloed kunnen zijn of kan ik me beter alleen richten op de brandstofpomp?
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.09.2019 - 10:55  ·  #11
Quote door BeHappy

@martijn-a,

In het weekend een van de t-stukken op een verstuiver vervangen want deze had wat speling. Wat de bekabeling betreft nog niets kunnen vinden.
Vanochtend met een volle tank gereden en hij sloeg op hetzelfde punt helaas weer in een noodloop. Het drukverlies waar je over sprak bij het lange doordraaien, zou het brandstoffilter ook van invloed kunnen zijn of kan ik me beter alleen richten op de brandstofpomp?

De pomp ligt rechts achterin in de tank. Dan blijft hij in mijn gedachte verdacht als je zo expliciet storingen hebt in rechtse doordraaiende bochten. Maar omdat je eerdere foutcodes niet direct in een brandstof richting wijzen zou ik even verder zoeken.

Heb je na het uitvallen dit weekend nog foutcodes uitgelezen?

Aanvullend: een map sensor die geen druk meet laat de motor ook inhouden. Maar omdat je klachten in noodloop melding resulteren zou je daarvan dan een foutcode moeten hebben.

Dus voordat je van alles open schroeft zou ik nog een goed kijken naar foutmeldingen.
BIGW
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 02.09.2019 - 12:13  ·  #12
Geef direct toe ik heb een euro 3, maar had soortgelijke klacht, bij mijn bleek de turbo zelf de oorzaak. Deze liep bij bepaalde vermogens vraag net ff aan, resultaat noodloop zonder melding...aan uit en weer gaan...
BeHappy
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.09.2019 - 13:44  ·  #13
Quote door martijn-a

Quote door BeHappy

@martijn-a,

De pomp ligt rechts achterin in de tank. Dan blijft hij in mijn gedachte verdacht als je zo expliciet storingen hebt in rechtse doordraaiende bochten. Maar omdat je eerdere foutcodes niet direct in een brandstof richting wijzen zou ik even verder zoeken.

Heb je na het uitvallen dit weekend nog foutcodes uitgelezen?

Aanvullend: een map sensor die geen druk meet laat de motor ook inhouden. Maar omdat je klachten in noodloop melding resulteren zou je daarvan dan een foutcode moeten hebben.

Dus voordat je van alles open schroeft zou ik nog een goed kijken naar foutmeldingen.

Het gebeurt inderdaad alleen als ik naar beneden rijd met een bocht(je) naar rechts.
Ik krijg geen expliciete melding over de noodloop alleen de melding "Motor management service". Als ik een paar dagen geen problemen heb, dan gaat de melding vanzelf weg.

Ik zal vanavond de foutcodes opnieuw uitlezen.
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 02.09.2019 - 14:20  ·  #14
Don’t worry, be happy! 😜
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.09.2019 - 18:59  ·  #15
Quote door BeHappy

Vida foutcodes:

Ik heb net je storingscodes uit zitten pluizen, maar op basis van deze codes zou ik het niet snel in brandstofvoorziening zoeken.

Je kan in Vida ook zien wanneer de foutcodes voor het laatst is gevormd. De code die in de buurt komt van jouw doordraaiende bocht is de winnaar.

Ik zit net te kijken wat deze foutcodes exact betekenen:
Interne storing van de ECM

Je kan in Vida een testprogramma starten die de LMM doormeet.

Een interessante, en kan veel oorzaken hebben. Ook hele simpele als een loszittende drukbuis aan de turbo, haperende EGR klep, defecte lucht temp inlaat maar ook een kapotte turbo.

Deze storing wijst op geoxideerde contacten, maar geeft geen rijdend storingsbeeld.

Eigenlijk zou ik je aanraden naar 2 zaken te kijken:
Inlaat traject en turbo
Elektrische verbindingen ECM en sensoren

Selected quotes for multi-quoting:   0