Noodloop V70 D5

Hitteprobleem?

 
 
 
 
 
eenan
 
Avatar
 
Subject:

Noodloop V70 D5

 · 
Posted: 29.08.2010 - 22:42  ·  #1
Hallo,

we zijn net terug van vakantie uit italie met mijn "nieuwe" v70-D5 geartronic van 2004, en ik ben me toch wel ff fiks geschrokken toen we vorige week een dagje weg waren geweest en de auto de hele dag in de hete zon had gestaan.
Toen we aan het einde van de middag weg wouden rijden merkte ik al dat de automaat een paar keer "vrij" viel, en ook de interieurlampjes voor bleven aan na het starten en de auto gaf een melding dat het linkerachterportiet open zou zijn terwijl dit toch ook echt dicht was. Toch weggereden, verder niks in de gaten, maar na een paar km merkte ik ineens dat ik geen dashboard meer had, geen airco, geen elektr ramen en ook toen ik wou afdraaien werkten de knipperlichten niet. Gestopt, opnieuw gestart en alles ging weer, echter gauw genoeg begon er een relais te knipperen onder het dashboard en kreeg ik opeens een abs waarschuwing, waarna weer ineens alles uitviel.
Auto bleef wel gewoon rijden, echter automaat blijf in hoge gang staan, manual schakelen werkte ook niet meer en weer alle verlichting weg. Na weer opnieuw gestart te hebben herhaalde het hele ritueel zich weer waarna ik toch maar een parkeerplaats heb opgezocht om alles eens goed na te kijken, zeker gezien het feit dat we in de bergen zaten en het niet fijn is zonder richtingaanwijzers en een niet schakelende automaat op smalle bergweggetjes.
Alle zekeringen en relais gecontroleerd en ook wat relais omgestoken en een kwartiertje uitgerust en weer een poging gewaagd. Ik hield mijn hart vast toen we weer wegreden, echter na deze actie heeft het probleem zich tot op heden gelukkig niet meer voorgedaan. Nu hoop ik dat het probleem inderdaad veroorzaakt is geworden door de hoge temperatuur, echter door dit voorval is mijn eerste blijdschap na de aanschaf van deze auto enkele weken gelden toch eerst ff wat getemperd. Ik heb 6 jaar lang een 850 tdi gereden zonder noemenswaardige problemen en zag echt uit naar de "nieuwe" v70 met d5 motor, echter dit was toch ff schrikken.
Is er misschien iemand die ervaring heeft met deze storing, of dit als eens heeft meegemaakt, en kan ik ervan uitgaan dat dit inderdaad een temperatuur gerelateerd probleem is geweest, of kan dit toch duiden op een serieus probleem in mijn elektrische installatie of remsysteem?

Graag hulp bij dit vreemde probleem.

Grtz, Eric
DWM
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1
Geregistreerd: 05 / 2010
Subject:

Re: Noodloop V70 D5

 · 
Posted: 03.09.2010 - 09:27  ·  #2
Hallo,

Ik heb ook oververhitte olie in de automaat gehad tijdens een rit in de bergen met caravan.
Check de oliepijlstok eens of de automaatolie zwart is.
Zoja laten verversen.
Bij mij was dat het probleem.
Jaap9
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Noodloop V70 D5

 · 
Posted: 08.07.2013 - 12:35  ·  #3
Quote door DWM

Hallo,

Ik heb ook oververhitte olie in de automaat gehad tijdens een rit in de bergen met caravan.
Check de oliepijlstok eens of de automaatolie zwart is.
Zoja laten verversen.
Bij mij was dat het probleem.


Waar zit die pijlstok en hoeveel liter moet erin?
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Noodloop V70 D5

 · 
Posted: 08.07.2013 - 15:00  ·  #4
Even voorstellen alstublieft. ;) Dit praat een stuk makkelijker en we zijn een forum. Niet alleen maar een vraagbaak! :love:
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Noodloop V70 D5

 · 
Posted: 08.07.2013 - 16:55  ·  #5
beste Eric,

jou 850 was een totaal andere auto met een veel eenvoudiger electrisch systeem.

De D5 is veel moderner en electrisch gezien te vergelijken met een computer omdat deze auto een zgn. CANbus heeft. dat is een ringleiding waar overheen de communicatie tussen de diverse electrische componenten in de auto verloopt. Dat lijkt op een PC omdat een PC-moederboard ook een DataBUS heeft die de communicatie tussen de diverse hardware delen verzorgt, denk aan geluidskaart videokaart RAM geheugen, monitor toetsenbord, muis etc)
Als er iets mis is met de accuspanning dan kan die CANbus communicatie verstoord raken met allerlei 'oneigenlijke' vreemde wazige storingen als gevolg.
Jou verhaal doet me denken aan een accu spanningsprobleem.
Bij een te lage accuspanning krijg je vaker dit soort uitval verschijnselen.
Verzeker je ervan dat de accu en je dynamo en je multiriem goed zijn en dat dus je hele laadsysteem in orde is.

Daar zou ik beginnen met probleemzoeken.
vinnie
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bedum
Leeftijd: 46
Berichten: 23
Geregistreerd: 06 / 2019
Subject:

Re: Noodloop V70 D5

 · 
Posted: 31.07.2019 - 16:16  ·  #6
Ik heb exact hetzelfde probleem met mijn Volvo xc70. Weet iemand wat hiervan de oplossing is geweest?
Beetje laat misschien, maar wellicht weet iemand het nog.
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1462
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Noodloop V70 D5

 · 
Posted: 31.07.2019 - 23:28  ·  #7
Quote
Bij een te lage accuspanning krijg je vaker dit soort uitval verschijnselen.
Verzeker je ervan dat de accu en je dynamo en je multiriem goed zijn en dat dus je hele laadsysteem in orde is.

Daar zou ik beginnen met probleemzoeken.

En natuurlijk eens kijken wat Vida ervan vindt --> zie topic.php?t=8060 voor een lijst met mensen die je daar graag bij willen helpen. (zelfs iemand uit je hometown)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0