De oceanblue met ijzer deeltjes

 
 
 
 
 
ArieVis
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 44
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

De oceanblue met ijzer deeltjes

 · 
Posted: 26.06.2021 - 20:12  ·  #1
Hoi,

Ik heb nu voor de 3e keer in 1 jaar de olie gewisseld. De eerste keer na de aanschaf. De 2e keer na een kleine 10.000km en de 3e keer met een 7.500 na de 2e wissel.

Ik heb bij de 2e een flush gebruikt. Waarom nou er zat een boel ijzer deeltjes in de oliefilter. Ik dacht er niet zoveel van omdat het vermogen prima was.
Bij de 2e wissel weer opnieuw veel ijzerdeeltjes in de oliefilter, ik dacht wederom dat zal wel restant zijn wat nog in de oliepan of iets zit.
Bij de 3e wissel wederom met flush,..ja je raad het al ijzerschaafsel in de oliefilter en ook de oliepan. Op de magneet zat niet zo denderend veel olie.
Ook merk ik dat de auto soms inhoud bij gasgeven. Ik heb alles nagelopen en de vonken zijn goed (ik dacht aan de bobine op de bougies maar geen melding hierover met uitlezen. Luchtmassa meter vervangen,...valt heel soms nog steeds weg bij het gasgeven. Ik een week of 2 geleden lekker doortuffen zonder problemen, valt de cruisecontrole uit en gaat hij niet harder dan 80km per uur en een waarschuwingslampje van de Stability System. Ik denk dat dit een van de sensoren is bij de wielen (ABS sensor).
Maar ik maak me erg zorgen om het ijzerschaafsel.

De distributie komt er aan, dat wil ik wel (laten) vervangen. Maar ik moet toch eerst even weten wat er aan de hand is. Ik denk er aan om een compressie meting te doen. Wat zijn de waardes die ik mag verwachten. Ik weet dat ze alle 5 bij elkaar in de buurt moeten zitten.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: De oceanblue met ijzer deeltjes

 · 
Posted: 26.06.2021 - 21:08  ·  #2
Zijn het echt ijzerdeeltjes? Zo ja, alu of ijzer? Is t magnetisch?

En wat voor auto? Bwj? Motor?
ArieVis
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 44
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: De oceanblue met ijzer deeltjes

 · 
Posted: 26.06.2021 - 21:58  ·  #3
Het gaat om een volvo S60 bj 2001 met een 2.4 motor 146pk.

Ja echt ijzer deeltjes. Niet magnetisch en lijkt op alu.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: De oceanblue met ijzer deeltjes

 · 
Posted: 26.06.2021 - 22:02  ·  #4
Werkt het oliedruk lampje wel? Gaat die aan bij contact aan en bij starten/aanslaan uit?

De lagers vd nokkenassen zijn van alu. De klepdeksel en kop zijn namelijk waar de nokkenassen in lopen.

Heb je fotos van het filter en slijpsel?
Malmö
 
Avatar
 
Subject:

Re: De oceanblue met ijzer deeltjes

 · 
Posted: 26.06.2021 - 22:07  ·  #5
Quote door ArieVis

Het gaat om een volvo S60 bj 2001 met een 2.4 motor 146pk.

Ja echt ijzer deeltjes. Niet magnetisch en lijkt op alu.


Dan zou je eigenlijk ook ijzerdeeltjes aan moeten treffen op je oliepeilstok denk ik dan.
Als er echt zoveel ijzerdeeltjes in het oliefilter zitten dan zou de motor al lang vastgelopen moeten zijn.
Ik denk niet dat krukaslagers goed tegen ijzerdeeltjes kunnen.

Hoeveel km's heeft je auto in totaal gelopen?
Malmö
 
Avatar
 
Subject:

Re: De oceanblue met ijzer deeltjes

 · 
Posted: 26.06.2021 - 22:38  ·  #6
Als er echt sprake is van ijzerslijpsel zou je op z'n minst ook een verhoogd olieverbruik moeten waarnemen denk ik.
IJzerslijpsel gaat er voor zorgen dat je motor op verschillende plekken ernstig slijt. Bijvoorbeeld de loopvlakken van de cilinderwanden en wat te denken van je olieschraapveren?
Als er geen verhoogd olieverbruik is zou ik me nog geen zorgen gaan maken.
Weet je echt zeker dat het ijzerslijpsel is?
Hoe voelt het als je wat olie tussen je vingers neemt? Voel je dan harde ijzerdeeltjes?

Laatst toen ik bij mijn eigen S60 de olie ververste trof ik ook allerlei rotzooi aan in de behuizing van het oliefilter. Althans dat denk ik want heb met mijn vingers ook aan de buitenkant van de behuizing van het filter gezeten waaraan wat zand zat. Dus dat kan het ook zijn geweest wat ik heb gevoeld.
Bij het monteren van een nieuw filter maak ik altijd de filterbehuizing aan de binnenkant helemaal schoon met remmenreiniger voordat ik een nieuw filter monteer.
Verder verbruikt mijn S60 met 2.4 170pk 5 cilinder nog geen druppel olie. Heb het gisteren nog gecontroleerd.
Flushen van de motor ben ik persoonlijk niet zo dol op. Heb dat wel is gezien bij mensen die dat deden en de afgetapte olie was echt zo dun als water.
Er blijft altijd wel wat van dat flushspul achter in de motor wat zich dan weer vermengt met de nieuwe olie. Dat lijkt mij niet goed.
Ik ben meer een voorstander van het regelmatig verversen van de olie dan van flushen.
Kuip
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Uithoorn
Leeftijd: 58
Berichten: 654
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: De oceanblue met ijzer deeltjes

 · 
Posted: 26.06.2021 - 22:42  ·  #7
Quote door ArieVis

Het gaat om een volvo S60 bj 2001 met een 2.4 motor 146pk.

Ja echt ijzer deeltjes. Niet magnetisch en lijkt op alu.


Als het echt ijzer deeltjes zouden zijn dan moeten ze ook echt magnetisch zijn....

Als ze dat niet zijn en, zoals jij zelf zegt, op aluminium lijken, dan kan je er denk ik ook vanuit gaan dat het aluminium is.

Maar ook dat hoort er natuurlijk absoluut niet in te zitten, en zou alle alarmbellen af moeten laten gaan. Valt mij mee dat je er er al zo'n tijd mee door heb durven (en kunnen) rijden...
Malmö
 
Avatar
 
Subject:

Re: De oceanblue met ijzer deeltjes

 · 
Posted: 27.06.2021 - 01:21  ·  #8
Quote door Kuip

Quote door ArieVis

Het gaat om een volvo S60 bj 2001 met een 2.4 motor 146pk.

Ja echt ijzer deeltjes. Niet magnetisch en lijkt op alu.


Als het echt ijzer deeltjes zouden zijn dan moeten ze ook echt magnetisch zijn....

Als ze dat niet zijn en, zoals jij zelf zegt, op aluminium lijken, dan kan je er denk ik ook vanuit gaan dat het aluminium is.

Maar ook dat hoort er natuurlijk absoluut niet in te zitten, en zou alle alarmbellen af moeten laten gaan. Valt mij mee dat je er er al zo'n tijd mee door heb durven (en kunnen) rijden...


Maar als het echt aluminium deeltjes zouden zijn en je rijdt er zo lang mee door, wat op zich al een wonder is zonder dat de motor vastloopt, dan zou de motor er toch enorm van moeten slijten en olie gaan verbruiken?
Klaasw
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 999
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: De oceanblue met ijzer deeltjes

 · 
Posted: 27.06.2021 - 07:50  ·  #9
Is het niet gewoon koolstof aanslag die los komt?
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: De oceanblue met ijzer deeltjes

 · 
Posted: 27.06.2021 - 11:02  ·  #10
Stukjes oliefilter materiaal?
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: De oceanblue met ijzer deeltjes

 · 
Posted: 27.06.2021 - 12:55  ·  #11
Heb je er geen foto van ?

Ijzer slijpsel ziet er ongeveer uit als grijze metallic verf .
ArieVis
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 44
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: De oceanblue met ijzer deeltjes

 · 
Posted: 27.06.2021 - 15:50  ·  #12
Hoi allereerst dank voor de reacties, ik zal even foto gaan maken. Er is olie verbuik, de laatste meting op 1000km is ongeveer 0,15 liter (net geen kwart van een literfles.
Op de oliepeilstok kan ik niets voelen. Wel is het zo dat de olie bij de eerste keer verversen erg erg dun was. Ik vermoed dat het dus een behoorlijke tijd is geleden dat de olie is ververst voordat ik het voor de eerste keer heb gedaan. Dit kan verklaren waarom er dus ijzerschaafsel in de olie heeft gezeten. Misschien dat het nog rest materiaal is. Maar ik maak een foto, zal deze later vandaag of morgen plaatsen.
Malmö
 
Avatar
 
Subject:

Re: De oceanblue met ijzer deeltjes

 · 
Posted: 27.06.2021 - 18:32  ·  #13
Ik zou me er dan niet zo druk om maken.
0,15l olieverbruik op 1000km stelt echt niets voor. En zeker niet met de immense km.standen die onze Volvo's hebben gelopen.
De viscositeit van de afgetapte olie staat niet in relatie tot de vervangingstermijn denk ik. Lijkt mij sterk dat de olie op den duur aan viscositeit verliest naarmate het langer in de motor zit. Wel gaat de olie natuurlijk enorm vervuilen naarmate de olie (te) lang in de motor zit. Het komt er dan erg zwart uit. De olie wordt zwart door verbrandingsdeeltjes, raakt verzadigd en kan dan niet zo goed meer zijn smerende werking vervullen.
Als er echt grof ijzerslijpsel in de motor rond dwaalt gaat de motor binnen de kortste keren stuk. Dat kan niet lang goed gaan. Je krukaslagers zullen snel uitslijten met een vastloper tot gevolg.
Ik heb weleens gezien dat gewoon de drijfstangen dwars door het blok waren gekomen door een vastloper. Met grof ijzerslijpsel in de motor ga je echt niet nog duizenden kilometers feilloos rondrijden.

Ik kan me herinneren dat er in de USA bij Hyundai en Kia problemen zijn geweest met de GDI motoren rond 2011/2012. Tijdens de productie van die motoren is er destijds ijzerslijpsel achtergebleven in de motoren waardoor vele motoren zijn vastgelopen. Dit gold alleen voor de in de USA geproduceerde motoren.
Quote

Among the affected vehicle population, vehicle stalling may be triggered by premature engine bearing wear. Indications of a worn bearing are outlined above. If the vehicle continues to be driven with a worn bearing, the bearing can fail, and the vehicle could stall. In some instances, engine stalling can lead to the fracture of a connecting rod. When a connecting rod fractures, it is possible for it to damage the engine block, allowing oil to escape and contact hot engine surfaces, which can lead to a fire.

https://hyundaiengineinfo.com/technical-overview/
Heeft verder niets met Volvo te maken. Maar zo zie je maar dat als er echt ijzerslijpsel in de motor zit dit onherroepelijk leidt tot ernstige motorschade. En daar gaat echt niet lang overheen. Daar ga je niet eerst nog duizenden km's mee rijden.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0