Olie aftappen zonder vieze handen

brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Olie aftappen zonder vieze handen

· 
Posted: 18.04.2026 - 17:06  ·  #1
Vandaag kwam ik hem weer tegen: de olieaftapplug die kan blijven zitten en waarbij je zonder vieze handen te krijgen, olie kan aftappen.
Iemand ervaring mee?

Lijkt mij wel dat de bodemvrijheid iets minder wordt.

https://www.valvomax.com/produ…rain-valve
trabbit
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

Re: Olie aftappen zonder vieze handen

· 
Posted: 19.04.2026 - 06:51  ·  #2
Geen ervaring, maar waarom bodemvrijheid minder? De plug zit toch aan de zijkant/achterkant bij de 5 cilinders?
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.04.2026 - 07:05  ·  #3
Ik denk dat je eerder kans hebt op een oliefontein? Als de olie begint te vloeien en dat dopje raakt sproeit het alle kanten op?

Ik krijg geen vieze handen met de normale plug. Eerste tikje los met de dopsleutel, dan verder losdraaien met de hand terwijl je de plug naar binnen duwt, dan lekt het niet/minder. En ik hou mijn hand aan de bovenkant van de plug, niet eronder, zodat als het lekt je geen druppels op je hand krijgt. Aan het einde van het schroefdraad trek je de plug in 1x snel weg (omhoog / naar achter) zodat de oliestroom de plug niet raakt, en dan heb je in principe geen geknoei. En ik gebruik een rechthoekige opvangbak die ik in de lengterichting onder de auto zet, dat helpt ook om de hele stroom netjes op te vangen naarmate die boog afneemt.
T_I
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 53
Homepage: jan.huijsmans.nu/
Subject:

· 
Posted: 19.04.2026 - 08:09  ·  #4
Dat is inderdaad een prima methode om de plug te verwijderen. Hier een ronde bak, maar is minder ideaal. Je moet beter mikken.
Selected quotes for multi-quoting:   0