olie druk problemen voor gevorderden

 
 
 
 
 
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1485
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: olie druk problemen voor gevorderden

 · 
Posted: 21.12.2016 - 07:16  ·  #16
Nouja, zo'n dealer zal er ook niet op uit zijn om mensen op te lichten en zal mogelijk wel vanuit alle goedheid en eerlijkheid zijn mening hebben gegeven. Maar het had hem ook gesierd als ie had gezegd: hier, neem een sensor mee en prik 'm erin. Is dat het, laat je het me weten en koop je de sensor van me. Is het 'm niet, laat je me dat ook weten en kom je binnenkort nog eens hier voor een beurtje of om verder te zoeken naar het probleem.
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: olie druk problemen voor gevorderden

 · 
Posted: 21.12.2016 - 09:27  ·  #17
nee, die had de sensor vervangen en een rekening geschreven van een motorrevisie :devil:

sorry, heb ooit gehoord van een Volvo dealer die een rekening schreef van €900 voor een grote beurt waarvan niks, maar dan ook niks uitgevoerd was.. klant liet werkzaamheden toen door kennis van me doen, thuis in zijn garage en vroeg om alle oude onderdelen, die hij over de balie van de volvo dealer strooide en goot (ja!) met het vriendelijke verzoek hem zijn €900 terug te geven..
die kreeg hij, min de schoonmaakkosten van de balie :D
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4116
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: olie druk problemen voor gevorderden

 · 
Posted: 21.12.2016 - 09:43  ·  #18
Ik weet niet of oliedrukken veel verschillen per motor of merk (zal wel, elke motor is anders?), maar als referentie:
Mijn 1983 Mercedes-Benz 300D (10W40 olie, 180.000km gelopen aldus de teller) heeft standaard een oliedruk meter.
Loopt van 0 tot 3 bar (aanslagpunt voor de wijzer bovenaan). Bij koude motor, en bij warme motor boven de ~1000 toeren, is de druk altijd boven de drie bar (wijzertje staat vast tegen het aanslagpunt).
Bij 'normaal' warme motor (na half uurtje normaal gemend gebruik, rustige rijstijl) in stationair rond 1.8 bar druk.
Als 'ie echt heel goed warm gereden is (meerdere uren snelweg of langere tijd planken) dan rond de 1.5. Lager heb ik 'm nooit zien komen). Versleten motoren geven wel lagere waarden zoals 1.2, maar onder de 1 stationair wordt het gevaarlijk denk ik, al geeft MB volgens mij nog lagere minima op, zoals de 0.8 die hierboven genoemd wordt.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1879
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: olie druk problemen voor gevorderden

 · 
Posted: 21.12.2016 - 11:10  ·  #19
Het rode olie lampje , is er eigenlijk voor om bij wegvallende oliedruk te waarschuwen , en je onmiddellijk de motor moet uitzetten .
Als de druk volledig weg valt , is het in mijn ervaring altijd te laat en heeft het lagerschade tot gevolg , door tijdig uitzetten kan je geluk hebben en kan het volstaan met schoonmaken blok en vervangen lagerschalen , duurt het iets te lang krukas beschadigd en drijfstangen .

Bij lage oliedruk , dus het geval zoals met de o-ringen of slijtage , daar stroomt er dus nog steeds olie , daar valt het over het algemeen mee , en treed de slijtage zeer langzaam op , omdat er nog wel een olie film aanwezig is , alleen niet afdoende , grootse probleem zit daar ook niet meteen op de drijfstangen maar in de cilinderkop , die zit aan het einde van de keten en krijgt als laatste zijn olie , en nu dus veel te weinig of niet , daar gaan je nokkenassen en klepstoters van kapot .

Ook is dan vaak de drijfstang die verste weg zit , einde olie kanaal de eerste om kapot te gaan .

De druk geeft een indicatie of de boel nog binnen de toleranties liggen , die zullen overigens ongetwijfeld in vida staan , is dus een indicatie over de toleranties op de lagers en passingen , de hoeveelheid die er rondgepompt wordt is net zo belangrijk , pomp je een groter volume dan zal je ook een hogere druk hebben omdat er meer door dezelfde kanaaltjes moet , pompje ver boven 5bar dan gaan er weer ander dingenspelen en kan de boel ook weer kapot , maar als het goed is heeft het systeem en overdruk ventiel .

Paar voorbeeldjes , heb een Porsche 968 , die mag een knipperend olie lampje (0.5bar)stationair als je lang hard hebt gereden bij hoge temperaturen , loopt ie geen schade van op, de max druk is 8 bar daarboven blaas je het oliefilter kapot , warm boven de2000 rpm zit ie tussen 4 en 5 bar , koud stationair 5+ warm tussen 2 en 3 bar .

V8 Chevy uit 55 max oliedruk 3.0 bar alles daarboven gaat zo via de bypass de carter weer in .
Stationair zit die op 1.5 bar , koud met gas of stationair 3bar
 
Selected quotes for multi-quoting:   0