olie druk problemen voor gevorderden

 
 
 
 
 
toppertheo
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 29
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

olie druk problemen voor gevorderden

 · 
Posted: 19.12.2016 - 05:37  ·  #1
V70 2.5T
Bj; 2004
LPG
km 400.000


hallo,

na een tijd redelijk probleem loos gereden te hebben (lekke koppakking) nu weer een erg vervelende storing.
2 jaar geleden al eens een oliedruk probleem gehad en toen opgelost met de carter O-ringen vervangen en daarna geen problemen meer gehad tot vorige week.
vorige week na 5 kilometer rijden zomaar het olie lampje aan en melding dat ik direct moest stoppen, binnen 5 sec auto uitgezet en na controle oliepeil maar weer gestart, geen lampje meer, na 2 kilometer weer lampje, auto direct uitgezet en ben afgesleept naar huis.

olie afgetapt en carter verweiderd, O-ringen bekeken en waren allemaal weer slecht en ingedroogd met scheurtjes.... (had een compleet setje ergens via een webshop gekocht maar dat is dus geen aanrader).
alle 7 ringen vervangen voor originele en nieuw filter en nieuwe olie en toen weer rijden.. maar helaas maar 100 kilometer kunnen rijden toen weer olie lampje.. weer afgesleept.



bij navraag dealer waarschijnlijk drijfstanglagers versleten, allemaal los gehad maar zien er uit als nieuw dus niet het probleem..



bij navraag 2 dealer werd geadviseerd complete motor te reviseren... dat gaan we dus eerst maar niet doen 🇳🇴

internet afzoeken en rond bellen.
olie aanzuigbuis wil ook met nieuwe O-ringen soms nog wel eens lucht aanzuigen dus extra ringen geplaats, ook alle bevestiging afgekit zodat lekken eigenlijk onmogelijk word en nog een keer alles door geblazen en gecontroleerd maar niks gevonden.

ook de overduk klep in carter boven oliefilter verweiderd en schoon gemaakt (kwam geen viezigheid uit) en gecontroleerd en is mooi dicht en moet redelijk druk zetten om los te krijgen, mee naar dealer geweest en vergeleken met een nieuw klepje en is gelijk aan mijne dus is goed.
klep die boven de oliepomp zit voor zuigerbodem koeling er uit gehaald schoon gemaakt (kwam geen viezigheid uit) en gecntroleerd en lijkt ook prima te werken..

de VVT verstellers willen soms wel eens een lekke inwendige pakking hebben en dan olie druk verlies, beide verweiderd maar pakkingen netjes en ziet er allemaal goed uit, de verstellers schoon gemaakt en weer terug geplaats.

soms is de carterontluchting het probleem en kan de olie vanuit de kop niet snel genoeg terug lopen in het carter, kanaal in het blok was mooi schoon en open en toen toch de slangen maar verweiderd en door geblazen en schoon gemaakt, iets viezigheid maar zeker niet verstopt.

soms oliepomp probleem, pomp verweiderd en uitelkaar gehaald maar niks te zien aan pomp, beetje rond gebeld en soms niks aan pomp te zien maar kan dan toch het probleem zijn... nieuwe pomp er op gezet maar na 5 kilometer weer olie lampje, lampje ging maar 2 seconde aan en toen weer uit dus dit is al een verbetering maar is dus nog steeds niet goed....


wie heeft er nog een idee wat ik nog meer kan controleren? ben er een beetje doorheen..
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5018
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: olie druk problemen voor gevorderden

 · 
Posted: 19.12.2016 - 06:31  ·  #2
Je hebt zo te lezen alles vervangen en gecontroleerd.

Maar heb je de oliedruksensor zelf al eens bekeken / vervangen?
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: olie druk problemen voor gevorderden

 · 
Posted: 19.12.2016 - 07:52  ·  #3
heb je de drijfstang lager speling gemeten ?
want je hele verhaal wijst wel naar teveel speling op de lagers .
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: olie druk problemen voor gevorderden

 · 
Posted: 19.12.2016 - 07:57  ·  #4
Waarom wissel je niet eerst de oliedruk sensor?
Rotte lagers zou ik niet als eerste aan denken.
Ik had ook opeens oliedruk melding na starten. Meteen sensor vervangen, en probleem weg.
Eigenlijk moet je eerst de eenvoudigste ter vervangen delen aanpakken.
Althans dat heb ik mezelf geleerd.... Na veel vallen en opstaan.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: olie druk problemen voor gevorderden

 · 
Posted: 19.12.2016 - 10:09  ·  #5
Het verhaal nog een keer gelezen , en de oliedruk sensor , zoals tpr aangeeft is inderdaad verdacht .

Lost dat niets op , externe oliedruk meter aansluiten en is kijken hoe of wat de druk doet .

Nog even op de lager schalen terug komend , daar kun je met het blote oog niet van zien of de speling correct is , dat zal je dus moeten meten .
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: olie druk problemen voor gevorderden

 · 
Posted: 19.12.2016 - 10:26  ·  #6
Door schade enn schande geleerd eerst met de eenvoudig en simpel te vervangen zaken te beginnen.
Aannemende dat de lagerschalen opgemeten zijn zou ik eerst gaan voor de sensor en inderdaad de èchte druk gaan meten.
toppertheo
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 29
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: olie druk problemen voor gevorderden

 · 
Posted: 19.12.2016 - 15:36  ·  #7
Hallo.

Bedankt voor de reacties.

Heb de lagers niet gemeten omdat er geen slijtsporen of afdrukken in de lagers zitten en bij mijn weten is er zonder slijtsporen ook geen contact geweest met de krukas en zouden de lagers nog gewoon goed moeten zijn want wat anders kan er voor zorgen dat de lagers slijten?

Heb geen oliedruk gemeten omdat ik daar helaas geen meter voor heb.

Waarom ik de sensor niet heb vervangen is omdat de dealer vertelde dat hij in 15 jaar tijd nog nooit het oliedruk probleem had opgelost met een nieuwe sensor en tijdens mijn zoektocht op internet volgens de experts komt het eigenlijk nooit voor dat het de sensor is en ik hoorde de VVT ratelen de laatste keer en dat zou op een oliedruk probleem wijzen. En heb nu sinds kort ook storing inlaat nokkenas positie sensor.

Maar ga vanavond proberen een druksensor te maken en dan kan ik morgen testen..
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: olie druk problemen voor gevorderden

 · 
Posted: 19.12.2016 - 16:48  ·  #8
Quote door toppertheo

Hallo.

Bedankt voor de reacties.

Heb de lagers niet gemeten omdat er geen slijtsporen of afdrukken in de lagers zitten en bij mijn weten is er zonder slijtsporen ook geen contact geweest met de krukas en zouden de lagers nog gewoon goed moeten zijn want wat anders kan er voor zorgen dat de lagers slijten?

Heb geen oliedruk gemeten omdat ik daar helaas geen meter voor heb.

Waarom ik de sensor niet heb vervangen is omdat de dealer vertelde dat hij in 15 jaar tijd nog nooit het oliedruk probleem had opgelost met een nieuwe sensor en tijdens mijn zoektocht op internet volgens de experts komt het eigenlijk nooit voor dat het de sensor is en ik hoorde de VVT ratelen de laatste keer en dat zou op een oliedruk probleem wijzen. En heb nu sinds kort ook storing inlaat nokkenas positie sensor.

Maar ga vanavond proberen een druksensor te maken en dan kan ik morgen testen..


Dat is een foute aanname dat er sporen moeten zijn om toch versleten lagerschalen te hebben .
Ik heb genoeg versleten motoren gezien waar er over de jaren genoeg slijtage was om de oliedruk te laten inzakken zodra de olie maar iets warmer was , uiteindelijk is als je daar mee door rijdt het resultaat dat de boel helemaal kapot loopt , dus zaak om uit te vinden wat het probleem is , en dan heb je wel sporen op je lagerschalen .
Heb nog een hele zak vol schalen liggen zonder sporen maar versleten .


Nu zou je eventueel met een set nieuwe drijfstanglager het op kunnen lossen , ervaring leert mij dat je dan beter alles goed op kunt meten , want vaak is er meer aan de hand .

Als de oliedruk sensoren nooit kapot gaan , wat ik een onhandige aanname vind , want alles kan kapot , dat het niet vaak gebeurt wil ik wel geloven .

succes
toppertheo
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 29
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: olie druk problemen voor gevorderden

 · 
Posted: 20.12.2016 - 18:28  ·  #9
Vandaag weer even met de volvo bezig geweest.

Heb een T- stuk gemaakt en daar de originele druk sensor en een manometer op aan gesloten.





Koud stationair 5.5 bar.
Warm stationair 2.5 bar.
Warm of koud rond de 2200 rpm 5.5 bar



Lijkt mij wel redelijke waardes. Wat vinden jullie?

Even gereden en toen heel even oliedruk lampje aan terwijl de manometer toen 5.5 bar aan gaf..
Nog even thuis aan het gassen geweest en floep daar was het olie lampje en hij bleef deze keer aan en ook melding "zet motor direct af".

Duidelijk de sensor niet goed... :shame:

Weer een wijze les...ga nooit blind af op wat de dealer je verteld want dan kom je van de regen in de drup...had ik de auto bij de dealer achtergelaten dan had ik nu een gereviseerde motor gehad met zelfde storing er nog in :'(

Iedereen bedankt voor het meedenken :thumb:
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: olie druk problemen voor gevorderden

 · 
Posted: 20.12.2016 - 18:33  ·  #10
Die waardes zijn goed .

Mooi dat wis de goedkoopste oplossing , nieuwe sensor en gaan . :thumb:
toppertheo
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 29
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: olie druk problemen voor gevorderden

 · 
Posted: 20.12.2016 - 20:37  ·  #11
Wie weet bij welke oliedruk het lampje normaalgesproken aan gaat?

Heb nu bij redelijk warme motor rond de 2.5 bar stationair. Waarschijnlijk als ik een uurtje snelweg gereden heb en het Is buiten 30 graden dan is de druk wel iets lager kan ik me voorstellen. Wat zou dan de minimale druk moeten zijn?

Het nu nieuwe olie en een nieuw filter en als je 20.000 gereden hebt kan ik me voorstellen dat dan de druk ook iets afneemt..

Wie weet wat de olie druk is bij een nieuwe/ gereviseerde motor?
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: olie druk problemen voor gevorderden

 · 
Posted: 20.12.2016 - 20:42  ·  #12
0.5 a 0.7 bar zijn meestal de waardes waar het lampje aan komt
TonD
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twello
Leeftijd: 71
Berichten: 277
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: olie druk problemen voor gevorderden

 · 
Posted: 20.12.2016 - 21:09  ·  #13
goed gedaan dus toch de sensor. ga je nog naar de dealer om het dat te vertellen? als je niet doet heeft ie het idd in 15 jaar niet meegemaakt....als je het wel verteld kan die met dat verhaal in ieder geval niet aan iemand anders een kul-verhaal ophangen of geld uit de zak kloppen.
HarryB
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westervoort
Leeftijd: 62
Berichten: 412
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: olie druk problemen voor gevorderden

 · 
Posted: 20.12.2016 - 22:24  ·  #14
Mooi dat jouw probleem achteraf toch meevalt TopperTheo.
TopperTheo had het over ratelen van de VVT. Ik heb dit vlgs mij ook soms als ik de auto warm start nadat die een half uurtje heeft stil gestaan. Ratelt een seconde ofzo behoorlijk, als een kloppende diesel, en dan weer weg. Het is een andere ratel dan het op druk komen na een olie wissel.
Kan dit kwaad, en hoe verhelp je dit? Iemand enig idee?
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: olie druk problemen voor gevorderden

 · 
Posted: 20.12.2016 - 23:28  ·  #15
Dit zo lezende kan ik terugverlangen naar mijn Innocenti Cooper S, die was voorzien van dit dashboard. Alle functies afleesbaar, snelheid, toeren, brandstof, koelwater, ampères en oliedruk met de meeste functies gekoppeld aan een klein groen lampje als alles ok was en een rood lampje als het fout dreigde te gaan.
Maar dit terzijde, mooi dat het opgelost is met het vervangen van een sensortje!
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
 
Selected quotes for multi-quoting:   0