Olie druklampje floept aan

 
 
 
 
 
frans_v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Warnsveld
Leeftijd: 67
Homepage: pa5ca.com
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Olie druklampje floept aan

 · 
Posted: 28.11.2009 - 15:12  ·  #1
Na ruim 2000 prima kilometers met onze nieuwe V70 loop ik tegen het volgende probleem aan.
V70 (tweede editie) 186.000km benzine automaat. (Geen turbo!)
Als de motor warm is (bij een koude motor nog niet kunnen testen) floept na een aantal minuten +/- 1Km het oliedruk lampje aan.
Dus auto aan de kant, oliepeil gekontroleerd staat op 3/4 van de peilstok, auto weer gestart lampje uit en na +/- 1Km weer het zelfde, weer wachten en vervolgens het zelfde.
Ik zie geen of merk verder geen bijzonderheden!
Ik kan me voorstellen als de pomp kapot is dat er dan gelijk geen druk is.. lampje dus constant aan. maar dat is niet het geval!
Zou dit een defecte druksensor kunnen zijn? Wie herkent dit fenomeen!!
Ik heb nog niet gekeken wat de auto doet als ze slechts stationair loopt... zou ik morgen moeten proberen, maar eerst de vraag hier maar eens droppen...


Help.... :(
Frans...

Even een up-date,
Het is nu droog hier dus ben even aan het checken gegaan.
Eerst olie gepeild deze staat op ruim 3/4 peilstok dat lijkt me wel okay.
Olie druk sensor gevonden, deze zit aan de voorkant… een beetje lastig bij komen maar was niets aan te zien.. heb het stekkertje er even vanaf gehad en vervolgens weer er op gedrukt.

Auto gestart en rustig laten warm lopen.. na dat ze warm was het toerental rustig naar 3500 toeren gebracht… lijkt allemaal wel okay maar na een paar keer de 3500 toeren bereikt te hebben en bij het gas loslaten floepte het lampje weer aan. Dus gas er af en bij 1000 rpm was het lampje weer uit… motor temp is normaal.

Een paar keer naar 3500 rpm en bij het los laten van het gas ging het lampje aan.

Het lijkt er op of het lampje steeds iets vroeger aangaat. Goed contact uit +/-1 minuut gewacht en weer gestart nu duurde het weer een behoorlijk tijdje maar na een aantal minuten ging weer het lampje aan.

Ik ben verder maar gestopt met het experimenteren, dit heeft verder geen zin. Ik krijg de indruk dat het lampje aangaat bij het loslaten van het gas.. Alhoewel ik gisteravond niet die indruk had.

Bij stationair toerental 900 rpm blijft het lampje uit! Maar het zou kunnen dat deze naar maten de tijd verstrijkt dan ook niet meer uitgaat… zo lang wilde ik niet wachten.

Gezien bovenstaande twijfel ik aan mijn diagnose oliedruk sensor defect, dit lijkt me toch een serieuzer probleem worden.
:shock:

Ben benieuw of iemand dit fenomeen al eens eerder bij de kop heeft gehad... iedere input is gewenst.


Frans…

PS.
Terwijl ik hier zit te typen moet ik zeggen dat mijn handen wel heel verdacht veel naar benzine ruiken.... en ik heb alleen maar olie gepeild... zou het kunnen dat er benzine in mijn olie zit...!!!! dus in feite mijn olie te dun is....??? :?: :!: Ik rij met 5w40 vol synt. ik heb de olie van de peilstok wel aan mijn handen gehad.. mmmmmm iemand een idee hoe er zoveel peut in mijn olie kan komen... Auto start altijd prima, loopt uitstekend ... en kan niet zeggen dat ze veel benzine slurpt...!
V70 2.4T
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 53
Berichten: 710
Geregistreerd: 02 / 2009
Subject:

Re: Olie druklampje floept aan

 · 
Posted: 29.11.2009 - 15:30  ·  #2
Hoi Frans,

zie even het draadje van Karel:
viewtopic.php?p=3014#3014

Heb daar wat bij gezet wat ook voor jouw probleem van toepassing zou kunnen zijn. Het is wel vaker voorgekomen. Er zijn meerdere euvels bekend.

Het is niet gezegd dat het dat is, maar je kan er wellicht naar (laten) kijken.
frans_v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Warnsveld
Leeftijd: 67
Homepage: pa5ca.com
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Re: Olie druklampje floept aan

 · 
Posted: 29.11.2009 - 15:55  ·  #3
Quote door V70 2.4T
Hoi Frans,

zie even het draadje van Karel:
viewtopic.php?p=3014#3014

Heb daar wat bij gezet wat ook voor jouw probleem van toepassing zou kunnen zijn. Het is wel vaker voorgekomen. Er zijn meerdere euvels bekend.

Het is niet gezegd dat het dat is, maar je kan er wellicht naar (laten) kijken.


Ik zag net de melding binnen komen van dat draadje... alles resumerend ga ik voor de O ringen... morgen maar zien of de V70 bij de garage kunnen krijgen.. bedankt voor het mee denken...
Ik ga zo nog even in mijn Volvo VADIS kijken wat er allemaal aan O ringen zit daar... gelijk alles maar vervangen als de carterpan er onder vandaan is.
Zit bijna aan de 190K dus een beurt + de olie en filters maar vervangen... is dat ook weer gebeurd.
Ik laat wel even weten wat het geworden is.

Frans....
Niek S60 T5
 
Avatar
 
Subject:

Re: Olie druklampje floept aan

 · 
Posted: 30.11.2009 - 11:53  ·  #4
Ik had bij mijn vorige Volvo (S40) de oliedruk sensor kapot. Brande eerst heel zwak en daarna bleef die constant branden. Sensor vervangen en probleem was weg.
frans_v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Warnsveld
Leeftijd: 67
Homepage: pa5ca.com
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Re: Olie druklampje floept aan

 · 
Posted: 30.11.2009 - 17:43  ·  #5
Het konijn is uit de hoge hoed... :evil: Ik ben dus diep teleurgesteld in de auto branche.
Ik heb bij deze auto alle boekjes keurig afgetekend tot aan de laatste beurt. De volgende interval zou zijn bij 190.000 nog ruim 4000 te gaan.

Vandaag is er eerst oliedruk gemeten... deze kwam maar met moeite aan de gespecificeerde druk.. en dat bij een koude motor :!:

Waarna het Olie filter is verwijderd..... Wat daar tevoorschijn kwam gaat boven elk veronderstellings vermogen.. zie de foto (is gemaakt met een telefoon)



De aanzuig korf zat een centimeter onder de drap, alleen al het schoonmaken van de carterpan heeft uren geduurd.
Ze hebben een motoren revisie bedrijf gebeld voor advies.
- Alles moet brandschoon gemaakt worden.
- Blok spoelen.
- Alle O-ringen en pakkigen in het carter gedeelte vervangen.
- Blok van nieuw filter + Olie + motor reiniger voorzien.
- Na 2000km Olie + filter vervangen.
- Zonodig het hele ritueel herhalen.

Deze auto heeft mogelijk een onbekend groot aantal KM gelopen met de zelfde olie, tenminste dat was/is de eerste conclusie.

Het smeerkaartje is van maart 2009 daar is op aan gegeven dat olie en filter zijn vervangen... Nou dank je de koekoek... mooi niet. :(

Ik ga verhaal halen bij de verkoper dit zijn verborgen gebreken en mogelijk is er ten aanzien van de boekjes gefraudeerd.
De garage gaat ook de distributie controleren... mogelijk dat daar ook gefraudeerd is.

Al met al ben ik er dood en dood ziek van... :( :evil: :shock: 😢


Frans
Folkert
 
Avatar
 
Subject:

Re: Olie druklampje floept aan

 · 
Posted: 30.11.2009 - 19:55  ·  #6
oef... heb ook een V70 met 2.4 170pk motor en ben flink geschrokken. Inmiddels heb ik wel probleemloos de eerste 10.000 km gedraaid en verwacht niet tegen dezelfde ellende aan te lopen. Heb je de auto particulier, bij een garage of bij de dealer gekocht? Je schrijft: 'Ik heb bij deze auto alle boekjes keurig afgetekend tot aan de laatste beurt'. Ik neem aan dat je bedoeld dat de boekjes afgetekend waren toen je de auto kocht. Staan er stempels bij van garagebedrijven? Overigens is mijn vertrouwen in de autobranche niet zo groot, uitzonderingen daar gelaten. Een goed (dus betrouwbaar) garagebedrijf is zn geld dubbel en dwars waard.
frans_v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Warnsveld
Leeftijd: 67
Homepage: pa5ca.com
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Re: Olie druklampje floept aan

 · 
Posted: 30.11.2009 - 21:42  ·  #7
Quote door Folkert
oef... heb ook een V70 met 2.4 170pk motor en ben flink geschrokken. Inmiddels heb ik wel probleemloos de eerste 10.000 km gedraaid en verwacht niet tegen dezelfde ellende aan te lopen. Heb je de auto particulier, bij een garage of bij de dealer gekocht? Je schrijft: 'Ik heb bij deze auto alle boekjes keurig afgetekend tot aan de laatste beurt'. Ik neem aan dat je bedoeld dat de boekjes afgetekend waren toen je de auto kocht. Staan er stempels bij van garagebedrijven? Overigens is mijn vertrouwen in de autobranche niet zo groot, uitzonderingen daar gelaten. Een goed (dus betrouwbaar) garagebedrijf is zn geld dubbel en dwars waard.


Folkert, ik ben er echt deprie van, de auto komt van een handelaar... 't zag er op papier uitstekend uit.. alles klopte.. tot en met alle beurten netjes gestempeld het enige was dat de laatste beurten niet bij de zelfde garage gestempeld zijn, en daar ben ik de fout in gegaan.
Inmiddels een bericht ontvangen dat de motor al weer heeft gelopen... en ik hem morgen weer kan ophalen.
Dan na 2000Km weer voor nieuw filter en olie naar de garage.
Het vreemde in het verhaal is wel dat het geen wat uit de motor komt totaal niet strookt met hoe de auto er zelf uitziet. De auto verder is smetteloos, zowel van buiten als binnen. Niet een krasje te vinden. Bekleding en dashboard zien er als nieuw uit... en niet alleen van poetsen.
Dus heeft er iemand de zaak lopen flessen.. en wel het onderhoud.
Goed zoals ik eerder aangaf ga ik de verkoper aansprakelijk stellen voor de schade ... hij is en blijft verantwoordelijk voor dat gene wat ie verkoopt. Het is aantoonbaar dat het niet klopt.... Dus zijn we benieuwd hoe dit verder gaat.

Frans...
V70 2.4T
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 53
Berichten: 710
Geregistreerd: 02 / 2009
Subject:

Re: Olie druklampje floept aan

 · 
Posted: 30.11.2009 - 23:50  ·  #8
WOW Frans :shock: !

Bij jou dus geen 'bekend' euvel dat de oorzaak is en niet slechts een 'O'-ringetje. Dit is echt schokkend. Kan me voorstellen dat je je depri voelt en belazerd!
Wat een zooi in het oliefilter op de foto zeg! Hebben ze nog iets kunnen zeggen over eventuele verdere motorschade, of blijft dit beperkt verder?

Ik hoop voor je dat het laatste het geval is, want het zal nu al wel een behoorlijke inbreuk op je budget zijn neem ik aan, gezien je vermelde werkzaamheden!

Nu wil ik niet zeggen dat de 'autowereld' een rotzooi is, maar helaas overtreffen de beunhazen in de regel, in aantal zeker, wel de goede, en daar zijn ook merkdealers bij, is mijn ervaring (en ik heb zelf toch een tijdje in dat wereldje gezeten). Een beurt of zelfs alleen een APK aan mijn auto, geschiedt derhalve alleen op een vrije dag, en ik loop er gewoon bij mee, of ze dat nu irritant vinden of niet. Alles onder het motto: Vertrouwen is goed, controle is beter!
Gelukkig heb ik een goede band met een aantal garage's en dealers in mijn omgeving (nog van vroeger uit) en vindt men dit geen probleem.

(ik ging kort geleden op vraag van een kennis kijken bij een auto waar hij belang bij had. Op het eerste oog een keurige auto, wat lichte krasschade op de bumper, maar oke, geen nieuwe auto. Klein brandgaatje in de bekleding...Roept de verkoper: 'Bekijk hem maar goed, alles is er bij, ook het boekje ligt in het dashboardkastje. Onder de kapkijken.... leeg koelvloeistof reservoir.... hmm, moet een oorzaak hebben. Blik in het boekje, keurig afgestempeld door een merkdealer, terugbladeren... afleveringsbeurt 1998, de auto was van 2000!)

Ben benieuwd hoe het afloopt met je verhaal op de bewuste handelaar.
Als die nl. niet thuisgeeft is het een civiele zaak en die kunnen lang duren en ook behoorlijk in de papieren lopen. Wellicht dat je een rechtsbijstand hebt waarop je aanspraak kunt maken.

Succes verder en hou ons op de hoogte!
frans_v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Warnsveld
Leeftijd: 67
Homepage: pa5ca.com
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Re: Olie druklampje floept aan

 · 
Posted: 01.12.2009 - 19:30  ·  #9
Laatste info:
Goed even voor die gene die dit topic aan het volgen zijn;
Boekjes nog eens er op na geslagen.. samen met Mark (dat is de monteur die het hak en breekwerk heeft gedaan)... en er blijft eigenlijk maar een conclusie over... de laatste serieuze beurt is geweest
15-6-2006 133.146Km bij Vossenberg.
Daarna zitten gezien de olie en de staat van de motor (bougies, deze zijn opgefakkeld, lucht filter, zweetende nokkenas afdichting) er twee dubieuze stempels.
op 9 juli 2008 165.000Km Auto Swaanen, nokkenas riem, Olie+ filter + thermostaat (de span rollen zijn niet vervangen!! ook geeft de nokkenas riem te denken).
op 12-03-2009 171.025 Nordic Son & Breugel controle beurt. (volgens het schema Olie +filter + wat kleine zaken) Er zit zelfs een extra smeerkaartje aan de bestuurders kant met de aantekening dat ik bij 186.000Km weer een beurt moet hebben...terwijl dat eigenlijk pas bij 190.000Km zou moeten????? En ze geven aan op hun site Officieel Volvo dealer te zijn
Ook vermeld het kaartje dat er dan 5W40 olie op moet.
Nordic heeft ook de APK gedaan..!!!???? Die Nordic is dat een bekende prutser??? :x













Ik voorlopig voldoende info... ook van Mark gekregen om eens mijn verkoper te kietelen. :twisted:

Iemand nog goede suggesties hoe ik dit het beste zou kunnen aanpakken!?

Keep you posted...
Frans...
mso
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nieuw Vennep
Berichten: 166
Geregistreerd: 02 / 2009
Subject:

Re: Olie druklampje floept aan

 · 
Posted: 01.12.2009 - 21:04  ·  #10
Hoi Frans,

Wow dat is even schrikken, die foto van het oliefilter.:shock:

Nordic is geen Officieel Volvo dealer.
Nordic heeft het goedkoop willen doen en alleen om de auto heen gelopen.
Want bij 165000 km had de auto een grote beurt incl riem volgens boekje gehad.

Dus zij zeggen dan: de auto heeft bij 185000 km weer een beurt nodig.
Wij doen niets ! (goedkoop)
Nordic stempelt daarom in het boekje als een controle beurt. (prutsers)

Zoals ik het zie krijgt auto swaanen de twijfelachtige eer.❌
Die beurt is erg twijfelachtig en zou zeker vraagtekens zetten bij de nokkenas riem.

Heb je de auto bij Nordic gekocht ??

Succes met het verhaal halen bij de verkoper ! :guns:
Folkert
 
Avatar
 
Subject:

Re: Olie druklampje floept aan

 · 
Posted: 01.12.2009 - 23:13  ·  #11
dat verklaart m.i. niet de staat van het oliefilter. Ik denk dat het laatst het oliefilter is vervangen bij km stand 53 939.
frans_v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Warnsveld
Leeftijd: 67
Homepage: pa5ca.com
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Re: Olie druklampje floept aan

 · 
Posted: 01.12.2009 - 23:14  ·  #12
Nee de auto heb ik niet bij niet bij Nordic vandaan... ik heb hem bij een locale handelaar gekocht.
Goed Nordic doet zich wel voor als zijnde een merk dealer....:



Een screen shot van hun website....
frans_v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Warnsveld
Leeftijd: 67
Homepage: pa5ca.com
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Re: Olie druklampje floept aan

 · 
Posted: 02.12.2009 - 00:38  ·  #13
Handelaar inmiddels op de hoogte gebracht van mijn wens...

Een ding weet ik nu wel... al die boekjes zegt geen ene moer... gewoon zelf de beurten doen... dan weet je wat wel en wat niet is gebeurd...!
Folkert
 
Avatar
 
Subject:

Re: Olie druklampje floept aan

 · 
Posted: 02.12.2009 - 09:32  ·  #14
misschien is het goed een zwarte lijst te maken van bedrijven waar je beter ver uit de buurt kan blijven. Daarnaast misschien een groene lijst, van 'aanraders'. Op die manier kunnen we bedrijven die er echt een potje van maken, een beetje aan de paal nagelen.
frans_v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Warnsveld
Leeftijd: 67
Homepage: pa5ca.com
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Re: Olie druklampje floept aan

 · 
Posted: 02.12.2009 - 10:41  ·  #15
Quote door Folkert
misschien is het goed een zwarte lijst te maken van bedrijven waar je beter ver uit de buurt kan blijven. Daarnaast misschien een groene lijst, van 'aanraders'. Op die manier kunnen we bedrijven die er echt een potje van maken, een beetje aan de paal nagelen.


Hoi Folkert,
Ik weet uit het Volvo 850 / V70 clasic forum dat er dit soort lijsten zijn. Echter moet je wel voorzichtig met dit soort info omspringen en mogelijk niet op een ervaring afgaan. Maar het is idd een idee.

Frans
 
Selected quotes for multi-quoting:   0