Olie gemorst...

 
 
 
 
 
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Olie gemorst...

 · 
Posted: 24.12.2023 - 11:15  ·  #1
Lang verhaal kort, ik heb het gisteravond gepresteerd om bij het vervangen van de motorolie een flinke klots (zeg 80ml) schone olie te morsen net achter de koplamp passagierszijde. Dat hoort daar niet, dat weet ik. Het meeste lekte via de carrosserie naar beneden, maar er werd ook wel het een en ander besmeurd wat daar rondhangt, zoals vaatje stuurbekrachtiging, slang airco etc. Niet zo'n ramp, beetje schoongespoten met wat remreiniger.
Maar toen ik het van onder bekeek zag ik dat ook de riem/riemen die je aan de onderkant kan zien ook olie hadden, en nu maak ik mij toch wat zorgen. De multiriem in elk geval, de distributieriem weet ik niet zeker- is die ook onbeschermd aan de onderkant? Denk het wel hè - die zit direct naast de multiriem toch?
Ze zullen niet direct kapot gaan, maar mogelijk wel op termijn, of zal dat wel loslopen? Daar remreiniger op spuiten lijkt me niet zo verstandig dus dat heb ik maar niet gedaan. Alles zoveel mogelijk schoongeveegd en hoofdschuddend mijn eigen gepruts verwenst... Misschien beetje sproeien met water&dreft terwijl hij draait? Of maar gewoon zo laten en mijn gestuntel gauw vergeten :-)
De motor loopt er verder niet minder om, die moest ik toch even starten om het oliefilter te vullen.

Fijne feestdagen allemaal!
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Olie gemorst...

 · 
Posted: 24.12.2023 - 15:41  ·  #2
Volgens mij zit de distributiekap volledig over de riem en wordt deze niet geraakt door je actie. Ik zou er geen oplosmiddelen over spuiten. Wellicht Dubro oid.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1529
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Olie gemorst...

 · 
Posted: 24.12.2023 - 16:24  ·  #3
Onderste deel van de d riem is open. Daar zit ook het punt dat een kapotte multi riem de D riem kan pakken in geval van.

Zou me er overigens geen zorgen over maken, sommigen blijven erg lang rijden met lekke keer ringen die ook olie geven op de d riem .
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Olie gemorst...

 · 
Posted: 28.12.2023 - 23:06  ·  #4
voor de zekerheid de kap van de distributieriem dr even af? zou het iig willen weten
 
Selected quotes for multi-quoting:   0