olie in koelvloeistof bij V70 T5 met automaat

koppakking lek of...

 
 
 
 
 
dikkiedik
 
Avatar
 
Subject:

olie in koelvloeistof bij V70 T5 met automaat

 · 
Posted: 27.12.2011 - 13:15  ·  #1
Hallo allemaal! Ik heb heb V70 T5 classic met automatische versnellingsbak. Probleem is dat er olie bij de koelvloeistof komt :( . Expansievat wordt door gevuld tijdens rijden. Men heeft mij verteld dat dit komt doordat de koppakking doorgeslagen is. Er zit geen water bij de olie, wel een beetje sludge. Dit heeft de auto al zo als ik hem heb, 3 jaar nu. Kan het zijn dat er een andere oorzaak is van dit probleem of heeft iemand hier al ervaring mee? Zou het de koeling van de olie in de raqdiateur kunnen zijn. De olie van de turbo loopt via een aparte aansluiting door de radiateur... Indien er iemand is die hier meer van weet graag info! Bvd Dick
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: olie in koelvloeistof bij V70 T5 met automaat

 · 
Posted: 27.12.2011 - 13:16  ·  #2
...
plorie
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dordrecht
Leeftijd: 42
Berichten: 122
Geregistreerd: 10 / 2011
Subject:

Re: olie in koelvloeistof bij V70 T5 met automaat

 · 
Posted: 27.12.2011 - 13:19  ·  #3
Precies, zeer slecht voor de smering van lagers enz. Bovendien kan je koelsysteem gaan dichtkoeken door die rommel, zowel inwendig als in de radiateuren.
dikkiedik
 
Avatar
 
Subject:

Re: olie in koelvloeistof bij V70 T5 met automaat

 · 
Posted: 27.12.2011 - 14:49  ·  #4
Sludge is minimaal, olie in koelvloeistof sinds een paar weken... Kan dit aan lekkage in de radiateur liggen of is koppakking doorgeslagen?
Raymon
 
Avatar
 
Subject:

Re: olie in koelvloeistof bij V70 T5 met automaat

 · 
Posted: 27.12.2011 - 14:50  ·  #5
Het kan versnellingbakolie zijn die via de oliekoeler van de bak in het koelsysteem komt,dit komt namelijk vaker voor dan een defecte koppakking..
dikkiedik
 
Avatar
 
Subject:

Re: olie in koelvloeistof bij V70 T5 met automaat

 · 
Posted: 27.12.2011 - 14:53  ·  #6
Bij een turbo zit er ook een koelkanaal door de radiateur, zelfde principe. Bij jou bekend. Is trouwens motorolie, is bruin. Automaatolie bij mijn auto is rood. Mvg Dick
Raymon
 
Avatar
 
Subject:

Re: olie in koelvloeistof bij V70 T5 met automaat

 · 
Posted: 27.12.2011 - 15:03  ·  #7
Het is meestal de oliekoeler van de bak die lek is,die zit in de radiateur verwerkt van de koelvloeistof,de oliedruk van de bak is immers hoger dan die van de koelvloeistof.
dikkiedik
 
Avatar
 
Subject:

Re: olie in koelvloeistof bij V70 T5 met automaat

 · 
Posted: 27.12.2011 - 15:11  ·  #8
Geldt dat ook niet voor de oliedruk van de motor?De oliedruk is gemeten op 4 bar+ terwijl koelvloeistof er bij een druk van 1.5 bar uitkomt. Inhoud van het expansievat wordt ook gecompenseerd door de hoeveelheid olie. Nivo blijft hetzelfde terwijl oliepeil in motor zakt. Versnellingsbakolie blijft qua nivo ook gelijk.
Raymon
 
Avatar
 
Subject:

Re: olie in koelvloeistof bij V70 T5 met automaat

 · 
Posted: 27.12.2011 - 16:09  ·  #9
Dat geldt ook voor de motorolie druk,maar een defecte oliekoeler komt veel vaker voor dan een lekke koppakking.
dikkiedik
 
Avatar
 
Subject:

Re: olie in koelvloeistof bij V70 T5 met automaat

 · 
Posted: 27.12.2011 - 16:15  ·  #10
Is er een manier om eenvoudig de radiateur te testen op lekkage? Kan me iets voorstellen met lucht op het systeem maar heb je ervaring hiermee? Heb de radiateur er al eens uitgehad maar zou mooi zijn als dit kon zonder demontage..
Greyline
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Parkstad
Leeftijd: 75
Homepage: sfa-parkstad.nl
Berichten: 1806
Geregistreerd: 08 / 2009
Subject:

Re: olie in koelvloeistof bij V70 T5 met automaat

 · 
Posted: 28.12.2011 - 00:24  ·  #11
... lijkt mij toch idd de koppakking die het begeven heeft tussen de water- en de oliekanalen.
plorie
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dordrecht
Leeftijd: 42
Berichten: 122
Geregistreerd: 10 / 2011
Subject:

Re: olie in koelvloeistof bij V70 T5 met automaat

 · 
Posted: 28.12.2011 - 10:29  ·  #12
Koelsysteem (en dus radiateur) kun je op druk (laten) zetten. Elke garage heeft daar de middelen voor, een pomp met passende adapter om aan te sluiten op je kvs-reservoir. Dop eraf, pomp erop en dan kijken of de druk terugloopt en/of waar de kvs eruit komt.
maurits
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Afferden, Gld
Leeftijd: 66
Berichten: 1035
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: olie in koelvloeistof bij V70 T5 met automaat

 · 
Posted: 28.12.2011 - 21:03  ·  #13
Als je een lekke koppakking denkt te hebben, haal dan de dop van het expansievat af (koud!) en laat de motor dan gewoon stationair lopen. Hij gaat borrelen als de koppakking ernstig lek is, kleine belletjes als het wat minder is. Probeer dit ook bij een wat hoger toerental. Maar ik vermoed dat dit niet aan de orde is.
Ik denk dat Ramon gelijk heeft: bakolie via koeler in radiator. Komt vaker voor. Kijk dit goed (=tijdig) na of laat hier naar kijken, want water in de bak betekent uiteindelijk een (dure) reparatie. Er zit bij jou in de buurt een bedrijf dat hier verstand van heeft. Boon revisietechniek in Alphen (a/d Maas). Vraag naar Peter.
dikkiedik
 
Avatar
 
Subject:

Re: olie in koelvloeistof bij V70 T5 met automaat

 · 
Posted: 28.12.2011 - 23:24  ·  #14
Zou het kunnen dat de koeling van de turbo lekt, hetzelfde als eigenlijk vlgns U met de bakolie?
De olie lijkt op motorolie..
maurits
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Afferden, Gld
Leeftijd: 66
Berichten: 1035
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: olie in koelvloeistof bij V70 T5 met automaat

 · 
Posted: 29.12.2011 - 07:41  ·  #15
 
Selected quotes for multi-quoting:   0